Ο αμερικανός καλλιτέχνης Ρα Πολέτ [Ra Paulette] έχει περάσει τα 35 τελευταία χρόνια της ζωής του μέσα σε πάνω από 20 σπηλιές στην έρημο του Νέου Μεξικού, έξω από το Σαν Χοσέ.

Μέσα εκεί, και με μόνη συντροφιά τον πιστό του σκύλο, σκαλίζει το εσωτερικό της κάθε σπηλιάς, ώστε να δημιουργήσει μια σειρά έργων τέχνης στο εσωτερικό της.

Ο Πολέτ όταν είναι εντός ενός σπηλαίου, δεν το αντιμετωπίζει απλώς ως ένα αξιοθέατο: για εκείνον ο χώρος αυτός είναι ένας τεράστιος καμβάς, όπου πάνω του μπορεί να δημιουργήσει ό,τι μορφή ή σχήμα ξεπηδήσει από την φαντασία του. Μετά από κοπιώδη προσπάθεια πολλών μηνών, κάποια από τα σπήλαια αυτά έχουν αποκτήσει στο εσωτερικό τους περίτεχνες αψίδες, μέχρι και… πόρτες. Η δουλειά του Ρα δεν είναι απλή: είναι «ψιλοδουλειά» που απαιτεί μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης και σημασίας στην κάθε λεπτομέρεια.

Οι τοίχοι του κάθε σπηλαίου επίσης είναι σκαλισμένοι σαν να επρόκειτο για το… σπίτι του Αντονι Γκαουντί, του γνωστού Καταλανού καλλιτέχνη, τα έργα του οποίου κοσμούν την Βαρκελώνη. Ο Πολέτ ελπίζει ότι οι σπηλιές του θα μπορούσαν, όπως λέει ο ίδιος, να χρησιμεύσουν ως μέρη «που θα προσφέρουν πνευματική ανανέωση σε όσους τα επισκεφτούν».

Ο Πολέτ, ο οποίος μεγάλωσε στη βορειοδυτική Ιντιάνα κατά μήκος των ακτών της λίμνης Μίσιγκαν, είναι αυτοδίδακτος. Δεν σπούδασε ποτέ αρχιτεκτονική, γλυπτική ή μηχανική σε επίσημη σχολή. Εργάζεται μόνο με εργαλεία χειρός, όπως φτυάρια, τσεκούρια και ειδικές ξύστρες.

Ο Πολέτ έγινε ευρύτερα γνωστός στις ΗΠΑ από το ντοκιμαντέρ Cavedigger (Ο Εκσκαφέας των Σπηλαίων), το οποίο μάλιστα έφτασε μέχρι τα τελευταία βραβεία Όσκαρ, αυτά του 2014, όταν και διαγωνίστηκε στη κατηγορία του καλύτερου ντοκιμαντέρ.

Όπως τονίζει ο σκηνοθέτης του Cavedigger, Τζέφρι Κάροφ, «ο Πολέτ σκάβει σπήλαια χωμένα στις ερήμους του Νέου Μέξικο, που μοιάζουν με καθεδρικοί ναοί, σε μια απόπειρα του να τα μετατρέψει στο 8ο Θαύμα του κόσμου. Το κάθε έργο εντός του σπηλαίου του παίρνει μέχρι και ολόκληρα χρόνια να το ολοκληρώσει κι είναι περήφανος για το καθένα από αυτά. Ο Ρα χρηματοδοτείται από διάφορους Μαικήνες-επενδυτές, κάποιοι εκ των οποίων στην πορεία έχουν αποσύρει την οικονομική τους υποστήριξη από το όραμα του, λόγω καλλιτεχνικών διαφόρων ανάμεσα στις δυο πλευρές».

«Οι αρχαίοι άνθρωποι, οι θρησκευόμενοι άνθρωποι, έσκαβαν», λέει ο Paulette στην ταινία. «Τότε, ο στόχος τους δεν ήταν διαφορετικός από τον δικό μου σήμερα, δηλαδή να σκάψουν μια τρύπα στο έδαφος και να βρουν τον Θεό σε αυτή την τρύπα. Ακόμα κι έτσι όμως, δεν νομίζω ότι το έκαναν όπως εγώ», προσθέτει.

Όταν τον ρώτησαν αν είναι παθιασμένος με το σκάψιμο απάντησε: «Έχει ένα παιδί εμμονή με το παιχνίδι;» και συμπλήρωσε πως όταν αρέσει κάτι σε κάποιον, θέλει να το κάνει συνέχεια. Στόχος του είναι να εμπνεύσει τον κόσμο ώστε να δει τη δύναμη που παράγουν τα γλυπτά του και αμέσως μετά την ολοκλήρωση ενός σπηλαίου, ο Πολέτ έχει δηλώσει πως θα ήθελε να δει το σπήλαιο αυτό να χρησιμοποιείται ως χώρος διεξαγωγής πάσης φύσεως καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

«Έχει να κάνει με την αντιπαράθεση των αντιθέτων: η αίσθηση του ότι βρίσκεσαι κάτω από το έδαφος με το φως να εισχωρεί, η οικειότητα του να βρίσκεσαι μεν σε μια χαμηλή σπηλιά, αλλά να φτιάχνεις στήλες και κολόνες που καταλήγουν πολύ μεγάλες, μερικές φορές μέχρι δέκα μέτρα ψηλές», καταλήγει ο Πολέτ.

Ο Paulette δημιούργησε επίσης το έργο τέχνης / ιδιότυπο βωμό «Windows of the Earth Shrine» στο βόρειο Νέο Μεξικό για ένα θέρετρο βόρεια της Σάντα Φε. Το θέρετρο και resort Origin at Rancho de San Juan, παρέχει στο κοινό την ευκαιρία να δει και να επισκεφθεί το έργο τέχνης του Πολέτ – το οποίο χρειάστηκε δυόμισι χρόνια για να ολοκληρωθεί – με ειδικές ξεναγήσεις με οδηγό, κατόπιν ραντεβού.

Γενικά, ο Πολέτ, ακόμη και στα 83 του χρόνια, παραμένει υπερδραστήριος – όπως κάθε άνθρωπος που έχει μείνει, σαν ερημίτης, για πολλά χρόνια στην έρημο, ψάχνοντας και, ενδεχομένως, βρίσκοντας τον ίδιο του τον εαυτό.