Έχετε σκεφτεί πόσο συχνά συναντάτε bots κατά την περιήγησή σας στο διαδίκτυο; Ακριβώς, αναφέρομαι σε αυτά τα αυτοματοποιημένα (και αυτόνομα) προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί για να μιμούνται εμάς, την ανθρώπινη συμπεριφορά δηλαδή, σε ιστοσελίδες, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε κάποιες περιπτώσεις “διαχειρίζονται” μέχρι και επαγγελματικούς λογαριασμούς.

Πλέον είναι σπάνιο να περιηγηθείτε χωρίς να εμφανιστεί στον διαδικτυακό σας δρόμο έστω και ένα bot, όμως εκτός από τα εμφανώς ορατά -τα οποία συνοδεύονται και από αντίστοιχο εικονίδιο- υπάρχουν και τα αόρατα. Αυτά, λοιπόν, σύμφωνα με μία θεωρία, έχουν σφετεριστεί το διαδίκτυο και έχουν καταφέρει να μοιράζουν το περιεχόμενό τους ανεμπόδιστα. Η θεωρία του Νεκρού Διαδικτύου (Dead Internet) όπως ονομάζεται, ξεκίνησε περίπου πριν από μία δεκαετία από τους συνωμοσιολογικούς κύκλους, όμως τώρα φαίνεται ότι είναι πέρα για πέρα αληθινή.

Στα τέλη του 2010 που ήρθε στο φως η θεωρία από το 4Chan, τα bots μπορεί να άρχισαν να γίνονται όλο και πιο διαδεδομένα στα social media, αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τότε δεν είχαν την τεχνολογική ικανότητα να παράξουν εντελώς νέο υλικό όπως κάνουν σήμερα. Αυτό άνθισε με την εμφάνιση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ). Και κάπως έτσι η θεωρία αυτή άρχισε να ενισχύεται όταν δημοσιεύθηκε το 2021 μία ανάρτηση υπό τον τίτλο “Dead Internet Theory: Most Of The Internet Is Fake”, στο φόρουμ Agora Road’s Macintosh Cafe. Εν έτει 2024, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι το internet “κυριεύεται” από τα bots, αλλά ακόμα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «νεκρό».

Παρόλα αυτά, συνεχίζει να ισχύει ένα συνωμοσιολογικό στοιχείο. Η θεωρία του Νεκρού Διαδικτύου υποστηρίζει ότι αυτή η μετάβαση από το περιεχόμενο που δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο στο τεχνητά δημιουργημένο περιεχόμενο ήταν σκόπιμη. Αυτή η δήλωση αφήνει ξεκάθαρες αιχμές σε κυβερνήσεις και εταιρείες, οι οποίες σύμφωνα με τη θεωρία ήθελαν να ελέγξουν τη γνώμη και τις αποφάσεις του κόσμου. Όμως, αυτό μπορεί να συμβεί;

Τα bots μπορούν να μετατραπούν σε κακόβουλα εργαλεία, αν χρησιμοποιηθούν κατά αυτόν τον τρόπο. Αυτά τα ρομπότ λειτουργούν συχνά ως μέρος ενός δικτύου και όταν ενώσουν τις δυνάμεις τους, θα μετατραπούν σε ολοκληρωμένο δίκτυο, ένα botnet. Το botnet ελέγχεται από ένα άτομο που ονομάζεται botmaster που χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να στείλει αυτοματοποιημένες εργασίες στα bot του. Τα botnet, λοιπόν, συμμετέχουν σε δραστηριότητες όπως τη δημοσίευση σχολίων, την προσθήκη likes ή τη δημιουργία ψεύτικων χρηστών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όπως αναφέρει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: «Οι ψεύτικοι λογαριασμοί και τα bots συμβάλλουν στη διάδοση παραπληροφόρησης, της διαδικτυακής χειραγώγησης και της πόλωσης και ως εκ τούτου μπορούν να αποτελέσουν άμεση απειλή για τη δημοκρατία».

Η AI επιρροή στο TikTok

Από τότε που εμφανίστηκε το ChatGPT στα τέλη του 2022, οι άνθρωποι το χρησιμοποιούν για να δημιουργήσουν περιεχόμενο για ιστότοπους, αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άρθρα κάθε είδους. Επιπλέον, χρησιμοποιούν εργαλεία AI με τα οποία δημιουργούν από φωτογραφίες και βίντεο μέχρι έργα τέχνης, τα οποία πλέον συναντώνται επίσης αρκετά συχνά σε πλατφόρμες όπως το Instagram, το Facebook, το Twitter, το YouTube και το TikTok.

Τους τελευταίους μήνες, αυτή η πλημμύρα περιεχομένου που δημιουργείται από AI έχει εισχωρήσει σε μεγάλο βαθμό και στο TikTok. Από τους ήχους μέχρι τις εικόνες, αλλά και εξ’ ολοκλήρου τα ίδια τα βίντεο που μου εμφανίζονται είναι πολλές φορές AI δημιουργήματα. Που πήγε το πρωτότυπο περιεχόμενο με τις φρέσκιες ιδέες; Τέλος πάντων, ας το αφήσουμε για την ώρα, γιατί αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Πάντως, αρκετοί έχουν αρχίσει να αναφέρονται σε αυτό το είδος περιεχομένου ως “AI slime” (ΑΙ γλίτσα) και ένα δίκιο το έχουν.

Γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι αυτή τη “γλίτσα” δεν την αντιλαμβάνονται εύκολα αρκετοί άνθρωποι -ειδικά οι γηραιότεροι. Δεν φαίνεται να συνειδητοποιούν πάντα ότι οι εικόνες ή τα κομμάτια του περιεχομένου, δημιουργούνται με AI. Με βάση τα σχόλια που δημοσιεύτηκαν, πολλοί φαίνεται να πιστεύουν ότι οι εικόνες είναι πραγματικές φωτογραφίες ή έργα τέχνης που έχουν δημιουργηθεί από πραγματικούς ανθρώπους. Ακόμη μεγαλύτερο ζήτημα είναι ότι οι λογαριασμοί με AI περιεχόμενο έχουν υποστήριξη από άλλους αντίστοιχους λογαριασμούς.

Εάν το AI slime περιεχόμενο συνεχίσει να πολλαπλασιάζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι διαφημιστές θα καταλήξουν να δαπανούν τα χρήματά τους τοποθετώντας διαφημίσεις κάτω από AI περιεχόμενο το οποίο έχει δημιουργηθεί με πολύ χαμηλό κόστος και έχει στη διάθεσή του μεγάλη τεχνητή υποστήριξη. Το διαφημιστικό παιχνίδι φαίνεται ότι εξελίσσεται σε ανησυχητικά άνισο και αντί οι πλατφόρμες να περιορίσουν την τεχνητή νοημοσύνη, ορισμένες από αυτές θα απελευθερώσουν ακόμη περισσότερη.

Ετοιμαστείτε να υποδεχθείτε τους εικονικούς influencers

Όπως ανέφερε το The Intercept, το TikTok διερευνά τη δυνατότητα απελευθέρωσης εικονικών influencers, οι οποίοι θα αναλαμβάνουν εμπορικές συμφωνίες και θα ανταγωνίζονται τους “ανθρώπινους” influencers. Αν μέχρι χθες μιλούσαμε για τα πόσα που πληρώνεται η Ιωάννα Τούνη για να διαφημίσει ένα κραγιόν, σε λίγο καιρό θα μάθουμε πόσο θα χρεώνεται αντίστοιχα ο εικονικός influencer -που υποθέτουμε ότι θα είναι πιο οικονομικός από οποιονδήποτε γνωστό.

Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα αυτή η δυνατότητα «θα δημιουργούσε ένα σενάριο για μια διαφήμιση βίντεο με βάση μια εντολή που υποβάλλεται από τον διαφημιστή, καθώς και έναν παράγοντα επιρροής που δημιουργήθηκε από το Al για να παίξει στο βίντεο». Το TikTok θα διαθέσει τους influencers της τεχνητής νοημοσύνης στους ενδιαφερόμενους στην ενότητα Shop.

Και δεν είναι μόνο το TikTok που φαίνεται χαρούμενο που γεμίζει την πλατφόρμα του με περισσότερο περιεχόμενο που δημιουργείται από AI. Όπως αναφέρουν οι New York Times, το Instagram έχει αρχίσει να δοκιμάζει ένα πρόγραμμα που θα επέτρεπε στους πιο δημοφιλείς influencers του να μετατραπούν σε chatbot με τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να μπορούν να αλληλεπιδρούν με τους χρήστες χωρίς όμως να το κάνουν οι ίδιοι. Κοινώς, αν σας απαντήσει στο μέλλον ο αγαπημένος σας influencer, μην ενθουσιαστείτε γιατί μπορεί να κρύβετε το AI από πίσω.

Μετατρέπεται το διαδίκτυο σε νεκροταφείο;

Ας επανέλθουμε στη θεωρία του Νεκρού Διαδικτύου, η οποία μετά από αυτά τα δεδομένα μόνο απίθανη δεν είναι. Τα bots εξαπλώνονται και το περιεχόμενο της τεχνητής νοημοσύνης βρίσκεται πλέον σχεδόν παντού. Επίσης, οι προβλέψεις δεν είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρες. Μια έκθεση του 2022 από την ευρωπαϊκή υπηρεσία Europol επεσήμανε ότι οι ειδικοί πιστεύουν ότι έως και το 90% του διαδικτυακού περιεχομένου μπορεί να παράγεται τεχνητά μέχρι το 2026. Ναι, μιλάμε για απόσταση μόλις δύο χρόνων.

Αν δεν προστατευτεί το αυθεντικό περιεχόμενο και αυτή η πρόβλεψη γίνει πραγματικότητα, τότε μάλλον θα πρέπει να δημιουργήσουν άλλες πλατφόρμες για να πωλούν το δικό τους αγνό περιεχόμενο. Αν επαναπαύεστε επειδή ακόμα το AI περιεχόμενο δεν γίνεται viral, θα πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι η τεχνολογία εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και είναι πολύ πιθανό η τεχνητή νοημοσύνη να αρχίσει να κατανοεί περισσότερο τον κόσμο του internet, τους αλγορίθμους του και το πλαίσιο στο οποίο κινείται. Ήδη έχουμε αρχίσει να γελάμε με AI περιεχόμενο και μερικοί άνθρωποι διαμορφώνουν τις απόψεις τους και λαμβάνουν τις αποφάσεις μέσω αυτού.

Οι ψεύτικες φωνές με ανθρώπινη χροιά φαίνεται ότι κάποια στιγμή θα κυριαρχήσουν στο διαδίκτυο και μάλλον, σύντομα, θα φτάσουμε στο σημείο που δεν θα μπορούμε να διαχωρίσουμε την ανθρώπινη από την τεχνητή.