Ήμανε (που λένε και στο χωριό μου) πολύ μικρός όταν το 1983 η Bonnie Tyler έπιασε στο βραχνό της στόμα τους στίχους του “Total Eclipse of the Heart”.

Το τραγούδι είχε γραφτεί, σε μια πρώιμη μορφή του, το 1982 από τον τραγουδοποιό Jim Steinman, ο οποίος, κατά προσωπική του παραδοχή, «περνούσε τον μισό χρόνο της ημέρας του ακούγοντας Βάγκνερ».

Ναι: Βάγκνερ. Τον γνωστό. Αυτόν που έγραψε τις «Βαλκυρίες» και άλλες γνωστές κλασσικές (no pun intended) επιτυχίες του 19ου αιώνα.

«Μέχρι τότε ήμουν κυρίως γνωστός για το ότι έκανα δίσκους για τον Meat Loaf και τους δικούς μου δίσκους, οι οποίοι ήταν αυτοί οι καταιγιστικοί, βαγκνερικοί, σχεδόν heavy metal, επικοί, θυελλώδεις δίσκοι», είπε ο ίδιος ο Στάινμαν το 1983.

«Ήμουν λίγο έκπληκτος που μου το ζήτησαν [σ.σ: να συνεργαστεί με την Μπόνι Τάιλερ], αλλά η δεύτερη σκέψη μου ήταν ότι ήταν μια πραγματική πρόκληση ακριβώς εξαιτίας αυτού. Και σκέφτηκα ότι η Μπόνι ήταν μία από τις πιο παθιασμένες φωνές που είχα ακούσει ποτέ στο rock & roll μετά την Janis Joplin».

Θυμάται ότι είχε ήδη ψιλο-συνθέσει επίσης ένα – εν εξελίξει – τραγούδι που πίστευε ότι θα ήταν η τέλεια ηχητική «βιτρίνα» για την ισχυρή, βραχνή φωνή της και το οποίο άρχισε να γράφει κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης έκλειψης σελήνης.

«Τα περισσότερα ποπ τραγούδια αφορούν τη λυρική, την φωτεινή πλευρά της αγάπης, την ευχάριστη πλευρά. Πάντα μου άρεσε να γράφω για την άλλη πλευρά, την πιο σκοτεινή. Μια έκλειψη φάνηκε η τέλεια εικόνα για να περιγράψω το συναίσθημα όταν κάποιος κατακλύζεται εντελώς από την αγάπη. Είναι σαν μια έκλειψη. Δεν υπάρχει καθόλου φως πια», θυμόταν ο συνθέτης.

Όπως έκανε και με το άλμπουμ «Bat Out of Hell», ο Steinman έφερε τον πιανίστα Roy Bittan και τον ντράμερ Max Weinberg από την E Street Band του Bruce Springsteen για να τον βοηθήσουν στη δημιουργία ενός θεατρικού (σχεδόν θεατράλε) ήχου – και όλα αυτά συνέβαιναν την ίδια στιγμή που ο Meat Loaf ήταν εκείνος που υποτίθεται ότι θα τραγουδούσε αυτό το τραγούδι.

Ο Meat Loaf είχε συνεργαστεί επί μακρόν με τον τραγουδοποιό Jim Steinman, μεταξύ άλλων στο επιτυχημένο (και οριακά prog-rock) άλμπουμ του «Bat Out of Hell» του 1977.

Το επόμενο προγραμματισμένο άλμπουμ του Meat Loaf, το «Renegade Angel» που δεν έγινε ποτέ, ήταν έτοιμο για ηχογράφηση και υποτίθεται ότι θα περιλάμβανε το κομμάτι “Total Eclipse of the Heart”.

Το γιατί δεν ηχογραφήθηκε ποτέ οφείλεται καθαρά και μόνο στον ίδιο τον Meat Loaf, ο οποίος μεταξύ 1981-82 περνούσε ζόρικες στιγμές στην προσωπική και συναισθηματική του ζωή.

Σύμφωνα με ένα άρθρο του περιοδικού Q Magazine το 1993, το οποίο είναι πλέον διαθέσιμο σε μορφή κειμένου στην ιστοσελίδα του Jim Steinman, η ίδια η ομάδα μάνατζμεντ του Meat Loaf ήταν αυτοί που πίεσαν τον Steinman να εγκαταλείψει το ντουέτο και να αφήσει τον τραγουδιστή να ξαναβρεί τον εαυτό του.

«Είχε ένα διαρκές ψυχικό μπλοκάρισμα», δήλωσε τότε ο Steinman για τον Meat Loaf, προσθέτοντας ότι το management δεν άφηνε τον Meat Loaf να ξεκουράσει τη φωνή του.

Ο Meat Loaf επίσης υπέφερε από έντονο άγχος, θυμό και συναισθηματικά προβλήματα- στη συνέχεια κάτι συνέβη και έχασε την βαθιά, οπερατική φωνή του, γεγονός που ώθησε τον Steinman να εγκαταλείψει την συνεργασία τους.

«Η δισκογραφική μας εταιρεία είπε ότι δεν έπρεπε να έχω καμία σχέση με τον Στάινμαν, ότι κανείς δεν ήθελε να ακούσει τα τραγούδια του. Αυτοί οι ηλίθιοι απέρριψαν τα “Total Eclipse Of The Heart” και “Making Love Out Of Nothing At All”, τα οποία έφτασαν στο νούμερο ένα και δύο των αμερικανικών charts την ίδια εβδομάδα», δήλωσε ο Meat Loaf στο Q Magazine.

Η διαρκής γοητεία του Total Eclipse of the Heart

Εν τω μεταξύ, η Τάιλερ είχε γίνει γνωστή με το άλμπουμ της «The World Starts Tonight», και βρέθηκε στην πρώτη τριάδα των αμερικανικών Billboard charts και κοντά στην κορυφή των ποπ μουσικών charts στην Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο το 1979 με το απαράμιλλα υπέροχο “It’s a Heartache”.

Όμως η Tyler δεν ήθελε να ταυτιστεί με την country-rock χροιά των τραγουδιών που της είχαν θέσει οι παραγωγοί της και έψαχνε έναν πιο επικό ήχο. Αφού άκουσε το Bat Out Of Hell, η ίδια η Tyler προσέγγισε τον Jim Steinman για να γίνει ο νέος της παραγωγός.

Η Tyler πρωτοσυναντήθηκε με τον Steinman στο διαμέρισμά του στη Νέα Υόρκη το 1982, όπου ο Steinman της έβαλε να ακούσει τα δύο αγαπημένα του κομμάτια: Το “Have You Ever Seen the Rain?” των Creedence Clearwater Revival και το “Goin’ Through the Motions” των Blue Oyster Cult, προκειμένου να την… τσεκάρει μουσικά και να δει αν σκέφτονταν το ίδιο.

Η Tyler ξετρελάθηκε και αμέσως ξεκίνησε η συνεργασία της με τον Steinman.

Σε συνέντευξή του στο περιοδικό People τον Νοέμβριο του 1983, ο Steinman ισχυρίστηκε ότι έγραψε (ή επεξεργάστηκε εκ νέου) το τραγούδι «για να είναι ιδανικό για τη φωνή της», αποκαλώντας την μπαλάντα «μια βαγκνερικού επιπέδου επίθεση ήχου και συναισθήματος».

Το κομμάτι κατέληξε στο άλμπουμ «Faster Than the Speed of Night», που κυκλοφόρησε το 1983 ως το πέμπτο άλμπουμ της Τάιλερ.

Οι δε στίχοι του, το λιμπρέτο του ας πούμε, αρχικά προοριζόταν να μιλάει… για βρικόλακες και βαμπίρ.

«Ο αρχικός τίτλος του τραγουδιού ήταν “Vampires in Love”», δήλωσε ο Steinman.

Total Eclipse Of The Heart

Ο αντίκτυπος όλων αυτών ήταν ότι, ενώ το άλμπουμ της Tyler πούλησε σχεδόν 6 εκατομμύρια αντίτυπα, το επόμενο άλμπουμ του Meat Loaf, την ίδια επίσης εποχή, πούλησε μόνο περίπου 700.000.

Κανένα από τα κομμάτια του δεν μπήκε στο Τop 100 των αμερικανικών μουσικών charts και βασικά η ακριέρα του φάνηκε να είναι ψιλοτελειωμένη.

Ο Meat Loaf συνέχισε να εμπλέκεται σε μια σειρά αγωγών με τον Steinman και τους παραγωγούς του, συνεχίζοντας το 2014 με μια αγωγή ύψους 50 εκατομμυρίων δολαρίων για τα δικαιώματα εμπορικού σήματος στο Bat Out of Hell.

Σύμφωνα με τον Meat Loaf, τα έσοδα από τα πνευματικά δικαιώματα του άλμπουμ Bat Out of Hell δεν εμφανίστηκαν στον τραπεζικό του λογαριασμό παρά μόνο 20 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, στα τέλη της δεκαετίας του ’90.

Προφανώς, μέχρι τότε δεν υπήρχε bad blood μεταξύ του Meat Loaf και της Bonnie Tyler, η οποία κυκλοφόρησε το δικό της άλμπουμ-συλλογή «Heaven and Hell» το 1989- αυτό περιλάμβανε μερικά κομμάτια από το Bat Out of Hell και την ερμηνεία της Tyler στο “Total Eclipse of the Heart”.

Το δε “Total Eclipse of the Heart” επανεμφανίζεται κατά καιρούς, σταθερό στις μουσικές αρχές που υπερτονίζουν την απαράμιλλη γοητεία του, από παιδικά πάρτυ (για τα πρώτα μπλουζ, που λέγαμε) μέχρι καραόκε μπαρ.

Ο Steinman χρησιμοποίησε το τραγούδι ξανά το 1997 στο remake του Broadway της ταινίας του Roman Polanski “Dance of the Vampires” του 1967.

Η Tyler επανακυκλοφόρησε επίσης μια εκδοχή του τραγουδιού το 2003 με τη γαλλίδα τραγουδίστρια Kareen Antonn και μια άλλη το 2014 με μια ανδρική χορωδία.

Το επίσης (κλασικό, κλασικότατο) βίντεοκλίπ του τραγουδιού, το οποίο γυρίστηκε σε ένα βικτοριανό νοσοκομείο στο Surrey της Αγγλίας και στο οποίο εμφανίζονταν αγόρια σχολείου με… λαμπερά μάτια [«turn around bright eyes», λέει ένας στίχος του κομματιού], δημιούργησε επίσης μια παρωδία του Literal Video στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η οποία είναι ακόμη επίκαιρη, σχεδόν 20 χρόνια μετά -δείτε την ή θυμηθείτε την λίγο παρακάτω στο κείμενο.

Το τραγούδι ανέβηκε στα charts όλου του κόσμου, φτάνοντας στο #1 του Hot 100 την 1η Οκτωβρίου του 1983, ρίχνοντας το “Tell Her About it” του Billy Joel μια θέση πιο κάτω.

Ο Steinman και ο Meat Loaf συμφιλιώθηκαν και διατηρούσαν καλές σχέσεις μέχρι το θάνατό τους- ο Steinman πέθανε το 2021 από νεφρική ανεπάρκεια, ενώ ο Meat Loaf έγινε ένα από τα πολλά θύματα του COVID-19 το 2022.

Το τραγούδι παραμένει αγαπημένο τέσσερις δεκαετίες αργότερα – τόσο πολύ που σε μια έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2016 ανακηρύχθηκε ως το «κορυφαίο μουσικό guilty pleasure για να τραγουδάς όταν κάνεις ντους ή είσαι μόνος στο σπίτι».