Τα όρια ταχύτητας στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Την μείωση των ορίων ταχύτητας έχει προτείνει εδώ και πολύ καιρό το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ETSC). Σε σχετική επιστολή προς 27 χώρες της Ε.Ε. απάντησαν μόλις οι 11.
Την μείωση των ορίων ταχύτητας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει προτείνει εδώ και πολύ καιρό το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ETSC). Μάλιστα ζητάει επίσημες προτάσεις σχετικά με τις κατάλληλες ταχύτητες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία και αυτή στο παρελθόν, εξέδωσε επίσημη σύσταση για νέα όρια οδήγησης στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε ως αποτέλεσμα αρκετές χώρες να λάβουν μέτρα για τη μείωση των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων για διαφορετικές κατηγορίες χρηστών του δρόμου.
Τον προηγούμενο μήνα ο πρόσφατα διορισμένος συντονιστής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, Kristian Schmidt, δήλωσε σε συνεδρίαση της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι η Επιτροπή θα παρακολουθεί τον αντίκτυπο της πρότασης. Πριν τρεις μήνες το ETSC απέστειλε επιστολή στους υπουργούς μεταφορών των 27 κρατών για να ρωτήσει την εξέλιξη του θέματος. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, σύμφωνα με την ενημέρωση που δημοσιοποίησε, έλαβε συνολικά 11 απαντήσεις.
Η Ελλάδα επισήμανε ότι το ελληνικό εθνικό στρατηγικό σχέδιο θα περιλαμβάνει τους στόχους της μείωσης των επαρχιακών δρόμων στα 80χλμ/ώρα από τα 90χλμ/ώρα που είναι σήμερα, με τη θέσπιση μέγιστης ταχύτητας στις αστικές κατοικημένες περιοχές αυτή των 30χλμ/ώρα.
Στιγμιότυπο από την Εγνατία Οδό. (ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI)
Η Βουλγαρία ανέφερε ότι η νέα της Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας έχει την άποψη ότι οι μέγιστες ταχύτητες στους δρόμους θα πρέπει να μειωθούν, με στόχο να μειωθεί η μέγιστη ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους από τα 140χλμ./ώρα σε 130χλμ./ώρα.
Η Εσθονία απάντησε ότι χρειάζονται περισσότερες πολιτικές συζητήσεις για να ληφθούν αποφάσεις.
Η Λετονία είπε ότι η υψηλότερη ταχύτητα στους κύριους δρόμους της χώρας είναι 110χλμ./ώρα και ο πρώτος αυτοκινητόδρομος της Λετονίας, ο οποίος βρίσκεται υπό κατασκευή, θα έχει όριο ταχύτητας τα 120χλμ./ώρα. Είπε, επίσης, ότι σε περιοχές κοντά σε σχολεία, νοσοκομεία κ.α το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας είναι τα 30χλμ/ώρα.
Επαρχιακός δρόμος στη Λετονία (φωτ.: Kristaps Ungurs / Unsplash)
Ο Σλοβένος υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι μελετά προσεκτικά τη δυνατότητα εισαγωγής των συνιστώμενων ορίων ταχύτητας.
Η Δανία επεσήμανε την προσέγγιση της χώρας για την προσαρμογή των ταχυτήτων σύμφωνα με τις ειδικές τοπικές συνθήκες, δηλώνοντας ότι τα προεπιλεγμένα όρια ταχύτητας είναι 80χλμ/ώρα σε επαρχιακούς δρόμους και 50χλμ/ώρα στους αστικούς δρόμους. Τα όρια όμως μειώνονται σε πολλά μέρη στα 70χλμ/ώρα και 60χλμ/ώρα σε ορισμένους επαρχιακούς δρόμους, ενώ τα 30χλμ/ώρα εφαρμόζονται σε πολλές κατοικημένες περιοχές.
Δρόμος στο Roskilde της Δανίας (φωτ.: Jesper Baerentzen / Unsplash
Ομοίως, ο υπουργός Μεταφορών του Λουξεμβούργου δήλωσε ότι υποστηρίζει πλήρως την ιδέα της μείωσης της ταχύτητας στους δρόμους, αλλά θα συνεχίσει να ενεργεί κατά περίπτωση. Σημείωσε ότι πολλά τμήματα του επαρχιακού δικτύου περιορίζονται στα 70χλμ/ώρα και οι δήμοι ενθαρρύνονται να μειώσουν τις αστικές ταχύτητες στα 30χλμ/ώρα και κατά περίπτωση σε ορισμένες περιοχές στα 20χλμ/ώρα.
Ο υπουργός Υποδομών της Ολλανδίας σημείωσε ότι η χώρα μείωσε το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100χλμ/ώρα (μεταξύ 06:00 και 19:00) τον Μάρτιο του 2020. Η μέγιστη ταχύτητα σε δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών είναι 80χλμ/ώρα, αλλά οι δρόμοι πρόσβασης εκτός κατοικημένων περιοχών συνήθως ορίζονται στα 60χλμ/ώρα. Στις αστικές περιοχές, περίπου το 70% των δρόμων έχουν μέγιστη ταχύτητα 30χλμ/ώρα, αλλά οι περιοχές χαμηλής κυκλοφορίας, όπου τα παιδιά παίζουν συχνά στο δρόμο, η μέγιστη ταχύτητα είναι 15χλμ/ώρα.
Αυτοκινητόδρομος κοντά στην περιοχή Nunspeet της Ολλανδίας (φωτ.: Margaret Polinder / Unsplash)
Η Ισπανία επεσήμανε ότι η χώρα υποστηρίζει πλήρως τις αρχές της προσέγγισης της ασφαλούς οδήγησης. Ανέφερε ότι 10.000 χιλιόμετρα υπεραστικών δρόμων είχαν χαμηλότερο όριο ταχύτητας 90χλμ/ώρα (από 100 χλμ/ώρα) από τα τέλη Ιανουαρίου 2019 και ότι κατά το πρώτο έτος εφαρμογής, οι θάνατοι σε αυτούς τους δρόμους μειώθηκαν κατά 10%. Το υπουργείο υπογράμμισε επίσης την πρόσφατη κίνηση της Ισπανίας, τον Μάιο του 2021, να μειώσει το όριο ταχύτητας στην πόλη. Αποτέλεσμα: οι θάνατοι στους αστικούς δρόμους μειώθηκαν επίσης κατά 10% τους πρώτους οκτώ μήνες εφαρμογής.
Κυκλικός κόμβος στην Βαρκελώνη (φωτ.: Benjamin Voros / Unsplash)
Η Σουηδία επεσήμανε την υιοθέτηση του Vision Zero το 1997 και την πολιτική της για τον καθορισμό ορίων ταχύτητας με βάση τα τεχνικά πρότυπα δρόμων και οχημάτων.
Τέλος, αξιωματούχος του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών δήλωσε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν πιστεύει ότι η θέσπιση γενικού ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους είναι σκόπιμη και ότι η πολιτική κινητικότητας πρέπει να επιτύχει μια δίκαιη ισορροπία μεταξύ του σεβασμού των δικαιωμάτων των πολιτών στην ατομική ελευθερία και της επιβολής των απαραίτητων κανόνων οδικής ασφάλειας. Ο αξιωματούχος είπε επίσης ότι «οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι είναι από τους ασφαλέστερους στον κόσμο», αν και σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές χώρες, η Γερμανία κατατάχθηκε μόνο στη 10η θέση σε μια κατάταξη που συνέταξε το ETSC το 2015.
Αυτοκινητόδρομος στην Γερμανία (φωτ.: op23 / Unsplash)
Οι κυβερνήσεις της Αυστρίας, του Βελγίου, της Κροατίας, της Κύπρου, της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Φινλανδίας, της Γαλλίας, της Ουγγαρίας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας, της Λιθουανίας, της Μάλτας, της Πολωνίας, της Πορτογαλίας, της Ρουμανίας και της Σλοβακίας δεν απάντησαν.
Μπορεί να καλύψει μέχρι και 416 χλμ. χωρίς εκπομπές ρύπων, ενώ ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ των λειτουργιών Eco, Normal και Sport, ανάλογα με το οδηγικό του στυλ.
Μπορεί να καλύψει μέχρι και 416 χλμ. χωρίς εκπομπές ρύπων, ενώ ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ των λειτουργιών Eco, Normal και Sport, ανάλογα με το οδηγικό του στυλ.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.