Φανταστείτε να έχετε μία πολυάσχολή μέρα, ραντεβού για γιατρό, μετά πρέπει να τρέξεις για να τελειώσεις αυτή την εκκρεμότητα, που την είχες αφήσει για κάμποσο καιρό, αφού τελειώσεις, να πας στη δουλειά και μετά στο γυμναστήριο. Την ώρα που περπατάς γρήγορα στον διάδρομο και παίζει το “Work Bitch”, χτυπάει το τηλέφωνο. Κοιτάς την οθόνη, βλέπεις ότι δεν είναι κάτι σημαντικό και το αφήνεις να χτυπάει μέχρι να σταματήσει και να ξαναρχίσει το τραγούδι. Μία άλλη περίπτωση είναι αυτή που κάθεσαι σπίτι σου αναπαυτικά, βλέπεις Netflix και ξαφνικά χτυπάει το κινητό. Στιγμιαία σκέφτεσαι: “γιατί να σπαταλήσω ενέργεια και να βγω από το comfort zone μου για κάτι που κατά ένα μεγάλο ποσοστό μπορεί να ειπωθεί γραπτώς;“. Κάπως έτσι, απορρίπτονται οι τηλεφωνικές κλήσεις από τους νέους.

Η “millenial” γενιά έχει πάρει το παρατσούκλι “Generation Mute”, επειδή προτιμά να στέλνει μηνύματα, φωτογραφίες και κάποιες φορές ηχητικά, από το να πραγματοποιεί τηλεωνικές κλήσεις. Ποια είναι όμως η λογική πίσω από αυτό; Πρόκειται για μία γενιά κοινωνικά αποκομμένη ή ένα φυσικό επόμενο βασισμένο στα βιώματά τους; Οι Millennials είναι η γενιά που μεγάλωσε, βιώνοντας όλοι την τεχνολογική εξέλιξη. Πρόκειται για την πρώτη γενιά που συνέδεσε τη ζωή και την καθημερινότητά της, με οποιοδήποτε είδος τεχνολογίας. Μερίκοι από αυτούς, δεν δύνανται να θυμηθούν πως ήταν η ζωή τους, χωρίς αυτή.

ηχητικα μηνυματα

Σε ποιους λόγους οφείλεται αυτό το φαινόμενο;

Η αναίτια απόρριψη τηλεφωνικών κλήσεων έχει ψυχολογικό υπόβαθρο. Τα τηλεφωνήματα προκαλούν άγχος σε πολλούς ανθρώπους. Δεν είναι για όλους μία άμεση και γρήγορη λύση επικοινωνίας, αλλά μία αγγαρεία που πρέπει να φέρουν εις πέρας. Ένα άλλο πολύ σημαντικό σημείο που πρέπει αναφέρουμε είναι ότι αυτή η γενιά, προγραμματίζει το χρονικό πλαίσιο που θα μιλήσει τηλεφωνικώς. Είτε για να προετοιμαστεί ψυχολογικά, είτε για να κάνει χώρο στο πρόγραμμά της. Αρκετοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι ένα απροειδοποίητο τηλεφώνημα, συμβολίζει ότι ο καλών έχει μεγαλύτερη ανάγκη, από ότι ο αποδέκτης. Τι σημαίνει αυτό;

Σημασιολογικά, αρκετοί το ερμηνεύουν ως αλαζονεία, ότι βάζουν τις δικές τους ανάγκες πάνω από τις δικές μας. Μιλάμε, σίγουρα, για μία σκέψη η οποία εμπεριέχει κάποιο βαθμό υπερβολής. Ωστόσο, δεν εννοούν τηλεφωνήματα που είναι αναγκαία, αλλά τηλεφωνήματα άσκοπα. Οι άνθρωποι συχνά αναστενάζουν ή γουρλώνουν τα μάτια τους όταν κάποιος φίλος, που έχει αρκετό ελεύθερο χρόνο χωρίς ενδιαφέροντα, τους τηλεφωνεί σε ακατάλληλη ώρα. Ένας, επίσης, αγχωτικός παράγοντας είναι ότι δεν υπάρχει χρόνος για να σκεφτείτε τις απαντήσεις σας πριν τις δώσετε. Η επικοινωνία μέσω γραπτών μηνυμάτων, δίνει χρόνο στον αποδέκτη να σκεφτεί την απάντησή του, να την επεξεργαστεί, χωρίς να υπάρχει η πίεση του χρόνου. Αυτός, ίσως, να είναι και ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που οι millennials αποφεύγουν τις κλήσεις.

Ένα τηλεφώνημα μπορεί να διακόψει κάποια εργασία ή να αποσπάσει την προσοχή κάποιου. Αυτό το βουητό της δόνησης μπορεί να είναι καθοριστικός παράγοντας άγχους. Ξαφνικά, νιώθεις ευάλωτος όσον αφορά τον λόγο της κλήσης, τι πρόκειται να πείτε και, κυρίως, τη χρονική διάρκεια που θα έχει. Σε πολλούς χώρους όπως είναι αυτός της εργασία ή του σπιτιού, οι τηλεφωνικές κλήσεις δεν είναι ιδιωτικές. Αν κάποιος θέλει ιδιωτικότητα και δεν επιθυμεί να ακούσουν τα προσωπικά του ζητήματα, πρέπει να μετακινηθεί σε κάποιον άλλον χώρο. Εν αντιθέσει η αποστολή μηνυμάτων, δεν ενέχει κάποιον τέτοιο κίνδυνο, αφού κανείς δεν έχει πρόσβαση στη συνομιλία σας. Η Gen Z θεωρεί ότι η τηλεφωνική κλήση, είναι περισσότερο χρονοβόρα, από ότι είναι ένα μήνυμα. Στο μήνυμα έχετε τη δυνατότητα να μπείτε κατευθείαν στο θέμα, χωρίς να χρειαστεί να προηγηθεί κουβεντούλα εισαγωγής ή κωλυσιεργία. Με αυτόν τον τρόπο οι απαντήσεις είναι άμεσες, χωρίς να υπάρχει κάποια χρονοτριβή. Οι υπήρεσίες ανταλλαγής μηνυμάτων, δίνουν τη δυνατότητα να κάνετε βουτιά μέσα και έξω όποτε θέλετε. Η γραπτή διατύπωση των πραγμάτων βοηθά, επίσης, να διασφαλιστεί ότι τίποτα δεν θα παραληφθεί ή θα ξεχαστεί.

Ποιες δικαιολογίες χρησιμοποιούν;

Η απόρριψη ενός μηνύματος, δεν είναι μία αθώα πράξη. Ο άνθρωπος που αρνούμαστε την επικοινωνία μαζί του, νιώθει απόρριψη. Το επόμενο βήμα, λοιπόν, είναι η δικαιολόγηση αυτής της πράξης. Η πιο συχνή δικαιολογία είναι ότι το κινητό ήταν στο αθόρυβο. Μία δικαιολογία που την ακούμε παντού και είναι ένας συχνός λόγος εντάσεων και τσακωμών. Δεν παύει να είναι, όμως, και ένας πραγματικός λόγος για τον οποίο οι περισσότερες τηλεφωνικές κλήσεις παραμένουν αναπάντητες. Δεν μπορούμε να κατακρίνουμε αυτούς που το κάνουν, είναι άλλωστε ένα μεγάλο ποσοστό. Αυτή η πράξη είναι δικαιολογημένη, αν σκεφτούμε τον τεράστιο όγκο ειδοποιήσεων που μας έρχονται καθημερινά στο κινητό. Κάποιοι άλλοι λόγοι είναι ότι παρευρισκόμαστε σε κάποια σημαντική συνάντηση, ότι κάνουμε μπάνιο, ή ότι ο χώρος που βρισκόμαστε, δεν μας επιτρέπει να μιλήσουμε.

τηλεφωνικές κλήσεις
Φωτ.: Freestocks/ Unsplash

Τηλεφωνοφοβία

Μπορεί όλα αυτά να σας φαίνονται υπερβολικά και να παρατηρείτε ότι υπάρχει μεγάλο χάσμα ανάμεσα στις γενιές. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να ξέρετε είναι ότι πολλοί μπορούν να έχουν τηλεφωνοφοβία (telephonophobia), πρόκειται για τον φόβο της τηλεφωνικής ομιλίας που υπάρχει σε αυτή τη γενιά, αλλά και σε ακόμη νεότερες. Μία ερμηνεία της ύπαρξης αυτού του φόβου είναι η τόσο μεγάλη εξοικείωση με τον γραπτό λόγο και η αποκοπή από τις τηλεφωνικές κλήσεις που περιλαμβάνουν τον προφορικό λόγο. Αυτή η αποκοπή έχει κακή επίδραση σε αυτού του είδους τις επικοινωνιακές δεξιότητες. Η προσπάθεια ανάπτυξης αυτής της δεξιότητας μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτού του φόβου, αν τον παραμελήσετε, αυτός μπορεί να διογκωθεί και να επιδεινώσει το άγχος, ακόμα περισσότερο.

Κλήσεις από άγνωστο αριθμό τηλεφώνου

Σκόπιμα δεν αναφερθήκαμε στις κλήσεις που δεχόμαστε από άγνωστο αριθμό. Πρόκειται για τη μοναδική περίπτωση, που η κλήση μένει αναπάντητη από όλες τις ηλικίες. Καθημερινά, δεχόμαστε, σωρεία κλήσεων από διάφορες εταιρίες που επιθυμούν να μας προτείνουν κάποιο πακέτο προσφοράς. Όλοι θέλουν να αποφύγουν αυτή τη δυσμενή επικοινωνιακή συνθήκη, αφού τις περισσότερες φορές ερχόμαστε σε δύσκολη θέση εξαιτίας της επιμονής τους. Οι τηλεφωνικές κλήσεις, αυτού του είδους, απορρίπτονται και είναι αναμενόμενο. Μάλιστα, συνήθως, μετά τη παύση του κουδουνίσματος του τηλεφώνου, μπαίνουμε σε κάποια πλατφόρμα αναζήτησης προκειμένου να εντοπίσουμε τον κάτοχο του, είτε ανήκει σε κάποιο πρόσωπο, είτε σε εταιρία.