Η ιστορία λέει πως όταν οι συμφοιτητές Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν συναντήθηκαν για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο Στάνφορντ τον Αύγουστο του 1995, δεν συμπάθησαν καθόλου ο ένας τον άλλον –στην καλύτερη των περιπτώσεων, η πρώτη εντύπωση υπήρξε αποκαρδιωτική για αμφοτέρους.

Η ιστορία λέει επίσης πως τρία χρόνια μετά από αυτήν την παταγώδη αποτυχία της πρώτης τους γνωριμίας, τα δυο αυτά «παιδιά-θαύματα» της πληροφορικής κατάφεραν να ιδρύσουν μια εταιρεία που, μια εικοσαετία μετά, έχει αφήσει την σφραγίδα της όσο ελάχιστες στο διαρκώς εναλλασσόμενο – και εξελισσόμενο – τεχνολογικό τοπίο του 21ου αιώνα.

Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν

Στις 4 Σεπτεμβρίου του 1998 ιδρύθηκε λοιπόν η Google, αρχικά ως ένα πανεπιστημιακό πρότζεκτ στο πλαίσιο του διδακτορικού των δυο δημιουργών της. Οι δυο νεαροί επιχείρησαν να κατασκευάσουν ένα καλύτερο και πιο αποτελεσματικό σύστημα αναζήτησης σε σχέση με τις εμβρυακού επιπέδου και πρωτόλειες μηχανές αναζήτησης των τελών της δεκαετίας του ’90 –μιλάμε πάντα για τα πρώτα, «δύσκολα» χρόνια του Διαδικτύου, έναν χαοτικό, όσο και παρθένο (τεχνολογικά αλλά κι επιχειρηματικά) χώρο με απεριόριστες δυνατότητες.

Τελικά οι δυο φοιτητές ανέπτυξαν μια τεχνολογία η οποία ανέλυε τις σχέσεις μεταξύ των ιστοσελίδων και τις κατέτασσε με βάση την αξιοπιστία τους. Η νέα αυτή τεχνολογία ονομάστηκε PageRank και η μηχανή αναζήτησης τους πήρε το όνομα Backrub.

Κατόπιν ωρίμου σκέψεως, ωστόσο, λίγο μετά κατέληξαν στο όνομα Google – από τον αναγραμματισμό της λέξης «Googol», έναν μαθηματικό όρο που εισήγαγε ο Μίλτον Σιρότα για τον αριθμό 1 ακολουθούμενο από 100 μηδενικά.

Ψάχνοντας για χρηματοδότες προκειμένου να βγάλουν την ιδέα τους έκτος του πανεπιστημιακού campus, ο Μπριν κι ο Πέιτζ υπήρξαν τυχεροί καθώς βρέθηκαν στο δρόμο του Άντι Μπεχτολσέιμ, ο οποίος τον Αύγουστο του 1998 τούς έγραψε μια επιταγή των 100.000 δολαρίων. Η σύσταση της εταιρείας έλαβε χώρα στις 4 Σεπτεμβρίου του 1998, παρότι το domain της Google είχε ήδη κατοχυρωθεί από τις 15 Σεπτεμβρίου του 1997.

Τα πρώτα της γραφεία στεγάζονταν στο γκαράζ της Σούζαν Γουοτζίσκι στο Μένλο Παρκ της Καλιφόρνια. Η – μέχρι και σήμερα – κολλητή φίλη των δύο δημιουργών, έγινε αργότερα η 16η υπάλληλος της εταιρείας και μέχρι πρότινος η 55χρονη επιχειρηματίας διατελούσε χρέη διευθύνοντος συμβούλου της Youtube που ανήκει στον όμιλο της Google, της Alphabet.

Τα υπόλοιπα είναι (τεχνολογική) ιστορία: π.χ. η υιοθέτηση του μοντέλου του pay per click, το 2001, δηλαδή των διαφημίσεων που πληρώνονται όταν οι χρήστες κάνουν κλικ στην αντίστοιχη ιστοσελίδα.

Στην πορεία των 25 αυτών ετών, η Google… απογειώθηκε: δημιούργησε την email πλατφόρμα της Gmail, μια σουίτα γραφείου (Google Drive), ένα (όχι και τόσο δημοφιλές, είναι η αλήθεια) μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το Google +, τον περιηγητή ιστού Google Chrome, τους χάρτες του Google Maps, το λειτουργικό Android για κινητές συσκευές, ενώ εξαγόρασε μέχρι και το Youtube, φτάνοντας σήμερα στο σημείο να απασχολεί πάνω από 70.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 60 χώρες του κόσμου.

Και η επιρροή της έφτασε μέχρι και στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, καθώς η λέξη «Google» αναγνωρίστηκε επισήμως ως ρήμα [γκουγκλάρω] το 2006, όταν προστέθηκε στα λεξικά Merriam-Webster και Oxford English Dictionaries.

«Βασικά πλεονεκτήματα της Google αποτελούν ένας καινοτόμος αλγόριθμος αλλά και οι μικρές διαφημίσεις γύρω στα αποτελέσματα αναζήτησης, κομμένες και ραμμένες στα μέτρα στον χρήστη. Χάρη σε αυτές τις διαφημίσεις η ιστοσελίδα συγκεντρώνει δισεκατομμύρια. Ενδεικτικό ότι μόνο το τελευταίο τρίμηνο ο αμερικανικός κολοσσός έκανε τζίρο 32,6 δις, από τα οποία τα 28 προέρχονταν από διαφημιστικά έσοδα», σημειώνει το πρόσφατο σχετικό αφιέρωμα της Deutsche Welle.

Ωστόσο, το γερμανικό μέσο επισημαίνει επίσης πως όλο και συχνότερα ωστόσο εκφράζονται ανησυχίες για τη μαζική συλλογή προσωπικών δεδομένων από την Google.

«Πρόσφατα η εταιρία αναγκάστηκε να απολογηθεί για τους λόγους για τους οποίους τα κινητά με λογιστικό Android, που ανήκει στη Google συλλέγουν πληροφορίες για το σημείο στο οποίο βρίσκεται ο χρήστης, ακόμα κι αν εκείνος δεν το επιθυμεί. Την ίδια στιγμή η νέα λειτουργία Google Assistant χρειάζεται πολλά προσωπικά δεδομένα για να είναι σε θέση να παράσχει πλήθος υπηρεσιών στο χρήστη», καταλήγει.

Το μέλλον της Google έγκειται στην ΑΙ

Ενόψει των 25ων γενεθλίων της εταιρείας, η Google διά στόματος του CEO της, Sundar Pichai, αφενός τιμά τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε στην ιστορία του Ίντερνετ και αφετέρου, σε ανάρτησή του στο blog της Google, ο Pichai ξεχωρίζει ένα καθοριστικό στοιχείο για τα επόμενα βήματα τόσο της Google, όσο και του Διαδικτύου: την τεχνητή νοημοσύνη.

«Σε βάθος χρόνου, η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι η μεγαλύτερη τεχνολογική αλλαγή που θα δούμε στις ζωές μας. Είναι μεγαλύτερη σε σχέση με την αλλαγή από τους σταθερούς υπολογιστές στους φορητούς και μπορεί να είναι μεγαλύτερη από το ίδιο το Ίντερνετ. Είναι ένας θεμελιώδης επαναπροσδιορισμός της τεχνολογίας και ένας απίστευτος καταλύτης της ανθρώπινης εφευρετικότητας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Pichai μεταξύ άλλων.

«Η Google επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη σχεδόν από την αρχή. Ήμαστε από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν machine learning στα προϊόντα μας, από τις αρχές του 2000, για διορθώσεις ορθογραφίας, τη βελτίωση της ποιότητας των διαφημίσεων και για την ανάδειξη προτάσεων και συμβουλών», αναφέρει στην ανάρτησή του ο Pichai προσθέτοντας παράλληλα ότι «για μας ήταν σημαντική η εξαγορά της DeepMind το 2014, της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης με έδρα το Λονδίνο».

Πέρυσι, με την κυκλοφορία του ChatGPT και την ξαφνική εκτίναξη της δημοτικότητας της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (generative AI), πολλές τεχνολογικές εταιρείες έσπευσαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.

Κάπως έτσι, η εταιρεία λάνσαρε τον περασμένο Φεβρουάριο το δικό της chatbot AI, το Bard, ενώ ετοιμάζεται να κυκλοφορήσει ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης, το Gemini, το οποίο πρόκειται να ανταγωνιστεί το μοντέλο GPT.

«Το να κάνουμε την τεχνητή νοημοσύνη πιο βοηθητική για όλους και να την αξιοποιήσουμε με υπευθυνότητα είναι ο πιο σημαντικός τρόπος να εκπληρώσουμε την αποστολή μας για την επόμενη δεκαετία και παραπέρα», καταλήγει εμφατικά ο Pichai στην ανάρτησή του.

Οι 10 «εντολές» της Google

Όλη η εταιρεία και οι εργαζόμενοί της βασίστηκαν εδώ και 25 χρόνια σε 10 «εντολές»:

  1. Αφοσίωση στον χρήστη και όλα τα άλλα θα ακολουθήσουν.
  2. Είναι καλύτερο να κάνεις ένα πράγμα πραγματικά πολύ καλά.
  3. Το γρήγορο είναι καλύτερο από το αργό.
  4. Η δημοκρατία στο διαδίκτυο λειτουργεί.
  5. Δεν χρειάζεται να βρίσκεστε στο γραφείο σας, για να πάρετε μια απάντηση.
  6. Μπορείτε να κερδίσετε χρήματα χωρίς να κάνετε κακό.
  7. Πάντα υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες εκεί έξω.
  8. Η ανάγκη για πληροφορίες ξεπερνάει όλα τα σύνορα.
  9. Μπορείτε να είστε σοβαροί και χωρίς κοστούμι.
  10. Το τέλειο από μόνο του δεν είναι αρκετά καλό.

Οι ημερομηνίες-σταθμοί της Google

4/9/1998: Η ημερομηνία ίδρυσης, με τα πρώτο γραφείο της εταιρείας να εδρεύει σε ένα γκαράζ στο Μένλο Παρκ της Καλιφόρνια.

19/8/2004: Μπαίνει στο χρηματιστήριο της Νέα Υόρκης με τιμή μετοχής τα 100 δολάρια. Πλέον η ίδια μετοχή κοστίζει 2.400 δολ.

4/12/2009: Η Google εισάγει για πρώτη φορά τα φίλτρα στην μηχανή αναζήτησης.

10/8/2015: Ίδρυση της Alphabet, της εταιρείας όπου πλέον ανήκει η Google. Διευθύνων σύμβουλος αναλαμβάνει ο Σουντάρ Πιτσάι.

2/7/2016: Ο Πιτσάι ανακοινώνει πως «πλέον η εταιρεία ποντάρει πολλά πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη».