Το ίντερνετ έχει εμμονή με το It Girl. Εάν είστε νεαρή γυναίκα συγκεκριμένου τάργκετ γκρουπ, χρειάζεται να περάσετε μόλις 10 λεπτά σκρολάροντας στο TikTok, στο Pinterest ή στο Instagram για να το διαπιστώσετε αυτό. Συνήθως ο όρος «it girl» εμφανίζεται σε διάφορες ιντερνετικές παραλλαγές: cool girl, clean girl, that girl, fashion girlie, κλπ. 

Ατελείωτο περιεχόμενο για το ποιο είναι το τελευταίο it girl, τι φοράει, τι τρώει, τι αγοράζει και το πιο σημαντικό, πώς να γίνεις σαν αυτή. Το It Girl της εποχής ανάλογα με τον αλγόριθμό σας μπορεί να είναι η Lily-Rose Depp, η Bella Hadid, η Dua Lipa, Kendall Jenner, η Alexa Demie, η Matilda Djerf ή κάποια άλλη γυναίκα, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα και τις προτιμήσεις σας. 

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Lily-Rose Depp (@lilyrose_depp)

Πέραν των celebrities που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία, θα διαπιστώσετε γρήγορα ότι υπάρχει μια ολόκληρη βιομηχανία αυτοαποκαλούμενων It Girl influencers, οι οποίοι έχουν αφιερώσει τα social media τους (και τους συνδέσμους τους στο Amazon) ως οδηγό για το πώς οι κοπέλες που τις ακολουθούν μπορούν κι αυτες να γίνουν η ιδανική γυναίκα. Όμορφη, νέα και πάντα στυλάτη. 

Φυσικά και η εμμονή αυτή με το τέλειο κορίτσι, το It Girl δεν είναι αποκλειστικό φαινόμενο της εποχής του ίντερνετ. Άλλωστε ο όρος πρωτοεμφανίστηκε το 1927, με την κυκλοφορία της ταινίας «It», στην οποία πρωταγωνιστούσε η Clara Bow, μια από τις πρώτες σταρ του σινεμά. Πόσο it girl ήταν η Clara Bow; Πέραν του ότι ήταν σύμβολο του σεξ, επιτυχημένη ηθοποιός του Χόλιγουντ και είδωλο της μόδας, ήταν επίσης η έμπνευση πίσω από το καρτούν της Betty Boop (η οποία βασίστηκε σε αυτήν αλλά και άλλες διάσημες γυναίκες της εποχής).

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Bella 🦋 (@bellahadid)

Εν ολίγοις, τα μίντια αλλά και το κοινό είχαν πάντα εμμονή με το It Girl, κάτι που ξεκίνησε από τον κινηματογράφο και συνεχίστηκε στην εποχή της τηλεόρασης, των blogs και των social media. Είναι κάτι που μάλλον θα υπάρχει για πάντα ως φαινόμενο. Πρόκειται για ένα άπιαστο αρχέτυπο γυναίκας, μια μοναδική φιγούρα στη συλλογική συνείδηση με βαθιά πολιτιστική σημασία που ξεπερνά τα όρια της ποπ κουλτούρας.

Η Marilyn Monroe καθόρισε την έννοια του σεξαπίλ και της ομορφιάς τη δεκαετία του ‘50. Η Chloë Sevigny αντικατοπτρίζει ολόκλητο ήθος και την αισθητική της αντικουλτούρας της δεκαετίας του ’90. Naomi Campbell, Kate Moss, Paris Hilton, Edie Sedgwick κι άλλα όμορφα είδωλα. 

it girl
O David Sims φωτογραφίζει την Kate Moss για το i-D, Φεβρουάριος 1996

Ένα αληθινό It Girl αντιπροσωπεύει το zeitgeist της εποχής – είναι ένα πρίσμα μέσα από το οποίο μπορούμε να δούμε όλες τις ερωτικές, αισθητικές και πολιτιστικές φαντασιώσεις της εκάστοτε εποχής. Το αρχέτυπο αυτό αντανακλά την κυρίαρχη κουλτούρα ενώ την ίδια στιγμή την ανατρέπει. Είναι το κορίτσι που όλες θέλουν να είναι, αλλά κανείς δεν μπορεί ακριβώς να ορίσει, αφού ο ορισμός της είναι τόσο φευγαλέος και άπιαστος. Η σπανιότητα της περσόνας του It Girl, αυτό το άπιαστο στοιχείο της αύρας της, ήταν πάντα κεντρικής σημασίας στην πολιτιστική της απήχηση: αν όλες μπορούσαν να είναι It Girls, τότε καμία δε θα ήταν.

To Ιt Girl στην εποχή του ίντερνετ και των social media

Τα παραπάνω, βέβαια, έρχονται σε αντίθεση με την τάση της εποχής να παρουσιάζει την περσόνα του It Girl σαν ένα εμπόρευμα, έτοιμο για πώληση σε ένα τεράστιο και πρόθυμο κοινό. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το αρχέτυπο του «cool girl» – και η φαντασίωση ότι ο καθένας θα μπορούσε να γίνει αυτό το κορίτσι – λειτουργεί σαν μια φαντασίωση προς πώληση.

Σύμφωνα με τις συμβουλές που κυκλοφορούν στο ίντερνετ, για να γίνεις It Girl σήμερα πρέπει να αγοράσεις τα σωστά προϊόντα (συχνά fast fashion ρούχων, υπερτιμημένα τόσο ώστε να μοιάζουν αόριστα πολυτελή), να ακολουθείς μανιωδώς τις τάσεις (αντί να της δημιουργείς και να της καθορίζεις) και, φυσικά, να καταναλώνεις έναν ατελείωτο όγκο περιεχομένου που σου διδάσκει όχι πραγματικά πώς να βελτιώσεις τη ζωή σου αλλά πώς να βελτιστοποιήσεις την ύπαρξή σου σε μια καταναλωτική κοινωνία. 

100 προσωπα it girl

Αυτή είναι μια προφανής αντίφαση από τον αρχικό ορισμό του αρχέτυπου αυτού, πριν το ίντερνετ. Η επιδίωξη των ιδιοτήτων και της προσωπικότητας του It Girl πλαισιώνεται μέσα από την κατανάλωση. Κι αυτό είναι αντιφατικό ακριβώς γιατί η αύρα που απέπνεε αυτός ο ανθρωπότυπος είναι αυτή της αβίαστης, απόμακρης, αδιάφορης, άπιαστης και ανεπηρέαστης από μικρο-τάσεις γυναίκα;. Τα χαρακτηριστικά αυτά ήταν που την μετέτρεψαν σε μια τόσο φετιχοποιημένη φιγούρα κατά τις προηγούμενες δεκαετίες.

Το It Girl φαίνεται να ζει τη ζωή της αντί να αναζητά την προσοχή, αν και στο τέλος καταλήγει πάντα να την τραβάει. Το It Girl, όπως υπάρχει στην καταναλωτική συνείδηση, είναι μια φαντασίωση αυθεντικότητας. Ως εκ τούτου, η πράξη της προσπάθειας να «γίνεις» αυτή η γυναίκα έρχεται σε αντίθεση με τους λόγους για τους οποίους είναι εξαρχής μια τόσο ελκυστική προσωπικότητα.

Amata Alp

Αλλά τα παραπάνω δεν τα αναφέρω ως ελάττωμα στο καταναλωτικό σχεδιασμό του It Girl. Αν μη τι άλλο, το παράδοξο αυτό λειτουργεί τέλεια υπέρ του καταναλωτισμού. Όταν το να προσπαθείς να γίνεις μια φαντασίωση, εκ των πραγμάτων σε κάνει να μην είσαι η φαντασίωση, ο στόχος σου μένει μόνιμα ανεκπλήρωτος και η φαντασίωση απρόσιτη.

Αυτό αφήνει τον καταναλωτή διαρκώς «πεινασμένο» για νέα ερεθίσματα, νέα προϊόντα, νέες δίαιτες, νέες τάσεις, νέο περιεχόμενο στα social media. Προϊόντα που σου υπόσχονται να σε φέρουν πιο κοντά στην κατάσταση που επιθυμείς να κατέχεις, αλλά ποτέ δε θα έχεις, ακριβώς γιατί, όσο πιο πολύ προσπαθείς, τόσο πιο μακριά είσαι.

@bethmccreadie

🎅🏽🫦🤍💅🏼❄️ #xmaslist #christmaslist #wishlist #itgirlaesthetic #christmaslistideas #christmaslist2022 #giftguideforher #whattogetforchristmas

♬ original sound – ci

Αυτό που μας τραβάει στα είδωλα είναι η αύρα τους – κάτι που δε μπορεί να τεθεί προς πώληση. Όταν βλέπουμε μια σταρ να φορά ένα μίνι φόρεμα, ένα leather jacket ή ένα ζευγάρι μοβ μπότες, αυτό που μας τραβά δεν είναι αυτό που φορά, αλλά η αύρα της, η ουσία της, το σεξαπίλ, η φρεσκάδα, το attitude, η πρωτοτυπία, η ποιότητά της. Αλλά παρόλαυτα καταλήγουμε να αγοράζουμε το ρούχο (ή μια απομίμισή του), ελπίζοντας ότι η αύρα θα έρθει μαζί με αυτό.

Όταν οι μάζες προσπαθούν να μιμηθούν την «ουσία» αγοράζοντας το ρούχο, καταλήγουν να αναιρούν την ίδια την ποιότητα που επιθυμούσαν εξαρχής. Οι φιλοδοξίες τους δεν πραγματοποιούνται ποτέ αγοράζοντας καμπαρντίνες ή αλλάζοντας το σχήμα των φρυδιών τους, επειδή η αισθητική -όταν αφαιρείται από τον τρόπο ζωής και την προσωπικότητα που τη γέννησε- από μόνη της δε σημαίνει τίποτα. Τα σύμβολα είναι απλά αντικείμενα, όταν λείπει η ουσία. 

Φωτ.: Condé Nast Archive

Αυτή η δυναμική, αν και ανεκπλήρωτη για τους καταναλωτές, ήταν πάντα πολύ, πολύ καλή για τις εταιρείες. Η εμπορική κεφαλαιοποίηση της περσόνας του It Girl δεν είναι μυστικό – λαμβάνει χώρα συνεχώς μέσα από διαφημίσεις και καμπάνιες μάρκετινγκ. Η επιθυμία να γίνεις «εκείνο» το κορίτσι είναι  αναπόσπαστο κομμάτι της βιομηχανίας της μόδας. Έτσι το It Girl δεν έχει να κάνει πια με την προσωπικότητα, το ιδιαίτερο, το απρόβλεπτο ή το φευγαλέο, αλλά με το wishlist σου στην ιστοσελίδα του αγαπημένου σου brand.

It Girl Social Media

Στην εποχή των social media, μια εποχή που διαιωνίζει ολοένα και περισσότερο την εμμονική αυτοεπιτήρηση, την επιδερμική αυτογνωσία και τη συνεχή απόδοση, είναι προφανές γιατί η ακατέργαστη, αβίαστη, ανεπηρέαστη περσόνα του It Girl είναι καθολικά φετιχοποιημένη και εντελώς απρόσιτη. Σήμερα περισσότερο από ποτέ, το να κινείσαι πάνω και πέραν από την φλύαρη ομφαλοσκοπία των social media είναι η απόλυτη πολυτέλεια. Ακόμη και influencers όπως η Emma Chamberlain αρχίζουν να απομακρύνονται σταδιακά από το διαδίκτυο, τον χώρο που εν πολλοίς τις δημιούργησε. Η φαντασίωση του It Girl είναι τελικά μια φαντασία ελευθερίας. Κι αυτό δεν αγοράζεται.