Τις προάλλες – βασικά μια Τετάρτη που κατέβαινα απόγευμα την λεωφόρο Κηφισίας για να φτάσω Ιπποκράτους – βρέθηκα κολλημένος στο ύψος του Ψυχικού για περίπου 40 λεπτά. Το φως της ημέρας είχε υποχωρήσει, οπότε ο «κόκκινος δράκος», αυτή η απόκοσμη χρωματική κυριαρχία που προκύπτει από τα αναμμένα πίσω φώτα των αυτοκινήτων, είχε επιβάλει την παρουσία του στον εφιαλτικό δρόμο που ενώνει τα βόρεια προάστια με το κέντρο της πόλης.

Σταματημένα αμάξια και μποτιλιαρισμένα συναισθήματα, δημιουργούσαν αυτή την αίσθηση πως η Γη σταμάτησε να κινείται, όλο το σύμπαν ακινητοποιήθηκε γιατί για παράδειγμα, ένα όχημα έπαθε κάποια βλάβη (“been there, done that” αμέτρητες φορές) ή δύο προφυλακτήρες «φιλήθηκαν» πεταχτά και οι κάτοχοί τους ψάχνουν με εκνευριστική λεπτομέρεια πιθανές γρατζουνιές.

Η αλήθεια είναι πως η υπομονή μου είχε κάπως εξαντληθεί πριν αντιμετωπίσω το χάος της κίνησης, αφού ήταν μια κουραστική μέρα, αλλά όσο η ώρα περνούσε, η διάθεσή μου έπαιρνε την κάτω βόλτα. Το κερασάκι στην τούρτα ήταν πως είχα ξεμείνει από data στο κινητό και έτσι η επαφή μου με τον «έξω κόσμο» είχε διακοπεί απότομα.

Σκεφτόμουν, «Δεν γίνεται να πηγαίνουμε στην Σελήνη, να ψάχνουμε στον Άρη νέες γειτονιές, αλλά να μην έχουμε αξιόπιστη ενημέρωση για την κίνηση στους δρόμους». Τα Google Maps και γενικότερα εφαρμογές πλοήγησης, μπορούν να προσφέρουν αυτού του είδους την πληροφορία, αλλά τις περισσότερες φορές πρέπει να προσθέσεις (εμπειρικά) αρκετά λεπτά στον εκτιμώμενο χρόνο άφιξης. Αν πηγαίνεις κάπου για πρώτη φορά και από δρόμους που δεν γνωρίζεις, η απογοήτευσή σου θα είναι μεγαλύτερη και απ’ αυτή που ένιωσες όταν είδες το “Watcher” στο Netflix.

Φωτ.: Minku Kang / Unsplash

Οι οδηγοί, αυτοί που περνάνε ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητάς του στο αμάξι, χρειαζόμαστε μια smart λύση. Κάτι που θα εξυπηρετήσει σε μεγάλο βαθμό την αποφυγή τέτοιων καταστάσεων, όπως η κίνηση, αλλά και άλλων αναπάντεχων εξελίξεων που διαδραματίζονται στους δρόμους.

Τα αυτοκίνητα έχουν εξοπλιστεί με διάφορους αυτοματισμούς, αλλά κανενός η ζωή δεν σώθηκε (κυριολεκτικά) από τον χειρισμό του καθρέφτη μέσω της αφής σε μία σύγχρονη οθόνη στο ταμπλό, ούτε ο προειδοποιητικός ήχος πως πλησιάζεις ένα «αντικείμενο» την ώρα που παρκάρεις έσωσε την καθημερινότητά μας. Αυτά που σκοτώνουν την ψυχολογία μας και «καίνε» την ώρα μας, είναι τα έργα στους δρόμους και η κίνηση, ενώ οι πιο επικίνδυνες καταστάσεις, όπως διερχόμενοι πεζοί και ποδήλατα, ανεβάζουν στιγμιαία το στρες στα ύψη. Κανείς δεν θέλει να σκοτώσει και κανείς δεν θέλει να σκοτωθεί.

Για να λυθούν αυτά τα προβλήματα, και για να μην είναι δέσμια του ίντερνετ τα αυτοκίνητα, κάποιοι κατασκευαστές αναπτύσσουν C-V2X συστήματα. Με την τεχνολογία Cellular Vehicle to Everything, τα οχήματα θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους, μέσω κάποιων αισθητήρων, ενώ ο κόσμος θα μπορεί να κάνει χρήση αυτών των συστημάτων και μέσα από το smartphone του.

Με την τεχνολογία V2X, ένα αυτοκίνητο του οποίου οι αισθητήρες ή οι κάμερες ανιχνεύουν μια λακκούβα στο οδόστρωμα, θα είναι σε θέση να ειδοποιήσει τα κοντινά του αμάξια, δίνοντάς έτσι στους οδηγούς τους τον απαραίτητο χρόνο για να κάνουν κάποιον ελιγμό. Ταυτόχρονα, οι άνθρωποι που πραγματοποιούν εργασίες στον δρόμο, θα μπορούν να ενημερώνονται (στο κινητό τους) αν κάποιο όχημα πλησιάζει πολύ κοντά τους, ενώ και οι οδηγοί λεωφορείων θα προειδοποιούνται να μην αφήσουν κάποιο παιδί να κατέβει αν κάποιο αυτοκίνητο δεν έχει κόψει ταχύτητα.

Η τεχνολογία Car2X της VW

«Ενώ η “παθητική ασφάλεια” όπως οι ζώνες ασφαλείας και η “ενεργητική ασφάλεια” όπως η προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας έχει βελτιώσει την ασφάλεια των επιβατών, οι θάνατοι εκτός οχήματος αυξάνονται», δήλωσε ο Anupam Malhotra, ανώτερος διευθυντής συνδεδεμένων υπηρεσιών της Audi of America στους New York Times. «Τώρα κατευθυνόμαστε στην “συνεργατική ασφάλεια”, μοιραζόμενοι χρήσιμες πληροφορίες μεταξύ μας».

Η Audi έχει πρωτοστατήσει στην τεχνολογία V2X και πραγματοποιεί δοκιμές που περιλαμβάνουν Ι.Χ. οχήματα που μπορούν να επικοινωνούν με σχολικά λεωφορεία, ποδηλάτες κ.ο.κ. Αυτά τα δοκιμαστικά (dummy) αυτοκίνητα, με την χρήση της C-V2X μπορούσαν να ανιχνεύσουν στα «τυφλά σημεία» τους, σταματημένα σχολικά λεωφορεία, οχήματα που περνούν με κόκκινο, εργάτες στον δρόμο και ποδηλάτες, και να αποτρέψουν κάποιο δυστύχημα ενημερώνοντας για τον σχετικό κίνδυνο τους εμπλεκόμενους.

Σε μία επίδειξη της τεχνολογίας από την Audi, πριν ένας ποδηλάτης – εξοπλισμένος με αισθητήρα V2X – εμφανιστεί στο οπτικό πεδίο ενός οδηγού αυτοκινήτου, ακούστηκε ένας προειδοποιητικός ήχος και εμφανίστηκε ένα εικονίδιο στον πίνακα οργάνων του οχήματος, δίνοντας έτσι χρόνο στον οδηγό να φρενάρει την στιγμή που έπρεπε.

Ο Johannes Springer, γενικός διευθυντής του 5G Automotive Association, δήλωσε πως η τεχνολογία V2X θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στο “dynamic geofencing”. Όταν ανιχνεύονται υπερβολικές εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα σε ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό σημείο, ένα υβριδικό όχημα που κινείται εκεί, θα λαμβάνει σχετική ειδοποίηση έτσι ώστε να μπει σε ηλεκτρική λειτουργία.

«Δεν μπορώ να φανταστώ τα μελλοντικά οχήματα χωρίς την τεχνολογία V2X», δήλωσε ο Ram Iyer, ανώτερος αντιπρόεδρος της Harman International, προμηθευτή τεχνολογίας για αυτοκίνητα.

Η τεχνολογία V2X αναμένεται να εμφανιστεί στα οχήματα από το 2025, αλλά ορισμένα οχήματα στην Κίνα κυκλοφορούν ήδη με V2X και προειδοποιούν για πιθανές συγκρούσεις, τυφλά σημεία και κυκλοφοριακή συμφόρηση. Στην Ευρώπη, κάποια μοντέλα της VW, χρησιμοποιούν μια παρόμοια τεχνολογία, την Car2X, η οποία προσφέρει επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων για τις συνθήκες της κυκλοφορίας.

Βέβαια, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος χωρίς λακκούβες ακόμα και για αυτή την επαναστατική τεχνολογία. Η κυβέρνηση Trump, είχε απορρίψει την σύσταση χρήσης της V2X, καθώς θεωρήθηκε «περιττή» λόγω των πολλών αισθητήρων που υπάρχουν ήδη στα οχήματα…

Ο πίνακας ελέγχου και οι αισθητήρες ενός σύγχρονου αυτοκινήτου

Η V2X χρησιμοποιεί ένα φάσμα ραδιοκυμάτων, γι’ αυτό και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κάθε όχημα και ενδιαφερόμενο. Όμως το εύρος που είχε ζητηθεί για την τεχνολογία, ανακατανεμήθηκε για άλλες χρήσεις στις Η.Π.Α. «Είχαμε μια δεκαετή μάχη με την F.C.C. [Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών] για το ραδιοφάσμα», δήλωσε η Hilary Cain, αντιπρόεδρος της Alliance For Automotive Innovation.

Σε πρώτη φάση, για την επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων, η V2X θα χρησιμοποιήσει την τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας LTE έτσι ώστε τα οχήματα να μιλούν μεταξύ τους απευθείας, χωρίς να βασίζονται στις κεραίες των παρόχων. Σταδιακά, το σύστημα θα μεταβεί στο δίκτυο 5G επιτρέποντας ταχύτερη επικοινωνία.

Ο στόχος όλων, κατασκευαστών αυτοκινήτων και ερευνητών, είναι όλα τα οχήματα να μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους, ανεξάρτητα από τη μάρκα τους.

Και έτσι, μια Τετάρτη κάπου στο μέλλον όπου θα κατεβαίνω την Κηφισίας, ίσως κάποιο όχημα μιλήσει στο δικό μου και του πει «Το νου σου. Θα κατασκηνώσετε πριν τους Αμπελοκήπους, οπότε στρίψε νωρίτερα ή γυρίστε σπίτι».