Ας ξεκινήσουμε λέγοντας ότι δεν έχω πρόβλημα με κανένα όχημα είτε είναι αυτοκίνητο, μηχανή, πατίνι ή ποδήλατο. Ωστόσο, πάντα θα έχω πρόβλημα με τους οδηγούς που δεν συμμορφώνονται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και γίνονται επικίνδυνοι για τους υπόλοιπους που βρίσκονται στο δρόμο. Αφού ξεκαθαρίσαμε τα πράγματα, θα μιλήσουμε για τα πρακτικά και οικονομικά πατίνια.
Είναι γεγονός ότι αν κινείσαι εντός του κέντρου της Αθήνας ο πιο γρήγορος τρόπος να κινηθείς είναι με μηχανάκι ή πατίνι. Πολλοί θεωρούν ότι είναι άδικο να μην πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας αφού κινούνται στο οδόστρωμα πάνω σε κάποιο όχημα, αλλά αυτό θεωρώ ότι είναι το μικρότερο πρόβλημα, που προσωπικά δεν ενδιαφέρει, αφού έτσι ορίζει ο νόμος. Μιας που είπα νόμος, ας δούμε τι ορίζει για τα πατίνια:
– Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα.
– Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπών ΕΠΗΟ δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα. Ετσι, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται σε επαρχιακές οδούς, στις μεγάλες λεωφόρους, σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας.
– Οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αφτιά τους και φυσικά να μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, παρά μόνο με ανοικτή ακρόαση.
– Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.
– Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί και επιτρέπεται η οδήγησή τους σε άτομα άνω των 12 ετών.
– Αν έχουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Επιτρέπεται η οδήγησή τους από 15 ετών και άνω.
– Αν υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι, υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατοδρόμους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
– Τη νύχτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.
– Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.
– Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος.
– Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
– Οταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.
Έχω επισημάνει τις τρεις πιο συχνές παραβάσεις που συναντώ να κάνουν καθημερινά κάποιοι οδηγοί πατινιών στους δρόμους της Αθήνας, όπου κυρίως κινούμαι. Ας τις αναλύσουμε μία μία.
Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα
Έχω δει πολλά πατίνια να κινούνται με πάνω απο 25 χλμ./ώρα και να κάνουν σφήνες ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Που το ξέρω; Και στις δύο περιπτώσεις που συνάντησα πριν αρχίσουν να κάνουν σφήνες, ήμουν από πίσω τους και πήγαινα με 35 χλμ./ώρα με αυτούς να πηγαίνουν πιο γρήγορα από μένα.
Πρόκειται για πατίνια που έχουν μεγαλύτερο όγκο και κανονικά θα χρειάζονταν δίπλωμα για να μπορούν να οδηγηθούν. Ας επανέλθουμε στο γράμμα του νόμου. Ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα, όπως και πατίνια με τελική ταχύτητα τα 25 χλμ./ώρα, δεν είναι απαραίτητο το δίπλωμα οδήγησης.
Ναι, είναι λάθος οποιοδήποτε όχημα που κινείται στο οδόστρωμα να μην ξέρει τα σήματα, αλλά δυστυχώς δεν είναι στο δικό μας χέρι να το αλλάξουμε. Ίσως, αν είχαν δώσει την εξέταση, να μην τα παραβίαζαν τόσο συχνά (όχι ότι τα μηχανάκια πάνε πίσω).
Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπών ΕΠΗΟ δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα
Εδώ υπάρχει μάστιγα. Πάρα πολλές φορές έχω πετύχει πατίνια στην Κηφισίας και την Μεσογειών, που οι περισσότεροι οδηγοί παραβιάζουν το όριο ταχύτητας και τρέχουν σα να ανοίξουν μία πύλη, να μπουν μέσα και να ταξιδέψουν στον χρόνο. Ακόμα και να μην υπήρχε αυτή η συνθήκη, τα υπόλοιπα οχήματα κινούνται με ταχύτητα άνω των 50 χλμ./ώρα που σημαίνει ότι αν σε κάποιο τυφλό σημείο υπάρχει λίγα μέτρα πιο μπροστά πατίνι, το πιο πιθανό είναι να προλάβουν να φρενάρουν.
Ακόμα και να προλάβουν, το σταμάτημα προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα θα είναι τόσο απότομο, που υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί καραμπόλα. Νομίζω ότι αυτή είναι η παραβίαση – αν έπρεπε να τις αξιολογήσουμε- είναι η πιο επικίνδυνη απ’ όλες τις υπόλοιπες.
Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος
Σε αυτή την περίπτωση έχω παρατηρήσει ότι όσοι οδηγοί διαθέτουν πατίνι που κινείται με πάνω από 25 χλμ./ώρα -χωρίς βέβαια να το επιτρέπει ο νόμος- συνήθως φοράνε κράνος. Από την άλλη, πολύ μεγάλο ποσοστό των οδηγών των πατινιών που επιτρέπονται στην άσφαλτο, συνήθως κυκλοφορούν χωρίς κράνος. Εδώ δεν τίθεται μόνο θέμα νόμου, αλλά και θέμα ασφάλειας του ίδιου του οδηγού.
Ναι το κράνος μπορεί να σώσει τη ζωή κάποιου αν υπάρξει πτώση και ιστορίες επιζώντων ατυχημάτων, το επιβεβαιώνουν καθημερινά. Δεν περιμένω ότι θα εμφανιστεί η τροχαία και θα αρχίσει να “κόβει” πρόστιμα σε όσους δεν έχουν κράνος, αν το έκανε δεν θα συνέχιζαν να κυκλοφορούν και τόσοι αναβάτες δικύκλων καθημερινά. Αυτό το μέτρο είναι αναγκαίο να το παίρνετε μόνοι, ειδικά αν κυκλοφορείτε στους δρόμους του κέντρου που η επικινδυνότητα χτυπάει κόκκινο.
Επίσης, καλό θα ήταν να φοράτε πάντα ένα ζευγάρι γάντια και ένα μπουφάν ή ζακέτα, που πάλι σε περίπτωση πτώσης μπορεί να σας προστατεύσει από εκδορές που μπορεί να προκληθούν.
Γιατί είναι επικίνδυνοι οι οδηγοί των πατινιών;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πολύ απλή. Ο λόγος είναι ότι δεν έχουν οδηγική συμπεριφορά. Δεν τους βάζω όλους στο ίδιο τσουβάλι. Σαφώς υπάρχουν κι αυτοί που τηρούν τον Κ.Ο.Κ., που μπορεί να έχουν δίπλωμα ή να οδηγούν και κάποιο άλλο όχημα. Ίσως, κάποιοι από μόνοι τους έχουν επιλέξει να σέβονται τον δρόμο και τους υπόλοιπους οδηγούς. Ωστόσο, μιλάμε για την μειοψηφία των οδηγών πατινιών.
Η πλειοψηφία αυτό που κάνει σίγουρα είναι να παραβιάζει τον ερυθρό σηματοδότη. Μερικοί αλλάζουν λωρίδα χωρίς να κοιτάξουν ή μεταφέρουν και δεύτερο άτομο. Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε το μέγεθος της επικινδυνότητας αυτών των παραβάσεων. Ελπίζουμε ότι είναι αυτονόητες. Το μόνο που θα πούμε είναι ότι τίθονται σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Η χρήση της αριστερής λωρίδας είναι μόνο για προσπέραση. Ειδικά όσον αφορά τα πατίνια και ποδήλατα, οφείλουν να κινούνται στη δεξία πλευρά, αφού σε διαφορετική περίπτωση παρεμποδίζουν την κυκλοφορία.
Τι θα έπρεπε να γίνει;
Οποιοσδήποτε οδηγεί στην Αθήνα, ό,τι κι αν οδηγεί θα έπρεπε υποχρεωτικά να δίνει εξέταση στα σήματα οδήγησης. Όλοι οφείλουν να σέβονται τους υπόλοιπους οδηγούς και να γνωρίζουν πότε έχουν προτεραιότητα και για τη δική τους ασφάλεια. Ναι, όλοι ξέρουν τι σημαίνει ερυθρός σηματοδότης, όμως αν η ίδια η πολιτειά δεν αναγκάσει τους οδηγούς να περάσουν από αυτή τη διαδικασία, λανθασμένα μπορεί να θεωρούν ότι υπάρχουν άλλοι κανόνες γι’ αυτούς.
Όλοι οι οδηγοί στην άσφαλτο θα έπρεπε να θεωρούνται ισότιμοι μεταξύ τους και η εξέταση στα σήματα είναι μία καλή αρχή για να γίνει πράξη.
Τώρα θα πούμε το αυτονόητο, που ακόμα δεν βλέπουμε να γίνεται. Ποιο είναι αυτό; Η επιβολή προστίμων. Όχι μόνο για πατίνια, αλλά για όλα τα οχήματα. Καθημερινά πραγματοποιούνται χιλιάδες παραβάσεις και προκαλούνται δεκάδες ατυχήματα εξαιτίας αυτών των παραβάσεων. Συνεχίζει να υπάρχει το “ο σώζων εαυτόν σωθήτω”, αλλά μερικές φορές δεν σώζεται και ναι γι’ αυτό φταίει η πολιτεία που μας έχει δώσει τη συγκεκριμένη παιδεία.
Όλα τα οχήματα κινούνται ανεξέλεγκτα και κάθε μέρα ευχαριστούμε την τύχη που γυρίζουμε στο σπίτι μας ζωντανοί. Αλλά για πόσο ακόμα;