Για τις γυναίκες, οι συνέπειες ενός τροχαίου δυστυχήματος είναι συχνά πολύ πιο θανατηφόρες από ό,τι για τους άνδρες.

Σύμφωνα με τη Verity Now, μια ερευνητική ομάδα με έδρα τις ΗΠΑ που προσπαθεί να επιτύχει ισότητα μεταξύ των φύλων στην ασφάλεια των οχημάτων, οι γυναίκες έχουν 73% περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστούν και 17% περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Νωρίτερα φέτος, μια μελέτη 70.000 ασθενών που είχαν παγιδευτεί σε οχήματα διαπίστωσε ότι οι γυναίκες εγκλωβίζονταν συχνότερα από τους άνδρες.

Μέρος του προβλήματος είναι ότι τα ομοιώματα δοκιμών (dummies) που διαμορφώνονται στο μέσο γυναικείο σώμα σπάνια χρησιμοποιούνται σε δοκιμές ασφαλείας από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, επειδή μόνο τα ανδρικά ομοιώματα επιβάλλονται σε σχετικές δοκιμές από τις ρυθμιστικές αρχές.

Η Astrid Linder, Σουηδή μηχανικός και διευθύντρια έρευνας για την ασφάλεια της κυκλοφορίας στο Σουηδικό Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας Οδών και Μεταφορών, είναι αποφασισμένη να το διορθωθεί αυτό.

Σε συνεργασία με μια ομάδα μηχανικών, η Linder δημιούργησε ένα γυναικείο ομοίωμα σύγκρουσης (dummy) και το χρησιμοποιεί για να δοκιμάσει την ασφάλεια των γυναικών σε συγκρούσεις χαμηλής σοβαρότητας με οπίσθια σύγκρουση. Σύμφωνα με τη μελέτη της, οι γυναίκες έχουν περισσότερους τραυματισμούς στη σπονδυλική στήλη και στους γοφούς, πράγμα απολύτως λογικό, διότι οι γυναίκες έχουν πιο φαρδείς γοφούς, πιο φαρδιά λεκάνη και κάθονται πιο κοντά στο τιμόνι για να φτάσουν στο τιμόνι και στα πεντάλ.

Η Σουηδή μηχανικός δρ Astrid Linder και ένα γυναικείο ομοίωμα δοκιμών σύγκρουσης / Φωτ.: VTI

Η Linder μίλησε πρόσφατα στο CNN για το έργο της και για το πώς οι ισχύοντες νόμοι εμποδίζουν την ισότητα των φύλων όσον αφορά την ασφάλεια των οχημάτων.

«Στην ΕΕ, τα ρυθμιστικά πλαίσια αναφέρουν ότι για την αξιολόγηση της ασφάλειας θα πρέπει να χρησιμοποιείται το μοντέλο ενός μέσου άνδρα. Στις ΗΠΑ, το γυναικείο ομοίωμα Hybrid-III 5F έχει εγκριθεί για δοκιμές, αλλά αντικατοπτρίζει μόνο το 5ο εκατοστημόριο των Αμερικανίδων. Είναι ελαφρύτερο από ένα μέσο 12χρονο κορίτσι και δεν χρησιμοποιείται στη θέση του οδηγού για τις δοκιμές πρόσκρουσης, παρά μόνο στις θέσεις των συνοδηγών», τόνισε η Linder, και συμπλήρωσε: «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων διασφαλίζουν ότι αποδίδουν σύμφωνα με τα πρότυπα. Πρέπει να έχουμε έναν κανονισμό που να συμβαδίζει με την κοινωνία. Περιμένουμε από γυναίκες και άνδρες να χρησιμοποιούν το σύστημα μεταφορών κ.ο.κ., οπότε και τα δύο τμήματα του πληθυσμού θα πρέπει να εκπροσωπούνται στην αξιολόγηση της ασφάλειας των αυτοκινήτων».

Φωτ.: VTI