«Η Gen Z θεωρείται η πιο δυσλειτουργική γενιά εξαιτίας της μεγάλης επιρροής που αντλεί από το διαδίκτυο. Πρόκειται για την πρώτη γενιά που μεγάλωσε μέσα στον κόσμο του ίντερνετ από πολύ μικρή ηλικία, έμαθε να ζει μαζί με αυτό, ενώ ταυτόχρονα θεωρείται και η πιο εξαρτημένη (από το ίντερνετ) γενιά», γράφαμε προ μερικών μηνών.

Τα τελευταία χρόνια έχω παρατηρήσει όλο και περισσότερους Gen Z’s, οι οποίοι δεν είχαν ποτέ προφίλ γνωριμιών ή δεν είναι ενεργοί σε καμία εφαρμογή γνωριμιών και dating apps. Είναι ιδιαιτέρως ενδιαφέρον το πώς κάτι που ήταν τόσο συνηθισμένο πριν από λίγα χρόνια χάνει την ισχύ του με ορισμένους daters, ειδικά εκείνους που ανήκουν σε νεότερες ηλικίες.

Η Gen Z είναι η πρώτη γενιά που είχε συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο από τη γέννησή της. Εκεί που άλλες γενιές έχουν μια σαφή ανάμνηση ενός “πριν” και “μετά” τα smartphones, οι προηγμένες τεχνολογικά συσκευές υπάρχουν σε κάθε πτυχή της ζωής της γενιάς Ζ.

Δεδομένου ότι η Gen Z περιλαμβάνει σήμερα άτομα ηλικίας 18 έως 27 ετών, θα υπέθετε κανείς ότι θα ήταν οι πρώτοι υποψήφιοι για το swipe-and-match των εφαρμογών γνωριμιών. Αλλά αυτό δεν ισχύει.

Παρά την αυξανόμενη τάση των εφαρμογών γνωριμιών όπου οι άνθρωποι πηγαίνουν για να βρουν συντρόφους, η Gen Z φαίνεται να επιλέγει να μην το κάνει.

Σύμφωνα με μια έρευνα της Statista του 2023, οι daters στις ΗΠΑ μεταξύ 30 και 49 ετών, οι οποίοι είναι κυρίως millennial, αποτελούν το 61% των χρηστών εφαρμογών γνωριμιών, ενώ η Gen Z φτάνει μόνο στο 26%.

Αυτό μπορεί να οφείλεται εν μέρει στις μοναδικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Gen Z στις εφαρμογές. Στην έκθεση D.A.T.E. (Data, Advice, Trends and Expertise) του Hinge για το 2024, πολλοί daters της Gen Z αναφέρουν τον «φόβο της απόρριψης» και το «να κάνουν κάτι που είναι cringe» μεταξύ των κορυφαίων ανησυχιών τους.

Οι παλαιότερες γενιές daters μπορεί να έχουν μεγαλύτερη εμπειρία ή ανοχή με τη δυσφορία της απόρριψης των ραντεβού. Μπορεί επίσης να ανακάμπτουν πιο εύκολα μετά από μια αμήχανη συνάντηση, αντί να την εσωτερικεύουν ως κάτι δυνητικά «cringe» που δεν μπορεί να ξεπεραστεί.

«Φυσικά, οι περισσότεροι από εμάς φοβόμαστε την απόρριψη, αλλά σε έναν τεχνολογικά διαμεσολαβημένο κόσμο όπου οι ιδέες και οι άνθρωποι αρέσουν ή δεν αρέσουν, τα πράγματα μπορεί να μοιάζουν ταυτόχρονα πολύ απρόσωπα και πολύ… προσωπικά. Οι daters της Gen Z μπορεί να δυσκολεύονται περισσότερο να βάλουν τον εαυτό τους στην ευάλωτη θέση το να αναζητούν συνεργασία ή μια σχέση και μετά να δουν ότι τους προσπερνάνε ή τους απορρίπτουν», αναφέρει σχετικό προ ημερών άρθρο του Time Magazine.

Αυτός ο καθημερινός αγώνας για τη δημιουργία νέων σχέσεων μέσω εφαρμογών γνωριμιών θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί ορισμένοι από τους εκπροσώπους της γενιάς Ζ διαγράφουν τις εφαρμογές γνωριμιών τους ή, αφού ακούσουν ιστορίες από συνομηλίκους τους για το πόσο δύσκολο είναι να ασχοληθούν με εφαρμογές γνωριμιών, επιλέγουν να μην δοκιμάσουν καθόλου να βγουν ραντεβού.

Σε γενικές γραμμές πάντως, τα τελευταία χρόνια οι εφαρμογές γνωριμιών χάνουν την απήχησή τους σε χρήστες όλων των ηλικιών και όχι μόνο της Γενιάς Ζ.

Υπάρχει ένα αυξανόμενο συναίσθημα ότι οι αλγόριθμοι δεν τους βοηθούν να βρουν αυτό που θέλουν – ή ότι οι εταιρείες εφαρμογών γνωριμιών είναι εκεί μόνο για να πουλήσουν τους πελάτες τους, κρύβοντας χρήσιμα χαρακτηριστικά και χρήστες πίσω από τεράστια paywalls. Η απογοήτευση μεγαλώνει ακόμα περισσότερο όταν οι χρήστες που βγαίνουν ραντεβού, ειδικά γυναίκες, μειονότητες, υπέρβαροι, παχύσαρκοι και άτομα με αναπηρίες, έχουν αρνητικές εμπειρίες όπως παρενόχληση στις εφαρμογές.

Είναι λογικό ότι η γενιά Ζ είναι πιο επικριτική σε ό,τι έχουν να προσφέρουν οι εφαρμογές αυτές. Αυτή η γενιά δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην αυτοφροντίδα και την αυθεντικότητα στα ραντεβού από ό,τι οι προηγούμενες γενιές και οι εφαρμογές γνωριμιών δεν ανταποκρίνονται στους τύπους των γνήσιων, εύκολων συνδέσεων που προσπαθούν να κάνουν.

Gen Z
Artwork: @artificial_vandalism

H Gen Z χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να συνδεθεί με διαφορετικούς τρόπους

Αν η Gen Z επιλέγει να μην συμμετέχει σε όλα αυτά περισσότερο από άλλες γενιές, τότε πού ακριβώς και πώς βρίσκουν ανθρώπους για να βγουν ραντεβού;

Οι έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των Gen Z ατόμων βρίσκουν συντρόφους είτε στο σχολείο, είτε μέσω τυχαίων συναντήσεων μέσω φίλων, είτε απλά βγαίνοντας σε μπαρ.

Ακούγεται παλιομοδίτικο, αλλά το να βγαίνουν ραντεβού με έναν φίλο ή κάποιον από την κοινότητά τους μπορεί στην πραγματικότητα να μειώσει αυτά τα συναισθήματα άγχους και ανησυχίας που αντιμετωπίζει η Gen Z στο περιβάλλον των εφαρμογών γνωριμιών.

Μην παραβλέπουμε ότι η γενιά Ζ χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να συνδεθεί με διαφορετικούς τρόπους: π.χ. εφαρμογές με «οπτικό» χαρακτήρα, όπως το Instagram και το TikTok, επιτρέπουν στους χρήστες να αποκτήσουν μια αίσθηση του ποιοι άνθρωποι είναι (ή πως θέλουν να φαίνονται στη δημόσια σφαίρα) με τρόπους που οι εφαρμογές γνωριμιών μπορεί να μην διαθέτουν (ακόμη).

Ορισμένοι daters της Gen-Z δέχονται να παρακάμψουν τον «μεσάζοντα» των εφαρμογών γνωριμιών και να αξιοποιήσουν τις προσωπικές τους κοινότητες των κοινωνικών μέσων τους για να βρουν υποψήφια ραντεβού. Εξάλλου, η προϋπόθεση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι μπορείτε να συνδεθείτε με ομοϊδεάτες που ενδιαφέρονται για παρόμοια πράγματα. Οι αλγόριθμοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σάς δείχνουν επίσης λογαριασμούς ανθρώπων που τους αρέσει αυτό που σας αρέσει, κάνοντας μια γνωριμία μέσω άμεσου μηνύματος λιγότερο τρομακτική.

Αν και μπορεί να φαίνεται αντιφατικό να σκεφτεί κανείς ότι η Gen Z είναι η γενιά που μας οδηγεί σε έναν λιγότερο ψηφιακό και πιο προσωπικό κόσμο γνωριμιών, τα σημάδια δείχνουν ακριβώς αυτό.

Μπορεί ο υπερκορεσμός σε έναν τεχνολογικά διαμεσολαβημένο κόσμο να είναι αυτός που έχει οδηγήσει τους daters της Gen Z να «εξερευνήσουν» αυτό που πολλοί από εμάς έχουν ξεχάσει πώς να κάνουν: να συναντήσουν ανθρώπους για να βγουν ραντεβού όπως γινόταν παλιά.

Και έτσι ξαφνικά, να έγιναν boomers οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι που τους… έβριζαν.

Χωρίς σκοπό;

«Πρόσφατα διάβασα ότι οι Gen Z – όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012 – είναι η πρώτη γενιά χωρίς σκοπό. Είναι μια αντίληψη που κυκλοφορεί αρκετά τα τελευταία χρόνια. Και για να είμαι ειλικρινής, όλα αυτά είναι βλακείες και θα σας εξηγήσω το γιατί», είναι μια άλλη αιτίαση που αναλύσαμε επίσης πρόσφατα.

Η ψευδής κατηγορία: «Μια γενιά χωρίς σκοπό». Εντάξει, ας ξεκινήσουμε με αυτή τη μεγάλη, λανθασμένη άποψη: οι Gen Z δεν έχουν κάποιον σκοπό. Από πού προέρχεται αυτό; Ας κάνουμε μια γρήγορη σύγκριση με προηγούμενες γενιές.

Οι Boomers είχαν τον Ψυχρό Πόλεμο, τον πολιτικό αγώνα για τα δικαιώματα των μαύρων στις ΗΠΑ, τη χούντα και την εξέγερση του Πολυτεχνείου στην Ελλάδα. Οι Gen X είχαν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, την έλευση του ίντερνετ και τον περιβαλλοντισμό. Οι Millennials είχαν τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας (war on terror), τη μεγάλη οικονομική κρίση του 2008 και τα μνημόνια.

Οι Gen Z τι έχουν; Μήπως δεν έχουν τίποτα; Κανέναν μεγάλο αγώνα, καμία ιστορική διαμάχη, κανένα συλλογικό τραύμα – τίποτα! Είναι λίγο σαν να μπαίνεις σε μια γκαλερί ζωγραφικής, να βλέπεις έναν πίνακα αφηρημένης τέχνης και να λες, «Ε λοιπόν, αυτό δεν είναι τίποτα». Το ότι δεν μοιάζει με αυτό που έχεις συνηθίσει δεν σημαίνει ότι στερείται νοήματος και ουσίας.