Η Αμερικανίδα ηθοποιός Shelley Duvall, γνωστή για τη συμμετοχή της σε ταινίες όπως η θρυλική “Λάμψη” του Stanley Kubrick, του 1980, o “Nευρικός Εραστής” (1846) και το “Nashville” (1975), πέθανε προχθες σε ηλικία 75 ετών.
Η Duvall βρέθηκε νεκρή στο κρεβάτι της, από επιπλοκές του διαβήτη, στο σπίτι της στο Μπλάνκο του Τέξας, όπως δήλωσε στο Hollywood Reporter ο Dan Gilroy, σύντροφος της ηθοποιού από το 1989.
Άλλα γνωστά έργα που έπαιξε η Duvall περιλαμβάνουν το δράμα “3 Γυναίκες” του 1977, σε σκηνοθεσία Robert Altman, για το οποίο κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, ενώ ήταν υποψήφια και για το βραβείο Bafta.
Τρία χρόνια αργότερα, πρωταγωνίστησε ως Olive Oyl, δίπλα στον Robin Williams, στην εκδοχή του “Popeye” και πάλι σε σκηνοθεσία του Robert Altman.
H Duvall ξεκίνησε την καριέρα της και τη σχέση της με τον Altman, στη σκοτεινή κωμωδία του 1970, “Μπρούστερ ΜακΚλάουντ”, ενώ το κινηματογραφικό ζευγάρι επανενώθηκε για το “Nashville”, τη διάσημη σάτιρα για την κοινωνία, την πολιτική και τη μουσική της κάντρι των ΗΠΑ.
Xαρισματική, με τα μεγάλα καστανά της μάτια, η Duvall υπήρξε από κινηματογραφικής απόψεως μια ξεχωριστή και συναρπαστική παρουσία.
Λίγες ώρες αφότου κυκλοφόρησε η είδηση του θανάτου της, εμείς τιμούμε τη φιλμογραφία της επτά φορές μούσας του Robert Altman, από τον ξεχωριστό της ρόλο στη Λάμψη μέχρι την εμφάνισή της στη ταινία του Woody Allen, O Nευρικός Eραστής.
20. Suburban Commando (1991)
Η Duvall έχει μερικές καλές στιγμές στον ρόλο μιας νοικοκυράς από την Καλιφόρνια, αλλά ο Christopher Lloyd στον ρόλο του άντρα της στην ταινία είναι που «παίρνει» πάνω του την πλοκή , όταν νοικιάζουν το υπόστεγο τους στον Hulk Hogan ως καμένο διαγαλαξιακό υπερήρωα ο οποίος προσπαθεί να διορθώσει όλα τα λαθος πράγματα. Όταν το διαστημόπλοιό του παθαίνει σοβαρή βλάβη μετά από μάχη με έναν επικίνδυνο εχθρό, αναγκάζεται να κρυφτεί στη Γη μέχρι να το επισκευάσει. Αν και δεν έχει τη στολή της δύναμής του, είναι αδύνατο να επιτρέψει αδικίες ακόμα και στη Γη κι έτσι τα βάζει με κακούς οδηγούς, προσβλητικούς νεαρούς, ληστές κ.λ.π.
19. Home Fries (1998)
Με σενάριο του Vince Gilligan (Breaking Bad), σκηνοθεσία του Dean Parisot (Galaxy Quest) και την Catherine O’Hara να υποδύεται μια εκδικητική χήρα, σίγουρα περιμένει κανείς περισσότερα από αυτή τη μαύρη κωμωδία. Όμως, δυστυχώς, δεν καταφέρνει να πετύχει και πολλά, παρόλο που η Duvall δεν υστερεί σε τίποτα στο ρόλο της γλυκιάς και υποστηρικτικής μητέρας της Drew Barrymore.
18. Buffalo Bill and the Indians (1976)
Με το αστείρευτο σατιρικό του ύφος, ο Robert Altman καταφέρνει να αποδομήσει την αμερικανική μυθολογία, αλλά συγχρόνως παραλείπει να συμπεριλάβει μια συναρπαστική ιστορία. Η Duvall προσφέρει ένα από τα λίγα φωτεινά σημεία στο ρόλο της πρώτης κυρίας, η οποία επισκέπτεται το σόου του Paul Newman για την Άγρια Δύση με τον σύζυγό της, τον πρόεδρο Grover Cleveland.
17. Tale of the Mummy (1998)
Η Duvall και ο Christopher Lee είναι τα πλέον επιφανή ονόματα στο κατά τα άλλα δευτεροκλασάτο αγγλοαμερικανικό cast του φθηνού straight-to-video φιλμ του Russell Mulcahy. Η Duvall υποδύεται μια πνευματική θεραπεύτρια που προσπαθεί να εμποδίσει τους Λονδρέζους να μην σκοτωθούν από ιπτάμενους επιδέσμους που προέρχονται από την αρχαία Αίγυπτο.
16. The 4th Floor (1999)
Η Juliette Lewis κληρονομεί ένα διαμέρισμα στο Μανχάταν, οπού οι νέοι της γείτονες την ωθούν σε παρανοϊκές καταστάσεις, μεταξύ των οποίων και η Duvall που επιτυγχάνει την τέλεια ισορροπία μεταξύ εκκεντρικότητας και δυσοίωνης συμπεριφοράς. Ωστόσο, αυτή η ημιτελής επανεκτέλεση του “The Tenant” δεν κατορθώνει να κεφαλαιοποιήσει τη συγκλονιστική της εμφάνιση και βασίζεται σε μια ανατροπή της τελευταίας στιγμής, η οποία είναι πολύ παράλογη ακόμα και για τα δικά μου γούστα.
15. Frankenweenie (1984)
Αυτή είναι η δεύτερη από τις ταινίες μικρού μήκους που γύρισε ο Tim Burton ως μαθητευόμενος της Disney- το 2012 την επέκτεινε σε ένα animation μεγάλου μήκους, αλλά αυτό το remake στερείται της αλλόκοτης ομορφιάς του πρωτότυπου αυτού live-action. Λείπει επίσης η Duvall, η οποία είναι καταπληκτική ως η γλυκιά μαμά που δείχνει κατανόηση όταν ο γιος της φέρνει τον σκύλο του πίσω από τους νεκρούς.
14. Rapunzel (1983)
Ζητώ συγγνώμη που τρυπώνω στα κρυφά μια τηλεοπτική σειρά σε αυτή τη λίστα, αλλά η σειρά Faerie Tale Theatre της Duvall, την οποία δημιούργησε και παρουσίασε η ίδια, είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους εξακολουθεί να είναι αγαπητή στο κοινό που μεγάλωσε με αυτές τις ευφυείς, αστραφτερές αναδιηγήσεις. Η ίδια και ο Jeff Bridges παίζουν διπλούς ρόλους, η Gena Rowlands παίζει το ρόλο της μάγισσας, ενώ ο Gustav Klimt παρέχει εικαστική έμπνευση.
13. Twilight of the Ice Nymphs (1997)
Η Duvall ταιριάζει απόλυτα στον εκκεντρικό κόσμο του παλαβού Καναδού σκηνοθέτη Guy Maddin. Ένας άντρας αποφυλακίζεται και επιστρέφει στη φάρμα στρουθοκαμήλων της οικογένειάς του- η Shelley υποδύεται την αδελφή του, η οποία καταλήγει να καρφώνει ένα καρφί στο κεφάλι του Frank Gorshin (ο Riddler στον τηλεοπτικό Batman).
12. Nashville (1975)
Όλοι οι γυναικείοι χαρακτήρες (εκτός από εκείνον της Lily Tomlin) είναι ενοχλητικοί σε αυτήν την ταινία, αλλά εκείνος της Duvall ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Της αξίζουν συγχαρητήρια που κατάφερε να γίνει τόσο αντιπαθητική ως Martha ή αλλιώς LA Joan, μια άκαρδη γκόμενα με hot pants, πλατφόρμες και ψηλά πόδια. Αρχικά επισκέπτεται την πόλη με πρόφαση την ετοιμοθάνατη θεία της, αλλά στην πραγματικότητα επιδιώκει να τα φτιάξει με όποιον άντρα βρεθεί στο διάβα της.
11. Brewster McCloud (1970)
Ο Altman βρισκόταν σε γυρίσματα στο Τέξας όταν γνώρισε για πρώτη φορά την Duvall και δεν έχασε χρόνο για να την συμπεριλάβει στο casting αυτού του αλλόκοτου παραμυθιού με πρωταγωνιστή τον Bud Cort στο ρόλο ενός ερημίτη που είναι παθιασμένος με τα πουλιά και ζει στο Astrodome του Χιούστον. Η Duvall υποδύεται την εκκεντρική, με μακριές βλεφαρίδες ξεναγό που του παίρνει την παρθενιά.
10. Bernice Bobs Her Hair (1976)
Υπέροχη μικρής διάρκειας τηλεοπτική μεταφορά του διηγήματος του F Scott Fitzgerald του 1920, σε σενάριο και σκηνοθεσία της Joan Micklin Silver. Όπως πάντα, η Duvall ταιριάζει απόλυτα με τα ρούχα της εποχής, καθώς μεταμορφώνεται από ποντικομούρα στην διάσημη τύπισσα που προσελκύει την προσοχή των ανδρών με τέτοια επιτυχία που η ζηλιάρα ξαδέρφη της (Veronica Cartwright) της στήνει μια χαιρέκακη παγίδα.
9. Time Bandits (1981)
Στη μαύρη κωμωδία του Terry Gilliam, που είναι ένα μαγευτικό συνονθύλευμα από ιστορικά και μυθολογικά στοιχεία, η Duvall ξεδιπλώνει την κωμική της πλευρά. Η ίδια και ο Michael Palin υποδύονται τους αιώνιους εραστές Pansy και Vincent, των οποίων οι γλαφυρές δηλώσεις αμοιβαίας αφοσίωσης στο Μεσαίωνα και στο πλοίο του Τιτανικού διακόπτονται από νάνους που ταξιδεύουν στο χρόνο.
8. Roxanne (1987)
«Πες στη Ρωξάνη ότι την αγαπάς!» Η Duvall απογειώνει έναν σημαντικό δευτερεύοντα ρόλο σε αυτή τη μαγευτική εκδοχή του Cyrano de Bergerac. Υποδύεται την Dixie, φίλη και έμπιστη του τοπικού αρχηγού της πυροσβεστικής (Steve Martin). Μερικές φορές αναρωτιέται κανείς γιατί νοσταλγεί την άχαρη αστρονόμο Darryl Hannah, όταν έχει δίπλα του την Shelley, που ακτινοβολεί ενσυναίσθηση.
7. McCabe and Mrs Miller (1971)
Σε αυτή την αντι-γουέστερν ταινία του Robert Altman, η Shelley Duvall παίζει την Ida Coyle, μια νεαρή χήρα που φτάνει σε μια μικρή πόλη της Δύσης για να ξαναρχίσει τη ζωή της. Η ταινία παρουσιάζει μια σκοτεινή και ρεαλιστική εικόνα της Δύσης, αντίθετη από τα παραδοσιακά γουέστερν, και η ερμηνεία της Duvall προσθέτει ένα στρώμα ευαισθησίας και αθωότητας στην ιστορία.
6. Ο Νευρικός Εραστής (1971)
Μέρος της ερμηνείας της Duvall χάθηκε στο μοντάζ όταν η ρομαντική κομεντί του Woody Allen μειώθηκε στα 93 λεπτά, αλλά και πάλι κερδίζει τις εντυπώσεις στο ρόλο της Pam, της ρεπόρτερ του Rolling Stone, και σερβίρει αρκετές από τις ατάκες του σεναρίου με απόλυτη άνεση. «Το σεξ μαζί σου είναι η απόλυτη καφκική εμπειρία … Στο λέω αυτό ως κομπλιμέντο».
5. The Portrait of a Lady (1996)
Μια προσαρμογή του μυθιστορήματος του Henry James από την Jane Campion, όπου η Duvall υποδύεται την Countess Gemini. Η ταινία εξετάζει την ιστορία της Isabel Archer, μιας νεαρής αμερικανίδας που κληρονομεί μια μεγάλη περιουσία και ταξιδεύει στην Ευρώπη. Η ερμηνεία της Duvall ως Countess Gemini προσθέτει βάθος και πολυπλοκότητα στην ιστορία, φέρνοντας στην επιφάνεια τα κοινωνικά και ψυχολογικά στρώματα του χαρακτήρα της.
4. Η Λάμψη (1980)
Η Duvall πέρασε άθλια στα γυρίσματα, και το να χτυπάει τον Jack Nicholson με ένα ρόπαλο του μπέιζμπολ για 127 λήψεις μπορεί φαντάζει μια διασκεδαστική ιδέα, ωστόσο το ίδιο της το βιογραφικό αντικρούει το ισχυρισμό ότι η εμπειρία αυτή την απομάκρυνε από την υποκριτική. Ο Stanley Kubrick έκανε πολλές χάρες τόσο στην ίδια όσο και στον χαρακτήρα της Wendy, αλλά οι τρομοκρατημένες αντιδράσεις της Duvall τη στιγμή που ανακαλύπτει ότι ο σύζυγός της αποτελεί θανάσιμη απειλή, προσφέρουν στην ταινία μερικές από τις πιο εμβληματικές της σκηνές. Η ερμηνεία της Duvall είναι έντονη και γεμάτη συναισθηματική ένταση, καθιστώντας την μια από τις πιο αξέχαστες φιγούρες στην ιστορία του κινηματογράφου τρόμου.
3. Popeye (1980)
Έβδομη και τελευταία από τις συνεργασίες της Duvall με τον Altman υπήρξε αυτό το τρελό μιούζικα με συμπρωταγωνιστή τον Robin Williams. Μετά από τόσα χρόνια, εξακολουθεί να μοιάζει εντελώς παράξενο, αλλά η Duvall εξακολουθεί να μοιάζει, εντελώς εξωπραγματική ως Olive Oyl, και τραγουδάει το εντυπωσιακό He Needs Me, που αργότερα χρησιμοποίησε ο Paul Thomas Anderson για το Punch-Drunk Love. Η ταινία είναι μια προσαρμογή των κλασικών κόμικ και καρτούν του Popeye και η ερμηνεία της Duvall ως Olive Oyl είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη, αποδίδοντας τον κωμικό και ευάλωτο χαρακτήρα της με αυθεντικότητα και χιούμορ.
2. Thieves Like Us (1974)
Η τρίτη συμμετοχή της Duvall σε μια ταινία του Altman ήταν μια μεταφορά του μυθιστορήματος του Edward Anderson, το οποίο είχε ήδη γυριστεί το 1948 από τον Nicholas Ray ως They Live By Night. Υποδύεται την Keechie, την κόρη ενός ιδιοκτήτη γκαράζ που ερωτεύεται τον μικροαπατεώνα Keith Carradine στον Νότο της εποχής της οικονομικής κρίσης. Δεν είναι οι φαντασμαγορικοί Μπόνι και Κλάιντ, παρά ταλαίπωροι αποτυχημένοι που ονειρεύονται μια καλύτερη ζωή. Μετά τη σπαρακτική ερμηνεία της σε αυτή την ταινία, ο σκηνοθέτης της δήλωσε: «Ήξερα ότι ήσουν καλή, αλλά δεν ήξερα ότι ήσουν σπουδαία».
1. 3 Women (1977)
Το αποκορύφωμα των συνεργασιών της Duvall με τον Altman λαμβάνει χώρα σε αυτή την ψυχολογική δραματική ταινία του Altman, όπου υποδύεται την Millie Lammoreaux. Η ταινία εξετάζει την περίεργη και έντονη σχέση τριών γυναικών που ζουν στην Καλιφόρνια και οι χαρακτήρες τους εξελίσσονται και μεταμορφώνονται. Η Millie, υπεύθυνη σε ένα spa για ηλικιωμένους στην έρημο της Καλιφόρνια, οποία προσκαλεί μια μικροκαμωμένη συνάδελφό της (Sissy Spacek) να συγκατοικήσουν στο διαμέρισμά της, με αποτέλεσμα την ονειρική σύγχυση των ταυτοτήτων. Δεν ξέρεις αν πρέπει να γελάσεις ή να κλάψεις με την ακατάπαυστη ανούσια φλυαρία της Millie, τις παραληρητικές ιδέες της που τροφοδοτούνται από περιοδικά και τη συνήθεια να κλείνει τη φούστα της στην πόρτα του αυτοκινήτου, αλλά πρόκειται για το κορυφαίο επίτευγμα της Duvall, που της χάρισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στις Κάννες και αποτελεί απλούστατα μια από τις σπουδαιότερες ερμηνείες της δεκαετίας του 1970.
➪ Δείτε επίσης: 21 κωμωδίες που ξεχώρισαν στον 21ο αιώνα
Η Αμερικανίδα ηθοποιός Shelley Duvall, γνωστή για τη συμμετοχή της σε ταινίες όπως η θρυλική “Λάμψη” του Stanley Kubrick, του 1980, o “Nευρικός Εραστής” (1846) και το “Nashville” (1975), πέθανε προχθες σε ηλικία 75 ετών.
Η Duvall βρέθηκε νεκρή στο κρεβάτι της, από επιπλοκές του διαβήτη, στο σπίτι της στο Μπλάνκο του Τέξας, όπως δήλωσε στο Hollywood Reporter ο Dan Gilroy, σύντροφος της ηθοποιού από το 1989.
Άλλα γνωστά έργα που έπαιξε η Duvall περιλαμβάνουν το δράμα “3 Γυναίκες” του 1977, σε σκηνοθεσία Robert Altman, για το οποίο κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, ενώ ήταν υποψήφια και για το βραβείο Bafta.
Τρία χρόνια αργότερα, πρωταγωνίστησε ως Olive Oyl, δίπλα στον Robin Williams, στην εκδοχή του “Popeye” και πάλι σε σκηνοθεσία του Robert Altman.
H Duvall ξεκίνησε την καριέρα της και τη σχέση της με τον Altman, στη σκοτεινή κωμωδία του 1970, “Μπρούστερ ΜακΚλάουντ”, ενώ το κινηματογραφικό ζευγάρι επανενώθηκε για το “Nashville”, τη διάσημη σάτιρα για την κοινωνία, την πολιτική και τη μουσική της κάντρι των ΗΠΑ.
Xαρισματική, με τα μεγάλα καστανά της μάτια, η Duvall υπήρξε από κινηματογραφικής απόψεως μια ξεχωριστή και συναρπαστική παρουσία.
Λίγες ώρες αφότου κυκλοφόρησε η είδηση του θανάτου της, εμείς τιμούμε τη φιλμογραφία της επτά φορές μούσας του Robert Altman, από τον ξεχωριστό της ρόλο στη Λάμψη μέχρι την εμφάνισή της στη ταινία του Woody Allen, O Nευρικός Eραστής.
20. Suburban Commando (1991)
Η Duvall έχει μερικές καλές στιγμές στον ρόλο μιας νοικοκυράς από την Καλιφόρνια, αλλά ο Christopher Lloyd στον ρόλο του άντρα της στην ταινία είναι που «παίρνει» πάνω του την πλοκή , όταν νοικιάζουν το υπόστεγο τους στον Hulk Hogan ως καμένο διαγαλαξιακό υπερήρωα ο οποίος προσπαθεί να διορθώσει όλα τα λαθος πράγματα. Όταν το διαστημόπλοιό του παθαίνει σοβαρή βλάβη μετά από μάχη με έναν επικίνδυνο εχθρό, αναγκάζεται να κρυφτεί στη Γη μέχρι να το επισκευάσει. Αν και δεν έχει τη στολή της δύναμής του, είναι αδύνατο να επιτρέψει αδικίες ακόμα και στη Γη κι έτσι τα βάζει με κακούς οδηγούς, προσβλητικούς νεαρούς, ληστές κ.λ.π.
19. Home Fries (1998)
Με σενάριο του Vince Gilligan (Breaking Bad), σκηνοθεσία του Dean Parisot (Galaxy Quest) και την Catherine O’Hara να υποδύεται μια εκδικητική χήρα, σίγουρα περιμένει κανείς περισσότερα από αυτή τη μαύρη κωμωδία. Όμως, δυστυχώς, δεν καταφέρνει να πετύχει και πολλά, παρόλο που η Duvall δεν υστερεί σε τίποτα στο ρόλο της γλυκιάς και υποστηρικτικής μητέρας της Drew Barrymore.
18. Buffalo Bill and the Indians (1976)
Με το αστείρευτο σατιρικό του ύφος, ο Robert Altman καταφέρνει να αποδομήσει την αμερικανική μυθολογία, αλλά συγχρόνως παραλείπει να συμπεριλάβει μια συναρπαστική ιστορία. Η Duvall προσφέρει ένα από τα λίγα φωτεινά σημεία στο ρόλο της πρώτης κυρίας, η οποία επισκέπτεται το σόου του Paul Newman για την Άγρια Δύση με τον σύζυγό της, τον πρόεδρο Grover Cleveland.
17. Tale of the Mummy (1998)
Η Duvall και ο Christopher Lee είναι τα πλέον επιφανή ονόματα στο κατά τα άλλα δευτεροκλασάτο αγγλοαμερικανικό cast του φθηνού straight-to-video φιλμ του Russell Mulcahy. Η Duvall υποδύεται μια πνευματική θεραπεύτρια που προσπαθεί να εμποδίσει τους Λονδρέζους να μην σκοτωθούν από ιπτάμενους επιδέσμους που προέρχονται από την αρχαία Αίγυπτο.
16. The 4th Floor (1999)
Η Juliette Lewis κληρονομεί ένα διαμέρισμα στο Μανχάταν, οπού οι νέοι της γείτονες την ωθούν σε παρανοϊκές καταστάσεις, μεταξύ των οποίων και η Duvall που επιτυγχάνει την τέλεια ισορροπία μεταξύ εκκεντρικότητας και δυσοίωνης συμπεριφοράς. Ωστόσο, αυτή η ημιτελής επανεκτέλεση του “The Tenant” δεν κατορθώνει να κεφαλαιοποιήσει τη συγκλονιστική της εμφάνιση και βασίζεται σε μια ανατροπή της τελευταίας στιγμής, η οποία είναι πολύ παράλογη ακόμα και για τα δικά μου γούστα.
15. Frankenweenie (1984)
Αυτή είναι η δεύτερη από τις ταινίες μικρού μήκους που γύρισε ο Tim Burton ως μαθητευόμενος της Disney- το 2012 την επέκτεινε σε ένα animation μεγάλου μήκους, αλλά αυτό το remake στερείται της αλλόκοτης ομορφιάς του πρωτότυπου αυτού live-action. Λείπει επίσης η Duvall, η οποία είναι καταπληκτική ως η γλυκιά μαμά που δείχνει κατανόηση όταν ο γιος της φέρνει τον σκύλο του πίσω από τους νεκρούς.
14. Rapunzel (1983)
Ζητώ συγγνώμη που τρυπώνω στα κρυφά μια τηλεοπτική σειρά σε αυτή τη λίστα, αλλά η σειρά Faerie Tale Theatre της Duvall, την οποία δημιούργησε και παρουσίασε η ίδια, είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους εξακολουθεί να είναι αγαπητή στο κοινό που μεγάλωσε με αυτές τις ευφυείς, αστραφτερές αναδιηγήσεις. Η ίδια και ο Jeff Bridges παίζουν διπλούς ρόλους, η Gena Rowlands παίζει το ρόλο της μάγισσας, ενώ ο Gustav Klimt παρέχει εικαστική έμπνευση.
13. Twilight of the Ice Nymphs (1997)
Η Duvall ταιριάζει απόλυτα στον εκκεντρικό κόσμο του παλαβού Καναδού σκηνοθέτη Guy Maddin. Ένας άντρας αποφυλακίζεται και επιστρέφει στη φάρμα στρουθοκαμήλων της οικογένειάς του- η Shelley υποδύεται την αδελφή του, η οποία καταλήγει να καρφώνει ένα καρφί στο κεφάλι του Frank Gorshin (ο Riddler στον τηλεοπτικό Batman).
12. Nashville (1975)
Όλοι οι γυναικείοι χαρακτήρες (εκτός από εκείνον της Lily Tomlin) είναι ενοχλητικοί σε αυτήν την ταινία, αλλά εκείνος της Duvall ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Της αξίζουν συγχαρητήρια που κατάφερε να γίνει τόσο αντιπαθητική ως Martha ή αλλιώς LA Joan, μια άκαρδη γκόμενα με hot pants, πλατφόρμες και ψηλά πόδια. Αρχικά επισκέπτεται την πόλη με πρόφαση την ετοιμοθάνατη θεία της, αλλά στην πραγματικότητα επιδιώκει να τα φτιάξει με όποιον άντρα βρεθεί στο διάβα της.
11. Brewster McCloud (1970)
Ο Altman βρισκόταν σε γυρίσματα στο Τέξας όταν γνώρισε για πρώτη φορά την Duvall και δεν έχασε χρόνο για να την συμπεριλάβει στο casting αυτού του αλλόκοτου παραμυθιού με πρωταγωνιστή τον Bud Cort στο ρόλο ενός ερημίτη που είναι παθιασμένος με τα πουλιά και ζει στο Astrodome του Χιούστον. Η Duvall υποδύεται την εκκεντρική, με μακριές βλεφαρίδες ξεναγό που του παίρνει την παρθενιά.
10. Bernice Bobs Her Hair (1976)
Υπέροχη μικρής διάρκειας τηλεοπτική μεταφορά του διηγήματος του F Scott Fitzgerald του 1920, σε σενάριο και σκηνοθεσία της Joan Micklin Silver. Όπως πάντα, η Duvall ταιριάζει απόλυτα με τα ρούχα της εποχής, καθώς μεταμορφώνεται από ποντικομούρα στην διάσημη τύπισσα που προσελκύει την προσοχή των ανδρών με τέτοια επιτυχία που η ζηλιάρα ξαδέρφη της (Veronica Cartwright) της στήνει μια χαιρέκακη παγίδα.
9. Time Bandits (1981)
Στη μαύρη κωμωδία του Terry Gilliam, που είναι ένα μαγευτικό συνονθύλευμα από ιστορικά και μυθολογικά στοιχεία, η Duvall ξεδιπλώνει την κωμική της πλευρά. Η ίδια και ο Michael Palin υποδύονται τους αιώνιους εραστές Pansy και Vincent, των οποίων οι γλαφυρές δηλώσεις αμοιβαίας αφοσίωσης στο Μεσαίωνα και στο πλοίο του Τιτανικού διακόπτονται από νάνους που ταξιδεύουν στο χρόνο.
8. Roxanne (1987)
«Πες στη Ρωξάνη ότι την αγαπάς!» Η Duvall απογειώνει έναν σημαντικό δευτερεύοντα ρόλο σε αυτή τη μαγευτική εκδοχή του Cyrano de Bergerac. Υποδύεται την Dixie, φίλη και έμπιστη του τοπικού αρχηγού της πυροσβεστικής (Steve Martin). Μερικές φορές αναρωτιέται κανείς γιατί νοσταλγεί την άχαρη αστρονόμο Darryl Hannah, όταν έχει δίπλα του την Shelley, που ακτινοβολεί ενσυναίσθηση.
7. McCabe and Mrs Miller (1971)
Σε αυτή την αντι-γουέστερν ταινία του Robert Altman, η Shelley Duvall παίζει την Ida Coyle, μια νεαρή χήρα που φτάνει σε μια μικρή πόλη της Δύσης για να ξαναρχίσει τη ζωή της. Η ταινία παρουσιάζει μια σκοτεινή και ρεαλιστική εικόνα της Δύσης, αντίθετη από τα παραδοσιακά γουέστερν, και η ερμηνεία της Duvall προσθέτει ένα στρώμα ευαισθησίας και αθωότητας στην ιστορία.
6. Ο Νευρικός Εραστής (1971)
Μέρος της ερμηνείας της Duvall χάθηκε στο μοντάζ όταν η ρομαντική κομεντί του Woody Allen μειώθηκε στα 93 λεπτά, αλλά και πάλι κερδίζει τις εντυπώσεις στο ρόλο της Pam, της ρεπόρτερ του Rolling Stone, και σερβίρει αρκετές από τις ατάκες του σεναρίου με απόλυτη άνεση. «Το σεξ μαζί σου είναι η απόλυτη καφκική εμπειρία … Στο λέω αυτό ως κομπλιμέντο».
5. The Portrait of a Lady (1996)
Μια προσαρμογή του μυθιστορήματος του Henry James από την Jane Campion, όπου η Duvall υποδύεται την Countess Gemini. Η ταινία εξετάζει την ιστορία της Isabel Archer, μιας νεαρής αμερικανίδας που κληρονομεί μια μεγάλη περιουσία και ταξιδεύει στην Ευρώπη. Η ερμηνεία της Duvall ως Countess Gemini προσθέτει βάθος και πολυπλοκότητα στην ιστορία, φέρνοντας στην επιφάνεια τα κοινωνικά και ψυχολογικά στρώματα του χαρακτήρα της.
4. Η Λάμψη (1980)
Η Duvall πέρασε άθλια στα γυρίσματα, και το να χτυπάει τον Jack Nicholson με ένα ρόπαλο του μπέιζμπολ για 127 λήψεις μπορεί φαντάζει μια διασκεδαστική ιδέα, ωστόσο το ίδιο της το βιογραφικό αντικρούει το ισχυρισμό ότι η εμπειρία αυτή την απομάκρυνε από την υποκριτική. Ο Stanley Kubrick έκανε πολλές χάρες τόσο στην ίδια όσο και στον χαρακτήρα της Wendy, αλλά οι τρομοκρατημένες αντιδράσεις της Duvall τη στιγμή που ανακαλύπτει ότι ο σύζυγός της αποτελεί θανάσιμη απειλή, προσφέρουν στην ταινία μερικές από τις πιο εμβληματικές της σκηνές. Η ερμηνεία της Duvall είναι έντονη και γεμάτη συναισθηματική ένταση, καθιστώντας την μια από τις πιο αξέχαστες φιγούρες στην ιστορία του κινηματογράφου τρόμου.
3. Popeye (1980)
Έβδομη και τελευταία από τις συνεργασίες της Duvall με τον Altman υπήρξε αυτό το τρελό μιούζικα με συμπρωταγωνιστή τον Robin Williams. Μετά από τόσα χρόνια, εξακολουθεί να μοιάζει εντελώς παράξενο, αλλά η Duvall εξακολουθεί να μοιάζει, εντελώς εξωπραγματική ως Olive Oyl, και τραγουδάει το εντυπωσιακό He Needs Me, που αργότερα χρησιμοποίησε ο Paul Thomas Anderson για το Punch-Drunk Love. Η ταινία είναι μια προσαρμογή των κλασικών κόμικ και καρτούν του Popeye και η ερμηνεία της Duvall ως Olive Oyl είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη, αποδίδοντας τον κωμικό και ευάλωτο χαρακτήρα της με αυθεντικότητα και χιούμορ.
2. Thieves Like Us (1974)
Η τρίτη συμμετοχή της Duvall σε μια ταινία του Altman ήταν μια μεταφορά του μυθιστορήματος του Edward Anderson, το οποίο είχε ήδη γυριστεί το 1948 από τον Nicholas Ray ως They Live By Night. Υποδύεται την Keechie, την κόρη ενός ιδιοκτήτη γκαράζ που ερωτεύεται τον μικροαπατεώνα Keith Carradine στον Νότο της εποχής της οικονομικής κρίσης. Δεν είναι οι φαντασμαγορικοί Μπόνι και Κλάιντ, παρά ταλαίπωροι αποτυχημένοι που ονειρεύονται μια καλύτερη ζωή. Μετά τη σπαρακτική ερμηνεία της σε αυτή την ταινία, ο σκηνοθέτης της δήλωσε: «Ήξερα ότι ήσουν καλή, αλλά δεν ήξερα ότι ήσουν σπουδαία».
1. 3 Women (1977)
Το αποκορύφωμα των συνεργασιών της Duvall με τον Altman λαμβάνει χώρα σε αυτή την ψυχολογική δραματική ταινία του Altman, όπου υποδύεται την Millie Lammoreaux. Η ταινία εξετάζει την περίεργη και έντονη σχέση τριών γυναικών που ζουν στην Καλιφόρνια και οι χαρακτήρες τους εξελίσσονται και μεταμορφώνονται. Η Millie, υπεύθυνη σε ένα spa για ηλικιωμένους στην έρημο της Καλιφόρνια, οποία προσκαλεί μια μικροκαμωμένη συνάδελφό της (Sissy Spacek) να συγκατοικήσουν στο διαμέρισμά της, με αποτέλεσμα την ονειρική σύγχυση των ταυτοτήτων. Δεν ξέρεις αν πρέπει να γελάσεις ή να κλάψεις με την ακατάπαυστη ανούσια φλυαρία της Millie, τις παραληρητικές ιδέες της που τροφοδοτούνται από περιοδικά και τη συνήθεια να κλείνει τη φούστα της στην πόρτα του αυτοκινήτου, αλλά πρόκειται για το κορυφαίο επίτευγμα της Duvall, που της χάρισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού στις Κάννες και αποτελεί απλούστατα μια από τις σπουδαιότερες ερμηνείες της δεκαετίας του 1970.
➪ Δείτε επίσης: 21 κωμωδίες που ξεχώρισαν στον 21ο αιώνα