Από τον Neil Young που τα βάζει με τους Lynyrd Skynyrd, μέχρι την εσωτερική διαμάχη των Oasis, οι βεντέτες έχουν αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της ροκ κουλτούρας. Μοιάζει να είναι ένας εύκολος τρόπος για να ανταποκριθεί κανείς στο κλισέ του τι αναμένεται από έναν ροκ σταρ, προσδίδοντας μια ακαταμάχητη γοητεία σε μια παλιάς κοπής κόντρα που δεν παύει ποτέ να κάνει τους παλμούς των φανς να χτυπάνε γρήγορα. Ιδού λοιπόν οι 10 μεγαλύτερες βεντέτες στην ιστορία του ροκ εν ρολ.

Ενίοτε, οι κόντρες μπορεί να μοιάζουν στημένες. Ένα επεισόδιο που εμφανίζεται ως μια προσχεδιασμένη προσπάθεια που επιζητά προσοχή παρά από μια πραγματική κόντρα μεταξύ των συγκροτημάτων. Τις περισσότερες φορές, οι θεατρινισμοί είναι ολοφάνεροι  και το κόλπο έχει απλά καταστροφική κατάληξη για όλους τους εμπλεκόμενους.

Τούτου λεχθέντος, έτσι όπως πετσοκόβονταν οι μονομάχοι στις αρένες της Ρώμης, υπό το αετίσιο βλέμμα του όποιου Καίσαρα και της αλαλαγής του πλήθους, όπως φαίνεται ο λαός θα επιζητά πάντα «άρτον και θεάματα». Ακόμα και αν η απαξίωση του ενός για τον άλλον είναι υπερβολική, αν οι προσβολές είναι καλές, τότε όλοι μας παρασυρόμαστε σαν φανατισμένοι οπαδοί σε κερκίδες. Και σε ορισμένες περιπτώσεις, υπάρχει πραγματική βαθιά ριζωμένη έχθρα μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και όχι απλώς χαβαλές και παιχνιδάκια που αποσκοπούν σε μερικές πωλήσεις δίσκων.

Αυτή η λίστα καλύπτει τα πάντα, από εσωτερικές διαμάχες μεταξύ συγκροτημάτων μέχρι αντιπαλότητες που αφορούν τις πωλήσεις στα charts και το απόλυτο μένος.

Παρόλο που μπορεί να υπάρχει μια επιπολαιότητα στις βεντέτες, αποτελούν επίσης χαρακτηριστικό παράδειγμα του γιατί αγαπάμε τη σύγχρονη μουσική. Δεν είναι μόνο για τα τραγούδια, είναι όλη η γκάμα των προσωπικοτήτων, των ιστοριών και της δημιουργικότητας εν κινήσει που τα συνοδεύει.

Οι μεγαλύτερες βεντέτες της ροκ μουσικής:

Sex Pistols και Green Day

Ο Johnny Rotten δεν είναι γνωστός για τις διπλωματικές του ικανότητες και συγκεκριμένα υπάρχει ένα συγκρότημα που ο αθυρόστομος frontman δεν αντέχει καθόλου: οι pop punks Green Day. Παρά την διόλου punk επιλογή ενός reunion tour για να τα τσεπώσουν, ο Rotten το 1996 ανέλαβε το καθήκον να κάνει dis τα νέα παιδιά της σκηνής, κατουρώντας την περιοχή του.

Ο Billie Joe Armstrong των Green Day , όταν σε μια συνέντευξη ρωτήθηκε για την επανένωση των Sex Pistols, έκανε ένα αφελές και επιπόλαιο σχόλιο στο οποίο παραποίησε τα λόγια του Rotten και είπε: «Είμαι ο αντι-Χριστός/Παρακαλώ αγοράστε το merch μας». Στη συνέχεια, ο Rotten ρωτήθηκε από δημοσιογράφο του MTV τι μπορεί να προσφέρει το συγκρότημά του σε έναν 16χρονο πάνκη που δεν μπορούν να προσφέρουν οι Green Day και εκείνος απάντησε αθυρόστομα: «Ένα μεγάλο πουλί».

Στη συνέχεια επέκτεινε το χοντροκομμένο αστείο του υποστηρίζοντας: «Όχι, έχεις δει απομιμήσεις, αυτό έχεις δει», ξεσπάθωσε ο Lydon. «Και συμβιβάστηκες με αυτό και νομίζεις ότι αυτό είναι το ζητούμενο, Alfie. Λοιπόν, δεν είναι έτσι. Είναι κάτι παραπάνω. Λέγεται περιεχόμενο, το οποίο είναι κάτι που δεν διαθέτει καμία από αυτές τις άχρηστες τριτοκλασάτες επιχειρήσεις».

«Άκουσα ότι ο Johnny Rotten κυκλοφορούσε από δω κι από κει λόγοντας στον κόσμο ότι τον είχαμε κατακλέψει», είπε ο frontman των Green Day, Billie Joe Armstrong, στο Spin την επόμενη χρονιά, πριν πετάξει την απόλυτη προσβολή.

«Είναι αστείο, γιατί αν δεν υπήρχαν οι Sex Pistols, μπορεί να μην υπήρχαν οι Green Day, αλλά αν δεν υπήρχαν οι Green Day, οι Sex Pistols δεν θα είχαν κάνει τη μεγάλη τους περιοδεία επανένωσης».

βεντέτες

Neil Young και Lynyrd Skynyrd

Ο Young έβαλε για πρώτη φορά στο στόχαστρο τον βαθύ Νότο το 1970 στο τραγούδι του “Southern Man”, ένα κομμάτι που περιλαμβάνεται στο εμβληματικό άλμπουμ του “After The Gold Rush”, το υλικό αυτό θα ενοχλούσε ένα μεγάλο μέρος των οπαδών του που καταγόταν από την περιοχή, συμπεριλαμβανομένων των μελών των Lynyrd Skynyrd. Δύο χρόνια μετά το “Southern Man”, ο Young έριξε άλλη μια βολή στον βαθύ Νότο όταν επανήλθε στο ίδιο επίμαχο θέμα στο τραγούδι “Alabama”.

Ο Ronnie Van Zant των Lynryd Skynrd αισθάνθηκε αναγκασμένος να υπερασπιστεί τους δικούς του, δήλωσε αργότερα στο Rolling Stone: « Πιστεύαμε ότι ο Neil πυροβολούσε όλες τις πάπιες για να πετύχει μία ή δύο. Είμαστε επαναστάτες του Νότου, αλλά πέρα από αυτό ξέρουμε τη διαφορά μεταξύ σωστού και λάθους».

Όχι μόνο μίλησε στον Τύπο για το θέμα, αλλά υπερασπίστηκε την περηφάνια της περιοχής του και στο στούντιο στο “Sweet Home Alabama”. Ο ύμνος ανέφερε ακόμη και το όνομα του Shakey όταν ο Van Zant τραγούδησε με υπερηφάνεια: «Ελπίζω ο Neil Young να μην ξεχάσει, ότι οι Νότιοι δεν τον χρειάζονται ούτως ή άλλως».

Pink Floyd

Ο Roger Waters και ο David Gilmour των Pink Floyd είχαν πάντα μια κάπως προβληματική συνύπαρξη. Ο Waters ήταν πάντα κομματάκι δύσπιστος απέναντι στην ιδέα της συνεργασίας και προτιμούσε να είναι ο καπετάνιος του δικού του πλοίου. Ο Gilmour εντάχθηκε στους Pink Floyd το 1968, αλλά καθώς τα χρόνια περνούσαν, οι δύο άντρες εγκλωβίστηκαν σε έναν ανταγωνισμό για την εξουσία, καθώς τα δημιουργικά τους οράματα συγκρούονταν.

Τελικά, ο Waters εγκατέλειψε το συγκρότημα το 1985 και κινήθηκε νομικά εναντίον του Nick Mason και του David Gilmour και διεκδίκησε τα αποκλειστικά δικαιώματα για όλες τις δουλειές των Pink Floyd, συμπεριλαμβανομένου του ονόματος. Η διαμάχη στα δικαστήρια κράτησε περίπου ένα χρόνο. Τελικά, το 1987, η απόφαση πάρθηκε. Ο δικαστής έκρινε ότι ο Waters άφησε την μπάντα οικειοθελώς και δεδομένου ότι η μπάντα ποτέ δεν διαλύθηκε, τα δικαιώματα στις δουλειές των Floyd άνηκαν στους υπόλοιπους. Εντούτοις, η απόφαση δεν ήταν ολοκληρωτικά εναντίον του Waters καθώς του δόθηκαν ορισμένα δικαιώματα σε όσες δουλειές είχε συμμετάσχει. Καμία πλευρά δεν ικανοποίησε εξ ολοκλήρου, εξάλλου κάτι τέτοιο ήταν τελείως ανέφικτο.

Ο ντράμερ Nick Mason σχολίασε το 2018: « Κατά τη γνώμη μου είναι πραγματικά περίεργο, αλλά νομίζω ότι το πρόβλημα είναι ότι ο Roger δεν σέβεται ουσιαστικά τον David. Πιστεύει ότι το να συνθέτεις είναι το παν και ότι το παίξιμο της κιθάρας και η ερμηνεία είναι κάτι αμελητέο, και ότι όλα πρέπει να κρίνονται από τη σύνθεση και όχι από την εκτέλεση. Νομίζω ότι ενοχλεί τον Roger το γεγονός ότι κατά κάποιο τρόπο έχει κάνει λάθος που άφησε το συγκρότημα θεωρώντας ότι χωρίς αυτόν θα κατέρρεε».

Τα πράγματα χειροτέρεψαν ακόμη περισσότερο, όταν πρόσφατα ο Waters κατηγορήθηκε για αντισημιτισμό. Η σύζυγος του Gilmour, Polly Samson, σε αυτό το σημείο συμμετείχε στη συζήτηση δηλώνοντας: «Είσαι επίσης, ένας υποστηρικτής του Putin και ένας ψεύτης, κλέφτης, υποκριτής, φοροφυγάς, μισογύνης, παθολογικός ζηλιάρης, μεγαλομανής. Αρκετά με τις ανοησίες σου». Ο Gilmour υποστήριξε τις κατηγορίες της, και οι διαρρηγμένοι δεσμοί έμοιαζαν να φτάνουν σε ένα νέο αθεράπευτο φινάλε.

βεντέτες

Ο Dave Grohl και η Courtney Love

Μετά το θάνατο του Kurt Cobain, τόσο ο Dave Grohl όσο και η Courtney Love εισήλθαν σε μια κατάσταση πένθους που οδήγησε σε μια 15ετή διαμάχη όπου είπαν πολλά πράγματα για τα οποία αργότερα θα μετάνιωναν.

Ωστόσο, στα χρόνια που μεσολάβησαν η βεντέτα δεν φαίνεται να λύθηκε πλήρως.

Κατά τη διάρκεια μιας εμφάνισης στο Howard Stern το 1999, ο τραγουδιστής των Foo Fighters δήλωσε ότι το αγαπημένο του τραγούδι των Hole ήταν το “Teenage Whore”, καθώς ήταν το μόνο που ήταν σίγουρος ότι είχε γραφτεί από την ίδια. Η Love τότε ξεκίνησε μια νομική διαμάχη για την ακυκλοφόρητη μουσική των Nirvana και ισχυρίστηκε ότι «οι Nirvana ήταν ο Kurt Cobain».

Ισχυρίστηκε μάλιστα ότι ο Grohl είχε «σεξουαλικές εμμονές» με τον Cobain και δήλωσε ότι ο μόνος λόγος που προσέλαβε τον Taylor Hawkins ως ντράμερ των Foo Fighters ήταν επειδή έμοιαζε με τον εκλιπόντα frontman. Η τραγουδίστρια των Hole τον κατηγόρησε επίσης ότι την έπεφτε σε εκείνη και την κόρη του Kurt, Frances Bean Cobain.

Οι δυο τους αγκαλιάστηκαν το 2014 στα πλαίσια της εκδήλωσης για την ένταξη των Nirvana Rock and Roll Hall of Fame, και φάνηκε να αφήνουν οριστικά πίσω τους το παρελθόν. Ωστόσο, η Love δήλωσε στη συνέχεια ότι ο Grohl «καταβροχθίζει την περιουσία και την υπεραξία του Kurt», αφήνοντας να εννοηθεί ότι το παρελθόν εξακολουθεί να παραμένει μια ανοιχτή πληγή και για τους δυο τους.

βεντέτες

Morrissey και Robert Smith

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Morrissey μίλησε στο The Face το 1984 και ρωτήθηκε με προκλητικό τρόπο: «Αν σε έβαζα σε ένα δωμάτιο με τον Robert Smith, τον Mark E. Smith και ένα όπλο με γεμάτο γεμιστήρα, ποιος θα τσίμπαγε πρώτος τη σφαίρα;».

«Θα τους παρατάξω με τέτοιο τρόπο ώστε μια σφαίρα να διαπεράσει ταυτόχρονα και τους δυο», ανταπάντησε ο Morrissey.

«Ο Robert Smith είναι ένας κλαψιάρης. Είναι κάπως παράξενο ότι άρχισε να φοράει χάντρες όταν εμφανίστηκαν οι Smiths και είχε φωτογραφηθεί με λουλούδια. Υποθέτω ότι υποστηρίζει αρκετά αυτό που κάνουμε, αλλά ποτέ δεν μου άρεσαν οι Cure… ούτε καν το “The Caterpillar”».

Λίγα χρόνια αργότερα, ο Smith απάντησε στο Q λέγοντας «Είναι ένας πολύτιμος, μίζερος μπάσταρδος. Είναι όλα αυτά που ο κόσμος πιστεύει ότι εγώ είμαι. Ο Morrissey έχει ένα τραγούδι και το τραγουδάει ξανά και ξανά. Εγώ τουλάχιστον έχω δύο τραγούδια, το “The Love Cat” και το “Faith”:. Μακάρι ο κόσμος να ήξερε πόσο εύκολο είναι να είσαι σε γκρουπ σαν τους Smiths».

Το 2018, ο Smith μίλησε στον Guardian και παραδέχτηκε ότι «ποτέ δεν κατάλαβε πραγματικά» αυτή τη βεντέτα. Ο Morrissey θα παραδεχόταν αργότερα ότι αυτός ο διαπληκτισμός ήταν μία από τα λίγα πράγματα που έχει μετανιώσει.

Liam και Noel Gallagher

Το συγκρότημα μεγαθήριο ήταν σαν βόμβα που έσκασε στα θεμέλια της  Britpop όταν οι κεντρικές φιγούρες του γκρουπ, τα αδέλφια Noel και Liam Gallagher, κατέκτησαν τον κόσμο με το μοναδικό τους στυλ, την αδιάκοπη αλαζονεία και την καυστική γοητεία τους. Ενώ ο Noel ήταν ο πραγματικός τραγουδοποιός του συγκροτήματος, ο Liam ήταν το πρόσωπο της μπάντας, και μαζί αποτελούσαν μια απίστευτη δύναμη. Τόσο ισχυρή, μάλιστα, που όταν άρχισαν να στρέφονται ο ένας εναντίον του άλλου, όπως κάνουν τα αδέρφια, η εκρηκτική φύση τους οδηγούσε πάντα σε καταστροφή.

Τελικά, το γκρουπ διαλύθηκε το 2009, μετά από «τον καυγά στο Παρίσι», που οδήγησε στην οριστική διάλυση των Oasis.

Σε αυτό το σημείο, η σχέση μεταξύ των δύο αδελφών είχε επιδεινωθεί τόσο πολύ που πλέον ταξίδευαν χωριστά, και είχε καταντήσει απλά και μόνο μια κερδοφόρα επιχείρηση που απείχε πολύ από το αρχικό ρον εν ρολ όραμα, με τον Noel να βάζει τον εαυτό του σε ψυχολογικές δοκιμασίες με αντάλλαγμα μια «παχουλή» αμοιβή.

« Έχοντας αναφέρει όλα αυτά, μας είχαν απομείνει δύο συναυλίες, και υπολογίζω ότι αν ολοκληρώναμε την περιοδεία και έπαιρνα έξι μήνες άδεια, θα το είχα ξεχάσει και θα συνέχιζα», δήλωσε ο Noel στο Esquire το 2015. «Αλλά η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν εκείνη η νύχτα στο Παρίσι κι ένας τεράστιος καβγάς. Δεν υπάρχει καμία κρυφή αιτία».

Από τότε, τα διοικητικά στελέχη των στούντιο και ο Liam Gallagher ζητούσαν την επανένωση των Oasis για να ταρακουνηθεί η χώρα μέχρι το μεδούλι. Αλλά η υλοποίηση ενός τέτοιου ενδεχομένου έμοιαζε  να απέχει χιλιόμετρα από την πραγματικότητα.. Τώρα, μάλιστα, φαίνεται σαν να έχει περάσει η μπογιά τους, γι’ αυτό και τα αδέρφια με παραμένουν χώρια.

Oasis και Blur

Δεν μισούσαν μόνο ο ένας τον άλλον. Οι αδελφοί Gallagher και οι Blur είχαν εμπλακεί σε μια αντιπαλότητα που χώρισε τη Βρετανία στα δύο. Τα δύο συγκροτήματα ήταν περισσότερο από πρόθυμοι να ρίξουν λάδι στη φωτιά. Ρίχνοντας προσβολές ο ένας στον άλλον στον Τύπο, στα οποία οι Oasis χαρακτήριζαν τους Blur κωμικά ως « μουσική των Chas & Dave που καθαρίζουν τις καμινάδες», με αποτέλεσμα οι Blur να τους αποκαλούν υποτιμητικά ως «Oasis Quo».

Έδωσαν σκληρή μάχη για την πρώτη θέση με το “Country House” των Blur να κερδίζει το
Roll with It” των Oasis στην πολυπόθητη πρώτη θέση. Οι Blur έριξαν αλάτι στις πληγές του συγκροτήματος από το Μάντσεστερ όταν ερμήνευσαν το κορυφαίο single τους στο Top of the Pops με τον μπασίστα Alex James να φοράει μπλουζάκι των Oasis.

«Ήταν γελοίο, πραγματικά», δήλωσε ο Noel Gallagher το 2019. «Όλο αυτό το κομμάτι της Britpop ήταν τόσο αχρείαστο. Ήμασταν έτοιμοι να βγάλουμε το single μας, όταν κάποιοι τύποι από την Creation μας ενημέρωσαν ότι και οι Blur θα έβγαζαν ένα single την ίδια ημερομηνία, οπότε αποφασίσαμε να το μεταθέσουμε μια εβδομάδα αργότερα. Τότε μας πήραν τηλέφωνο και είπαν ότι κι αυτοί έβαλαν το δικό τους μια εβδομάδα πιο μετά».

Bob Dylan και John Lennon

Είναι δύσκολο να αποκρυπτογραφήσει κανείς αν ο Bob Dylan ή ο John Lennon είχε μεγαλύτερη επίδραση στην παγκόσμια μουσική, οι οποίοι άσκησαν παράλληλα τεράστια επιρροή σε πλήθος καλλιτεχνών τον τελευταίο μισό αιώνα -συμπεριλαμβανομένου και του ενός στον άλλον. Αν και οι δύο καλλιτέχνες έγραφαν τακτικά τραγούδια έχοντας κατά νου ο ένας τον άλλον, η έμπνευση του Dylan προερχόταν περισσότερο από ένα σημείο θυμού παρά θαυμασμού.

Ο Dylan εξοργίστηκε με το γεγονός ότι το “Norwegian Wood” θύμιζε τόσο πολύ το ύφος του, που του έδωσε μια απάντηση στο κομμάτι “Fourth Time Around”, όπου κορόιδευε τον Lennon.

Όταν άκουσε το Rubber Soul, ο Dylan φέρεται να είπε: «Τι είναι αυτό; Εγώ είμαι, ο Bob. [Ο Τζον] μιμείται εμένα! Ακόμα και οι Sonny & Cher με μιμούνται, αλλά, γαμώτο, εγώ το επινόησα».

Άφησε μάλιστα στον Lennon ένα όχι και τόσο διακριτικό μήνυμα στο τέλος του κομματιού, καθώς ήξερε ότι ο νούμερο ένα θαυμαστής του αναμφίβολα θα το μελετούσε. Στους δύο τελευταίους στίχους τον ακούμε να τραγουδάει: I never asked for your crutch, Now don’t ask for mine – που καθιστούν εμφανώς σαφείς τις σκέψεις του για τον Lennon.

Nirvana και Guns’ N’ Roses

Όταν οι Nirvana αναδείχθηκαν με το Nevermind το 1991 και αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης στον μουσικό κόσμο, έσπευσαν να βεβαιωθούν ότι δεν θα τους έβαζαν στο ίδιο σακί μαζί με συγκροτήματα όπως οι Guns’ N’ Roses, τους οποίους θεωρούσαν δεινόσαυρους τόσο μουσικά όσο και σε προσωπικό επίπεδο.

«Οι Guns» N« Roses ετοιμάζονταν να κάνουν μια μεγάλη περιοδεία σε μεγάλα γήπεδα μαζί με τους Metallica και ήθελαν να τους ανοίξουμε», θυμήθηκε αργότερα ο Dave Grohl. «Έτσι ο Axl τηλεφωνούσε ασταμάτητα στον Kurt. Μια μέρα περπατάμε σε ένα αεροδρόμιο και ο Kurt λέει, ‘Γαμώτο. Ο Axl Rose δεν σταματά να με παίρνει τηλέφωνα. Νομίζω ότι συμβόλιζε κάτι σημαντικότερο. Οι Nirvana δεν ήθελαν να εξελιχθούν σε Guns N’ Roses.

«Έτσι, ο Kurt άρχισε να λέει μαλακίες στις συνεντεύξεις, και τότε ο Axl άρχισε να απαντάει. Αυτό πήγαινε μπρος-πίσω σαν μαλακίες του δημορικού», πρόσθεσε ο ντράμερ των Nirvana.

Σε λεκτικό επίπεδο, οι δυο τους κονταροχτυπιόντουσαν για αρκετό καιρό, αλλά το πράγμα ξέφυγε τελείως στα βραβεία MTV το 1992, όταν ο Cobain και οι Nirvana πιάστηκαν στα χέρια με τους Guns’ N’ Roses μπροστά σε όλη τη μουσική βιομηχανία.

 

 

Cobain

The Beatles και The Rolling Stones

Ο κατάλογός μας δεν θα ήταν πλήρης χωρίς να συμπεριληφθεί η «κόντρα» μεταξύ των Beatles και των Rolling Stones. Στη δεκαετία του ’60, όταν η ποπ μουσική εξερράγη και η βρετανική εισβολή ήταν καταιγιστική, υπήρχαν δύο συγκροτήματα στην κορυφή του όρους: Οι Beatles και οι Rolling Stones. Φυσικά, στα μάτια του κοινού, μόνο ένα συγκρότημα θα μπορούσε να έχει την πρωτοκαθεδρία, και, φυσικά, αυτό συνεπαγόταν ότι, στις σελίδες του Τύπου της εποχής τουλάχιστον, οι Beatles και οι Rolling Stones ήταν άσπονδοι εχθροί.

Βέβαια, εδώ που τα λέμε, ο John Lennon δεν έκανε τα πράγματα καλύτερα, καθώς έριξε λάδι στη φωτιά, όταν σχολίασε: «Κάθε γαμημένο πράγμα που κάναμε εμείς, ο Mick κάνει ακριβώς το ίδιο – μας μιμείται», υποστήριξε τότε το σκαθάρι. «Και θα ήθελα κάποιος από εσάς τους γαμημένους underground τύπους να μου το αναφέρει, ξέρεις, το “We Love You” από το Satanic Majesties είναι Pepper είναι η πιο χοντρή μαλακία, γιατί ουσιαστικά είναι το “All You Need Is Love”», δήλωσε καυστικά ο Lennon.

Υπάρχει μια αναμφισβήτητη αλήθεια στο σχόλιό του. Παρόλα αυτά, το ίδιο θα μπορούσε να ειπωθεί και για οποιοδήποτε συγκρότημα που δραστηριοποιήθηκε την ίδια εποχή με τους Beatles. Παρόλο που ο Lennon δεν ενέκρινε ό,τι έκαναν οι Stones, δεν υπήρχε καμία έχθρα προς αυτούς σε ανθρώπινο επίπεδο και μάλιστα τα δύο συγκροτήματα τα πήγαιναν εξαιρετικά καλά πίσω από τις κλειστές πόρτες.

Δείτε επίσης: Οι ιστορίες πίσω από τις φωτογραφίες 4 εμβληματικών εξωφύλλων punk άλμπουμ