Μία από τις σημαντικότερες αφροαμερικανίδες ηθοποιούς που γράφει τη δική της ιστορία στο Χόλιγουντ. 121 βραβεύσεις συνολικά και τιμημένη με το Χρυσό Αγαλματίδιο για την ερμηνεία της στο “Fences” στο πλευρό του Ντένζελ Ουάσιγκτον. Πάντα της άρεσαν οι προκλήσεις, κάποιες φορές μετάνιωσε όπως για την ερμηνεία της στο “Ηelp” όπως δήλωσε στους New York Times και άλλες το απόλαυσε όπως στο “First Day” υποδυόμενη τη Μισέλ Ομπάμα. Πρόκειται για μία σταρ της έβδομης Τέχνης που στην πλούσια πορεία της κέρδισε το “Τriple Crown of Acting” (βραβεία Όσκαρ, Έμμυ και Τόνυ).
Παιδί πολύτεκνης οικογένειας. Πατέρας της ο Νταν Ντέιβις προπονητής αλόγων, μητέρα της η Μέι Άλις. Φοίτησε στο κολλέγιο Ρόουντ Άιλαντ και αποφοίτησε το 1988. Σπούδασε τέσσερα χρόνια στο Τζούλαρντ της Νέας Υόρκης. Σε νεαρή ηλικία ένιωθε πάθος για τον πολιτισμό και τις εκφάνσεις της Τέχνης. Τα ερεθίσματά της την οδήγησαν στην υποκριτική. Λατρεύει τη σκηνή του θεάτρου (Τόνυ το 2001 με το “King Hedley II”) και ας είναι περισσότερο γνωστή για τη συμμετοχή της σε κινηματογραφικές παραγωγές που ταξίδεψαν σε ολόκληρο τον κόσμο και γιγάντωσαν τη φήμη της. Παντρεύτηκε με τον Julius Tennon κι υιοθέτησαν τη μικρή Genesis.
Αξίζει να σημειωθεί πως είναι μία από τις τρεις γυναίκες που διεκδίκησαν Όσκαρ Α και Β γυναικείου ρόλου μαζί με τις Γούπι Γκόλντμπεργκ και Άντζελα Μπάσετ. Έγινε εξώφυλλο το 2016 στο Vanity Fair. Κέρδισε το βραβείο Έμμυ για την ερμηνεία της στο “Ηow to Get Away with Murder”. Συμπεριελήφθη στη λίστα που εξέδωσε το περιοδικό Time για τα «Πρόσωπα με τη Μεγαλύτερη Επιρροή Παγκοσμίως» για το έτος 2012. To 2023 κερδίζει το Grammy για το ακουστικό βιβλίο, αφήγημα και ηχογράφηση της αυτοβιογραφίας της, “Finding me” για τα παιδικά τραύματα που δεν έχει ξεχάσει.
Αναγνωρισμένος είναι ο ρόλος της και κινηματικά. Ασχολήθηκε με τις φυλετικές ανισότητες, με τη φτώχεια, με την κοινωνική δικαιοσύνη κι αποτελεί εξέχουσα προσωπικότητα που έχει προσφέρει πολλά λόγω της προβολής της στους Αφροαμερικάνους. Αλληγορικά μεταφερόμαστε σε μία από τις τελευταίες της εμφανίσεις και τη “Γυναίκα Βασιλιά” της Τζίνα-Πρινς Μπάιθγουντ. Ηγέτιδα της προσπάθειας η στρατηγός Νανίσκα, που έχει το θάρρος να κοιτάει στα μάτια τον βασιλιά Γκέζο και να τον επικρίνει έμμεσα, καλώντας τον να αλλάξει τακτική και να απορρίψει μια για πάντα το «σκλαβοπάζαρο», προτείνοντας ανταλλαγές είδους με είδος. Η αρχηγός είναι πρώτη στο πεδίο, πάντα στην γραμμή κρούσης και παράλληλα στρατολογεί νέες κοπέλες με σκοπό να τις κάνει τόσο καλές πολεμίστριες, όσο και να τις γαλουχήσει όσον αφορά τη σημασία του αγώνα σε ψυχολογικό επίπεδο. Δίχως υπερβολή θα λέγαμε πως εξελίσσεται στην μητέρα της αγέλης.
Μία αντίστοιχη στάση υιοθέτησε στη ζωή της. Μαχητική, διεκδικητική, συνεχώς στις επάλξεις. Της άρεσε η πρώτη γραμμή σε αντίθεση με τους συμβιβασμούς. Η ίδια η ιστορία τη δικαιώνει. Για το πείσμα, την επιμονή και την υπομονή της. Με το πέρασμά της από το “Doubt” πλάι σε Μέριλ Στριπ και Έμμυ Άνταμς βρέθηκε υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και Όσκαρ. Στη διαδρομή της έχει κερδίσει διθυραμβικές κριτικές κι είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός πως έχει την ικανότητα να σωματοποιεί τους ρόλους που υποδύεται προσδίδοντάς τους θεατρικότητα και ξεχωριστή ζωντάνια και παραστατικότητα.
Το φαινόμενο Βαϊόλα Ντέιβιτς βραβεύτηκε και στο Φεστιβάλ των Καννών το 2022 ταξιδεύοντας τον μύθο της και στην Ευρώπη. Της αποδόθηκε το Βραβείο “Women in Μοtion” για τη συνολική της στάση και πορεία. Προσθέτοντας έναν ακόμα χρόνο ωριμότητας στην τούρτα της ζωής της ετοιμάζεται για νέες παραστάσεις. Δεν έχει σκοπό να σταματήσει να υπηρετεί την τέχνη της ζωής της. Αυτή που της έδωσε νόημα και την ανέδειξε, δίνοντάς της παράλληλα την ευκαιρία να επιτελέσει κοινωνικό έργο και να αγωνιστεί για τους ευάλωτους. Μία γυναίκα γεννημένη νικήτρια που έμαθε να παλεύει και να φτάνει στην πηγή συνηθίζοντας να πίνει νερό…