Πόσο εύκολο είναι τελικά να κερδίσετε τον σεβασμό του περίγυρού σας; Ναι, είναι πολύ δύσκολο και πρέπει να τον διεκδηκείτε ξανά και ξανά. Όσο τον αφήνετε, τόσο περισσότερη δουλειά θα χρειαστεί από μέρους για να τον ξανακερδίσετε.
Εντάξει, δεν υπάρχει κανένα μαγικό κόλπο για να σας σέβονται όλοι αμέσως. Αλλά μην ανησυχείτε! Υπάρχουν εύκολα πράγματα που μπορείτε να κάνετε ώστε να σας συμπεριφέρονται όλοι με τον πολυπόθητο σεβασμό που γίνεται όλο και πιο δυσεύρετος.
• Σταματήστε να είστε πάντα διαθέσιμοι
Δεν είναι ανάγκη να είστε συνεχώς διαθέσιμοι με ό,τι αυτό μπορεί να περιλαμβάνει. Δεν χρειάζεται να απαντάτε στο μήνυμα που σας ήρθε στις 2 το ξημέρωμα ή να σηκώνετε το τηλέφωνο στις 3 το μεσημέρι την Κυριακή σε όποιον σας καλεί. Πολλοί το θεωρούν ζήτημα ευγένειας, όμως στην πραγματικότητα είναι ζήτημα ορίων. Όχι, δεν χρειάζεται να χαμογελάτε πάντα, να γελάτε ή να απαντάτε στους ανθρώπους.
Αυτό είναι το μήνυμα που πρέπει να περάσετε. Ίσως και η μόνη απάντηση που πρέπει να δώσετε. Η μη απάντηση μπορεί να είναι απάντηση. Δεν πρέπει να είστε πάντα διαθέσιμοι και η πραγματική σας ζωή οφείλει να το αντανακλά αυτό. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσετε να δημιουργήσετε την εικόνα ότι ο χρόνος σας είναι πολύτιμος και δεν αφήνετε να τον σπαταλάτε τόσο εύκολα. Αν αξιολογείτε με αυτόν τον τρόπο τον χρόνο, θα δείξετε πόσο πολύτιμος είναι ο εαυτός σας.
• Μην προσπαθείτε να τους εντυπωσιάσετε όλους
Πολλοί από εμάς μεγαλώσαμε με την ιδέα ότι αν ευχαριστήσουμε τους άλλους θα αντιληφθούμε σίγουρα με κάποιον τρόπο είτε θα βλέπαμε παραπάνω τηλεόραση είτε θα τρώγαμε αυτό το γλυκό που τόσο λαχταρούσαμε. Στην περίπτωση που παίρναμε καλούς βαθμούς η αξία του δώρου θα ήταν διαφορετική, πιο μεγάλη. Αυτά ήταν τα κίνητρα πίσω από τον εντυπωσιασμό, με αυτά μεγαλώσαμε. Έτσι μάθαμε.
Ωστόσο ίσως έχετε φτάσει σε αυτή την ηλικία που δεν χρειάζεται να το κάνετε πια. Τουλάχιστον όχι στον βαθμό που το κάνατε ως παιδί, που ζητούσατε προσοχή κι ανταμοιβή – όχι βέβαια ότι αυτό σταματάει ποτέ. Πάντως σίγουρα δεν συμβαίνει με τον ίδιο τρόπο.
Το να ικανοποιείτε τους ανθρώπους, προκειμένου να τους εντυπωσιάσετε δεν είναι μια στρατηγική ζωής που θα σας οδηγήσει σε κάτι καλό. Ουσιαστικά είσαστε διαρκώς υπηρέτες, καταπιέζοντας τον εαυτό σας αφού τον φέρνετε σε μία ανειλικρινή θέση.
Δεν πιστεύετε πραγματικά αυτά που λέτε όταν είστε υπερβολικά ευγενικοί με όλους, έτσι δεν είναι;
• Να είστε ευγενικοί
Η ευγένεια ποτέ δεν έβλαψε κανέναν, σε αντίθεση με την προαναφερθείσα υπερβολική – σε αυτή την περίπτωση δεν είναι ευγένεια, αλλά γλείψιμο. Όταν πάτε στο σούπερ μάρκετ, ρωτήστε αυτούς που βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο με εσάς αν χρειάζονται τίποτα. Μικρές πράξεις όπως αυτή μπορούν να δείξουν ενδιαφέρον που λογικά θα συνυπολογιστεί μαζί με την υπόλοιπη καλά δείγματα που θα έχετε δώσει.
Ακόμα μην διστάζετε να πείτε τα πολύ απλά “παρακαλώ” και “ευχαριστώ” όταν το απαιτεί η περίσταση. Αυτό μπορεί να είναι ακόμη ένα δείγμα ευγένειας με το οποίο φαίνεται ότι τηρείτε την καθιερωμένη κοινωνική εθιμοτυπία, που βέβαια δεν το κάνουν όλοι πράξη. Ως παιδιά, οι περισσότεροι από εμάς να συμπεριφερόμαστε σύμφωνα με αυτούς τους κανόνες, από τους οποίους μόνο όφελος μπορούμε να αποκομήσουμε. Μην ξεχνάτε ότι η ευγένεια και οι καλοί τρόποι σπάνια βγαίνουν στη μόδα.
• Μην αποφεύγετε το βλέμμα των ανθρώπων
Ναι για κάποιους είναι πραγματικά δύσκολο να κοιτάνε τον συνομιλητή τους στα μάτια, ειδικά για περισσότερη ώρα από όσο θα μπορούσαν να μην νιώσουν αμήχανα. Αυτός ο χρόνος διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, οπότε δεν μπορούμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα και μεγέθη.
Ωστόσο, το να μην απομακρύνεστε από το βλέμμα του άλλου μπορεί να μεταφραστεί ως προσοχή και ενδιαφέρον από τον συνομιλητή. Σε έναν κόσμο που όλοι επικεντρώνονται στην οθόνη του κινητού τους, θα κάνετε τη διαφορά και σίγουρα θα προκαλέσετε θετική εντύπωση.
• Αναγνωρίστε τα λάθη σας
Εύκολα το λέμε, δύσκολα το κάνουμε. Φοβόμαστε να αναλάβουμε την ευθύνη των πράξεών μας όταν έρθει εκείνη η κρίσιμη ώρα. Μερικές φορές άθελά μας μπορεί να έχουμε δημιουργήσει δυσμενείς συνθήκες για τους γύρω μας που μπορεί να τους επιφέρουν συνέπειες είτε σε προσωπικό είτε σε επαγγελματικό επίπεδο.
Συχνά χάνουμε μεγάλο σεβασμό για εκείνους που προσπαθούν να κρύψουν ή να ελαχιστοποιήσουν τα λάθη τους ρίχνοντας την ευθύνη σε άλλους ή επινοώντας περίπλοκες δικαιολογίες για το εκάστοτε συμβάν, αλλά και τους λόγους που μπορεί να μην ήταν πραγματικά δικό τους λάθος (κι ας ήταν).
Αντίθετα, όσοι παραδέχονται τα λάθη τους, χωρίς χρονοτριβές και δικαιολογίες, αμέσως γίνονται σεβαστοί και θαυμάζονται για τις πράξεις τους. Αν κάνετε λάθη, αναγνωρίστε τα, κάντε ό,τι μπορείτε για να διορθώσετε τα πράγματα και χρησιμοποιήστε το σφάλμα ως εμπειρία εκμάθησης.
Εξίσου σημαντικό είναι να μην ζητάτε συγγνώμη χωρίς λόγο, αν ανήκετε στην αντίπερα όχθη.
• Γνωρίστε τα όριά σας και εφαρμόστε τα
Δεν είναι εύκολο να βάζουμε τα όριά μας, για την ακρίβεια πολλοί από εμάς δεν τα έχουμε ανακαλύψει ακόμα. Κάθε μέρα δοκιμαζόμαστε σε νέες καταστάσεις που κάθε φορά μπορεί να τις αντιμετωπίζουμε διαφορετικά. Σε κάθε περίπτωση, δεν καταφέρνουμε να τις διαχειριστούμε πάντα με επιτυχία. Επειδή δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία, ερχόμαστε σε δύσκολη θέση και εγκλωβίζουμε τον εαυτό μας.
Οι άνθρωποι που απαιτούν σεβασμό δεν επιτρέπουν την εισβολή στο χρόνο και τον χώρο τους. Ξέρουν πότε και πώς να λένε “όχι”. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να παραμείνετε υγιείς και να διατηρήσετε την ενέργεια σας στα επιθυμητά επίπεδα που θα είστε εσείς ικανοποιημένοι.
Τα όρια τα κρατούν όλα αυτά υπό έλεγχο, και οι άλλοι θα εμπνέονται παρά θα προσβάλλονται από αυτά.
• Κερδίστε τον χώρο σας
Απλωθείτε επειδή είστε στριμωγμένοι. Όχι, το να διεκδικήσετε τον χώρο σας δεν είναι μία πράξη που δείχνει θράσος, αλλά μία πράξη που δείχνει ότι εκτιμάτε τον εαυτό σας. Οι άνθρωποι σέβονται εκείνους που δεν φοβούνται να καταλάβουν λίγο χώρο.
Τι σημαίνει αυτό; Αν είστε στο σπίτι του συντρόφου σας για αρκετό καιρό, διεκδικήστε ένα κομμάτι αποθηκευτικού χώρου. Στον χώρο εργασίας μπορεί να μην σας παρέχουν κάποιο συρτάρι ή ακόμα και καρέκλα, ωστόσο να μην εκφράσετε τα παράπονά σας γι’ αυτές τις δυσμενείς συνθήκες.
Αυτό από μόνο του δείχνει ότι όχι μόνο δεν παραμερίζετε τον εαυτό σας, αλλά και το πως και το πόσο τον αξιολογείτε.
• Εκπληρώστε τις υποσχέσεις σας
Το να δίνετε τον λόγο σας έχει μεγάλο βάρος από μόνο του. Με αυτόν τον τρόπο, ο περίγυρός σας τσεκάρει αν είστε άτομο εμπιστοσύνης και μπορεί να βασιστεί πάνω του. Στην περίπτωση που δεν εκπληρώσετε αυτό που έχετε υποσχεθεί, αμέσως θα δείτε αλλαγή στη στάση του ατόμου που περίμενε να φέρετε το επιθυμητό και συμφωνημένο αποτέλεσμα.
Αθετήσατε όσα έσεις υποσχεθήκατε ότι μπορείτε να βγάλετε εις πέρας. Με αυτόν τον τρόπο θα χαθεί ο σεβασμός, πριν καν προλάβει να κερδιθεί.
• Σεβαστείτε τους γύρω σας
Μην περιμένετε να κερδίσετε σεβασμό, αν δεν δείξετε κι εσείς ότι είστε ικανοί να τον αντιληφθείτε εννοιολογικά και να τον κάνετε πράξη. Ακόμα κι αν διαφωνείτε με κάποια άποψη, ωφείλετε να την σεβαστείτε, εκτός κι αν σας προσβάλει σε προσωπικό επίπεδο.
Δείξτε ότι εκτιμάτε διαφορετικές οπτικές ακόμα κι αν εσείς δεν θα τις υιοθετούσατε στην καθημερινότητά σας. Με αυτό τον τρόπο, αποδεικνύετε ότι νοιάζεστε για τον συνομιλητή και ταυτόχρονα ότι είστε καλοί ακροατές που επεξεργάζονται εις βάθος την πληροφορία και δεν λειτουργούν παρορμητικά.
Πόσο εύκολο είναι τελικά να κερδίσετε τον σεβασμό του περίγυρού σας; Ναι, είναι πολύ δύσκολο και πρέπει να τον διεκδηκείτε ξανά και ξανά. Όσο τον αφήνετε, τόσο περισσότερη δουλειά θα χρειαστεί από μέρους για να τον ξανακερδίσετε.
Εντάξει, δεν υπάρχει κανένα μαγικό κόλπο για να σας σέβονται όλοι αμέσως. Αλλά μην ανησυχείτε! Υπάρχουν εύκολα πράγματα που μπορείτε να κάνετε ώστε να σας συμπεριφέρονται όλοι με τον πολυπόθητο σεβασμό που γίνεται όλο και πιο δυσεύρετος.
• Σταματήστε να είστε πάντα διαθέσιμοι
Δεν είναι ανάγκη να είστε συνεχώς διαθέσιμοι με ό,τι αυτό μπορεί να περιλαμβάνει. Δεν χρειάζεται να απαντάτε στο μήνυμα που σας ήρθε στις 2 το ξημέρωμα ή να σηκώνετε το τηλέφωνο στις 3 το μεσημέρι την Κυριακή σε όποιον σας καλεί. Πολλοί το θεωρούν ζήτημα ευγένειας, όμως στην πραγματικότητα είναι ζήτημα ορίων. Όχι, δεν χρειάζεται να χαμογελάτε πάντα, να γελάτε ή να απαντάτε στους ανθρώπους.
Αυτό είναι το μήνυμα που πρέπει να περάσετε. Ίσως και η μόνη απάντηση που πρέπει να δώσετε. Η μη απάντηση μπορεί να είναι απάντηση. Δεν πρέπει να είστε πάντα διαθέσιμοι και η πραγματική σας ζωή οφείλει να το αντανακλά αυτό. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσετε να δημιουργήσετε την εικόνα ότι ο χρόνος σας είναι πολύτιμος και δεν αφήνετε να τον σπαταλάτε τόσο εύκολα. Αν αξιολογείτε με αυτόν τον τρόπο τον χρόνο, θα δείξετε πόσο πολύτιμος είναι ο εαυτός σας.
• Μην προσπαθείτε να τους εντυπωσιάσετε όλους
Πολλοί από εμάς μεγαλώσαμε με την ιδέα ότι αν ευχαριστήσουμε τους άλλους θα αντιληφθούμε σίγουρα με κάποιον τρόπο είτε θα βλέπαμε παραπάνω τηλεόραση είτε θα τρώγαμε αυτό το γλυκό που τόσο λαχταρούσαμε. Στην περίπτωση που παίρναμε καλούς βαθμούς η αξία του δώρου θα ήταν διαφορετική, πιο μεγάλη. Αυτά ήταν τα κίνητρα πίσω από τον εντυπωσιασμό, με αυτά μεγαλώσαμε. Έτσι μάθαμε.
Ωστόσο ίσως έχετε φτάσει σε αυτή την ηλικία που δεν χρειάζεται να το κάνετε πια. Τουλάχιστον όχι στον βαθμό που το κάνατε ως παιδί, που ζητούσατε προσοχή κι ανταμοιβή – όχι βέβαια ότι αυτό σταματάει ποτέ. Πάντως σίγουρα δεν συμβαίνει με τον ίδιο τρόπο.
Το να ικανοποιείτε τους ανθρώπους, προκειμένου να τους εντυπωσιάσετε δεν είναι μια στρατηγική ζωής που θα σας οδηγήσει σε κάτι καλό. Ουσιαστικά είσαστε διαρκώς υπηρέτες, καταπιέζοντας τον εαυτό σας αφού τον φέρνετε σε μία ανειλικρινή θέση.
Δεν πιστεύετε πραγματικά αυτά που λέτε όταν είστε υπερβολικά ευγενικοί με όλους, έτσι δεν είναι;
• Να είστε ευγενικοί
Η ευγένεια ποτέ δεν έβλαψε κανέναν, σε αντίθεση με την προαναφερθείσα υπερβολική – σε αυτή την περίπτωση δεν είναι ευγένεια, αλλά γλείψιμο. Όταν πάτε στο σούπερ μάρκετ, ρωτήστε αυτούς που βρίσκονται στο ίδιο δωμάτιο με εσάς αν χρειάζονται τίποτα. Μικρές πράξεις όπως αυτή μπορούν να δείξουν ενδιαφέρον που λογικά θα συνυπολογιστεί μαζί με την υπόλοιπη καλά δείγματα που θα έχετε δώσει.
Ακόμα μην διστάζετε να πείτε τα πολύ απλά “παρακαλώ” και “ευχαριστώ” όταν το απαιτεί η περίσταση. Αυτό μπορεί να είναι ακόμη ένα δείγμα ευγένειας με το οποίο φαίνεται ότι τηρείτε την καθιερωμένη κοινωνική εθιμοτυπία, που βέβαια δεν το κάνουν όλοι πράξη. Ως παιδιά, οι περισσότεροι από εμάς να συμπεριφερόμαστε σύμφωνα με αυτούς τους κανόνες, από τους οποίους μόνο όφελος μπορούμε να αποκομήσουμε. Μην ξεχνάτε ότι η ευγένεια και οι καλοί τρόποι σπάνια βγαίνουν στη μόδα.
• Μην αποφεύγετε το βλέμμα των ανθρώπων
Ναι για κάποιους είναι πραγματικά δύσκολο να κοιτάνε τον συνομιλητή τους στα μάτια, ειδικά για περισσότερη ώρα από όσο θα μπορούσαν να μην νιώσουν αμήχανα. Αυτός ο χρόνος διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, οπότε δεν μπορούμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα και μεγέθη.
Ωστόσο, το να μην απομακρύνεστε από το βλέμμα του άλλου μπορεί να μεταφραστεί ως προσοχή και ενδιαφέρον από τον συνομιλητή. Σε έναν κόσμο που όλοι επικεντρώνονται στην οθόνη του κινητού τους, θα κάνετε τη διαφορά και σίγουρα θα προκαλέσετε θετική εντύπωση.
• Αναγνωρίστε τα λάθη σας
Εύκολα το λέμε, δύσκολα το κάνουμε. Φοβόμαστε να αναλάβουμε την ευθύνη των πράξεών μας όταν έρθει εκείνη η κρίσιμη ώρα. Μερικές φορές άθελά μας μπορεί να έχουμε δημιουργήσει δυσμενείς συνθήκες για τους γύρω μας που μπορεί να τους επιφέρουν συνέπειες είτε σε προσωπικό είτε σε επαγγελματικό επίπεδο.
Συχνά χάνουμε μεγάλο σεβασμό για εκείνους που προσπαθούν να κρύψουν ή να ελαχιστοποιήσουν τα λάθη τους ρίχνοντας την ευθύνη σε άλλους ή επινοώντας περίπλοκες δικαιολογίες για το εκάστοτε συμβάν, αλλά και τους λόγους που μπορεί να μην ήταν πραγματικά δικό τους λάθος (κι ας ήταν).
Αντίθετα, όσοι παραδέχονται τα λάθη τους, χωρίς χρονοτριβές και δικαιολογίες, αμέσως γίνονται σεβαστοί και θαυμάζονται για τις πράξεις τους. Αν κάνετε λάθη, αναγνωρίστε τα, κάντε ό,τι μπορείτε για να διορθώσετε τα πράγματα και χρησιμοποιήστε το σφάλμα ως εμπειρία εκμάθησης.
Εξίσου σημαντικό είναι να μην ζητάτε συγγνώμη χωρίς λόγο, αν ανήκετε στην αντίπερα όχθη.
• Γνωρίστε τα όριά σας και εφαρμόστε τα
Δεν είναι εύκολο να βάζουμε τα όριά μας, για την ακρίβεια πολλοί από εμάς δεν τα έχουμε ανακαλύψει ακόμα. Κάθε μέρα δοκιμαζόμαστε σε νέες καταστάσεις που κάθε φορά μπορεί να τις αντιμετωπίζουμε διαφορετικά. Σε κάθε περίπτωση, δεν καταφέρνουμε να τις διαχειριστούμε πάντα με επιτυχία. Επειδή δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία, ερχόμαστε σε δύσκολη θέση και εγκλωβίζουμε τον εαυτό μας.
Οι άνθρωποι που απαιτούν σεβασμό δεν επιτρέπουν την εισβολή στο χρόνο και τον χώρο τους. Ξέρουν πότε και πώς να λένε “όχι”. Με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να παραμείνετε υγιείς και να διατηρήσετε την ενέργεια σας στα επιθυμητά επίπεδα που θα είστε εσείς ικανοποιημένοι.
Τα όρια τα κρατούν όλα αυτά υπό έλεγχο, και οι άλλοι θα εμπνέονται παρά θα προσβάλλονται από αυτά.
• Κερδίστε τον χώρο σας
Απλωθείτε επειδή είστε στριμωγμένοι. Όχι, το να διεκδικήσετε τον χώρο σας δεν είναι μία πράξη που δείχνει θράσος, αλλά μία πράξη που δείχνει ότι εκτιμάτε τον εαυτό σας. Οι άνθρωποι σέβονται εκείνους που δεν φοβούνται να καταλάβουν λίγο χώρο.
Τι σημαίνει αυτό; Αν είστε στο σπίτι του συντρόφου σας για αρκετό καιρό, διεκδικήστε ένα κομμάτι αποθηκευτικού χώρου. Στον χώρο εργασίας μπορεί να μην σας παρέχουν κάποιο συρτάρι ή ακόμα και καρέκλα, ωστόσο να μην εκφράσετε τα παράπονά σας γι’ αυτές τις δυσμενείς συνθήκες.
Αυτό από μόνο του δείχνει ότι όχι μόνο δεν παραμερίζετε τον εαυτό σας, αλλά και το πως και το πόσο τον αξιολογείτε.
• Εκπληρώστε τις υποσχέσεις σας
Το να δίνετε τον λόγο σας έχει μεγάλο βάρος από μόνο του. Με αυτόν τον τρόπο, ο περίγυρός σας τσεκάρει αν είστε άτομο εμπιστοσύνης και μπορεί να βασιστεί πάνω του. Στην περίπτωση που δεν εκπληρώσετε αυτό που έχετε υποσχεθεί, αμέσως θα δείτε αλλαγή στη στάση του ατόμου που περίμενε να φέρετε το επιθυμητό και συμφωνημένο αποτέλεσμα.
Αθετήσατε όσα έσεις υποσχεθήκατε ότι μπορείτε να βγάλετε εις πέρας. Με αυτόν τον τρόπο θα χαθεί ο σεβασμός, πριν καν προλάβει να κερδιθεί.
• Σεβαστείτε τους γύρω σας
Μην περιμένετε να κερδίσετε σεβασμό, αν δεν δείξετε κι εσείς ότι είστε ικανοί να τον αντιληφθείτε εννοιολογικά και να τον κάνετε πράξη. Ακόμα κι αν διαφωνείτε με κάποια άποψη, ωφείλετε να την σεβαστείτε, εκτός κι αν σας προσβάλει σε προσωπικό επίπεδο.
Δείξτε ότι εκτιμάτε διαφορετικές οπτικές ακόμα κι αν εσείς δεν θα τις υιοθετούσατε στην καθημερινότητά σας. Με αυτό τον τρόπο, αποδεικνύετε ότι νοιάζεστε για τον συνομιλητή και ταυτόχρονα ότι είστε καλοί ακροατές που επεξεργάζονται εις βάθος την πληροφορία και δεν λειτουργούν παρορμητικά.