Έχετε κλείσει ποτέ διαδικτυακά κάποιο ραντεβού και όταν τελικά βρεθείτε από κοντά να δυσκολεύεστε να αναγνωρίσετε αυτόν που συναντάτε γιατί τίποτα δεν σας θυμίζει την εικόνα που έχει αναρτήσει στα κοινωνικά δίκτυα; Τα τελευταία λίγα χρόνια όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν πιο έντονη διαδικτυακή δραστηριότητα χάρη στα social media, το Zoom, το LinkedIn αλλά και τις προσωπικές τους ιστοσελίδες. Όλα τα παραπάνω είναι πλέον απαραίτητα εργαλεία δουλειάς αλλά και κοινωνικής δικτύωσης. Οι περισσότερες από αυτές τις πλατφόρμες έχουν ως επιλογή το ανέβασμα μιας φωτογραφίας προφίλ. Πότε είναι η τελευταία φορά που την ενημερώσατε με κάποια πιο πρόσφατη;

«Η φωτογραφία προφίλ είναι ένα είδος καλωσορίσματος και το έναυσμα για να σχηματίσει ο άλλος μια πρώτη εντύπωση για εμάς. Καλώς ή κακώς ισχύει το ότι ζούμε σε έναν κόσμο που αποθεώνει την εικόνα», ο Craig Toron, φωτογράφος με εξειδίκευση στα πορτρέτα.

Τα δύο χρόνια της καραντίνας πολλοί άνθρωποι παρουσίασαν μεταβολές στην εμφάνισή τους παίρνοντας ή χάνοντας βάρος, αφήνοντας τα μαλλιά τους να μακρύνουν ή σταμάτησαν να τα βάφουν. Τώρα που οι περισσότεροι από αρκετοί από εμάς επιστρέψαμε στα γραφεία, αφήνοντας πίσω την τηλεργασία, διαπιστώσαμε ότι μπορεί από κοντά οι συνάδελφοι ή εμείς οι ίδιοι δεν έχουμε και πολύ σχέση με τη φωτογραφία προφίλ μας. Ναι, η πρώτη εντύπωση μετράει αλλά τελικά είναι τόσο σημαντικό το πόσο διαφέρουμε από την ψηφιακή μας εικόνα;

Η Peggy Loo, ψυχολόγος στο Manhattan Therapy Collective, λέει: «Υπάρχει πάντα μια στιγμή επαναξιολόγησης όταν έχουμε δει κάποιον για πρώτη φορά ως εικόνα στο διαδίκτυο και μετά τον συναντάμε από κοντά στην πραγματική ζωή. Στην πραγματικότητα γίνεται μια αναπροσαρμογή που σχετίζεται όμως με το πλαίσιο που τοποθετούμε το κάθε άτομο. Για παράδειγμα, το να συναντήσετε κάποιον στο πρώτο ραντεβού που είναι πιο ελκυστικός από κοντά σε σχέση με το προφίλ του είναι μια ευχάριστη έκπληξη. Ενώ η συνάντηση με έναν γιατρό που φαίνεται πολύ νεότερος από ό,τι στη φωτογραφία του, μπορεί να σας προβληματίσει σχετικά με την εμπειρία που διαθέτει».

Οι φωτογραφίες μας δίνουν μια γενική ιδέα για το πώς είναι κάποιος, αλλά υπάρχουν πολλά χαρακτηριστικά που μια δισδιάστατη εικόνα δεν μπορεί να προσφέρει. «Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όσον αφορά το παράστημα και το ανάστημα, κάτι που είναι αδύνατο να διακρίνει κανείς μέσα από μια φωτογραφία», λέει η Loo. «Από την σκοπιά ενός κλινικού ιατρού, υπήρχαν ασθενείς θεραπείας που δεν είχα ακόμη συναντήσει προσωπικά, επειδή ξεκινήσαμε να συναντιόμαστε το 2020 μέσω τηλε-πλατφόρμας. Μέχρι φέτος τα έβλεπα μόνο από τους ώμους και πάνω! Συνάντησα ασθενείς που ήταν πολύ ψηλότεροι ή κοντύτεροι από ό,τι φανταζόμουν, και η ανακάλυψη αυτών των λεπτομερειών μου συνέβαλλε να αλλάξω τη συνολική μου εικόνα για το ποιοι ήταν. Μου έδωσε επίσης μια εικόνα για το πώς τους αντιλαμβάνονται οι άλλοι (π.χ. μια μικροκαμωμένη γυναίκα που εμφανίζεται σε μια συνέντευξη θα προκαλέσει διαφορετικές εντυπώσεις από μια πολύ ψηλή). Ως γνωσιακός-συμπεριφορικός ψυχολόγος, ένας από τους τομείς ανάπτυξης που πάντα ενθαρρύνω είναι η γνωστική ευελιξία ή η ικανότητα να αλλάζεις την οπτική σου ή τον τρόπο που σκέφτεσαι. Νομίζω ότι το επίπεδο και η ταχύτητα με την οποία “επανέρχεστε” όταν τροποποιείτε τις αρχικές εντυπώσεις μπορεί να εξαρτηθεί από το πόσο ευέλικτοι είστε γνωστικά».

Δυστυχώς, μερικοί άνθρωποι θα κάνουν υποθέσεις για εσάς με βάση μια φωτογραφία και αυτές οι εντυπώσεις δίνουν μια εικόνα του πώς αντιλαμβανόμαστε κάποιον. «Το πρώτο πράγμα που σχολιάζουν οι άνθρωποι είναι η αξιοπιστία μεταξύ του πώς αντιπροσωπεύετε τον εαυτό σας σε μια φωτογραφία και του πώς φαίνεστε προσωπικά» εξηγεί η Marion Dino, συνταξιούχος στέλεχος ανθρώπινου δυναμικού και προπονήτρια καριέρας. «Θέλετε να δείξετε ότι είστε αξιόπιστοι. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν κρίνουν σκόπιμα, αλλά όλοι έχουμε ασυνείδητες προκαταλήψεις και αφήνεις τον εαυτό σου εκτεθειμένο στην ερμηνεία ότι δεν είσαι ειλικρινής αν δεν εκπροσωπείς τον εαυτό σου με ακρίβεια». Τις περισσότερες φορές, ένα βιογραφικό δεν περιλαμβάνει φωτογραφία προφίλ, αλλά «οι υπεύθυνοι προσλήψεων κοιτάζουν το LinkedIn και άλλες πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης», λέει η Dino. «Δεν θέλεις να αφήσεις την εντύπωση ότι δεν είσαι αυθεντικός».

Δεδομένων αυτών των πληροφοριών, μπορεί να φαίνεται πιο απλό να μην συμπεριλάβετε καθόλου φωτογραφία προφίλ σε μια επαγγελματική αίτηση, ειδικά εάν ανησυχείτε για διακρίσεις. Ωστόσο, η έλλειψη φωτογραφίας μπορεί επίσης να είναι προβληματική. Τα ψεύτικα προφίλ σχεδόν σε κάθε πλατφόρμα συνήθως δεν έχουν όλα τα πεδία συμπληρωμένα, και ακόμη περισσότερο δεν έχουν φωτογραφίες τους. Οι λογαριασμοί που φαίνονται ατελείς φαίνονται λιγότερο αξιόπιστοι. Ένας θεατής μπορεί να αναρωτιέται τι προσπαθείτε να κρύψετε και απλώς να σας προσπεράσει αντί να ψάξει περισσότερο για να επιβεβαιώσει ότι είστε κατάλληλος για τη θέση.

Το τελευταίο διάστημα, ο Toron λαμβάνει πολλές κλήσεις από άτομα που χρειάζονται ένα ανανεωμένο φωτογραφικό πορτρέτο επειδή η εμφάνισή τους άλλαξε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ταυτόχρονα όμως, οι περισσότεροι άνθρωποι εξακολουθούν να διστάζουν να ενημερώσουν τις φωτογραφίες τους. «Υπάρχουν στελέχη που δημοσιεύουν την ίδια φωτογραφία προφίλ για 14 χρόνια», λέει ο Toron. «Προτιμούν να κρατούν νεότερες φωτογραφίες του εαυτού τους παρά να δείχνουν ένα μέτωπο που μεγαλώνει χάρη στην απώλεια μαλλιών ή που γεμίζει με ρυτίδες». Μπορεί να φαίνεται ότι οι ηλικιωμένοι θα ήταν πιο διστακτικοί να τραβήξουν και να χρησιμοποιήσουν νέες φωτογραφίες, αλλά ο Toron λέει ότι αντίστοιχα θέματα συχνής ανανέωσης έχουν και οι νεότεροι. Το δικό τους ζητούμενο βέβαια είναι άλλο: «Θέλουν να φαίνονται πιο ώριμοι. Θέλουν να θεωρούνται ότι έχουν σοφία», εξηγεί.

Αν θέλετε να ανανεώσετε τη φωτογραφία προφίλ σας και δεν θέλετε να ξοδέψετε χρόνο ή χρήματα για επαγγελματικές φωτογραφίες, να μερικές συμβουλές για να τραβήξετε μια υπέροχη νέα φωτογραφία στο σπίτι. «Φορέστε ένα μονόχρωμο ρούχο και φροντίστε να έχετε ένα καθαρό, δηλαδή χωρίς οπτική φασαρία, φόντο» λέει ο Toron. «Ντυθείτε επαγγελματικά. Δεν χρειάζεται να φοράτε κοστούμι και γραβάτα. Ένα πουκάμισο ή μια μπλούζα με κουμπιά είναι μια χαρά, απλά βεβαιωθείτε ότι δεν είναι κάτι που δείχνει φθαρμένο». Σιγουρευτείτε ότι έχετε αρκετό φως στο πρόσωπό σας. Το φυσικό φως από ένα παράθυρο είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο. Τοποθετήστε τον εαυτό σας κοντά στο παράθυρο, στραμμένο προς το μέρος του. Αυτό θα σας δώσει απαλό, ομοιόμορφο φωτισμό χωρίς σκληρές σκιές. Χρησιμοποιήστε ένα τρίποδο αντί να κρατάτε το τηλέφωνο για μια selfie, ώστε να έχετε τη σωστή γωνία και να τραβάτε φωτογραφίες σε ριπές, ώστε να έχετε μερικές από τις οποίες μπορείτε να διαλέξετε. «Το πρώτο πράγμα που βλέπει το άτομο είναι τα μάτια και μετά το χαμόγελο, τα πιο φωτεινά σημεία της εικόνας».

Και πόσο συχνά πρέπει να ενημερώνετε τις φωτογραφίες σας, ώστε να μην προκαλούν αμηχανία σε κάποιον όταν συναντηθείτε από κοντά; «Οι φωτογραφίες προφίλ θα πρέπει να ενημερώνονται κάθε τρία χρόνια, εκτός εάν υπάρξει σημαντική αλλαγή στην εμφάνιση. Τότε, θα πρέπει να αντικατασταθούν νωρίτερα».

πηγή: Wired