Το 2020, εν μέσω του πρώτου lockdown, το TikTok είχε κατακλυστεί από το drama μεταξύ της Olivia Rodrigo και του πρώην της, Joshua Bassett. Στο τραγούδι της, Driver’s License μιλούσε για τη σχέση τους και τα συναισθήματά της μετά τον χωρισμό και τη νέα σχέση του με την τραγουδίστρια, Sabrina Carpenter. Αν έλεγα ότι ήξερα οποιονδήποτε από τους παραπάνω θα σας έλεγα ψέματα. Το Driver’s License όμως έπαιζε παντού εκείνη τη χρονιά και δε μπορούσα να το αποφύγω. Έγινε το πρώτο τραγούδι στο Spotify που έφτασε τα 80 εκατομμύρια streams σε 7 μέρες. Η ζωή της Rodrigo είχε αλλάξει σε μια βδομάδα.
Το άκουσα και μέσα μου ήθελα λίγο να χλευάσω τη ξαφνική δημοφιλία της μουσικής της. Παρόλαυτα, το τραγούδι ήταν καλό και οι στίχοι της αποτύπωναν το άγχος και τον πόνο του πρώτου χωρισμού στα 17 σου. Δε μπορούσα ακριβώς να ταυτιστώ, αλλά μπορούσα να καταλάβω γιατί άρεσε στον κόσμο.
Μετά ήρθε ο πρώτος της δίσκος “Sour“, με τραγούδια όπως το Brutal, Deja Vu και Good 4 U. Το κοινό και οι κριτικοί την συνέκριναν με τραγουδίστριες όπως η Avril Lavigne και η Hayley Williams των Paramore. Ο δίσκος αυτός της χάρισε τρία Grammy.
To 2022 η Olivia Rodrigo βγαίνει με τον Zack Bia. Αν δεν ξέρετε τον Zack Bia, είναι ένας μυστήριος τύπος στο Los Angeles που κανένας δε ξέρει ακριβώς τι δουλειά κάνει. Δεν είναι διάσημος αλλά είναι γνωστός στον κύκλο των διασήμων του Χόλιγουντ (Bella Hadid, Drake, Kylie Jenner, Post Malone, French Montana, κα) και συστείνεται ως DJ. Όταν η ποπ τραγουδίστρια Madison Beer είχε χωρίσει επεισοδιακά μαζί του, είχε γράψει δισκάρα. Οπότε με το που είδα τις παπαρατσικές φωτογραφίες τους μαζί ήμουν σίγουρη για ένα πράγμα: τουλάχιστον θα βγάλει καλά τραγούδια.
Πρόσφατα η 20χρονη σήμερα Olivia Rodrigo κυκλοφόρησε το δεύτερο ποπ ροκ άλμπουμ της με τίτλο “GUTS“. Τα τραγούδια έγραψε και ηχογράφησε η Rodrigo μαζί με τον παραγωγό και πολυοργανίστα μουσικό, Dan Nigro, με τον οποίο είχε συνεργαστεί και στον προηγούμενο δίσκο της.
Εμπνευσμένη από τη χρονική περίοδο αμέσως μετά την επιτυχία του Sour, η Rodrigo συνέλαβε την GUTS ελπίζοντας να αποτυπώσει το πέρασμα από την εφηβεία στην ενηλικίωση, με όλες τις δυσκολίες του.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Όσον αφορά τον ήχο του, το GUTS έχει περισσότερες ροκ, 00s ποπ ροκ και 90s alternative επιρροές από το Sour. Αυτό το επιβεβαίωσε το lead single, Vampire. Σε αντίθεση με το Driver’s License που μιλά για τη νοσταλγία μετά τον χωρισμό και τη ζήλια για τη νέα σύντροφο, το Vampire είναι πολύ πιο “θυμωμένο“. Ξεκινά ως αργή μπαλάντα ενώ σταδιακά γίνεται πιο γρήγορο, με αποκορύφωμα στη γέφυρα να ακούμε ένα δυναμικό και πιο συναισθηματικά φορτισμένο ποπ ροκ κομμάτι. Αυτό το transition έχει γίνει πλέον σήμα κατατεθέν της Rodrigo.
«Bloodsucker, fame fucker. Bleedin’ me dry like a goddamn vampire»
Οι στίχοι του Vampire περιγράφουν έναν άντρα που την εκμεταλλεύτηκε, της είπε ψέματα και τη χρησιμοποίησε για δημοσιότητα (οι κακές γλώσσες λένε ότι το έγραψε στα 19 της για τον Zack Bia). Οι αναφορές σε βρικόλακες στον τίτλο, τους στίχους και το εξώφυλλο του τραγουδιού χρησιμοποιούνται ως μεταφορά για να περιγράψουν έναν άνθρωπο που “ρουφάει” την ενέργεια της αφηγήτριας, αφήνοντάς την αδύναμη και εξουθενωμένη. Το τραγούδι μιλά για την απελευθερωτική εμπειρία του να βγαίνεις από μια τοξική σχέση με έναν μεγαλύτερο άντρα.
Οι στίχοι αποκαλύπτουν τις πρώτες μετεφηβικές συνειδητοποιήσεις μιας νεαρής κοπέλας, που καταλαβαίνει ότι έχει έλεγχο πάνω στη ζωή της και αυτενέργεια στις επιλογές της. Παρόμοια θεματική ακολουθεί και το τραγούδι “logical” στο ίδιο άλμπουμ.
«Went for me and not her. ‘Cause girls your age know better»
Ακολούθησε το Bad idea right?, ένα τραγούδι με χιουμοριστικούς στίχους και y2k pop punk και 60s pop girl group αναφορές. Σαφώς πιο ανάλφρο και fun από το Vampire, το Bad idea right? μιλά για την επιθυμία να γυρίσεις στον πρώην σου έστω και για ένα βράδυ κι ας ξέρεις ότι είναι λάθος.
Το τρίτο single του άλμπουμ κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες και έχει τίτλο Get him back!. Ο τίτλος έχει διττό νόημα κάτι που επιβεβαιώνεται και από τους υπόλοιπους στίχους του κομματιού. Από την μία η τραγουδοποιός θέλει πίσω τον πρώην της κι από την άλλη θέλει να τον εκδικηθεί. Ηχητικά το τραγούδι είναι αρκετά διαφορετικό από τα υπόλοιπα του δίσκου, αφού την ακούμε σχεδόν να ραπάρει σε όλα τα κουπλέ του Get him back!.
«Wanna kiss his face
With an uppercut
I wanna meet his mom
Just to tell her her son sucks
Oh, I wanna key his car, I wanna make him lunch
I wanna break his heart, stitch it right back up»
Στιχουργικά το ποπ ροκ τραγούδι, all-american bitch είναι το πιο δυναμικό και ενδιαφέρον όλου του άλμπουμ. Μιλά για την εμπειρία της ως Ασιάτισσα στην Αμερική, τα στερεότυπα και τις απαιτήσεις της δυτικής κοινωνίας από γυναίκες ασιατικής καταγωγής (η Rodrigo είναι μισή από τις Φιλιππίνες). Αν δεν άκουγα τους στίχους θα πίστευα ότι το τραγούδι είναι της Avril Lavigne circa 2003. Και σε αυτό το τραγούδι, η Rodrigo πειραματίζεται με διαφορετικά είδη και ήχους. Το τραγούδι παντρεύει το folk με το pop punk, ενώ ο τίτλος του είναι εμπνευσμένος από ομότιτλο δοκίμιο της Joan Didion.
Το τραγούδι διερευνά τα double standards και τις εγγενείς αντιφάσεις της αμερικανικής κουλτούρας, η οποία δημιουργεί και προωθεί ανέφικτα γυναίκεια πρότυπα. Αναλύει πώς η κοινωνία απαιτεί από τις γυναίκες να είναι όμορφες, σέξι και παθητικές, φρέσκιες, αδύνατες και ήσυχες. Η ιδανική γυναίκα ξέρει τη θέση της και δε θυμώνη, αλλιώς κατηγορείται ότι είναι υστερική. Ακόμη κι όταν κλαίει είναι όμορφη.
Στα κουπλέ η φωνή της ακούγεται ήρεμη, γλυκιά και αιθέρια ενώ στο ρεφρέν αλλάζει και γίνεται θυμωμένη, άγρια και επιθετική. Τα πάντα σε αυτό το κομμάτι αποδεικνύουν ένα πράγμα: η Rodrigo έχει μεγαλώσει, έχει ωριμάσει και έχουμε να ακούσουμε ακόμα πολλά από αυτήν. Όπως έχει δηλώσει, είναι πάνω από όλα στιχουργός και δεν την ενδιαφέρει να γίνει «η καλύτερη ποπ σταρ της ιστορίας».
Από το άλμουμ ξεχώρισα περισσότερο το τραγούδι Lacy, μια mid-tempo μπαλάντα που μπερδεύει τα όρια μεταξύ σαπφικού έρωτα, αρρωστημένης εμμονής και μίσους. Η Lacy είναι η Ιδανική Γυναικα, «λαμπερή στάρλετ, μετεμψύχωση της Μπαρντώ, με δέρμα σαν σφολιάτα, κορδέλες στα μαλλιά». Σε σημεία οι στίχοι αποπνέουν ομοερωτισμό, με την αφηγήτρια να παραδέχεται ότι την έχει εξιδανικεύσει σαν να ήταν ουράνιο ον.
Στη συνέχεια αποκαλύπτει ότι, παράλληλα, τη ζηλεύει και συγκρίνει διαρκώς τον εαυτό της μαζί της. Η Lacy είναι όλα όσα δεν είναι η Olivia και όλα όσα θα ήθελε να γίνει. Είναι μια φαντασίωση που δε θα καταφέρει ποτέ να κατακτήσει όσο κι αν προσπαθεί. Η συνειδητοποίηση αυτή έχει δηλητηριάσει κάθε πτυχή της ζωής της. Στο τέλος παραδέχεται ότι τελευταία τη σιχαίνεται.
«Lacy, oh Lacy, it’s like you’re out to get me
You poison every little thing that I do
Lacy, oh Lacy, I just loathe you lately
And I despise my jealous eyes and how hard they fell for you
Yeah, I despise my rotten mind and how much it worships you»
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Olivia γράφει ανοιχτά για το σύμπλεγμα κατωτερότητας και την χαμηλή της αυτοπεποίθηση καθώς και για την συνήθειά της να συγκρίνεται με όμορφες γυναίκες γύρω της. Στο τραγούδι “obsessed” του ίδιου δίσκου έγραφε «If I told you how much I think about her /
You’d think I was in love» αναφερόμενη στην εμμονή της με την πρώην του συντρόφου της. Τόσο στο Lacy όπως και στο Obsessed μιλάει για αυτήν τη ανθυγιεινή τάση με ευαλωτότητα και λυρικότητα.
«Dear angel Lacy, eyes white as daisies. Did I ever tell you that I’m not doin’ well?»
Το «Obsessed» εμβαθύνει στο θέμα της έντονης εμμονής με την πρώην κοπέλα του συντρόφου της. Το τραγούδι υπογραμμίζει την καταστροφική δύναμη της ζήλιας και πώς μπορεί να διαβρώσει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση κάποιου σε μια σχέση.
«Is she friends with your friends? Is she good in bed?
Do you think about her? No? I’m fine, it doesn’t matter, tell me
Is she easy-goin’? Never controllin’?
Well-traveled? Well-read? Oh God, she’s makin’ me so obsessed»
Τέλος το ballad of a homeschooled girl, είναι ίσως το πιο υποτιμημένο του άλμπουμ. Σε αντίθεση με άλλα τραγούδια του GUTS, δεν το έχω ακούσει καθόλου στα social media μέχρι στιγμής. Οι στίχοι αυτού του garage rock κομματιού μιλούν για το κοινωνικό άγχος και την αδυναμία της Rodrigo να κοινωνικοποιηθεί και να ταιριάξει σε παρέες συνομήλικών της, ως ένα homeschooled κορίτσι. Συχνά η Rodrigo κατηγορείται ότι γράφει πολύ εφηβικούς στίχους (τι άλλο θα μπορούσε να γράφει κάποια κοπέλα στα 19 της;).
Το συγκεκριμένο τραγούδι είναι σίγουρα “εφηβικό”, με την έννοια ότι μεταφέρει ακριβώς αυτό το νεανικό angst που μπορεί να νιώθει οποιοσδήποτε νέος βιώνει κοινωνικό άγχος. Αν είσαι έφηβος μαθητής θα ταυτιστείς. Αν είσαι μεγαλύτερος αλλά είχες αντίστοιχες εμπειρίες στα νιάτα σου, πιστεύω, πάλι θα ταυτιστείς με αυτό το παιδί μέσα σου που φέρει ακόμα το τραυματικό βιώμα.
Εν ολίγοις, η Olivia Rodrigo έβγαλε και πάλι δισκάρα. Καθόλου άδικα, οι κριτικές που πήρε και εξακολουθεί να παίρνει είναι διθυραμβικές. Τόσο ο ήχος της όσο και η στιχουργική της ικανότητα έχουν ωριμάσει, ενώ δε φοβάται να πειραμαριστεί και με διαφορετικά είδη, κρατώντας όμως τη βασική φόρμουλα λίγο-πολύ ίδια: νεαρό κορίτσι ανακαλύπτει τον κόσμο και τα συναισθήματά της σε ποπ ροκ ρυθμούς που θυμίζουν soundtrack 00s ταινίας.
Είναι σε σημεία εφηβικές οι συνειδητοποιήσεις και τα μηνύματά της; Ίσως. Παραδόξως, πολύ λιγότερο από ότι περίμενα. Στην τελική, είναι ξεκάθαρο πως η Rodrigo είναι ένα Gen Z φαινόμενο και γράφει για τη γενιά της. H Olivia Rodrigo είναι η φωνή της Gen Z γενιάς. Αν κάτι χαρακτηρίζει τους Gen Z (μια γενιά που μεγάλωσε στην εποχή των social media όπου όλα είναι content και τα εν οίκω είναι και εν δήμω), είναι η ευαλωτότητα και η βαθιά συναισθηματική ειλικρίνεια. Αυτό το είδαμε στο Sour και το ξαναβλέπουμε και στο Guts.
Πέραν αυτού όμως, υπάρχουν άφθονοι στίχοι που ξεπερνούν τα ηλικιακά όρια, με τους οποίους ο καθένας και η κάθε μια θα μπορούσαν να ταυτιστούν.