Από την Mrs. Robinson μέχρι την μητέρα του Stifler, οι σέξι γυναίκες μιας ορισμένης ηλικίας -ειδικά εκείνες σε σχέση με νεαρότερους άντρες- έχουν «φορτωθεί» με τους όρους «μιλφ» και «κούγκαρ».

Για να δώσουμε τον ορισμό, μιλφ θεωρείται μια μητέρα ορισμένης ηλικίας που θεωρείται σεξουαλικά ελκυστική. Δεν πρέπει ωστόσο να συγχέεται με την “cougar”, μια μεσήλικη γυναίκα που αναζητά σχέσεις με κατά πολύ νεότερους άνδρες. Κατά τον όρο αυτό ο  άνδρας θεωρείται θήραμα, καθώς η ακριβής μετάφραση του cougar είναι το πούμα.

Βέβαια πολύ πιο πριν  από την συλλογική σύλληψη της έννοιας της μιλφ, υπήρξε η κυρία Ρόμπινσον. Ο χαρακτήρας της Anne Bancroft στο The Graduate του 1967 έχει χαρακτηριστεί ως μία από τις πρώτες «καυτές μαμάδες» της ποπ κουλτούρας. Το Back to the Future του 1985, είχε επίσης μια διασκεδαστική – αν και αμήχανη στα όρια της αιμομιξίας – ιστορία, όπου ο Marty McFly που ταξιδεύει στο χρόνο γίνεται το αντικείμενο του έρωτα της νεαρής μητέρας του.

Μερικά χρόνια αργότερα, ο όρος “milf” επινοήθηκε από την εφηβική κωμωδία American Pie του 1999, όταν ένας από τους βασικούς χαρακτήρες, κάνει σεξ με τη μητέρα του φίλου τους, Stifler (την οποία υποδύεται η Jennifer Coolidge). Αυτός ο χαρακτηρισμός γίνεται το χαρακτηριστικό γνώρισμα του χαρακτήρα της.

Το 2003, το αμερικανικό ροκ συγκρότημα Fountains of Wayne κυκλοφόρησε το Stacy’s Mom, ένα κωμικό τραγούδι για την ενηλικίωση που επικεντρώνεται στην έλξη του αφηγητή για τη μητέρα ενός συμμαθητή του.

Η τραγουδίστρια Fergie το 2016 κυκλοφόρησε το Milf $, το οποίο επιχείρησε να επαναπροσδιορίσει τον όρο στο βιντεοκλίπ του τραγουδιού ως “Moms I’d Like to Follow“. Στο βίντεο εμφανίστηκαν διάσημες μαμάδες σε διάφορες προκλητικές σκηνές, όπως η Kim Kardashian να κάνει ντους με γάλα και η Devon Aoki να σκύβει για να βάλει το παιδί της στο παιδικό κάθισμα.

Αυτή η προσπάθεια διεκδίκησης του όρου περιπλέχθηκε από τις ιδιαίτερα αντικειμενοποιημένες σκηνές του βίντεο. Αυτές οι διάσημες μητέρες μπορούν να έχουν την καλύτερη υγειονομική περίθαλψη καθώς και θεραπείες ομορφιάς για να επιβραδύνουν την ορατή διαδικασία της γήρανσης. Οι αναπαραστάσεις αυτές στην πραγματικότητα ενίσχυσαν το μήνυμα ότι οι γυναίκες μπορούν να θεωρηθούν milfs (και κατ’ επέκταση σεξουαλικά επιθυμητές) μόνο αν το σώμα τους ανταποκρίνεται στα πρότυπα ενός ιδανικού σωματότυπου και της νεότητας.

Λύνοντας τον γρίφο των MILF

Στο βιβλίο Beyond Milf -μια ανάλυση του ρόλου της MILF στην πορνογραφία και στην ποπ κουλτούρα- η συγγραφέας May Friedman υποστηρίζει ότι ο όρος «αρνείται τη σεξουαλική δράση, τοποθετώντας τις μητέρες ως αποδέκτες σεξουαλικής προσοχής και ως σεξουαλικά αντικείμενα και όχι ως ενεργές ή συμμετέχουσες στη διαδικασία».

Αυτό που έχουν κοινό οι “milfs”, λέει, είναι ότι είναι: «σχεδόν πάντα λευκές, συνήθως μεσαίας ή ανώτερης τάξης και παρουσιάζονται παγκοσμίως σε ετεροφυλόφιλα πλαίσια».

Η Jennifer Coolidge ως μητέρα του Stifler στο American Pie 2, 2001.

Αυτό το επιχείρημα μπορεί να επιβεβαιωθεί για τη μαμά της Stacy και τη μαμά του Stifler. Αυτές οι MILF τοποθετούνται ρητά σε σχέση με τα έφηβα αγόρια ή τους νεαρούς άνδρες – αρνούμενες ένα όνομα και οριζόμενες από την ιδιότητά τους ως «μητέρες».

Είναι η αμηχανία των εφηβικών πεποιθήσεων που κάνει αυτά τα προϊόντα της ποπ κουλτούρας χιουμοριστικά. Και όμως, το Stacy’s Mom και το American Pie δεν γράφτηκαν από έφηβα αγόρια, αλλά από ενήλικες άνδρες. Για ορισμένα σύγχρονα ακροατήρια οι εφηβικές κωμωδίες που μεσουρανούσαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 θεωρούνται απαρχαιωμένες και προσβλητικές.

Το Milf Manor, αποτελεί μια τηλεοπτική σειρά ριάλιτι που έχει προκαλέσει οργή για το σεξιστικό και το οριακά αιμομικτικό της περιεχόμενο.

Η σειρά ακολουθεί οκτώ «καυτές μαμάδες» ηλικίας 40 έως 60 ετών, που προσπαθούν να βρουν την αγάπη με νεότερους άνδρες σε μια πολυτελή έπαυλη. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα ριάλιτι σόου, μια ανατροπή αποκαλύπτεται στα πρώτα 15 λεπτά – καθώς θα αρχίσουν να βγαίνουν ραντεβού η μια  με τον γιο της άλλης.

Αυτή η σειρά διαφέρει από τις προηγούμενες απεικονίσεις των MILF, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται σε άβολη θέση με τις πρόσφατες ανησυχίες της τηλεοπτικής βιομηχανίας για την ισότητα, την ένταξη και τη γυναικεία δράση.

Σε αντίθεση με τις milfs που απεικονίζονται από τη μαμά της Stacy, τη μαμά του Stifler και την κυρία Robinson, το ριάλιτι Milf Manor απαρτίζεται κυρίως από έγχρωμες γυναίκες. Αυτή η ποικιλομορφία αναδεικνύει μια αλλαγή στην προαναφερθείσα αντίληψη ότι οι milfs είναι «σχεδόν πάντα λευκές».

Η πιο σημαντική αλλαγή προέρχεται από την άνοδο του «ποπ φεμινισμού», κατά την οποία η απλή παρουσία γυναικών θεωρείται αρκετή για να χαρακτηριστεί μια σειρά ως «φεμινιστική». Οι δημιουργοί του Milf Manor χρησιμοποιούν τη γλώσσα της «ενδυνάμωσης» για να δικαιολογήσουν την εκπομπή. Η εκτελεστική παραγωγός Daniela Neumann ισχυρίζεται:

Οι άνδρες μέσης και μεγαλύτερης ηλικίας βγαίνουν με νεότερες γυναίκες εδώ και γενιές και είναι κάτι που φαντάζει αυτονόητο. Τώρα είναι η σειρά των γυναικών να νιώσουν ενδυναμωμένες.

Η εξέλιξη των MILF

Το μεγαλύτερο πείραμα στον κόσμο σχετικά με την ανθρώπινη επιθυμία, το οποίο διεξήχθη το 2011, υπέδειξε ότι η γοητεία των μιλφ έγκειται στη σεξουαλική αυτοπεποίθηση, τη δράση και τις γνώσεις τους. Αυτές οι ιδιότητες είναι ιδιαίτερα ελκυστικές για τους νεαρούς άνδρες που έχουν κολλήσει στο μεταίχμιο μεταξύ της παιδικής κατάστασης και της ενήλικης αυτονομίας.

Στην ταινία The Graduate, για παράδειγμα, ο Benjamin Braddock -που υποδύεται ο Dustin Hoffman– επιστρέφει από το πανεπιστήμιο χωρίς στόχους και όνειρα στη ζωή του, βιώνοντας μια βαθιά αποξένωση. Η κυρία Ρόμπινσον είναι αυτή που γεμίζει το κενό που του προκαλεί η αποσύνδεσή του από τους γονείς του και την υπόλοιπη κοινωνία.

Η Anne Bancroft ως κυρία Robinson στο The Graduate, 1967.

Όταν ο όρος MILF άρχισε να επικρατεί τη δεκαετία του 1990, οι ΗΠΑ βίωναν μια αύξηση των νέων ανύπαντρων μητέρων και την μείωση των γάμων και της τεκνοποιίας. Μια έρευνα διαπίστωσε ότι οι νέοι ενήλικες παρέμεναν στο πατρικό σπίτι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ποτέ άλλοτε.

Αυτό είχε αντίκτυπο στις αναπαραστάσεις της οικογένειας στην οθόνη, καθώς όσο η μητέρα του Stifler όσο και η μητέρα της Stacy είναι αμφότερες μονογονείς. Οι ανησυχίες για τη «σταματημένη ανάπτυξη» των νέων ανδρών αυξήθηκαν μετά την οικονομική κρίση, και η πανδημία COVID επιδείνωσε την ψυχική υγεία των εφήβων που αναγκάστηκαν να παραμείνουν στο σπίτι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το Milf Manor αντλεί από την εντατικοποίηση της οικογενειακής εγγύτητας που επέφερε η πανδημία, εξερευνώντας με αμήχανο τρόπο τις εντάσεις αυτής της δυναμικής.

Οι απεικονίσεις των μιλφ ανταποκρίνονται στις πολιτισμικές αλλαγές και τις ανησυχίες γύρω από την ενηλικίωση. Στη δεκαετία του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αποτύπωναν την λευκή, μεσοαστική εικόνα των αμερικανικών προαστίων. Από τα τέλη της δεκαετίας του 2000, η τηλεοπτική αποτύπωση των μιλφ έχει γίνει πιο ποικιλόμορφη – καθώς εκπομπές όπως το Milf Manor καθιστούν σαφές ότι οι επισφαλείς κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες εξακολουθούν να επηρεάζουν τους τρόπους με τους οποίους απεικονίζονται οι οικογενειακές σχέσεις στην οθόνη.