Ο DJ Frenic ή αλλιώς Sam Ferguson όπως είναι το πραγματικό του όνομα, αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους DJ και παραγωγούς ηλεκτρονικής μουσικής αυτή την στιγμή στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ξεκίνησε την καριέρα του δημιουργώντας beats για αναρίθμητους hip-hop MC’s, ενώ κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’90, ξεχώρισε ως ένας από τους καλύτερους DJ της, τότε ραγδαία αναπτυσσόμενης, Drum and Bass σκηνής.
Χρησιμοποιώντας ως έδρα του το Bristol, μια πόλη με τεράστιο μουσικό υπόβαθρο, ούσα η πόλη που χαρακτήρισε το βρετανικό trip hop ήχο, έχει κυκλοφορήσει ανθεμικά tracks όπως τα ‘’Αlright’’, ‘’Punish me’’, “Things Get Better”, “Money Ain’t Women”, “You Said”, “Late Night Bar”, καθώς και το “All In Perspective”, στο οποίο ακούγεται το τραγούδι “Σαν Με Κοιτάς” του Γιάννη Σπανού.
Ο Frenic μίλησε στο Olafaq για την επιστροφή του στην Ελλάδα για μια σειρά από εκρηκτικά dj sets.
– Πώς άρχισες να ασχολείσαι με την ηλεκτρονική μουσική; Τι ήταν αυτό που σε έκανε να θέλεις να γίνεις DJ;
Λοιπόν, η πρώτη μου πραγματική αγάπη στη μουσική ήταν το χιπ χοπ της δεκαετίας του ’90, ιδιαίτερα από τη Νέα Υόρκη και αργότερα από τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ με ονόματα όπως οι Wu-Tang, οι Mobb Deep και προφανώς ο Dr. Dre. Η μουσική παραγωγή, τα beats, η θεματολογία, όλα με ενδιέφεραν πραγματικά, αλλά δεν ήταν ποτέ κάτι στο οποίο πίστευα ότι θα συμμετείχα εγώ ο ίδιος ενεργά. Την ίδια στιγμή στο Ηνωμένο Βασίλειο βγαίναμε, πιτσιρικάδες, σε χορευτικές βραδιές με house μουσική, techno, speed garage και περίπου αυτή την εποχή βγήκε μια νέα μουσική που ονομαζόταν jungle και αργότερα drawing bass και αυτό ήταν ένα γεγονός εξαιρετικά συναρπαστικό για εμάς, γιατί ήταν μια νέα και φρέσκια σκηνή που είχε να κάνει με την επέκταση των ορίων της μουσικής παραγωγής, οπότε σε αυτό το σημείο αποφάσισα να αποκτήσω τα δικά μου πικάπ. Ως οπαδός του χιπ χοπ μου άρεσε πολύ το turntablism, οπότε το στοιχείο του scratching με προσέλκυσε στο πραγματικό DJing και τότε άρχισα να κάνω μίξεις μαζί με έναν φίλο που λεγόταν DJ Dis και τότε έκανα πάρα πολλές drum and bass βραδιές στις πρώτες μέρες της drum and bass σκηνής. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της συγκεκριμένης περιόδου που συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να ασχοληθώ με τη μουσική παραγωγή για να προωθήσω περαιτέρω την καριέρα μου ως DJ, έτσι άρχισα να κάνω πολλά πράγματα επηρεασμένα από την ηλεκτρονική μουσική όπως drum and bass. Όλο αυτό με οδήγησε στο να κάνω hip hop instrumentals για ένα crew που ονομαζόταν Lost Project. Τα πήγαμε αρκετά καλά στη βρετανική χιπ-χοπ σκηνή. Όταν αυτό το crew διαλύθηκε, συνέχισα να κάνω instrumental hip hop / trip hop, δηλαδή αυτό που θα μπορούσατε αυτή τη στιγμή να το ονομάσετε lo-fi hip-hop.
– Τι είναι αυτό που απολαμβάνεις περισσότερο στο DJing;
Ως DJ, «σκάβω» τις ρίζες του DJing που είναι η χιπ χοπ σκηνή. Προσέγγισα το DJing με μια hip-hop νοοτροπία και πρέπει να θυμάσαι ότι όταν ξεκίνησε το hip-hop djing, δεν υπήρχαν δίσκοι hip-hop. Ήρθαν πολύ αργότερα. Oπότε παίρνω αυτή τη «νοοτροπία» και αναμειγνύω τα αγαπημένα μου μέρη και κομμάτια από πολλές διαφορετικές σκηνές και είδη ενώ προσπαθώ να μην περιορίζομαι πολύ από τις επιλογές μου, αλλά όλες οι επιλογές μου να είναι πράγματα που απολαμβάνω μουσικά και με παθιάζουν. Ειλικρινά, στις μέρες μας η μόνη πραγματική πρόκληση είναι η τεχνολογία.
– Ποιες είναι οι μεγαλύτερες μουσικές σου επιρροές;
Αυτό που δημιουργώ είναι το «άθροισμα» όλων των επιρροών μου, αλλά είναι αρκετά δύσκολο να σου πω τη μεγαλύτερη ή την σημαντικότερη επιρροή μου, γιατί αυτή αλλάζει συνέχεια. Όπως είπα πριν, επηρεάστηκα πολύ από το χιπ-χοπ που έβγαινε από τη Νέα Υόρκη, οπότε θα έβαζα τους Wu-Tang Clan και τους Mobb Deep και αργότερα καλλιτέχνες και μουσικούς όπως ο David Bowie, ο Prince, οι Nirvana, οι Rage Against The Machine, ο Τhe Streets και οι Red Hot Chili Peppers. Φυσικά, ο DJ Shadow ήταν το πρώτο πρόσωπο που πραγματικά με έκανε να σκεφτώ ότι θα μπορούσα να δημιουργήσω τη δική μου μουσική με αυτό το είδος του «κολάζ DJ sample», οπότε αυτός όπως και ο rjd2 είναι μεγάλες επιρροές για μένα.
– Πώς θα περιέγραφες τον ήχο σου σε κάποιον που δεν έχει ξανακούσει τη μουσική σου;
Είναι όντως μια ερώτηση που μου κάνουν πολλές φορές και κατά κάποιο τρόπο είναι αρκετά δύσκολο να την απαντήσω γιατί, ξέρεις, μιλάμε για τέχνη. Ξέρεις τι όμως; Αν ακούσεις καλά τη μουσική μου, θα πάρεις μια ιδέα και εσύ ο ίδιος για το τι πρόκειται. Τα πράγματα που με ενδιαφέρουν είναι η αφήγηση και ο ηχητικός σχεδιασμός. Μου αρέσει να παρουσιάζω τη μουσική μου με ένα είδος κινηματογραφικού τρόπου που εστιάζει πάνω στις επιρροές μου. Ξέρεις την αγάπη μου για το hip hop – αυτή είναι μια σταθερά – ή τις διάφορες τεχνικές περί του drum and bass και πάνω σε αυτά οικοδομώ το instrumental hip-hop / trip hop που φτιάχνω.
– Ποιες θα έλεγες ότι είναι μερικές από τις κορυφαίες στιγμές της καριέρας σου μέχρι σήμερα;
Κορυφαίες στιγμές της καριέρας μου… χμ… Η μία πρέπει σίγουρα να είναι η πρώτη φορά που έπαιξα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Είναι ωραίο να σε υποδέχονται τόσο καλά οι άνθρωποι και να γνωρίζουν τη μουσική σου και. Ήταν απλά μια απίστευτη εμπειρία γιατί δεν ήξερα πόσο πολύ ακουγόταν η μουσική μου στην Ελλάδα. Το να το ζήσω αυτό και στη συνέχεια να κάνω και τα 5-6 χρόνια περιοδείας για dj sets σε όλη την Ελλάδα, ήταν ένα αποκορύφωμα για την καριέρα μου. Άλλες μεγάλες στιγμές για μένα ήταν το να παίξω στο φεστιβάλ του Glastonbury: έχω παίξει δύο φορές, αλλά η τελευταία ήταν ιδιαίτερα μαγική γιατί ήταν μετά από όλη την περίοδο του lockdown, οπότε η αίσθηση του θριάμβου και της ευφορίας ήταν απλά απίστευτη.
– Με ποιον θα ήθελες να συνεργαστείς στο μέλλον;
Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση, γιατί αυτή τη στιγμή είμαι πραγματικά φουλ με διάφορες συνεργασίες. Ωστόσο έχω μια ιδέα που θέλω πραγματικά να υλοποιήσω και αυτή είναι να κάνω ένα ταξίδι σε όλη την Ελλάδα και να συνεργαστώ με όλους τους σπουδαίους beat makers, MCs και τραγουδιστές σε όλη την Ελλάδα. Η Ελλάδα μού έχει δώσει τόσα πολλά που θα ήθελα να δουλέψω πάνω σε ένα συνεργατικό project που να το περικλείει όλο αυτό.
– Πάνω σε τι δουλεύεις αυτή τη στιγμή;
Αυτή τη στιγμή δουλεύω πάνω σε ένα project με τον Milo Stone που είναι ένας ράπερ εδώ στο Μπρίστολ και έναν ράπερ από την Αμερική που λέγεται Worms Ali.
– Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου για το υπόλοιπο του 2023;
Το καλοκαίρι του 2023 είναι πραγματικά συναρπαστικό. Έχω αυτή τη μίνι περιοδεία εδώ στην Ελλάδα και μετά επιστρέφω και παίζω στο Glastonbury Festival. Είμαι χαρούμενος που θα παίξω το φεστιβάλ Stowaway στο Buckingham, οπότε είμαι σούπερ ενθουσιασμένος που θα βγω εκεί έξω και θα συναντήσω και θα εμπνευστώ από άλλους μουσικούς και παραγωγούς.
*Info:
Stiko & Mister Kentro
Doors Open: 21:00
Starts: 21:30
Venue: Arch Club-Live Stage, Ελασιδών 6, Γκάζι
Pre-sale: 10€
Ταμείο: 12€