Εδώ και 17 χρόνια ήταν ο «Yeezus» ή, εσχάτως, ο «Ye».

Πλέον όμως, ο Κάνιε Γουέστ δεν είναι τίποτα. Ή, έστω, σχεδόν τίποτα.

Γιατί το πήλικο (του) τείνει προς το μηδέν.

Δεν φταίει κανείς γι’ αυτό φυσικά, παρά μόνον ο ίδιος. Ο ίδιος είναι που χαντάκωσε τον εαυτό του – και ό,τι εκπροσωπούσε εδώ και πάνω από μια δεκαετία σε μουσικό, καλλιτεχνικό, σχεδιαστικό και χορηγικό επίπεδο – με μια σειρά από αμφιλεγόμενες δηλώσεις, παράλογες αναρτήσεις στα social media και άνευ προηγουμένου, λογικής και ειρμού, κυκλοθυμικά ξεσπάσματα.

Εχει ψυχολογικά προβλήματα, όπως φημολογείται (και ο ίδιος αρνείται πεισματικά); Μεγάλος άνθρωπος είναι, κοντά 46 χρονών, μπορεί να τα λύσει με κάποιο τρόπο. Λεφτά έχει. Βασικά, λεφτά είχε ανέκαθεν -προέρχεται από πλούσια οικογένεια – χώρια τα όσα έχει κερδίσει εδώ και 20 χρόνια, είτε από τις εκατομμύρια πωλήσεις των δίσκων των, είτε από τις συνεργασίες του με την Αdidas, την GAP και τον οίκο Balenciaga.

Οπότε, δυο τινά συμβαίνουν: είτε δεν φροντίζει όπως πρέπει τον εαυτό του (και την ψυχική νόσο από την οποία πάσχει), είτε συμβαίνει το άλλο: είναι απλά ένας άνιωθος μαλάκας, ένας υπερπροβληματικός νάρκισσος που πάσχει από μπόλικα απωθημένα, συμπλέγματα και, κυρίως και πρωτίστως, ψευδαισθήσεις (περί του) μεγαλείου (του).

Τι κρίμα που κύλησε έτσι η ζωή και η καριέρα όμως για τον άνθρωπο που το 2005 δήλωνε χαμογελαστός «τώρα που κέρδισα τα πρώτα μου βραβεία Grammy, είμαι έτοιμος να λανσάρω την πρώτη μου συλλογή ένδυσης».

Και ακόμη και αν δεν το έκανε, τύποις, ουσιαστικά η μόδα του άνοιξε διάπλατα τις πόρτες της πριν 13 χρόνια, το 2009, όταν και συνεργάστηκε αρχικά με τη Nike για τη δημιουργία των αθλητικών παπουτσιών Air Yeezy και στην συνέχεια με τον οίκο Louis Vuitton σχεδιάζοντας μια ακόμη συλλογή αθλητικών υποδημάτων της φημισμένης μπράντας.

Και έπειτα, ξανά μετά από δυο χρόνια, όταν συνεργάστηκε με το γυναικείο brand DW Kanye West με την υποστήριξη της DSquared2 και ξανά μετά από μια διετία όταν τού χτύπησε την πόρτα η Αdidas.

Ήταν περίπου τότε, κάπου εκεί μεταξύ 2013-14, που ο Κάνιε σταμάτησε να ασχολείται με την μουσική και έμπλεξε αφενός με την Κιμ Καρντάσιαν (η οποία τον έμπασε στα… δήθεν μεγάλα σαλόνια, αλλά ουσιαστικά τον μετέτρεψε σε μια ακόμη πιο κιτς και λούμπεν σκιά του ήδη παρηκμασμένου εαυτού του) και αφετέρου με τον κόσμο της μόδας και των χορηγιών.

Ξέχασε εντελώς αυτό το οποίο έκανε τόσο επιτυχημένα για χρόνια (έχει κυκλοφορήσει μερικά πραγματικά σημαντικά και καλά άλμπουμ, όπως τα «The College Dropout», «808s & Heartbreak» και «My Beautiful Dark Twisted Fantasy») και πέταξε… λευκή πετσέτα στις όποιες μουσικές του αναζητήσεις.

Μετά, «φίλησε τον κώλο» του Ντόναλντ Τραμπ, συναντώμενος μαζί του στον Λευκό Οίκο, και εκεί άρχισε η πραγματική του κατηφόρα: Γιατί μπορεί έκτοτε να έχει κερδίσει πολλά δισ. δολάρια ετησίως, λόγω των πωλήσεων από το κάθε νέο μοντέλο sneakers μάρκας «Yeezy Boost» της Αdidas, αλλά αρχής γενομένης από την ψυχολογική κατάρρευση που ο ίδιος υπέστη τον Νοέμβριο του 2016, (όταν ο ίδιος υποστήριξε ότι είχε πάθει «ψυχοσωματική εξάντληση» και όχι κάποιου είδους ψυχωσικό επεισόδιο), άρχισε να την «πέφτει» σε όλους, μέχρι και στον… Κουέντιν Ταραντίνο, τον οποίο κατηγόρησε ότι του έκλεψε την ιδέα για την ταινία «Django: Unchained».

Μετά την «έπεσε» στην GAP, με την οποία, πριν από δυο χρόνια, υπέγραψε ένα «ηγεμονικό» και πλουσιοπάροχο δεκαετές συμβόλαιο για τη δημιουργία της σειράς YEEZY Gap. Πριν από ένα μήνα, στις αρχές του Σεπτέμβρη, αποσύρθηκε εκουσίως από την συμφωνία αυτή, κατηγορώντας την εταιρεία ότι αφενός αντιγράφει τα σχέδιά του και αφετέρου ότι «τον απέκλεισε από τη δημιουργική διαδικασία», ενώ δεν στάθηκε σωστή στις δεσμεύσεις της και δεν άνοιξε κάποια καταστήματα λιανικής πώλησης όπως τού είχε υποσχεθεί.

Ωστόσο, η πραγματική καταστροφή για τον Κάνιε στάθηκε ο τελευταίος αυτός μήνας, ο «Οκτώβριος της δυσαρέσκειάς του», για να παραφράσουμε και τον Σέξπιρ.

Στις αρχές του Οκτώβρη, στο fashion show που διοργάνωσε στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού για την παρουσίαση της 9ης συλλογής Yeezy, ο Kάνιε εμφανίστηκε με ένα μαύρο φούτερ που από πίσω έγραφε «White Lives Matter» [Οι ζωές των λευκών μετράνε].

Στυγνός προβοκάτορας με στόχο την αυτοπροβολή; Το εννοούσε και δεν είχε να δώσει λογαριασμό σε κανέναν;

Πάντως, το τρικυμία εν κρανίω μυαλό του αποφάσισε πως θα ήταν καλό για τον ίδιο να συνταχθεί δημοσίως με το ρατσιστικό κίνημα «White Lives Matter», το οποίο προέκυψε ως «απάντηση» στο κίνημα Black Lives Matter που προέκυψε μετά τον θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ το 2020.

Το σύνθημα πάνω στα ρούχα του θεωρείται εδώ και χρόνια ότι προάγει την «ρητορική μίσους» -δεν είναι τυχαίο ότι στο κοντινό παρελθόν έχει χρησιμοποιηθεί από την ίδια την Κου Κλουξ Κλαν!

Η αποκαθήλωσή του είχε ήδη ξεκινήσει – αλλά δεν είχε ακόμη κορυφωθεί.

Στις 6 Οκτωβρίου την «πέφτει» στην Αdidas, εγκαλώντας την για τα ίδια πράγματα ό,τι και την GAP: ότι «δεν του δίνει τον απαραίτητο χρόνο και χώρο για να δημιουργήσει» και ότι «αντιγράφει τις ιδέες του». Η γερμανική εταιρεία τού έβαλε «πάγο», ανακοινώνοντας λακωνικά ότι «πήραμε την απόφαση να επανεξετάσουμε τη συνεργασία μας μαζί του».

Ποια ήταν η… ψύχραιμη απάντηση του Κάνιε μέσω των social media; «Άντε γ@μήσου adidas. Εγώ είμαι η adidas. H adidas βίασε και έκλεψε τα σχέδιά μου», ανάρτησε σχετικά στον λογαριασμό του στο Instagram.

Το ίδιο βράδυ, λίγες ώρες μετά από την ανάρτηση αυτή, ο Γουέστ βρέθηκε καλεσμένος του (γνωστού ρατσιστή και ομοφοβικού δημοσιογράφου) Tάκερ Κάρλσον στο Fox News. Το τηλεοπτικό δίκτυο τον προστάτεψε αρχικά και δεν έδωσε στην δημοσιότητα τα παραλειπόμενα της συνέντευξής του, στα οποία αποκαλούσε όλους τους Εβραίους συλλήβδην «”καρχαρίες” που ελέγχουν όλα τα οικονομικά του πλανήτη». Ωστόσο, τα ηχητικά αυτά διέρρευσαν μέσα στις επόμενες ώρες στο Διαδίκτυο και ο Κάνιε βρέθηκε εκτεθειμένος.

Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία Meta κλείδωσε τον λογαριασμό του στο Instagram. Όχι ότι αυτό τον πτόησε: το αμέσως επόμενο πρωί, και αφού είδε ότι δεν μπορεί να εκφραστεί στο Instagram, απευθύνθηκε στους «ακολούθους» του στο Twitter. Και αυτά που έγραψε άρχισαν να ξεφεύγουν από τις γραφικότητες ενός δυνητικά διαταραγμένου μυαλού και πλέον αρχίσαμε να μιλάμε για έναν τύπο που είναι… για τα σίδερα. Εγραψε λοιπόν ο Κάνιε:

«Είμαι λίγο νυσταγμένος αυτή τη στιγμή, αλλά όταν ξυπνήσω, θα προκαλέσω τον θάνατο των Εβραίων. Το αστείο είναι ότι δεν μπορώ να γίνω αντισημίτης, πολύ απλά γιατί οι μαύροι είναι η πραγματική εβραϊκή φυλή. Γι’ αυτό σταματήστε να παίζετε μαζί μου και να προσπαθείτε να με αμαυρώσετε επειδή αντιτίθεμαι στην ατζέντα σας», έγραψε στον λογαριασμό του.

Μετά από αυτό το εμπρηστικό tweet, το Twitter ανακοίνωσε επίσημα ότι «ανέστειλε τον λογαριασμό του» στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Στη συνέχεια, περνάνε σχεδόν δέκα ημέρες σχετικής ηρεμίας και ιντερνετικής «αφωνίας» του Γουέστ. Ωσπου στις 19 Οκτωβρίου, σε ένα podcast των ράπερ N.O.R.E. και DJ EFN, ο Κάνιε ισχυρίστηκε ότι ο Φλόιντ δεν δολοφονήθηκε από τις αστυνομικές αρχές, αλλά πέθανε… από υπερβολική δόση ναρκωτικών: «Έπαθε overdose από τη φαιντανύλη. Αν κοιτάξεις, το γόνατο του άντρα δεν ήταν καν στο λαιμό του», είπε και ως αποτέλεσμα των δηλώσεών του αυτών, η οικογένεια του Φλόιντ αποφάσισε να καταθέσει αγωγή ύψους 250 εκατομμυρίων δολαρίων εναντίον του ράπερ για συκοφαντική δυσφήμιση.

Τρεις ημέρες μετά, ήρθε η οριστική πτώση του Γουέστ: Balenciaga, Adidas και Vogue έκοψαν κάθε δεσμό μαζί του, λόγω των σχολίων και των ξεσπασμάτων του αυτών.

Ήταν η οριστική ταφόπλακα της «δεύτερης», παράλληλης με την μουσική, καριέρας του Κάνιε.

«Ο Balenciaga δεν έχει πια καμία σχέση ή σχέδια για μελλοντικά πρότζεκτ με τον καλλιτέχνη», «To περιοδικό Vogue δεν σκοπεύει να συνεργαστεί ξανά μαζί του» και «Η Αdidas δεν ανέχεται τον αντισημιτισμό και οποιοδήποτε άλλο είδος ρητορικής μίσους. Η Αdidas θα σταματήσει την επιχείρηση adidas Yeezy και η απόφαση έχει άμεση ισχύ». Τρεις ανακοινώσεις, ισάριθμες απορρίψεις.

Game over, Κάνιε.