Ήταν οι OMD οι πρώτοι που έκαναν χορευτική electro-pop μουσική (πλην ντίσκο και Τζόρτζιο Μορόντερ);

Οι μουσικές εγκυκλοπαίδειες αποφαίνονται πως «ναι» και ότι οι Orchestral Manoeuvres in the Dark αν δεν ήταν οι πρώτοι, ήταν από τους πρώτους [χεράκι χεράκι με τους πρώιμους Human League, τους Ultravox και τον Gary Numan] που επιχείρησαν να κάνουν τα ηλεκτρονικά beats «προσιτά» όχι μόνο στην νεολαία που προσέγγιζε το συγκεκριμένο είδος με την εγκεφαλικότητα του ηχητικού εξπρεσιονισμού του γερμανικού Κraut-rock, αλλά και σε εκείνους που προσέγγιζαν την σύγχρονή τους electro-pop με την δέουσα σωματικότητα και την απαραίτητη ανάγκη ξεδόματος.

Όταν ο Andy McClusky και o Paul Humphreys δημιούργησαν τους Orchestral Manoeuvres in the Dark το 1978, ήταν, όπως είχαν παραδεχτεί εκ των υστέρων, προκειμένου να παίξουν μία και μοναδική συναυλία. Και μετά θα αποσύρονταν, αν χρειαζόταν.

Η μία συναυλία έγινε δύο, μετά τρεις και κατόπιν τέσσερις. Και οι OMD (ξ)έμειναν να αποτελούν – εν αγνοία τους ακόμη, τότε – τον μεσαίο κρίκο της εξελικτικής μουσικής αλυσίδας που θα ένωνε την γερμανική πρωτοπορία με τις χορευτικές πίστες.

Στους Kraftwerk και άλλα γερμανικά ηλεκτρονικά συγκροτήματα της εποχής εκείνης, οι OMD βρήκαν το μοντέλο της μουσικής που προσδοκούσαν: παιγμένη από φυσικά όργανα, αλλά ταυτόχρονα και από συνθετητές και πάσης φύσεως συνθεσάιζερ.

Παιγμένη με τα λάθη του ερασιτέχνη μουσικού, αλλά ταυτόχρονα με την ακρίβεια του πλέον καταρτισμένου «επιστήμονα του ήχου».

Παιγμένη με ψυχική θερμότητα, αλλά ταυτόχρονα και με σωματική ψυχρότητα.

Οι OMD ήταν από τους πρώτους που προλείαναν το έδαφος για τον Θαυμαστό Νέο Κόσμο που (θα) ερχόταν σε λίγα χρόνια, μέσα στα ’80s και γνώριζαν ότι έπρεπε να βρεθεί κάποιος που θα μετακινούσε την βελόνα του ηλεκτρονικού ήχου προς πιο mainstream μεριά.

Ελλείψει άλλου υποψηφίου, το έκαναν οι ίδιοι. Και πολύ καλά μάλιστα.

Όταν οι OMD κυκλοφόρησαν το πρώτο τους single, το «Electricity», τον Μάιο του 1979, ήταν διαφορετικό από οτιδήποτε άλλο είχε ηχογραφηθεί στο παρελθόν. Το κατόρθωμα των OMD ήταν ότι είχαν αναπτύξει ένα υπέροχο κεντρικό μουσικό θέμα χρησιμοποιώντας ένα και μόνο μόνο συνθεσάιζερ.

Ήταν ένα τραγούδι παιγμένο με ψυχική θερμότητα, αλλά ταυτόχρονα και με σωματική ψυχρότητα.

Ωστόσο – και σε αντίθεση με την εγκεφαλικότητα των Kraftwerk – το αποτέλεσμα ήταν κάτι φιλικό, χορευτικό και, συνάμα, ανάλαφρο.

Το απρόσιτο του ηλεκτρονικού Kraut-rock είχε αντικατασταθεί και οι Μηχανές του Ντίσελντορφ είχαν δώσει την θέση τους στους Ανθρώπους από το Λίβερπουλ (τον τόπο καταγωγής των OMD).

Ήταν τέτοια η επίδραση του συγκεκριμένου τραγουδιού, ώστε ο Vince Clarke, ο ιδρυτής των Depeche Mode, Yazoo και Erasure, ανέφερε προ ετών ότι το «Electricity» ήταν το κομμάτι αυτό που «ξύπνησε την περιέργειά του για την ηλεκτρονική μουσική και τον ώθησε να δημιουργήσει όλα όσα έχει δημιουργήσει».

Ακολούθησε το δεύτερο τεράστιο χιτάκι τους, το «Enola Gay», που μάλιστα απαγορεύτηκε αρχικά από το ΒΒC λόγω της λέξης «γκέι» στον τίτλο του -αρχικά κανείς δεν κατάλαβε ότι οι, μανιακοί με την Ιστορία, OMD είχαν δώσει ως τίτλο στο τραγούδι τους το όνομα του αεροπλάνου που έριξε τη βόμβα στη Χιροσίμα τον Αύγουστο του 1945.

Μεταξύ 1980-81, οι OMD κυκλοφόρησαν το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ τους, ακολουθούμενο από τα «Organisation» και το οριακό «Architecture & Morality», με κάθε άλμπουμ τους να πηγαίνει τους OMD όλο και πιο παραπέρα, πιο μακριά και ταυτόχρονα να αποδεικνύει την διάθεση της μπάντας να αποφύγει και να αμφισβητήτσει την παραδοσιακή δομή της τρίλεπτης φόρμας των τραγουδιών.

Το αριστούργημά τους είναι, ασφαλώς, το άλμπουμ «Architecture & Morality». Με τον, εμπνευσμένο από το αρτιστικό κίνημα του Bauhaus, εξώφυλλο του, το άλμπουμ ήταν μια φιλόδοξη προσπάθεια να εισάγει τον prog-electro ήχο στο mainstream. Με lead single το υπέροχο «Souvenir» και το σχεδόν οκτάλεπτο «Sealand» να βασίζεται στις μουσικές διδαχές του πειραματικού γερμανικού συγκροτήματος Neu!, οι OMD κατάφεραν να φέρουν κοντά κάποιους πολύ διαφορετικούς και ετερόκλητους μουσικούς κόσμους. Το πείραμά τους πέτυχε: με τέσσερα εκατομμύρια πωλήσεις, το «Architecture & Morality» διεύρυνε και επέκτεινε για πάντα – και ανεξίτηλα – την παλέτα του μέχρι τότε γνωστού ηλεκτρονικού σύμπαντος.

Τα τρία πρώτα άλμπουμ των OMD, εκτός από εξαιρετικά, επιπροσθέτως προσέδωσαν περαιτέρω αξιοπιστία στην – ακόμη σε εμβρυακό επίπεδο, αλλά φυσικά υπερφιλόδοξη – electro-pop μουσική και κατόπιν οδήγησαν στην εμφάνιση μιας γενιάς ηλεκτρονικών συγκροτημάτων όπως οι ABC, Blancmange, Depeche Mode, Duran Duran, Erasure, Talk Talk, Simple Minds, Yazoo και λίγο αργότερα οι New Order και οι Pet Shop Boys.

Το Μέλλον είχε φτάσει.

*Info: Röyksopp, M83, Orchestral Manoeuvres in the Dark, Τετάρτη 21 Ιουνίου, Πλατεία Νερού  

Την Τετάρτη 21 Ιουνίου, στο πλαίσιο του Release Athens X SNF Nostos, οι OMD συμπληρώνουν το lineup της ημέρας, με headliners τους Röyksopp & Tash Sultana, μαζί με τους M83, Dub Inc. & Groundation.

Follow OMD:

Official site

Instagram

Facebook

Spotify

YouTube

Η προπώληση συνεχίζεται.

Επίσης, διατίθενται περιορισμένα VIP εισιτήρια. Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται οι εξής προνομιακές παροχές: Ξεχωριστή υπερυψωμένη περιοχή διαμορφωμένη με stands & stools για όλους, οpen-bar, προτεραιότητα πρόσβασης στον χώρο, ιδιωτικό parking, ξεχωριστές τουαλέτες, αναμνηστικό δώρο.

Επισημαίνουμε πως ο ειδικά διαμορφωμένος χώρος που προσφέρει τις παραπάνω παροχές λειτουργεί μόνο στην Πλατεία Νερού αλλά οι κάτοχοι των VIP εισιτηρίων έχουν πρόσβαση και στις δύο σκηνές.

Οι εμφανίσεις των 2 headliners (στην Πλατεία Νερού και το Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ) δε θα συμπίπτουν, ενώ θα εξασφαλίζεται επαρκής χρόνος μετάβασης από το ένα stage στο άλλο.

Ταυτόχρονα, είναι διαθέσιμα δύο διήμερα εισιτήρια, για όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν δύο ημέρες του φεστιβάλ επωφελούμενοι από μια σημαντική έκπτωση:

Röyksopp, M83, OMD, Tash Sultana, Dub Inc, Groundation (21/6/23, Πλατεία Νερού + Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ) + The Prodigy & more tba (21/7/23, Πλατεία Νερού)

Röyksopp, M83, OMD, Tash Sultana, Dub Inc, Groundation (21/6/23, Πλατεία Νερού + Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ) + Wu-Tang Clan & more tba (27/7/23, Πλατεία Νερού)

Διάθεση εισιτηρίων: Τηλεφωνικά στο 11876

Online στα releaseathens.gr / viva.gr

Φυσικά σημεία: Καταστήματα Nova, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης

Όλες οι πληροφορίες (τιμές, πρόγραμμα, πρόσβαση) στο releaseathens.gr / snfnostos.org