Η εικονική πραγματικότητα είναι μία «τάση» ή μας δείχνει το μέλλον;
Οι τεχνολογικοί κολοσσοί προσπαθούν μέσω των VR βιντεοπαιχνιδιών να δημιουργήσουν ένα εύφορο και κερδοφόρο έδαφος για την εδραίωσή της, αλλά οι πωλήσεις αντιστέκονται.
Μπορεί για την εικονική πραγματικότητα να υπάρχει η αίσθηση πως βρίσκεται παντού γύρω μας, αλλά αυτό, κυρίως, προκύπτει από το διαδικτυακό περιεχόμενο που ασχολείται μαζί της και όχι τόσο από την επαφή που έχουμε μαζί της. Τα VR headsets δεν αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας και λίγοι έχουν σχέση με το Metaverse ή άλλα ψηφιακά αντίστοιχα περιβάλλοντα.
Αρκετές εταιρείες προσπαθούν μέσω της βιομηχανίας των videogames να ενισχύσουν την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας, αλλά τα πράγματα δεν οδηγούνται εκεί που θα ήθελαν. Για παράδειγμα, η Meta και το Playstation της Sony έχουν επενδύσει σε VR παιχνίδια, αλλά οι πωλήσεις αυτών δεν είναι οι αναμενόμενες ούτε έχουν φτάσει σε σημείο ευρείας απήχησης, ώστε να αποτελέσουν την κυρίαρχη μορφή διαδραστικής ψυχαγωγίας.
Ταυτόχρονα, τα VR headsets βελτιώνονται σε οπτικοακουστικό επίπεδο και οι τιμές το επόμενο διάστημα αναμένεται να μειωθούν για να είναι πιο προσιτές, ωστόσο, ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα του VR gaming είναι η έλλειψη τίτλων που μπορεί να παίξει κάποιος. Για κάθε “Beat Saber”, “Half-Life: Alyx” ή “Horizon: Call of the Mountain”, υπάρχουν δεκάδες άλλοι τίτλοι που έχουν στηθεί πρόχειρα και αφήνουν κακές εντυπώσεις.
Το VR gaming έχει θεωρητικά μια μεγάλη εξελισσόμενη βιομηχανία, αλλά προς το παρόν οι επενδυτές την αποφεύγουν.
Η Tencent, ένας από τους μεγαλύτερους πολυεθνικούς ομίλους της Κίνας που επικεντρώνεται στην έκδοση παιχνιδιών, φέρεται να έχει απορρίψει σχέδια για κατασκευή εξοπλισμού εικονικής πραγματικότητας. Σύμφωνα με το Reuters, ενώ η εταιρεία είχε αποφασίσει να επενδύσει αρκετά χρήματα σε υλικό και λογισμικό VR, αποφάσισε να απορρίψει αυτή την στρατηγική φτάνοντας στο σημείο να ενημερώσει τους υπαλλήλους των αρμόδιων τμημάτων που είχαν συσταθεί «να αναζητήσουν άλλες θέσεις εργασίας».
Με τέτοιες κινήσεις αναρωτιόμαστε κατά πόσο η βιομηχανία του VR gaming έχει μέλλον, αλλά, ίσως, να βρούμε την απάντηση αν ακολουθήσουμε το χρήμα.
Τα videogames λειτούργησαν ως Δούρειος Ίππος για την εισβολή της εικονικής πραγματικότητας στην ζωή μας -ή τουλάχιστον αυτό ήλπιζαν οι εταιρείες που επένδυσαν σε αυτά. Όταν το 2012 η Oculus ξεκίνησε μία καμπάνια στο Kickstarter για να μαζέψει χρήματα για την κατασκευή του VR εξοπλισμού Oculus Rift, η νεοσύστατη εταιρεία βρέθηκε μπροστά σε έναν απρόοπτο πακτωλό χρημάτων. Το πρότζεκτ κρίθηκε άκρως επιτυχημένο αφού συγκεντρώθηκαν σχεδόν 2,5 εκατομμύρια δολάρια από περίπου 10 χιλιάδες χρήστες της πλατφόρμας. Στη συνέχεια, τον Μάρτιο του 2014, η Oculus εξαγοράστηκε από το Facebook έναντι 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Artwork: Γιάννης Παπαϊωάννου / Olafaq
Το Oculus Rift μπορούσε να υποστηρίξει τα υπάρχοντα VR παιχνίδια που κυκλοφορούσαν, αλλά όπως η ίδια η εταιρεία υποστήριξε, τότε, «οι καλύτερες εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας είναι αυτές που έχουν σχεδιαστεί, από την αρχή, για το Rift». Έτσι, η βιομηχανία ξεκίνησε να εστιάζει στα requirements (απαιτήσεις/προϋποθέσεις) του εξοπλισμούς της Oculus.
Η επιτυχία VR παιχνιδιών όπως το Beat Saber, το Half-Life: Alyx, το Superhot και το Pistol Whip, συντέλεσαν στο να διαμορφωθεί γρήγορα μια αίσθηση ότι οι εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας είναι σίγουρα το μέλλον των videogames, αλλά και το παρόν. Οι εταιρείες τεχνολογίας βούτηξαν σε ένα VR περιβάλλον, αλλά η επιτυχία αποδείχθηκε κυριολεκτικά εικονική σχετικά σύντομα.
Χαρακτηριστική περίπτωση η Meta του Mark Zuckerberg, η οποία έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στο Metaverse και γενικότερα στη VR βιομηχανία, αλλά το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα λόγω αυτού του επιχειρηματικού «ανοίγματος».
Η Meta διαθέτει το εντυπωσιακό αλλά ακριβό Quest Pro των 1.700 ευρώ που απευθύνεται περισσότερο σε επαγγελματικές εφαρμογές και το πιο φιλικό προς τον καταναλωτή Quest 2 των 510 ευρώ, όμως κανένας από τους δύο VR εξοπλισμούς δεν έχει κάνει περισσότερες πωλήσεις από 2D κονσόλες, όπως το PS5, το Xbox Series X και το Nintendo Switch. Μέχρι σήμερα, το Quest 2 έχει πουλήσει πάνω από 10 εκατομμύρια μονάδες παγκοσμίως από το λανσάρισμά του το 2020, ενώ το Nintendo Switch έχει πουλήσει 121 εκατομμύρια μονάδες από το 2017, το PS5 31 εκατομμύρια κονσόλες και 20 εκατομμύρια το Xbox Series X/S σύμφωνα με το VGChartz.
To Quest 2 της Meta
Έξι χρόνια μετά την άφιξη του Oculus Rift, η εικονική πραγματικότητα εξακολουθεί να είναι μια ξένη έννοια «από το μέλλον» για τους περισσότερους, και ενώ η εικονική πραγματικότητα αναδεικνύεται ως η επόμενη μεγάλη υπολογιστική πλατφόρμα που είναι έτοιμη να επαναπροσδιορίσει την βιομηχανία και την καθημερινότητά μας, η υιοθέτησή της από τους οικιακούς χρήστες, σε επίπεδο video gaming, προχωράει σταθερά με πολύ αργά βήματα.
Η Meta πλέον εκτρέπει πόρους (bandwidth κλπ) από VR servers, όπως τους Echo VR, σε άλλες πλατφόρμες της και αν μία Big Tech εταιρεία δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στην ανάπτυξη λογισμικού/εξοπλισμού εικονικής πραγματικότητας, δεν αποτελεί έκπληξη πως κολοσσοί όπως η Tencent, που αναφέραμε παραπάνω, παίρνουν τις αποστάσεις τους από την VR τεχνολογία.
Παρόλα αυτά, η Meta και ο Zuckerberg δεν εγκαταλείπουν τις προσπάθειές τους, και σε λίγο διάστημα θα είναι διαθέσιμο το πολυαναμενόμενο Quest 3 -ο VR εξοπλισμός που, θεωρητικά, θα μπορούσε να δώσει ώθηση στα παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας-, ενώ και η Sony δείχνει να πιστεύει στο μέλλον του VR gaming, αφού τον Φεβρουάριο λάνσαρε το PSVR 2, ένα VR headset, που προσφέρει 4K εικόνα με ανάλυση 2000×2040 pixel για το PS5.
Στο VR «παιχνίδι» αναμένεται να μπει και η Apple, η οποία θα παρουσιάσει το πρώτο της headset μικτής πραγματικότητας (Mixed Reality/MR), που φημολογείται ότι θα υποστηρίζει το gaming και την επαγγελματική χρήση.
Οι τίτλοι VR παιχνιδιών έχουν γίνει επίσης όλο και πιο αξιόλογοι, όπως με την πρόσφατη κυκλοφορία του “Horizon: Call of the Mountain”, που είναι spin off του “Horizon” και διατίθεται αποκλειστικά από την Sony για το Playstation. Η HTC, μια εταιρεία με πολύ μεγαλύτερη εμπειρία στην ανάπτυξη εξοπλισμού VR, επίσης αναπτύσσει υλικό και πρόσφατα ανακοίνωσε το Vive XR Elite. Το τελευταίο αυτόνομο headset υψηλής ισχύος που προορίζεται ως ο βασικός ανταγωνιστής της σειράς Quest Pro της Meta και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα VR παιχνίδια για υπολογιστή.
Ήρθε λοιπόν η εικονική πραγματικότητα «για να μείνει» ή είναι μία τεχνολογική τάση που θα ναυαγήσει όπως διάφορες άλλες που έχουν παρουσιαστεί ανά περιόδους; Αν η απάντηση είναι στα λεφτά, τότε, πιθανόν, το VR κάποια στιγμή να αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωή μας. Αν όμως λάβουμε ως κριτήριο την απήχηση που λαμβάνει αυτή την στιγμή, μάλλον το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο για την VR βιομηχανία.
Το σίγουρο είναι πως οι μεγάλες εταιρείες πιστεύουν στην έννοια της εικονικής πραγματικότητας, ακόμη και αν αυτή δυσκολεύεται να βρει την θέση της στην κανονική.
Ο δημιουργός, οι ερευνητές και οι CEOs των Big Tech εταιρειών ανησυχούν για την εξέλιξη της. Πρόσφατα, ο Bill Gates είπε πως η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ο «προσωπικός μας βοηθός». Θα είναι όμως έτσι;
Ο δημιουργός, οι ερευνητές και οι CEOs των Big Tech εταιρειών ανησυχούν για την εξέλιξη της. Πρόσφατα, ο Bill Gates είπε πως η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι ο «προσωπικός μας βοηθός». Θα είναι όμως έτσι;
Τι συνδέει τους πρώτους Λουδίτες στις βιομηχανίες κλωστοϋφαντουργίας του Γιόρκσαϊρ με όσους στέκονται κριτικά μπροστά στην φρενήρη επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης σήμερα;
Τι συνδέει τους πρώτους Λουδίτες στις βιομηχανίες κλωστοϋφαντουργίας του Γιόρκσαϊρ με όσους στέκονται κριτικά μπροστά στην φρενήρη επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης σήμερα;
Η τεχνητή νοημοσύνη εξοπλίζει τις κυβερνήσεις με άνευ προηγουμένου δυνατότητες παρακολούθησης και χειραγώγησης. Ακόμη και δημοκρατίες με ισχυρές παραδόσεις κράτους δικαίου μπαίνουν στον πειρασμό να κά
Η τεχνητή νοημοσύνη εξοπλίζει τις κυβερνήσεις με άνευ προηγουμένου δυνατότητες παρακολούθησης και χειραγώγησης. Ακόμη και δημοκρατίες με ισχυρές παραδόσεις κράτους δικαίου μπαίνουν στον πειρασμό να κά
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.