Οι πιο επιτυχημένοι influencers βάζουν τη ζωή τους στο προσκήνιο—και τα πρόσωπά τους παντού στη ροή των social media. Είναι ασταμάτητοι όσον αφορά την αυτοπροβολή τους. Όμως ένα νέο είδος δημιουργών ανατρέπει το παραδοσιακό μοντέλο επιτυχίας του Διαδικτύου. Γνωρίστε τους ανώνυμους influencers που προσελκύουν εκατομμύρια ακόλουθους και κατακτούν αθόρυβα τα social media, μετατρέποντας την ανωνυμία τους σε εμπορικό κέρδος. 

Η αισθητική τους είναι συνήθως γαλήνια, μινιμαλιστική και οικιακή. Χέρια με λαμπερά, περιποιημένα νύχια κρατούν παγωμένους καφέδες, ακαθόριστες φιγούρες χαλαρώνουν σε άνετα υπνοδωμάτια. Κάποιοι λογαριασμοί μπορεί να δείχνουν φευγαλέες ματιές στο προφίλ του influencer, αλλά όλοι κρύβουν την ταυτότητά τους όσο περισσότερο γίνεται. 

Στο TikTok περίπου 200.000 αναρτήσεις φέρουν την ετικέτα #Faceless, με συνολικά 1,1 δισεκατομμύρια προβολές. Ομάδες στο Facebook όπως το “Girls Gone Faceless”, αριθμούν πάνω από 100.000 μέλη. Όσοι ντρέπονται να βγουν στην κάμερα μπορούν ακόμη και να παρακολουθήσουν μαθήματα για να γίνουν ανώνυμοι Instagrammers. «Οι ανώνυμοι δημιουργοί έχουν εξίσου αφοσιωμένο κοινό με τους παραδοσιακούς influencers», λέει η Julia Markowitz από το πρακτορείο Emerald Woods Management. «Η μόνη διαφορά είναι ότι οι ακόλουθοί τους γοητεύονται από τον τρόπο ζωής τους, όχι από την προσωπική τους ζωή». Είναι το μυστήριο ένας από τους παράγοντες που κάνει τους ακόλουθους πιστούς; 

Το Διαδίκτυο έχει ιστορία στην ανωνυμία λέει η Brooke Erin Duffy, ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο Cornell. Στις πρώτες μέρες του αυτό έγινε με τους ανώνυμους bloggers, ψευδώνυμα σε υπηρεσίες άμεσων μηνυμάτων και λογαριασμούς meme, ωστόσο τα social media και η κουλτούρα των influencers ανέκαθεν έδιναν έμφαση στην προσωπική ταυτότητα. Πλέον οι χρήστες αναζητούν αυτούς τους αόρατους influencers. Η απουσία ταυτότητας έχει καταστήσει την ανώνυμη επιρροή έναν πιο συμπεριληπτικό χώρο, καθώς το περιεχόμενο είναι ουδέτερο. Αυτό το καθιστά συχνά πιο εύκολο να ταυτιστεί κανείς μαζί του, αφού το κοινό μπορεί να φανταστεί τον εαυτό του στη θέση τους. 

Δύο πράγματα συνέβαλαν στην άνοδο αυτής της νέας τάσης. Το ένα ήταν η επιτυχία των ανώνυμων «σιωπηλών vloggers» από την Ασία, των οποίων τα κινηματογραφικά βίντεο από την καθημερινότητά τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας έγιναν viral. Το δεύτερο ήταν η επιθυμία των ανθρώπων να βγάζουν χρήματα ως influencers χωρίς να αφιερώνουν όλη τους τη ζωή σε αυτό. Οι ανώνυμοι influencers αναδείχθηκαν όταν «μία κοπέλα που ανήκει στη Gen Z αποφάσισε πως ήθελε να βγάζει χρήματα παράλληλα με τη δουλειά της 9-5, χωρίς την προσπάθεια να είναι πάντα έτοιμη για την κάμερα», λέει η Fallon Lowery, μάνατζερ ταλέντων για influencers. 

Οι ανώνυμοι influencers επέλεξαν την αφανή ύπαρξη και για να αποφύγουν την παρενόχληση και τα μίσος σχόλια που δέχονται συχνά οι αναγνωρίσιμοι influencers. «Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι η ελευθερία που μου παρέχει», λέει η Victoria Ortega, γνωστή ως Elysian Living, η οποία έχει περίπου 6 εκατομμύρια ακόλουθους σε Instagram, TikTok και YouTube. (Δημοσιεύει περιεχόμενο για βαθύ καθαρισμό φούρνων και τη ρουτίνα περιποίησης της επιδερμίδας της χωρίς όμως να δείχνει ποτέ ολόκληρο το πρόσωπό της.) 

Μεγάλες εταιρείες όπως η Adobe και η Amazon έχουν παρατηρήσει την απήχηση αυτού του νέου τύπου δημιουργών. «Έχουμε δει μια τεράστια αύξηση στις συνεργασίες με ανώνυμους influencers», λέει ο Karim Nasri από το πρακτορείο Digital Streamers. Τέτοιες συνεργασίες είναι πιο συχνές με μάρκες καταναλωτικών προϊόντων που αφορούν την τεχνολογία και την οργάνωση σπιτιού, καθώς επιτρέπουν στα ίδια τα προϊόντα—αντί για τους ανθρώπους που τα προωθούν—να βρίσκονται στο επίκεντρο. 

Κάποιοι αναρωτιούνται αν είναι πιο πιθανό να αντικατασταθούν από λογαριασμούς που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη (AI) για τη δημιουργία περιεχομένου με χαμηλό κόστος. Η τεχνολογία έχει πλέον φτάσει σε σημείο που οι virtual influencers (εικονικοί influencers) φαίνονται αληθοφανείς, εξαλείφοντας την ανάγκη για πραγματικούς ανθρώπους. Οι influencers που δεν έχουν ισχυρή προσωπική ταυτότητα ή μοναδικά σκηνικά από την πραγματική τους ζωή μπορούν εύκολα να δημιουργηθούν από την AI. 

Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος μίμησης από άλλους influencers. «Μπορεί να είναι δύσκολο να ξεχωρίσω, αφού δεν υπάρχει φυσική ταυτότητα συνδεδεμένη με το περιεχόμενό μου οπότε είναι σημαντικό να προσθέτω πάντα μια προσωπική πινελιά», όπως έναν παιχνιδιάρικο τόνο στις λεζάντες μου, λέει η Ortega. Όμως, η επιτυχία δεν είναι εγγυημένη. Στο τέλος, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής των ανώνυμων influencers δεν είναι άλλοι δημιουργοί, αλλά ο αλγόριθμος προτάσεων—ο πιο ισχυρός «αόρατος» influencer από όλους. 

*Με στοιχεία από τον Economist. 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.