Την πλήρη υποβάθμιση και, εν τέλει, οριστική διάλυση μιας εκ των σημαντικότερων εγχώριων ορχηστρών, της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, καταγγέλλει ο πρώτος κλαρινετίστας της, ο μουσικός Αγγελος Πολίτης, ο οποίος μάλιστα σπεύδει να κατονομάσει και συγκεκριμένα πρόσωπα από μέσα από την ΕΡΤ που ευθύνονται για την σημερινή κατάσταση της Ε.Σ.Ο.

Εγραψε λοιπόν προ ωρών ο κ. Πολίτης στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook τα εξής:

«Με απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΤ (που ξέρουμε όλοι ποιοί εισηγήθηκαν…) 22 άξιοι μουσικοί μεταξύ αυτών ο Βασίλης Πριόβολος κι εγώ, κινδυνεύουμε να βρεθούμε εκτός της Ε.Σ.Ο. της ΕΡΤ μετά από 17 & 20 χρόνια ως “συμβασιούχοι” αντίστοιχα. Μία ανατροπή στις ζωές μας, μία τεράστια ΑΔΙΚΙΑ. Φαίνεται ότι όλα αυτά τα χρόνια η προσφορά μας στην ορχήστρα, η επαγγελματική μας συνείδηση, οι ατελείωτες ώρες ηχογραφήσεων, τηλεοπτικών μεταδόσεων και συναυλιών, οι εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, οι συναυλίες σε νοσοκομεία, οι εμφανίσεις ως σολίστ δεν μέτρησαν καθόλου για να μας σεβαστούν έστω και λίγο. Με τον Βασίλη ξεκινήσαμε στην ορχήστρα νέα παιδιά, με όνειρα και φιλοδοξίες για να κάνουμε ό,τι καλύτερο στο χώρο της κλασσικής μουσικής στην Ελλάδα. Δυστυχώς όμως κάποιοι δεν θέλουν να μας αφήσουν να συνεχίσουμε αυτό το ταξίδι στην ορχήστρα που ανδρωθήκαμε μουσικά. Το να διεκδικείς να έχεις μια σύμβαση, να γίνονται παραγωγές, να έχεις προγραμματισμό, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, ενόχλησαν κάποιους. Πραγματικά δεν ξέρω τι θα γίνει. Το σίγουρο όμως είναι ότι θα αγωνιζόμαστε για να ανατρέψουμε αυτή την κατάσταση».

Ο κ. Aγγελος Πολίτης, τρίτος από αριστερά.

Μπορεί να αλλάξει όμως; Γι’ αυτό απευθυνθήκαμε στον ίδιο τον μουσικό, προκειμένου να μς διαφωτίσει.

«Εμείς είμαστε στην ορχήστρα με σύμβαση έργου από το 2014. Έγινε τότε η ορχήστρα της ΝΕΡΙΤ, περάσαμε από οντισιόν και πήραμε την θέση. Τότε πήγε να γίνει κατι σωστό. Και περιμέναμε απλά μέχρι οι συμβάσεις έργου – το να πληρωνόμαστε δηλαδή μετά από κάθε συναυλία ή παράσταση – να γίνουν αορίστου χρόνου, όπως θα ήταν και το δίκαιο άλλωστε. Αλλά δεν έγινε ποτέ αυτό. Εγώ είμαι στην Ε.Σ.Ο. από το 2003. Και περίμενα να μονιμοποιηθώ γιατί έχουμε και οικογένειες από πίσω και όλα, αλλά δεν συνέβη ποτέ. Οπότε τι αναγκάστηκα και έκανα; Μια σύμβαση αορίστου χρόνου με την Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, γιατί κάπως έπρεπε να ζήσω και εγώ. Υπάρχει απόφαση ότι επιτρέπεται να κατέχω μια τέτοια θέση. Δεν κάνω κατι παράνομο. Αφού δεν με μονιμοποιεί η ΕΡΤ, τι να κάνω; Πώς θα ζήσω;», λέει μιλώντας στο Olafaq ο 43χρονος μουσικός, προσθέτοντας ότι «πλέον, μας είπαν ότι οι παραγωγές της Ε.Σ.Ο. από 33 το χρόνο (3-4 το μήνα δηλαδή) θα γίνουν 24 (δηλαδή 2 το μήνα). Ξέρεις από πότε έχει η ζητήσει η ΕΡΤ από το κράτος προσλήψεις για θέσεις μουσικών; Από το 1987!»

Τι ζητάνε λοιπόν οι μουσικοί της ορχήστρας; Οι συμβάσεις έργου που έχουν, να γίνουν αορίστου χρόνου. «Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ έχει 104 οργανικές θέσεις, αλλά αυτή τη στιγμή καλύπτονται μόνο οι 51 με εργαζόμενους αορίστου χρόνου και 22 συμβασιούχους. Δηλαδή μένουν πάρα πολλές ακάλυπτες θέσεις. Γιατί μένουν ακάλυπτες και δεν καλύπτονται;», αναρωτιέται ο κ. Πολίτης, ο οποίος, μεταξύ άλλων, έχει συνεργαστεί με την Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής, την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Ορχήστρα Πατρών, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, με το κουαρτέτο εγχόρδων «L’Anima», με την Φιλαρμονική Ορχήστρα του Essen στην Γερμανία, με την Ορχήστρα της Όπερας του Ζάγκρεμπ στη Κροατία, καθώς επίσης και με την Ορχήστρα Accademia Nazionale di Santa Cecilia στην Ρώμη.

Άγγελος Πολίτης

Τον ρωτάω ευθέως «ποιοι είναι αυτοί που έκαναν την εισήγηση» που αναφέρει στην δημοσίευσή του και ο κ. Πολίτης είναι πραγματικός «καταπέλτης»:

«Το ποιος ευθύνεται για ό,τι συμβαίνει αυτή την στιγμή έχει ονοματεπώνυμο: είναι ο [σ.σ: επικεφαλής συντονισμού των προγραμμάτων ραδιοφωνίας και των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ και γνωστός μουσικοσυνθέτης] κ. Δημήτρης Παπαδημητρίου και ο σύμβουλός του, ο κ. Τάσος Ρουσσόπουλος. Αυτό που γίνεται τώρα την Ε.Σ.Ο. συμβαίνει από εποχής Χρήστου Λεοντή. Από τότε ακούμε αυτό το αφήγημα. Κάτι δικαιολογίες του στυλ “να δούμε τι γίνεται στην αγορά εκεί έξω” και τέτοια. Ενώ στην ουσία δεν υπάρχει κανένας προγραμματισμός. Μα είναι φανερό ότι δεν θέλουν κανέναν προγραμματισμό γιατί δεν έχουμε καν καλλιτεχνικό διευθυντή –και αυτό είναι κάτι που συνέβη με απόφαση του κ. Παπαδημητρίου. Είναι δυνατόν να γίνεται αυτό; Όταν όλες οι μεγάλες ορχήστρες του εξωτερικού έχουν έναν επικεφαλής καλλιτεχνικό διευθυντή, εμείς να μην έχουμε ακόμη τοποθετήσει κάποιον; Και ξέρεις γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί, κατά βάση, δεν θέλουν να έχουν μια πραγματική ορχήστρα. Μια “αρπαχτή” θέλουν να έχουν. Θέλουν να διαλύσουν μια ιστορική και τόσο σημαντική ορχήστρα. Δεν μας έχουν δώσει καμία προοπτική για το μέλλον, κανένα οργανόγραμμα και κανέναν καλλιτεχνικό διευθυντή».

Να θυμίσουμε εδώ ότι την μονιμοποίηση των συμβασιούχων μουσικών της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας και της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ και την αύξηση της χρηματοδότησής των τριών μουσικών συνόλων της δημόσιας τηλεόρασης, είχε ζητήσει από τον περασμένο Μάιο και ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής με σχετική ερώτηση που συζητήθηκε τότε στη Βουλή.

Τότε, σημείωσε εμφατικά πως «παρότι η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα συμφωνικά σύνολα της χώρας, το έργο της να παρουσιάζει αρκετά κενά και ελλείψεις εξαιτίας της πολιτικής που εφαρμόζεται».