Από την Αναγέννηση έως τον 20ο αιώνα, δεν είναι λίγες οι γυναίκες καλλιτέχνιδες το έργο των οποίων έμεινε στο σκοτάδι ή επισκιάστηκε από το έργο ανδρών καλλιτεχνών. Πολλές από αυτές τις γυναίκες καλλιτέχνιδες μόλις τώρα κερδίζουν την αναγνώριση και τη φήμη που τους αξίζει εδώ και καιρό για τη συμβολή τους στον καλλιτεχνικό κόσμο.
Στο διάσημο δοκίμιό της, «Why Have There Have There Been No Great Women Artists?» (1971) η Αμερικανίδα ιστορικός τέχνης Linda Nochlin αναρωτιέται: «Γιατί δεν υπάρχουν γυναίκες καλλιτέχνιδες; Τι θα γινόταν αν ο Πικάσο είχε γεννηθεί κορίτσι; Θα έδινε ο Senor Ruiz την ίδια προσοχή ή θα ενθάρρυνε την ίδια φιλοδοξία για δημιουργία σε μια μικρή Pablita;» Η απάντηση της Nochlin είναι όχι. «[Σ]ην πραγματικότητα, όπως όλοι γνωρίζουμε, τα πράγματα όπως είναι και όπως ήταν, στις τέχνες όπως και σε εκατό άλλους τομείς, είναι ανιαρά, καταπιεστικά και αποθαρρυντικά για όλους εκείνους, ανάμεσά τους και οι γυναίκες, που δεν είχαν την τύχη να γεννηθούν λευκοί, κατά προτίμηση της μεσαίας τάξης και κυρίως άνδρες».
Μόνο μετά το δεύτερο φεμινιστικό κίνημα στα τέλη του 20ου αιώνα άρχισαν σοβαρές προσπάθειες να δοθεί στις γυναίκες των προηγούμενων αιώνων η προσοχή που τους αξίζει. Μια ματιά στην ιστορία της τέχνης των τελευταίων δεκαετιών δείχνει ότι σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ότι δεν υπήρχαν σπουδαίες γυναίκες καλλιτέχνες – ωστόσο, συχνά δεν έτυχαν προσοχής για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους. Ανάμεσα σε έναν κατάλογο με παραγνωρισμένες γυναίκες δημιουργούς από τους προηγούμενους αιώνες που ολοένα μεγαλώνει, το 1993 προστέθηκε και η Michaelina Wautier, μία ζωγράφος του 17ου αιώνα με εξαιρετικό ταλέντο και έργο τόσο ποικίλο και μοναδικό που ξεπερνά κάθε φαντασία όσον αφορά την ιστορία τέχνης.
Το χρονικό της μεγάλης ανακάλυψης
Το έργο της ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1993 από την Katlijne Van der Stighelen, καθηγήτρια ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Leuven στο Βέλγιο. Η Van der Stighelen γοητευόταν πάντα από την ιστορία των Φλαμανδών γυναικών καλλιτεχνών των περασμένων αιώνων και είχε ασχοληθεί εκτενώς με το έργο της Ολλανδής ζωγράφου και ποιήτριας Anna Maria van Schurman. Το 1993, λοιπόν, κάνοντας έρευνα στις αποθήκες του Μουσείου Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης, προσπαθώντας να βρει ένα πορτρέτο που αποδιδόταν στον Anthony van Dyck, έπεσε πάνω σε έναν μνημειώδη πίνακα – περίπου 2,5 μέτρα ύψος και 3,5 μέτρα πλάτος.
Ο πίνακας βρισκόταν σε ένα τμήμα όπου είχαν αποθηκευτεί φλαμανδικοί πίνακες που θεωρούνταν δεύτερης κατηγορίας. Ο πίνακας ήταν «Ο θρίαμβος του Βάκχου», ο εμβληματικός καμβάς της Michaelina Wautier, η οποία έφερε τούμπα τις ανδροκρατούμενες αναπαραστάσεις του γυναικείου γυμνού της εποχής της στρέφοντας το βλέμμα της στο ανδρικό σώμα. Η Van der Stighelen δεν αναγνώρισε τον πίνακα στην αρχή, αλλά έμεινε έκθαμβη όταν ο επιμελητής που τη συνόδευε την ενημέρωσε ότι επρόκειτο για έργο γυναίκας ζωγράφου. Η Van der Stighelen δεν είχε ξαναδεί τόσο μεγάλο πίνακα ζωγραφικής φιλοτεχνημένο από γυναίκα.
«Ο θρίαμβος του Βάκχου» και της γυναικείας ματιάς στη ζωγραφική
Ενδεχομένως στη μεγαλύτερη καλλιτεχνική στιγμή της, η Michaelina Wautier φιλοτέχνησε μια μνημειώδη σκηνή παγανιστικής ακολασίας με πρωταγωνιστή τον θεό του κρασιού, ζωγραφισμένο με άφθονο αισθησιασμό σαν άλλη Αφροδίτη του Ουρμπίνο. Η τολμηρή για την εποχή της ζωγράφος δεν δίστασε να αποτυπώσει κάθε πτυχή του σαρκώδους κορμιού του Βάκχου και να αποκαλύψει τις γνώσεις της για την ανδρική ανατομία. Σε μια εποχή που οι γυναίκες δεν μπορούσαν να σπουδάσουν ανατομία και, σε αντίθεση με τους άνδρες καλλιτέχνες, δεν είχαν πρόσβαση σε γυμνά μοντέλα, η ικανότητά της να ζωγραφίζει το ανθρώπινο ανδρικό σώμα είναι εντυπωσιακή.
Η Katlijne Van der Stighelen επισημαίνει ότι η ποιότητα της ανατομίας που απεικονίζεται στα γυμνά της Wautier είναι εντελώς πρωτόγνωρη για γυναίκα καλλιτέχνη στην Ευρώπη της εποχής. Ορισμένοι ερευνητές αναρωτιούνται ακόμη και για την πιθανότητα να είχε πρόσβαση σε μοντέλα μέσω του αδελφού της, δεδομένου ότι ήταν επίσης ζωγράφος και, κυρίως, άνδρας.
Επιπλέον, η ίδια η Wautier, μεταμφιεσμένη σε ημίγυμνη Βακχεία, περπατά επίσης σε αυτή την πολύχρωμη παρέλαση μεθυσμένων ανδρών όλων των ηλικιών και είναι η μόνη που κοιτάζει τους θεατές κατάματα. Αυτή η παρέλαση ακολασίας ήταν που ώθησε την Van der Stighelen να αρχίσει να μελετά το έργο της Michaelina Wautier πριν από 25 χρόνια. Με το που αντίκρυσε τον πίνακα, η Van der Stighelen πείστηκε πως αν η δημιουργός δεν ήταν γυναίκα, αλλά άντρας, σήμερα το έργο της θα θεωρούνταν ανάλογης αξίας με το έργο ζωγράφων του 17ου αιώνα όπως ο Peter Paul Rubens και ο Anthony van Dyck. Αντίθετα, όμως, τα έργα της Wautier έχουν παραληφθεί εντελώς από τον κανόνα της ζωγραφικής.
Ποια ήταν η Michaelina Wautier
Γεννημένη το 1604 στην πόλη Mons, η Michaelina Wautier ήταν η μοναδική κόρη μιας οικογένειας εννέα παιδιών. Καταγόταν από πλούσια οικογένεια. Ο πατέρας της πέθανε όταν ήταν δεκατριών ετών. Από το 1645 περίπου, η Michaelina καθιερώθηκε ως ζωγράφος στις Βρυξέλλες. Ζούσε εκεί με τον αδελφό της Charles, επίσης ζωγράφο. Η τεχνική, η διαδικασία και η εκπαίδευση του Wautier είναι μυστηριώδης. Λίγα αρχεία για τη ζωή της υπάρχουν, εν μέρει και λόγω του φύλου της.
Στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο ζούσε η Wautier, οι γυναίκες μπορούσαν να λάβουν καλλιτεχνική εκπαίδευση μόνο στο σπίτι μέσω ιδιωτικών δασκάλων – η εκπαίδευση σε εργαστήρια με άλλους άνδρες καλλιτέχνες θεωρούνταν απαράδεκτη. Σε γενικές γραμμές, τα κορίτσια λάμβαναν μια ελάχιστη εκπαίδευση που προσανατολιζόταν κυρίως προς το γάμο, όπως μουσική και κέντημα. Αλλά μέσα από τους πίνακες της Wautier, γνωρίζουμε ότι είχε άριστη γνώση της κλασικής μυθολογίας και του συμβολισμού. Αυτό υποδηλώνει μια εξαιρετική μόρφωση και, κατά συνέπεια, υποδηλώνει τα μέσα στα οποία είχε πρόσβαση η οικογένειά της.
Αν και για πολλούς το όνομά της παρέμενε άγνωστο μέχρι σήμερα, η Wautier ήταν πολύ γνωστή τη δεκαετία του 1650 και η ζωή της δεν χαρακτηριζόταν από τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν πολλές γυναίκες καλλιτέχνες εκείνη την εποχή. Ενώ άλλες γυναίκες καλλιτέχνιδες απαγορευόταν να δουλεύουν με ζωντανά μοντέλα, η Wautier πιθανότατα είχε κάποια εμπειρία με αυτά, επειδή εργαζόταν στο εργαστήριο του αδελφού της Charles. Είχε επίσης την υποστήριξη ενός σημαντικού προστάτη, του αρχιδούκα Λεοπόλδου Γουλιέλμου της Αυστρίας, ο οποίος είχε στην κατοχή του τέσσερις πίνακές της.
Two girls as Saint Agnes and Saint Dorothea.*oil on canvas.*89.7 x 122 cm.*1643 – 1659
Μια πολύ ισχυρή παλέτα
Η πινελιά της Michaelina Wautier είναι ρευστή και σίγουρη∙ το έργο της εξαιρετικής ποιότητας. Και επιπλέον είναι πολύπλευρο. Ζωγράφιζε πορτραίτα, νεκρές φύσεις, πίνακες από την καθημερινή ζωή. Στράφηκε επίσης σε ιστορικά έργα μεγάλης κλίμακας – μια πρόκληση στην οποία αντιστάθηκαν ακόμη και πολλοί άνδρες ζωγράφοι. Απεικόνιζε αβίαστα θρησκευτικά θέματα και μυθολογικές σκηνές. Κατέκτησε όλα τα είδη της εποχής της, τόσο σε μεγάλη όσο και σε μικρή κλίμακα. Μερικά από τα έργα της έχουν μέγεθος μέτρων, ενώ άλλα είναι μικρά, πολύχρωμα ή μονόχρωμα, λεπτοδουλεμένα ή χωρίς λεπτομέρειες και φινέτσα. Με αυτόν τον τρόπο, η Michaelina Wautier δεν ήταν μόνο μοναδική, αλλά και ασυνήθιστα πολύπλευρη.
Δυστυχώς, μετά τον θάνατό της το 1689 στις Βρυξέλλες, η Wautier έγινε σε μεγάλο βαθμό υποσημείωση στην ιστορία της τέχνης, διεκδικώντας περιστασιακά μια αναφορά εδώ ή εκεί. Μεγάλο μέρος του έργου της αποδόθηκε σε άλλους καλλιτέχνες, συχνά άνδρες, συμπεριλαμβανομένου του αδελφού της Charles. Ο πίνακας «Everyone His Fancy» είναι ένα πρόσφατο παράδειγμα μιας λανθασμένης απόδοσης που τελικά διορθώθηκε. Μόλις πριν από τρία χρόνια η Katlijne van der Stighelen, η πλέον ειδική στο έργο της Michaelina Wautier, απέδωσε τον πίνακα σε αυτήν. Μέχρι τότε, θεωρούνταν ότι ανήκει σε έναν άλλο φλαμανδό ζωγράφο – τον Jacob van Oost. Είναι πιθανό ότι πολλοί άλλοι πίνακές της περιμένουν να ανακαλυφθούν εκ νέου και, καθώς αυτό συμβαίνει, θα μπορέσουμε να μάθουμε περισσότερα για εκείνη.
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2023, με ελεύθερη είσοδο στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου 2023.
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2023, με ελεύθερη είσοδο στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου 2023.
Για το project που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, ο Αντρέα Τζούροβιτς αντλεί έμπνευση από της μνήμες της παιδικής του ηλικίας προτού μεταβεί από τη Σερβία Μαυροβούνιο (Πρώην Γιουγκοσλαβία) στην
Για το project που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, ο Αντρέα Τζούροβιτς αντλεί έμπνευση από της μνήμες της παιδικής του ηλικίας προτού μεταβεί από τη Σερβία Μαυροβούνιο (Πρώην Γιουγκοσλαβία) στην
Το 1978, ανοίγει τις πόρτες του η έκθεση "Punk Art", η οποία ιχνηλατεί τη γέννηση και τη σύντομη ιστορία του κινήματος όπως αυτό εκδηλώθηκε στη μουσική, τη μόδα και τα εικαστικά.
Το 1978, ανοίγει τις πόρτες του η έκθεση "Punk Art", η οποία ιχνηλατεί τη γέννηση και τη σύντομη ιστορία του κινήματος όπως αυτό εκδηλώθηκε στη μουσική, τη μόδα και τα εικαστικά.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.