Τα έξι ξύλινα γλυπτά της συλλογής Urbis που παρουσιάζεται στην Μ.A.D. Gallery της Γενεύης έχουν φτιαχτεί με ένταση και πάθος. «Είμαι έντονος άνθρωπος. Ό,τι κάνω, του αφιερώνω όλη μου την ενέργεια. Είμαι, επίσης, περίεργος και πολύ ευαίσθητος», εξομολογείται ο Αμερικανός καλλιτέχνης James McNabb, που χρησιμοποιεί τις εξαιρετικές καλλιτεχνικές του ικανότητες και την απεριόριστη φαντασία του για να δημιουργήσει λεπτομερείς ξυλόγλυπτες πόλεις. McNabb. «Θέλω να αιχμαλωτίσω το πάθος μου μέσα στο έργο, να του φορτίσω την ενέργεια και τα συναισθήματά μου, ώστε όταν το παρατηρείς να μπορείς να αισθανθείς τις εμπειρίες μου», αναφέρει.

Κοιτάζοντας τα γλυπτά του, είναι εύκολο να χαθείς στις λεπτομέρειες αυτών των αφηρημένων πόλεων, να βυθιστείς σε ένα φουτουριστικό, κάθετο αστικό τοπίο. Οι περίπλοκες αρχιτεκτονικές δομές που επινόησε ο καλλιτέχνης, γεμάτες πανύψηλους ουρανοξύστες και πολυώροφες πολυκατοικίες, κρύβουν πίσω τους πολύωρη δουλειά και μοναδικό ταλέντο.

Κάθε πόλη του ΜcNabb συναρμολογείται προσεκτικά κομμάτι – κομμάτι και κάθε πανύψηλος ξύλινος ουρανοξύστης είναι σκαλισμένος επιδέξια με πριονοκορδέλα. Στο γλυπτό ΑCK CTY WHL, το skyline μιας σύγχρονης μητρόπολης με περισσότερα από εκατό περίτεχνα κτίρια φτιαγμένα από ξύλο κερασιάς, σφένδαμο και μαόνι, έχει λυγίσει για να μεταμορφωθεί σε μια εντυπωσιακή ξύλινη ρόδα. Στο κέντρο αυτής της κυκλικής πόλης διαμέτρου 91 εκ., ένα κενό δημιουργεί έναν λαμπερό ήλιο που προσθέτει βάθος και πολυπλοκότητα στο έργο. Στο City Square, οι 102 αρχιτεκτονικές δομές κάμπτονται, δίνοντας την αίσθηση μιας οριζόντιας πόλης. Το URB CTY WHL είναι μία ακόμη κυλιόμενη μητρόπολη διαμέτρου 91 εκ. από αμερικάνικη μαύρη καρυδιά, ένας στρογγυλός, πολυσύχναστος κόσμος γεμάτος ορμή. Και στο Disposition, μια πυκνή, πολύβουη πόλη φαίνεται να έχει χάσει την ισορροπία της∙ ο αστικός ιστός της κρέμεται και είναι εύκολο να φανταστεί κανείς τις ιλλιγιώδεις κατηφόρες της…

Η διαδικασία δημιουργίας των έργων, όπως λέει ο McNabb, θυμίζει τους γρήγορους ρυθμούς της ζωής στην πόλη. Όταν εμφανίζεται μια ιδέα, ο καλλιτέχνης βγαίνει στους δρόμους και τρέχει, παρατηρώντας το αστικό τοπίο. Ακολουθεί ένα γρήγορο σκίτσο και ένα πιο λεπτομερές σχέδιο που στη συνέχεια επεξεργάζεται στον υπολογιστή. Εάν αποφασίσει ότι η ιδέα είναι έτοιμη για υλοποίηση, μια στοίβα ακατέργαστης τοπικής ξυλείας έρχεται στο εργαστήριο του, στη Φιλαδέλφεια. Και αρχίζει η κατασκευή, με βασικό εργαλείο την πριονοκορδέλα που του παρέχει τη δυνατότητα να χειριστεί το ξύλο όπως θέλει. Το μυαλό του McNabb είναι γεμάτο από αρχιτεκτονικά σχέδια ουρανοξυστών και πύργων, τα οποία ζωντανεύουν στο ξύλο με την πριονοκορδέλα. Μόλις ολοκληρωθούν όλες οι κατασκευές, συναρμολογούνται προσεκτικά, και στη συνέχεια το γλυπτό τρίβεται για να αποκτήσει λεία υφή και περνιέται με βερνίκι – ολόκληρη η διαδικασία απαιτεί 10-12 εβδομάδες.

Όλα ξεκίνησαν στα 16 του χρόνια, σε ένα μάθημα ξυλουργικής στο σχολείο. Ακολούθησαν σπουδές στο Rochester Institute of Technology’s School for American Crafts, όπου έμαθε τις βασικές αρχές της ξυλουργικής και του σχεδιασμού επίπλων. Εκεί ήταν που ξεπήδησε ένα πάθος για τη χειροτεχνία και μια αγάπη για τη φύση, τα δέντρα και το ξύλο ως υλικό. Με τον καιρό, άρχισε να κατασκευάζει όλο και λιγότερα χρηστικά αντικείμενα, κάνοντας μια στροφή προς τα γλυπτά. Σήμερα, φημίζεται για τα μοναδικά ξυλόγλυπτα έργα του που συνδυάζουν την παραδοσιακή ξυλουργική με την πειραματική τέχνη και οραματίζονται τις άπειρες δυνατότητες μορφής ενός αστικού τοπίου.

❈ Περισσότερες πληροφορίες εδώ: M.A.D. Gallery | James McNabb Studio