Η Gen Z από πολύ μικρή ηλικία έμαθε να είναι συνδεδεμένη σε κάποια πλατφόρμα. Πρώτα στο Youtube και το Facebook και αργότερα στο Instagram και στο TikTok. Η πρώιμη και συνεχής έκθεσή τους στις οθόνες έκανε τη συνδεσιμότητα τρόπο ζωής και ταυτόχρονα έβλεπαν τον εαυτό τους μέσα από ένα άλλο πρίσμα που είχε επιβληθεί από το νέο διαδικτυακό τρόπο ζωής.

Με ένα scroll down ο εγκέφαλος αντλεί και καταγράφει συνεχή πληροφορία για τα trends που βγαίνουν άνα διαστήματα, στα οποία συγκαταλέγονται και οι άπειροι τρόποι που μπορούν να βελτιώσουν την εικόνα μας. Η ενηλικίωση της Gen Z συνέπεσε με την άνοδο των σύγχρονων καλλυντικών θεραπειών και την καθιέρωση της πλαστικής χειρουργικής.

Καθόλου τυχαία δεν είναι η άνοδος των καλλυντικών που συμβάλλουν στην ρουτίνα περιποίησης του δέρματος, από την περίοδο της καραντίνας και μετά. Ναι, δεν έχουν καμία σχέση με τις πλαστικές επεμβάσεις αλλά ανήκουν στην κουλτούρα βελτιστοποίησης της εικόνας. Στην ατμόσφαιρα ίπταται η πεποίηθηση παραμέλησης του εαυτού, αν δεν ακολουθείται κάποια “ρουτίνα”.

Επιστρέφουμε πίσω στο θέμα μας. Σύμφωνα με το Spate, υπάρχουν 7,5 χιλιάδες αναζητήσεις κατά μέσο όρο κάθε μήνα για το baby Botox στις Ηνωμένες Πολιτείες, με το κύριο ενδιαφέρον για αυτή τη θεραπεία να προέρχεται από καταναλωτές που αναζητούν μια πιο διακριτική επιλογή για την ανανέωση. Αυτό είναι χαμηλό σε σύγκριση με άλλες αναζητήσεις υπηρεσιών προσώπου, αλλά δείχνει αύξηση 233% από πέρυσι, και έχει ανοίξει το ερώτημα αν η αύξηση του baby Botox θα οδηγήσει σε αύξηση και άλλων “baby” υπηρεσιών για το πρόσωπο και το σώμα. Με τα νούμερα να αυξάνονται μήνα με τον μήνα.

Οι τάσεις του TikTok διαμορφώνουν την αγορά και τη συμπεριφορά των χρηστών, το ίδιο έχει συμβεί και με τις πλαστικές επεμβάσεις. Οι ελάχιστες ρυτίδες και κάποια ψεγάδια, πρέπει να εξαφανιστούν αμέσως για να δημιουργηθεί η τέλεια – λεία επιδερμίδα. Το Botox Journey είναι μία από αυτές τις τάσεις. Ουσιαστικά, ο χρήστης που κάνει το βίντεο δείχνει πως είναι το πρόσωπο του πριν κάνει το botox και πως διαμορφώνεται μέρα με τη μέρα μέχρι να φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα.

@cezza_t My Botox journey, done with the best @sebastianroseaesthetics #botox #beforeandafter #aesthetic #babybotox #fillers #antiaging #prevention ♬ Beggin’ – Måneskin

Το “come with me to get fillers” είναι μία αντίστοιχη τάση, η οποία έχει γίνει viral. Οι δημιουργοί των βίντεο μας “παίρνουν μαζί τους” κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της έγχυσης του υλικού στα χείλη τους. Οι πιο συχνές ποσότητες είναι το 0,5 ή 1 ml. Κορίτσια, ακόμα και κατά τις πρώτες μέρες της ενηλικίωσής τους, σπεύδουν να “γεμίσουν” τα χείλη τους. Στόχος είναι τα καλοσχηματισμένα – ζουμερά χείλη με φυσικό αποτέλεσμα.

Ποιες επεμβάσεις κάνει η Gen Z;

Η επέμβαση στην μύτη έχει γίνει εξαιρετικά δημοφιλής τα τελευταία χρόνια. Λόγω των αμέτρητων φίλτρων και των εργαλείων επεξεργασίας που είναι διαθέσιμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σήμερα, πολλοί βλέπουν στην οθόνη του κινητού την καλύτερη εκδοχή της μύτης τους και γοητεύονται από αυτή. Ένα ραντεβού με τον πλαστικό είναι το αμέσως επόμενο βήμα για να γίνει πραγματικότητα.

Πολλοί είναι αυτοί που δεν είχαν πρόβλημα με την μύτη τους, πριν αρχίσει να κατακλύζει το trend τον αλγόριθμο του Tik Tok. Η ανασφάλεια που τους δημιουργήθηκε από τις ίσιες και μικρές σε μέγεθος μύτες, τους παρακίνησε για να κάνουν την πλαστική επέμβαση. Οι περισσότεροι θέλουν μία μικρή μύτη, για να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή τους και να νιώσουν περισσότερο ελκυστικοί.

Το hashtag “nosejob” έχει σήμερα πάνω από 3,5 δισεκατομμύρια προβολές στο TikTok και το #nosejobcheck έχει 2,1 δισεκατομμύρια προβολές. Δισεκατομμύρια άνθρωποι που απηχούν το ίδιο μήνυμα – δεν είσαι όμορφη αν δεν έχεις κυρτή μύτη, και όλοι συμφωνούν. Αν την κόψεις, θα πάρεις χιλιάδες likes και, επιπλέον, σεξουαλική προσοχή. Αυτά τα TikToks δείχνουν ότι η χειρουργική επέμβαση είναι άμεση και εύκολη. Το μόνο που πρέπει να κάνει κάποιος είναι να εξηγήσει στο γιατρό ότι έχει προβληματικό διάφραγμα και ιδού, 20 δευτερόλεπτα αργότερα θα έχεις μια δωρεάν, ολοκαίνουργια μύτη και όχι άλλο μίσος για τον εαυτό σου.

Η αυξητική στήθους είναι άλλη μία επέμβαση, η οποία συνεχίζει να έχει ανοδική πορεία μέσα στα χρόνια, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί και οι επεμβάσεις βλεφαροπλαστικής. Η δημιουργός περιεχομένου Jazmyn Smith, 26 ετών, αποκάλυψε στους 229.000 ακολούθους της στο TikTok ότι την πρόθεση της να κάνει αυξητική στήθους. “Ετοιμαστείτε μαζί μου να αποκτήσουμε ψεύτικα βυζιά“, δήλωσε σε ένα βίντεο που προβλήθηκε πάνω από 1 εκατομμύριο φορές.

@justjazzzyidkSee ya after♬ original sound – user89400723397

Το Botox δεν γίνεται μόνο στο μέτωπο

Αρκετά διαδεμένο είναι το botox στα ζυγωματικά, στη γραμμή του σαγονιού, αλλά και στα οπίσθια. Στις πρώτες δύο περιπτώσεις, στόχος είναι η επίτευξη έντονων ζυγωματικών, η αναδιαμόρφωσή τους και η μείωση του περιττού πάχους από το πρόσωπο. Όσον αφορά τα οπίσθια, επιθυμία όσων προβαίνουν στην επέμβαση είναι να τα δουν καλοσχηματισμένα, θελκτικά, χωρίς ατέλειες.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η τάση του Brazilian Butt Lift, ή BBL, απογειώθηκε, με τους χρήστες του TikTok να καταγράφουν τα ταξίδια τους στο εξωτερικό για να πραγματοποιήσουν τη διαδικασία στο σώμα τους.

Οι επεμβάσεις έχουν μπει για τα καλά στον τρόπο ζωής της συγκεκριμένης γενιάς. Ίσως είναι η πρώτη γενιά που είναι τόσο οικειοποιημένη και απενεχοποιημένη, ταυτόχρονα, με τις επεμβάσεις και τις έχει εντάξει μέσα στην “ρουτίνα” της.

Η τάση είναι τόσο μεγάλη που το 75% των πλαστικών χειρουργών είδε μια αύξηση στους πελάτες κάτω των 30 ετών, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα η Αμερικανική Ακαδημία Πλαστικής και Επανορθωτικής Χειρουργικής Προσώπου, η οποία είναι ένα “σταθερά υψηλότερο οροπέδιο κατά τη διάρκεια των πέντε προηγούμενων ετών“.

Ποια είναι προβληματική σε αυτή την τάση;

Ναι, τα social media έχουν το μεγαλύτερο μέρος ευθύνης, για αυτή την διάδοση αυτής της τάσης και την αυξητική της πορεία. Αν βάλετε το hashtag Baby Botox ή το lip filler στη γραμμή αναζήτησης του TikTok, θα δείτε γυναίκες νεαρής ηλικίας να έχουν πανομοιότυπα σχηματισμένα αψεγάδιαστα πρόσωπα.

Όλη αυτή η τάση είναι μία μορφή ποινικοποιήσης της ποικιλομορφίας και σίγουρα ενάντια στο κίνημα του body positivity, στο οποίο συγκαταλέγονται και οι ατέλειες του προσώπου μεταξύ άλλων. Το TikTok έχει κάνει τους χρήστες του εμμονικούς με το πρόσωπό τους και το σώμα τους. Προέκταση αυτής της εμμονής είναι η γνώμη των άλλων σε σχέση με την εξωτερική τους εμφάνιση.

Οι επεμβάσεις ομορφιάς τείνουν να τυποποιούν τους ανθρώπους και να διαιωνίζουν τις ανασφάλειες των ανθρώπων. Τα φίλτρα από μόνα τους κάνουν τους χρήστες να επικεντρώνονται υπερβολικά σε κάθε λεπτομέρεια της εμφάνισής τους, καθιστώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε κριτή των ατελειών του σώματος και της επιδερμίδας.

Για ορισμένους, η θέαση φιλτραρισμένων, φωτοσοπαρισμένων εικόνων δημιουργών περιεχομένου και διασημοτήτων μπορεί να τους κάνει να κρίνουν τη δική τους εμφάνιση με βάση τα πρότυπα ομορφιάς στα οποία εκτίθενται. Πολλές φορές έχουν παρατηρήθει σχόλια κάτω από influencers που μοιράζονται την εμπειρία της επέμβασής τους, στα οποία επιθυμούν και οι ίδιοι να προβούν στην αντίστοιχη επέμβαση. Οι χρήστες στα σχόλια θέλουν λίγη από την αψεγάδιαστη ομορφιά που βλέπουν στο βίντεο. Πώς θα το πετύχουν; Η έγχυση υλικού στο δέρμα τους είναι ένας από τους πιο γρήγορους και οικονομικούς τρόπους για να το πετύχουν.

Το μήνυμα είναι σαφές – αν θέλετε να γεμίσετε τα χείλη σας, να παγώσετε το μέτωπό σας ή να αναβαθμίσετε τη γραμμή του σαγονιού σας, δεν θα πρέπει να είστε δυσαρεστημένοι με αυτό που δεν σας αρέσει. Τρέξτε και επιβάλλετε τον εαυτό σας σε μία επέμβαση για να νιώσετε πιο θελκτικός.

Αυτές οι επεμβάσεις τείνουν να σεξουαλικοποιούν περισσότερο το σώμα και να επαναπροσδιορίζουν τα πλαίσια της ομορφιάς. Όποιος δεν έχει γωνίες στο πρόσωπο φαίνεται να μην εμπίπτει στα πρότυπα ομορφιάς της εποχής. Οι ανασφάλειες που δημιουργούνται για διάφορα σημεία του σώματος είναι δεκάδες και η κάλυψή τους όλων αυτών μέσω των επεμβάσεων τελικά δημιουργούν έναν διαφορετικό άνθρωπο.

Ο εαυτός μετατρέπεται σε ένα προϊόν το οποίο θα έχει απήχει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μερικές φορές, αυτό είναι αυτοσκοπός. Άλλωστε ο δημιουργός περιεχομένου που “παίρνει μαζί του” τους χρήστες της πλατφόρμας στην επέμβαση, ξαφνικά γίνεται εξαιρετικά δημοφιλής και αυτόματα τονώνεται το ηθικό του.

Οι χρήστες φαίνεται να ζηλεύουν το αποτέλεσμα των επεμβατικών μεθόδων και θέλουν να ενταχθούν και αυτοί στη “φάση”. Έτσι κι αλλιώς, το ανήκειν ήταν ανέκαθεν στις ανθρώπινες τάσεις. Μήπως, όμως, τα social media δεν θα έπρεπε να ορίζουν τις πράξεις μας και την αυτοπεποίηθησή μας;