Το punk rock πάντα έδινε μεγάλη σημασία στην εικόνα και υπάρχουν μερικά διάσημα εξώφυλλα άλμπουμ που επιβεβαιώνουν περίτρανα αυτή την άποψη. Σε αυτό το άρθρο θα εξερευνήσουμε την ιστορία πίσω από τέσσερις χαρακτηριστικές εικόνες από την ιστορία του punk και της εναλλακτικής σκηνής.

Minor Threat – “Minor Threat”


Το 1984 το ομώνυμο LP των Minor Threat είχε το ίδιο εξώφυλλο με το EP που κυκλοφόρησε 1981. Η εικόνα αυτή αποτέλεσε κάτι σαν πρότυπο ας το πούμε για τα εξώφυλλα των punk rock άλμπουμ που θα ακολουθούσαν. Οι Rancid παραδειγματίστηκαν από την εικόνα στο αριστουργηματικό τους άλμπουμ του 1995, “…And Out Come The Wolves”. Για πολλά χρόνια θεωρούσα ότι ο φαλακρός άνδρας στο εξώφυλλο του ομώνυμου EP των Minor Threat ήταν ο τραγουδιστής του συγκροτήματος, Ian MacKaye, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για τον μικρότερο αδελφό του Ian MacKaye, Alec MacKaye, ο οποίος ήταν σε συγκροτήματα όπως οι Untouchables και οι Faith. Ο Alec συμμετέχει επίσης στο EP – κάνοντας δεύτερα φωνητικά στο στούντιο.

Σύμφωνα με τον φωτογράφο, δυσκολεύτηκε να πείσει τα μέλη του γκρουπ να μαζευτούν, οπότε αναγκάστηκε να τους δωροδοκήσει με κοκαΐνη.

The Ramones – “The Ramones”

punk

Η εικόνα του εξωφύλλου του πρώτου άλμπουμ των Ramones που κυκλοφόρησε το 1976 είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές στην ιστορία του punk rock. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τη Roberta Bayley που εργαζόταν ως φωτογράφος στο περιοδικό Punk, η οποία πληρώθηκε 125 δολάρια από τη δισκογραφική εταιρεία του συγκροτήματος για τη φωτογράφιση. Η εικόνα είναι έξυπνα απλή, με τα τέσσερα μέλη του συγκροτήματος να είναι ακουμπισμένα σε έναν τούβλινο τοίχο στη γενέτειρά τους, τη Νέα Υόρκη, φορώντας τα μπλουζάκια, τα αθλητικά παπούτσια, τα σκισμένα τζιν και τα δερμάτινα μπουφάν που όχι μόνο όχι μόνο θα καθόριζαν την γκαρνταρόμπα τους κατά τη διάρκεια της καριέρας τους, αλλά θα καθόριζαν και την ίδια την αισθητική του rock and roll.

Ο γυμνός τούβλινος τοίχος της φωτογραφίας βρίσκεται στη δυτική πλευρά του Albert’s Garden, ενός δημόσιου κήπου στη βόρεια πλευρά της Ανατολικής 2ης οδού μεταξύ του Bowery και της 2ης Λεωφόρου, όταν όμως ήρθε η ώρα να τραβηχτεί η φωτογραφία για το τρίτο άλμπουμ του συγκροτήματος, “Rocket To Russia“, μόλις ένα χρόνο αργότερα, η αρχική τοποθεσία για κάποιους λόγους δεν ήταν διαθέσιμη, οπότε η συγκεκριμένη φωτογράφηση έγινε σε ένα στενό πίσω από το CBGBs από τον μάνατζερ του συγκροτήματος.

«Ήμουν κάπως σπασμένος που οι πορτιέρηδες δεν άφηναν το κοινό να σηκωθεί από τις καρέκλες του. Έτσι, αυτό με εκνεύρισε σε σημείο που διέλυσα αυτή το μπάσο μου. Δυστυχώς, συνήθως καταστρέφουμε τα πράγματα που αγαπάμε».

The Replacements – “Let It Be”

Ο τίτλος του άλμπουμ-ορόσημο των The Replacements προέκυψε όταν τα μέλη του συγκροτήματος αποφάσισαν να ονομάσουν το άλμπουμ με το όνομα του επόμενου τραγουδιού που θα παιζόταν στο ραδιόφωνο, το επόμενο τραγούδι ήταν όπως ήταν φυσικό για την εποχή, το “Let It Be” των Beatles. Το εξώφυλλο απεικονίζει τα τέσσερα μέλη του συγκροτήματος στην οροφή του σπιτιού του κιθαρίστα και του μπασίστα τους, Bob και Tommy Stinson. Το σπίτι βρίσκεται στο σημείο στη Μινεάπολη ακόμα και σήμερα.

Σύμφωνα με τον φωτογράφο, δυσκολεύτηκε να πείσει τα μέλη του γκρουπ να μαζευτούν, οπότε αναγκάστηκε να τους δωροδοκήσει με κοκαΐνη (που δεν είχε) και να τους βάλει όλους σε μια ταράτσα. Ήταν ένας έξυπνος τρόπος για να τους κρατήσει όλους μαζί σε ένα μέρος. Η φωτογράφιση φάνηκε να αντικατοπτρίζει, με πολλούς τρόπους, την ταραχώδη και λαμπρή καριέρα των Replacements γενικότερα.

The Clash – “London Calling”

Η θρυλική φωτογραφία που κοσμεί το εξώφυλλο του άλμπουμ “London Calling” των The Clash τραβήχτηκε σε μια συναυλία στις 20 Σεπτεμβρίου 1979 στο Palladium από την Pennie Smith. Η εικόνα δεν ήταν σκηνοθετημένη, αλλά η αυθόρμητη καταγραφή στιγμιαίας εκνευρισμού του μπασίστα του συγκροτήματος, Paul Simonon, όπως εξήγησε ο ίδιος σε συνέντευξή του στη Fender το 2011: «Ήμουν κάπως σπασμένος που οι πορτιέρηδες δεν άφηναν το κοινό να σηκωθεί από τις καρέκλες του. Έτσι, αυτό με εκνεύρισε σε σημείο που διέλυσα αυτή το μπάσο μου. Δυστυχώς, συνήθως καταστρέφουμε τα πράγματα που αγαπάμε».

Αυτό το μπάσο ήταν το αγαπημένο του Fender Precision bass, το οποίο θρυμματίστηκε σε πολλά κομμάτια, μερικά από τα οποία ο Simonon φύλαγε για χρόνια στο πατάρι του σπιτιού του και πλέον κοσμούν διάφορα μουσεία. Η εμβληματική φωτογραφία ένας  γραφίστας ονόματι Ray Lowry επεξεργάστηκε την εικόνα και πρόσθεσε μια γραμματοσειρά  που θυμίζει το ντεμπούτο άλμπουμ του Elvis Presley.

Δείτε επίσης: Όταν η αναρχία «πουλάει»: Τα 10 πιο επιτυχημένα πανκ άλμπουμ όλων των εποχών