Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD ανακοίνωσε η νεότερη κυκλοφορία της – ένας εξαιρετικά γρήγορος φορτιστής της μπορεί να γεμίσει τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων σχεδόν στον ίδιο χρόνο που απαιτείται για το γέμισμα ενός ρεζερβουάρ βενζίνης (δηλαδή σε κάτι λιγότερο από πέντε λεπτά). Πρόκειται δεδομένα για καλά νέα για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, οι φορτιστές αυτοί δεν αναμένεται να είναι διαθέσιμοι διεθνώς πολύ σύντομα. Η πρωτοπόρος χώρα της Ασίας όμως δηλώνει δυναμικά το παρόν της και δείχνει ικανή να ηγηθεί τεχνολογικά στην παγκόσμια κούρσα.
Η BYD, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο ανακοίνωσε ότι ο νέος της φορτιστής – γνωστός ως Super E-Platform – μπορεί να παρέχει έως και 1000 κιλοβάτ ισχύ φόρτισης, αποκαθιστώντας έως και 400 χιλιόμετρα αυτονομίας σε μόλις 5 λεπτά. Μοιραία έρχεται η σύγκριση με τους ταχυφορτιστές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως οι Superchargers της Tesla, που φτάνουν συνήθως τα 350-400 κιλοβάτ απαιτώντας 15 λεπτά για να προσθέσουν περίπου 300 χιλιόμετρα αυτονομίας. Επομένως απαιτείται τόσο περισσότερο χρόνος, αλλά και το αποτέλεσμα όπως δείχνουν οι αριθμοί είναι μικρότερο.
«Η δημόσια φόρτιση αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο για τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων – και το μεγαλύτερο παράπονο των καταναλωτών είναι ότι ακόμα και η ταχεία φόρτιση δεν είναι τόσο γρήγορη όσο ο ανεφοδιασμός με βενζίνη» λέει η Elaine Buckberg από το Πανεπιστήμιο Harvard. «Οι φορτιστές των 1000 κιλοβάτ έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν αυτή την κατάσταση» εδώ και τώρα. Πρόκειται για ένα βήμα που είναι ικανό να στρέψει ολόκληρη την ανθρωπότητα προς την ηλεκτροκίνηση ή τουλάχιστον όσους έχουν την οικονομική επιφάνεια να αγοράσουν αυτά τα οχήματα.
Η υπερταχεία φόρτιση θα μπορούσε να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην Κίνα που αποτελεί τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο και διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων. Σε αντίθεση με τους οδηγούς σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, οι Κινέζοι κάτοικοι των πόλεων έχουν περιορισμένες επιλογές φόρτισης στο σπίτι, στηριζόμενοι περισσότερο στην εκτεταμένη δημόσια υποδομή φόρτισης. Ταυτόχρονα όμως η Κίνα είναι πολυπληθείς και δημιουργείται στις δημόσιες δομές αναπόφευκτα συνωστισμός κι έτσι μπορεί η διαδικασία να διαρκεί μόλις 5΄, ωστόσο η αναμονή είναι πολύ μεγαλύτερη και σε μία εποχή τόσων γρήγορων ρυθμών η “πολυτέλεια της αναμονής” για τους περισσότερους δεν υπάρχει.
“Δε θα μπορούν όλα τα ηλεκτρικά οχήματα να επωφεληθούν από αυτούς τους υπερταχείς φορτιστές”, επισημαίνει ο Gil Tal από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Davis. Για να αξιοποιήσουν πλήρως τις υψηλές ταχύτητες φόρτισης, τα οχήματα πρέπει να διαθέτουν την κατάλληλης φύση μπαταρίας και συμβατότητα με τον τύπο σύνδεσης των σταθμών φόρτισης. Η BYD δεν έχει απαντήσει ακόμα στο ποια μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να εκμεταλλευτούν πλήρως τους νέους της φορτιστές και ταυτόχρονα κερδίζει χρόνο, προκειμένου να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερα μοντέλα δημιουργώντας συνθήκη επανάστασης στην ηλεκτροκίνηση.
Προκλήσεις και μελλοντική ανάπτυξη
Κανένας φορτιστής δεν μπορεί να παρέχει τη μέγιστη ισχύ καθ’ όλη τη διάρκεια της φόρτισης, τονίζει ο Tal. Οι σταθμοί φόρτισης φτάνουν στην κορυφαία απόδοσή τους μόνο για λίγα δευτερόλεπτα, ενώ η ταχύτητα φόρτισης μειώνεται σταδιακά όσο η μπαταρία γεμίζει.
Επιπλέον, οι υπερταχείς φορτιστές απαιτούν μεγαλύτερα καλώδια και υγρόψυκτα συστήματα για την αποφυγή υπερθέρμανσης. Η ευρεία εγκατάστασή τους σε βασικούς οδικούς άξονες θα απαιτούσε περισσότερους μετασχηματιστές και υποσταθμούς ηλεκτρικού ρεύματος, λέει η Buckberg.
Η BYD σχεδιάζει να εγκαταστήσει 4000 τέτοιους σταθμούς φόρτισης στην Κίνα, αλλά δεν έχει ανακοινώσει σχέδια για διεθνή επέκταση.
Παρότι η υπερταχεία φόρτιση υπόσχεται μεγαλύτερη ευκολία για τους οδηγούς, ο Tal τονίζει ότι δεν είναι η μόνη λύση. Πολλοί καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να περιμένουν 30 λεπτά για φόρτιση, εφόσον μπορούν να αξιοποιήσουν τον χρόνο αυτό για ψώνια ή άλλες δραστηριότητες. «Στο μέλλον η αγορά θα γίνει πιο ευέλικτη με διαφορετικές επιλογές φόρτισης: πληρώνεις περισσότερο για υπερταχεία φόρτιση ή λιγότερο για λίγο πιο αργή φόρτιση». Φορτίσεις ταχυτήτων επομένως, όπως ακριβώς χωρίζουν και τους ανθρώπους ταξικά. Μένει να φανούν όλα τα παραπάνω στην πράξη.
*Mε στοιχεία από το NewScientist.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.