Η Google έχει φέρει την επανάσταση στο Διαδίκτυο πριν από 25 χρόνια -και τώρα ετοιμάζεται να το ξανακάνει. Το μεγαλύτερο μυστήριο που περιβάλλει τη Google κατά το τελευταίο έτος αφορά το βασικό της προϊόν, την αρχική και ακόμη κύρια πηγή εσόδων της: την μηχανή αναζήτησής της. Θα αντικατασταθούν οι μηχανές αναζήτησης από chatbots AI; Αυτό είναι το ερώτημα που πλανάται στην τεχνολογική ατμόσφαιρα.

Η επικεφαλής του τμήματος αναζήτησης, Liz Reid, παρουσίασε στο Google I/O το όραμα της εταιρείας, που είναι το searching να πραγματοποιείται από bot με βάση την ερώτηση του χρήστη. Ο απώτερος στόχος της Google είναι η αναζήτηση να παρουσιάζει συμπυκνωμένα όλες τις πληροφορίες, ακόμη κι αυτές που δεν ζητήθηκαν, ώστε ο χρήστης να μην ψάξει κάτι παραπάνω, σύμφωνα με δημοσίευμα του Business Insider.

Η Google έκανε προ μερικών ημερών μια σειρά ανακοινώσεων για νέες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης στο πλαίσιο της διεξαγωγής του φετινού Google I/O, που πραγματοποιήθηκε στην Καλιφόρνια. Επίκεντρο των ανακοινώσεων είναι το Gemini, το μεγαλύτερο και πιο ικανό μοντέλο AI της Google.

Όπως αναφέρει η εταιρεία, πριν ένα χρόνο στη σκηνή του I/O για πρώτη φορά η Google μοιράστηκε τα σχέδια της για το Gemini, μια οικογένεια μοντέλων AI πολυτροπικής απεικόνισης, τα οποία είναι ικανά να συλλογίζονται χρησιμοποιώντας κείμενο, εικόνες, βίντεο, κώδικα και άλλα. Στο φετινό Google I/O, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, «η Google έδειξε πως λειτουργεί πλήρως στην εποχή του Gemini, παρουσιάζοντας καινοτόμες λύσεις AI σε προϊόντα, έρευνα και υποδομή, καθώς και πώς αυτό μας φέρνει πιο κοντά στον τελικό στόχο, που είναι να κάνουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη χρήσιμη για όλους».

Όλα τα προϊόντα της Google με περισσότερους από δύο δισεκατομμύρια χρήστες όπως ανακοινώθηκε είναι φτιαγμένα με την τεχνολογία Gemini. Στην εκδήλωση δόθηκε έμφαση στο πώς αυτό βοηθά τους πολίτες να δημιουργήσουν νέες εμπειρίες και να κάνουν τα προϊόντα της Google ακόμα πιο χρήσιμα.

Τι ανακοίνωσε αναλυτικά η Google

• Επέκταση των AI Overviews στην Αναζήτηση. Με ένα νέο προσαρμοσμένο μοντέλο Gemini — ικανό για συλλογισμό πολλαπλών βημάτων, σχεδιασμό και πολυτροπικότητα — σε συνδυασμό με την καλύτερη Αναζήτηση στην κατηγορία, θα μπορείτε σύντομα να κάνετε σύνθετες ερωτήσεις πολλαπλών βημάτων, να προσαρμόζετε τα αποτελέσματα αναζήτησης και ακόμη και να κάνετε ερωτήσεις με βίντεο

• Παρουσιάζοντας το Ask Photos. Πάνω από έξι δισεκατομμύρια φωτογραφίες ανεβαίνουν κάθε μέρα στο Google Photos. Με τις πολυτροπικές δυνατότητες του Gemini, επαναπροσδιορίζουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να αναζητήσετε τις φωτογραφίες και τα βίντεο σας. Θέλετε να βρείτε μια συγκεκριμένη ανάμνηση ή να ανακαλέσετε πληροφορίες που είναι κρυμμένες στη συλλογή σας; Απλά ρωτήστε το Ask Photos.

• Νέοι τρόποι αλληλεπίδρασης με το Gemini στο Workspace. Οι δυνατότητες του Gemini θα επεκταθούν σε περισσότερους χρήστες και θα ενσωματωθούν στο πλαϊνό πλαίσιο του Gmail, των Docs, του Drive, των Slides και των Sheets. Επιπλέον, λειτουργίες του Gemini θα προστεθούν και στην εφαρμογή Gmail για κινητά.

• Gemini για Android. Δημιουργούμε τεχνολογία AI απευθείας στο λειτουργικό σύστημα Android. Οι μαθητές μπορούν τώρα να λάβουν βοήθεια στις ασκήσεις τους κυκλώνοντας προβλήματα με το Circle to Search. Η επικάλυψη του Gemini θα παρέχει δυναμικές προτάσεις σχετικά με το τι υπάρχει στην οθόνη σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να ζητήσετε να σας συνοψίσει ένα PDF ή να χρησιμοποίησετε την επιλογή «Ρωτήστε Αυτό το Βίντεο». Επιπλέον, το TalkBack με την υποστήριξη του Gemini θα μπορεί να παρέχει ακόμα πιο λεπτομερείς περιγραφές εικόνων».

Επίσης, η Google ανακοίνωσε ότι λάνσαρει «το Gemini 1.5 Pro στους συνδρομητές του Gemini Advanced σε περισσότερες από 35 γλώσσες, μαζί με μία σειρά ενός εκατομμυρίου ακολουθιών κειμενικών χαρακτήρων που τα LLM μετατρέπουν σε αριθμητικές αναπαραστάσεις. Το Gemini 1.5 Pro αποτελεί το μεγαλύτερο από οποιοδήποτε ευρέως διαθέσιμο chatbot για καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να κατανοήσει περισσότερες πληροφορίες από ποτέ, όπως ένα αρχείο PDF 1.500 σελίδων, ενώ σύντομα θα μπορεί να κατανοήσει 30.000 γραμμές κώδικα καθώς και βίντεο διάρκειας μιας ώρας».

Οι συνδρομητές του Gemini Advanced θα αποκτήσουν σύντομα πρόσβαση στο Live, μια νέα εμπειρία συνομιλίας μέσω κινητού. «Με το Live, θα έχετε τη δυνατότητα να μιλήσετε στο Gemini και να επιλέξετε από μία ευρεία γκάμα διαφορετικών φωνών με φυσικό ήχο. Επίσης, θα μπορείτε να μιλήσετε με τον δικό σας ρυθμό, έχοντας τη δυνατότητα να διακόψετε με ερωτήσεις, κάνοντας τις συνομιλίες πιο εύληπτες», αναφέρει η Google. Ανακοινώθηκε επίσης ότι η Google συνεργάζεται στενά με τη δημιουργική κοινότητα για να διερευνήσει πώς η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να υποστηρίξει καλύτερα τη δημιουργική διαδικασία καθώς και για να διασφαλίστει ότι τα εργαλεία για την Tεχνητή Nοημοσύνη είναι όσο το δυνατόν πιο χρήσιμα σε κάθε στάδιο:

• Παρουσιάστηκε το Veo, το πιο ικανό μοντέλο για τη δημιουργία βίντεο υψηλής ευκρίνειας, και το Imagen 3, ένα μοντέλο, το οποίο έχει την υψηλότερη ποιότητα στη μετατροπή κειμένου σε εικόνα. Επίσης, κάποιες νέες ηχογραφήσεις— με συμμετέχοντες καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο — που έχουν δημιουργηθεί με το Music AI Sandbox.

• Παρουσιάστηκε το Trillium, το TPU 6ης γενιάς, το οποία προσφέρει βελτίωση 4,7 φορές στην υπολογιστική απόδοση ανά τσιπ σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά, το TPU v5e. Θα είναι διαθέσιμο στους πελάτες Cloud αργότερα μέσα στη χρονιά.

«Βασικό συστατικό της τολμηρής καινοτομίας είναι η υπεύθυνη καινοτομία. Έτσι, αναπτύσσουμε μια τεχνολογία αιχμής που ονομάζεται “AI-assisted red teaming” και βασίζεται σε καινοτόμα χαρακτηριστικά παιχνιδιών που έχει αναπτύξει η Google DeepMind, όπως το AlphaGo, επεκτείνοντας τις τεχνικές μας καινοτομίες υδατογράφησης, όπως το SynthID, σε δύο νέες μορφές – κείμενο και βίντεο- έτσι ώστε το περιεχόμενο που δημιουργείται από το AI να είναι πιο εύκολο να εντοπιστεί. Χρησιμοποιώντας τη δύναμη του Gemini, στοχεύουμε να κάνουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη χρήσιμη για όλους. Αποστολή της Google είναι να οργανώσει τις πληροφορίες του κόσμου από κάθε πηγή, να τις κάνει προσβάσιμες μέσω οποιουδήποτε τρόπου και να συνδυάσει τις παγκόσμιες πληροφορίες με τις δικές σας, με τρόπο που να είναι πραγματικά χρήσιμο για εσάς. Το Gemini θα μας βοηθήσει να φτάσουμε σε αυτόν τον στόχο», τονίζεται επίσης.

«Οποιαδήποτε αναθεώρηση της μηχανής αναζήτησης της Google έχει συνέπειες. Το πλαίσιο αναζήτησης είναι μία από τις κύριες διεπαφές μέσω των οποίων οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με το διαδίκτυο, τους υπολογιστές και τα τηλέφωνά τους. Αυτό το βήμα αντιμετωπίστηκε από τον Τύπο ως γεγονός καμπής, καθώς ο ρόλος της Google στο διαδίκτυο, τόσο ως διανομέας όσο και ως κερδοσκόπος της προσοχής, είναι τεράστιος, αμφιλεγόμενος και ίσως πρόκειται να αλλάξει», αναφέρει το εκτενές κείμενο του Intelligencer, προσθέτοντας εμφατικά:

«Ωστόσο, σε σχεδόν ένα χρόνο δοκιμών, το πείραμα της Google για την τεχνητή νοημοσύνη στην αναζήτηση έχει φανεί λιγότερο σαν μια συνολική αναμόρφωση παρά σαν μια ακόμη αμφίβολη καταχώρηση σε μια όλο και πιο ακατάστατη σελίδα αποτελεσμάτων. Τον τελευταίο καιρό, διαβάζω το περιεχόμενο της απάντησης της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ερώτησή μου τόσο προσεκτικά και παρατηρώ ότι μερικές φορές είναι εξόφθαλμα λάθος. Ίσως να βελτιωθεί, όπως ισχυρίζεται η Google- ή, εντέλει, ίσως η ποιότητα να μην έχει σημασία αν αρέσει στους χρήστες ούτως ή άλλως».

Τι θέλει η Google από την Τεχνητή Νοημοσύνη

Είναι αρκετά ξεκάθαρο τι θέλει η Google από την Τεχνητή Νοημοσύνη όσον αφορά την αναζήτηση: να αποκρούσει και να αντικρούσει τον ανταγωνισμό από οργανισμούς όπως το OpenAI και να διατηρήσει τη θέση της στην κορυφή.

«Οι αναβαθμίσεις της αναζήτησης εξυπηρετούσαν επίσης τον δευτερεύοντα σκοπό να γνωστοποιήσουν στον κόσμο ότι η εταιρεία έχει βάλει τα δυνατά της στην Τεχνητή Νοημοσύνη – ένα στοίχημα ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει την ευκαιρία να επαναφέρει ξανά τα φλέγοντα ερωτήματα σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής», σημειώνει ο αρθρογράφος τεχνολογίας.

«Ό,τι κι αν κάνουν οι ανταγωνιστές μας με την Τεχνητή Νοημοσύνη», φαίνεται να λέει η Google, «το κάνουμε κι εμείς, και, στην πραγματικότητα, το κάναμε πρώτοι. Πριν από αυτούς».

Ωστόσο, το ζήτημα εδώ ανάγεται ξανά στην σφαίρα της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων.

Οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης – αυτά τα καινοτόμα εργαλεία που μπορεί να φαίνονται μαγικά και που εταιρείες όπως η Google επιθυμούν να προωθήσουν ως τέτοια – εξαρτώνται από την πρόσβαση σε δεδομένα που σε πολλές περιπτώσεις έχουν ήδη παραχωρηθεί από τους χρήστες.

Δεδομένου δε ότι η Google έχει καταφύγει στο παρελθόν σε αρκετά… διόλου πειστικά επιχειρήματα για να υποστηρίξει τη συλλογή δεδομένων για τους χρήστες της – για παράδειγμα, ότι είναι απαραίτητη για να «σας βοηθήσει να δείτε πιο σχετικές και ενδιαφέρουσες διαφημίσεις».

«Αντίθετα, οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης προβάλλουν πιο άμεσα την αναγκαιότητα και την αποδοτικότητα της επιτήρησης των χρηστών», τονίζει το άρθρο.

«Με τον ίδιο τρόπο που χρόνια δεδομένων που συλλέγονται από τον ιστό μέσω της Αναζήτησης Google έδωσαν στη Google τη δυνατότητα να αρχίσει να παράγει η ίδια αληθοφανή αποτελέσματα, οι βοηθοί AI φιλοδοξούν να είναι σε θέση να σας βοηθήσουν όπως π.χ. να θέσουν σε λειτουργία τον τεράστιο όγκο δεδομένων που η Google συλλέγει εδώ και καιρό, με την τεχνική σας συγκατάθεση, για σκοπούς πέραν του μάρκετινγκ. Υπό μια στενή έννοια, αυτό ακούγεται σαν μια καλύτερη συμφωνία, στην οποία τουλάχιστον ένα μέρος της επιστρέφει στον χρήστη με τη μορφή ενός πολύ χρήσιμου προσωπικού chatbot».

Το μυστικό για να ξεκλειδωθεί το πλήρες δυναμικό της τεχνητής νοημοσύνης που βασίζεται σε μοντέλα  γλωσσών, στο επίπεδο του προσωπικού βοηθού ή στην υπηρεσία της επίτευξης της μηχανικής νοημοσύνης, είναι, σύμφωνα με τους ανθρώπους που τις κατασκευάζουν, απλώς περισσότερη πρόσβαση σε περισσότερα δεδομένα.

«Δεν πρόκειται τόσο για συνωμοσία, ούτε καν για ένα σκόπιμο σχέδιο, όσο για ένα φιλόδοξο όραμα ενός κόσμου στον οποίο οι παραδοσιακές αντιλήψεις για το τι πραγματικά μας ανήκει έχουν επαναπροσδιοριστεί», επισημαίνει το δημοσίευμα, καταλήγοντας με νόημα πως:

«Αυτή την στιγμή, η Google προβάλλει μια πιο προσωπική εκδοχή του ίδιου επιχειρήματος: Σύντομα, θα είναι σε θέση να σας βοηθήσει με οτιδήποτε. Το μόνο που χρειάζεται από εσάς σε αντάλλαγμα είναι τα πάντα».