Είναι δυνατόν (σχεδόν) ένα ολόκληρο έθνος να τελεί υπό μαζική…. παράκρουση ως προς μια συγκεκριμένη μάρκα αυτοκινήτου;

Το έθνος είναι η Αλβανία και η μάρκα ΙΧ είναι η Μερσεντές, με την Deutsche Welle να προγματοποιεί ένα πολύ ενδιαφέρον πέιραμα-ρεπορτάζ προκειμένου να αποδείξει και να αναδείξει την σχεδόν συλλογική (και ενδεχομένως ψευδο-ταυτοτική) προτίμηση των βόρειων γειτόνων μας αναφορικά με τα αυτοκίνητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το γερμανικό κανάλι έκανε λοιπόν προ ημερών το εξής: έστειλε έναν δημοσιογράφο του να στηθεί και να περιμένει σε έναν κεντρικό δρόμο των Τιράνων. Μετά, ο Lennart Behnke πάτησε το χρονόμετρο στο κινητό του και μέσα σε δέκα λεπτά, σε μία και μόνη διασταύρωση της αλβανικής πρωτεύουσας, μέτρησε όχι πέντε, ούτε δέκα, αλλά… 103 αυτοκίνητα μάρκας Mερσεντές να περνούν από μπροστά του.

Τα νούμερα, επίσης, είναι εξίσου χαρακτηριστικά: σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Αλβανικού Ινστιτούτου Στατιστικής (Albanian State Statistics Institute) για το 2021, από τα συνολικά 740.000 αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στους αλβανικούς δρόμους, τα 212.000 – δηλαδή το 1/3 ή το 29% – ήταν μάρκας Mερσεντές – στην συντριπτική τους πλειοψηφία μεταχειρισμένα και εισαγωγής. Και φυσικά, στην πλειονότητά τους, αυτοκίνητα Μερσεντές που κατασκευάστηκαν πολύ πριν το 2000.

Αν θεωρείτε ότι το 1 στα 5 αυτοκίνητα δεν είναι ένας αρκετά μεγάλος αριθμός, κάντε το ίδιο πείραμα και για τον εαυτό σας: βγείτε στην γωνία Κηφησίας και Αλεξάνδρας και μετρήστε πόσες Μερσεντές θα περάσουν από μπροστά σας. Πάμε στοίχημα ότι δεν θα είναι καν 1 στις 20; 

Αρα έδω μιλάμε για ένα συγκεκριμένο γεγονός που αποτυπώνεται και αριθμητικά.

Όμως, δοθέντων τούτων, πού μπορεί να οφείλεται η αδιαμφισβήτητη αυτή κυριαρχία της γερμανικής μάρκας στη γειτονική μας χώρα;

Σύμφωνα με το σχετικό και αναλυτικό ρεπορτάζ, η ιστορική σύνδεση ξεκινάει από…. πολύ ψηλά, όπως το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι: οι Μερσεντές γνώριζαν μεγάλη απήχηση στους ηγέτες της χώρας, από το βασιλιά Ζογ Α΄μέχρι τον Ενβέρ Χότζα.

Τόσο ο αλβανός μονάρχης, όσο και ο δικτάτορας, διέθεταν έναν στόλο από επιβλητικές λιμουζίνες Μερσεντές. Λόγου χάρη, ο Χότζα κυκλοφορούσε με την υπερπολυτελή Mercedes-Benz 600 κατασκευής του 1966 και μάλιστα στην έκδοση Pullman, αυτή με τις έξι πόρτες καθώς και δύο αντικριστές σειρές καθισμάτων, σαν σε σαλόνι υπερωκεανείου.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του γερμανικού καναλιού, οι Αλβανοί πολίτες θεωρούν ακόμη ότι η Μερσεντές αποτελεί «υπόδειγμα αυτοκινητικής αξιοπιστίας». «Το σήμα της Mερσεντές, το αστέρι μέσα στον κύκλο, έχει το μήνυμα της αξιοπιστίας: μπορείς να κάνεις τρεις φορές το γύρο του κόσμου και αυτή θα παραμένει Mερσεντές», αναφέρει ένας παλαίμαχος αλβανός μηχανικός στο βίντεο.

Ο υπουργός που βόλταρε με μια κλεμμένη Μερσεντές

Η πιο αστεία ιστορία, πάντως, σχετικά με την… επίδραση της συγκεκριμένης μάρκας στην αλβανική αγορά είναι η παρακάτω, η οποία μάλιστα συνέβη λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 1999 στα ελληνοαλβανικά σύνορα, στο φυλάκιο της Κρυσταλλοπηγής -μιλάμε για μια εποχή που έιχαν δει το φως της δημοσιότητας πολλά δημοσιεύματα σχετικά με τα χιλιάδες κλεμμένα αυτοκίνητα από όλη την Ευρώπη που καταλήγουν, διαμέσου διαφόρων ύποπτων οδών, στην Αλβανία.

Τότε λοιπόν, ο επικεφαλής του αλβανικού υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, Σπάρτακ Πότσι, επισκέφθηκε την Ελλάδα, επιλέγοντας να ταξιδέψει οδικώς μέχρι την Αθήνα από τα Τίρανα. Ο τότε αστυνομικός Διευθυντής Φλώρινας, Κωνσταντίνος Τζέκης έδωσε εντολή να ελεγχθεί το αυτοκίνητο για να διαπιστωθεί κατά πόσο είναι κλεμμένο.

Και όντως: Το αυτοκίνητο είχε κλαπεί πριν τρία χρόνια από την Ιταλία, όπως αποκαλύφθηκε από τον σχετικό αριθμό πλαισίου. Ο τότε ομόλογος υπουργός του, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ζήτησε να μη γίνει γνωστό το περιστατικό μέχρι να υπογραφούν οι διμερείς συμφωνίες που είχαν προσυμφωνηθεί [συμφωνίες στις οποίες συμπεριλαμβανόταν και αυτή περί… λαθρεμπορίου].

Ο Πότσι συνέχισε το ταξίδι του για την Αθήνα, στη συνέχεια υπέγραψε όλες τις προσυμφωνηθείσες συμφωνίες και κατόπιν, μετά την επιστροφή του αλβανού υπουργού στη χώρα του, ο κ. Τζέκης ενημέρωσε την αλβανική αντιπροσωπεία ότι το αυτοκίνητο ήταν κλεμμένο.

Το υπουργείο Οικονομικών της Αλβανίας μετά από πολλές πιέσεις, αναγκάστηκε τελικά να παραδεχτεί ότι, όντως, το συγκεκριμένο αυτοκίνητο είχε κατασχεθεί από μια συμμορία και δόθηκε στη συνέχεια στον υπουργό ως υπηρεσιακό.