Για έναν ακόμα μήνα η ψηφιακή πλατφόρμα της ΕΡΤ μας δίνει τη δυνατότητα να γνωρίσουμε κινηματογραφικά διαμάντια που προβλήθηκαν στις αίθουσες και τώρα τα δικαιώματά τους έχουν απελευθερωθεί προκειμένου να προβληθούν από τη συχνότητά της. Από το “Μάρτιν Έντεν” με πρωταγωνιστή τον Λούκα Μαρινέλι, στο “Black Souls” κι από εκεί στο “Θέλημα Θεού” του Φρανσουά Οζόν, στον “Εγλωβισμένο” και το “Second Chance”. Ένα παζλ επιλογών που μας ταξιδεύουν σε διαφορετικές εποχές και κάνουν γνωστές ιστορίες που αρκετοί έχουμε ακούσει, αλλά δε βρήκαμε ποτέ τον χρόνο να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο.
“Μάρτιν Έντεν” του Πιέτρο Μαρτσέλο
Νάπολη. Ο Μάρτιν είναι ένας νεαρός άντρας με μεγάλα όνειρα. “Ζήτω η Πρωτομαγιά”. Φιλότιμος, ηθικός, εργατικός. Από έντεκα ετών στη βιοπάλη, στα καράβια, στα ταξίδια. Ένα τυχαίο γεγονός θα τον φέρει στην αυλή μίας αριστοκρατικής οικογένειας. Εκεί θα γνωρίσει τον αληθινό έρωτα και θα αντιληφθεί την αξία της μόρφωσης. “Οι σπουδές εξαφανίζουν τη φτώχεια”. Έχει χάσει όμως ένα κρίσιμο διάστημα. Παλεύει να αναπληρώσει τις χαμένες ώρες. Είναι αποφασισμένος να κερδίσει ένα σπουδαίο στοίχημα, μία υπόθεση ζωής. Ελάχιστοι μπορούν να κατανοήσουν το εγχείρημα. Αποτέλεσμα προστριβές και συγκρούσεις.
“Black Souls” του Φραντζίσκο Μούντσι
Στην παρηκμάζουσα επαρχία Καλαβρία ζει ένας ταπεινός άνθρωπος. Ο Λουτσιάνο (Fabrizio Ferracane). Αγρότης φροντίζει την οικογένειά του και προσπαθεί να γλιτώσει από την μοίρα που του επιφυλάσσει βαρύ φορτίο. Τα δύο αδέλφια του (Ρόκο και Λουίτζι) στον Βορρά μεγάλη ζωή και μεγάλες ευθύνες. Μία οικογενειακή τραγωδία ξετυλίγεται, με μοχλό κίνησης τον γιο του Λούτσι, Λέο που απασφαλίζει, πυροδοτώντας αλυσιδωτές εξελίξεις. “Ξυπνάει” την βεντέτα ανάμεσα στις οικογένειες Καμπόρε και Μπαράχας που νομοτελειακά πληρώνεται με αίμα. Φαύλος κύκλος από γενιά σε γενιά όσα χρόνια κι αν περάσουν. Η αόρατος αρχή (Mafia) κινεί τα νήματα και κρίνει τις τύχες όλων. Θρησκεία της το χρήμα και τα συμφέροντα. Δεν υπάρχει ούτε ιερό, ούτε όσιο, ούτε οικογένεια, ούτε φιλία. Μόνο η ισορροπία τρόμου που φυσικά εδώ δεν αφορά τα πυρηνικά, αλλά τις ζωές των ανθρώπων.
“Θέλημα Θεού” του Φρανσουά Οζόν (Αργυρή Άρκτος του Βερολίνου)
Ένας άνθρωπος σοκαρισμένος πληροφορείται πως ένας ιέρας, ο οποίος του είχε ασκήσει σεξουαλική βία όταν ήταν πρόσκοπος “λειτουργεί” ακόμα και μάλιστα συνεχίζει να συναναστρέφεται με παιδιά. Ξεκινάει ένας αγώνας δικαίωσης που φτάνει μέχρι τον Πάπα. Σημείο κλειδί η δική του μήνυση μετά την αρχική απογοήτευση, ώστε να μην κλείσει η υπόθεση. Είναι θέμα χρόνου να βρεθούν κι άλλα θύματα και τότε οι αποκαλύψεις παίρνουν μορφή χιονοστιβάδας παρά της όποιες προσπάθειες του μηχανισμού της εκκλησίας να συγκαλύψει καταστάσεις και να προστατεύσει το μέλος της. Είναι τρελό, είναι τραγικό. Τα ανεξίτηλα σημάδια δευτερολέπτων ή λεπτών δε θα σβηστούν ποτέ. Τι κι αν ο ίδιος ο Πάπας φωνάζει στους λόγους του πως οι λύκοι δε θα μπουν στο μαντρί. Από τη γαλήνη και την αθωότητα της παιδικής ηλικίας στον απύθμενο πόνο μίας ζωής. Η ατιμωρησία πονάει διπλά.
“Eγλωβισμένος” του Γιαρόν Σανί
Ο Ρασί είναι ένας μεσήλικας αστυνομικός στο Τελ Αβίβ. Αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα στο σπίτι, αλλά είναι κύριος στη δουλειά του. Δεν αφήνει τίποτα να τον επηρεάσει. Ένα μεσημέρι αναλαμβάνει μία υπόθεση, η οποία δεν άπτεται των αρμοδιοτήτων του με εντολή άνωθεν. Σύντομα μπλέκει δίχως να το καταλάβει και γύρω από το πρόσωπό του στήνεται μία σκευωρία, μία πλεκτάνη. Κατηγορείται για ένα ευαίσθητο θέμα που θίγει την τιμή και την αξιοπρέπειά του. Τίθεται σε διαθεσιμότητα. Άμεσα μετατρέπεται σε αποδιοπομπαίο τράγο. Προσπαθεί να απορροφήσει τους κραδασμούς. Διατηρεί την αισιοδοξία του. “Όλα θα πάνε καλά”. Είναι σίγουρος για τον εαυτό του. Τι γίνεται όμως όταν την τύχη σου κρατούν στα χέρια τους οι “μεγάλοι”;
“Second Chance” της Susanne Bier
Ένα ευτυχισμένο αντρόγυνο ζει στη Σουηδία και μόλις έχει φέρει στη ζωή ένα νεογέννητο παιδάκι. Το πρώτο διάστημα προσαρμογής στις νέες συνθήκες είναι δύσκολο. Ένα φρικτό γεγονός είναι ικανό να καταστρέψει κάθε είδους ισορροπία μέσα στην οικογένεια. Η μητέρα είναι σε σύγχυση και ο πατέρας βλέπει τη ζωή τους να αποσυντίθεται. Αποφασίζει να πάρει την πρωτοβουλία να κάνει κάτι τρελό, που αγγίζει τα όρια του παράλογου. Από το μοιραίο συμβάν ξεκινά μία σειρά εναλλαγής συναισθημάτων. Η ροή της ταινίας αρχίζει να ξετυλίγει το κουβάρι και να δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα που έχουν δημιουργηθεί. Ποιος δολοφόνησε το παιδί; Γιατί η μητέρα αυτοκτονεί; Ο Αντρέας (γνωστός από το Game of Thrones- Nikolaj Coster-Waldau) με προσωπική θυσία δίνει τελικά λύση στο αδιέξοδο. Λυτρώνει τρεις ζωές-ψυχές, τη δική του, της μητέρας και του παιδιού. Ο ίδιος ύστερα από μαραθώνιες προσπάθειες βρίσκει που έχει θαφτεί ο γιος του Αλεξάντερ και τις απαντήσεις που έψαχνε για τα αίτια του θανάτου (δολοφονίας του).