Οι μουσικοί είναι ως επί τω πλείστον δημιουργικοί άνθρωποι που προσπαθούν συνεχώς να είναι μπροστά από τις εξελίξεις. Κατά κάποιον τρόπο, όλη τους η δουλειά έγκειται στο να προσπαθούν να προβλέπουν το μέλλον: Πρέπει συνεχώς να ανακαλύπτουν τι είδους μουσική πρέπει να γράψουν στη συνέχεια. Πρέπει να έχουν την διορατικότητα να μαντεύουν αν το ύφος που χρησιμοποίησαν στο τελευταίο τους άλμπουμ εξακολουθεί να αρέσει στους fans ή αν θα πρέπει να προσθέσουν κρυφά κάποια progressive στοιχεία στο επερχόμενο άλμπουμ. Θα αρέσει στον κόσμο ο τάδε ή ο δείνα συναυλιακός χώρος ή το νέο τους σκηνικό σόου ή θα τους πετάνε ντομάτες; Θα αρέσει το νέο σούπερ 12λεπτο σόλο στο μπάσο που μόλις σκαρφίστηκαν, ή θα βαρεθούν τη ζωή τους; Ένας μικρός βαθμός διορατικότητας αποτελεί ουσιαστικά προϋπόθεση στον συγκεκριμένο χώρο.

Είτε τυχαία, είτε σκόπιμα, είτε απλώς λόγω του τεράστιου αριθμού των τραγουδιών, αυτή η ανάγκη για διαρκή μαντική ικανότητα είχε ως αποτέλεσμα πολλοί μουσικοί να προβλέψουν το μέλλον. Μερικές φορές τα καταφέρνουν τόσο καλά που είναι σχεδόν τρομακτικό. Κλειδώστε χίλιους μουσικούς σε ένα δωμάτιο με χίλιες κιθάρες, και θα μπορούσαν άνετα να γράψουν μια ροκ όπερα ανάλογη με τις προφητείες του Νοστράδαμου.

10 μουσικοί που προέβλεψαν το μέλλον:

1. Ο Leonard Cohen ήξερε ότι ο Donald Trump θα κέρδιζε τις εκλογές πριν από οποιονδήποτε άλλον.

Ο Leonard Cohen ήταν πάντα ένας μουσικός μάντης. Σύμφωνα με το Vulture, έγραψε παράξενα προφητικά τραγούδια. Οι άνθρωποι τα ερμήνευσαν ως προφητείες για διάφορες ιστορικές εξελίξεις. Πολλοί μάλιστα τα βλέπουν ως ανατριχιαστικά ακριβείς περιγραφές της αναταραχής που προκάλεσε η νίκη του Donald Trump το 2016 στις περιοχές της χώρας που υποστήριζαν τους Δημοκρατικούς. Κάποια από τα φαινόμενα αυτά είναι σίγουρα εντελώς συμπτωματικά. Τα περισσότερα από αυτά τα τραγούδια ήταν ανοιχτά σε ερμηνείες και ο ίδιος ο Cohen δήλωσε ότι του άρεσε να εστιάζει σε γενικά θέματα και όχι σε συγκεκριμένα γεγονότα. Μάλλον δεν διέθετε υπεράνθρωπες δυνάμεις πρόγνωσης του μέλλοντος.

Ασφαλώς, ενδέχεται να διέθετε. Ο γιος του καλλιτέχνη, ο Adam Cohen, κατέθεσε μια ιστορία που δείχνει ότι ο τραγουδιστής γνώριζε πραγματικά κάτι που οι υπόλοιποι από εμάς δεν ήξεραν. Σύμφωνα με την εφημερίδα Montreal Gazette, ο πρεσβύτερος Cohen ήταν σίγουρος ότι ο Trump θα εκλέγονταν πρόεδρος, ακόμη και όταν όλοι οι υπόλοιποι πίστευαν ότι η υποψηφιότητα του μεγιστάνα των ακινήτων ήταν ένα αστείο. Ο κόσμος γελούσε με τον Cohen και υπέθετε ότι η ιατρική μαριχουάνα που χρησιμοποιούσε για να αντιμετωπίσει τη λευχαιμία του επηρέαζε τη λογική του.

Φυσικά, αποδείχθηκε ότι ο Cohen είχε δίκιο και προφανώς αισθανόταν τόσο σίγουρος γι’ αυτό που αποχώρησε από τη ζωή προτού η ιστορία τον δικαιώσει. Ο νονός της μελαγχολίας υπέκυψε αθόρυβα στην ασθένειά του την προηγούμενη ημέρα των εκλογών του 2016.

μουσικοί
Leonard Cohen

2. Η Kate Bush με το “A Deeper Understanding” προέβλεψε τις παγίδες της ψηφιακής εποχής

Οι περισσότεροι καλλιτέχνες δεν γνώριζαν ότι θα ζούσαν στην ψηφιακή εποχή. Η εποχή του αναλογικού ήχου αναμενόταν να είναι ο κανόνας για όσους αναζητούσαν τον ζεστό ήχο του βινυλίου, αλλά από τη στιγμή που οι υπολογιστές άρχισαν να κυριαρχούν στη δεκαετία του 1980, ολόκληρος ο κόσμος της μουσικής επρόκειτο να αλλάξει απότομα. Η Kate Bush γνώριζε ήδη τη δύναμη που μπορούσε να ασκήσει ο κυβερνοχώρος, και αυτό που περιγράφει το “A Deeper Understanding” δεν απέχει πολύ από αυτό που ορισμένοι άνθρωποι σήμερα γίνονται έρμαια των τηλεφώνων τους και της τεχνολογίας γενικότερα.

Ενώ η Bush ήταν γνωστή για την εντυπωσιακή μουσική της, αυτό το τραγούδι είναι σχεδόν νοσοκομειακά ψυχρό, καθώς αφηγείται την ιστορία ενός ανθρώπου που ερωτεύεται τον υπολογιστή του. Σε αντίθεση με το είδος της Blade Runner-ικής γοητείας του τραγουδιού, αυτή είναι η πραγματικότητα στην οποία καταλήγουν πολλοί άνθρωποι αν δεν είναι προσεκτικοί.

Ενώ οι περισσότεροι μουσικοί αντιμετωπίζουν τον υπολογιστή ως ένα εργαλείο για τη δημιουργία μουσικής, η Bush ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 γνώριζε ότι το να έχουμε σαν ανθρωπότητα τόση δύναμη στα χέρια μας, θα μπορούσε να είναι εξίσου επικίνδυνο αν βρεθεί σε λάθος χέρια. Είναι άλλο πράγμα να χρησιμοποιείς έναν υπολογιστή για καλό σκοπό, αλλά αν τον αφήσεις να σε απορροφήσει, κάθε είδους ανθρώπινης αλληλεπίδρασης αρχίζει να καθίσταται περιττή.

3. Οι The Buggles προέβλεψαν το μέλλον της τηλεόρασης

Όταν το MTV έκανε το ντεμπούτο του, ολόκληρος ο μουσικός κόσμος έδειχνε αιφνιδιασμένος. Οι περιοδείες ήταν συνήθως το μέσο με το οποίο ένα συγκρότημα έβγαζε το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων του, αλλά αν ξαφνικά έφτιαχνε ένα τρίλεπτο βίντεο, κατάφερνε να τραβήξει την προσοχή των απανταχού εφήβων. Και όταν το κανάλι ξεκίνησε με την ωδή των The Buggles στην τηλεόραση, δεν επρόκειτο απλώς για μια πιασάρικη μελωδία. Αλλά για μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία.

Ενώ πολλά τραγούδια από τις πρώτες μέρες του MTV δεν άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου, το “Video Killed The Radio Star” εξακολουθεί να ακούγεται σαν το μέλλον της μουσικής. Πέρα από τους απίθανους δεύτερους τραγουδιστές που φωνάζουν το ρεφρέν, η θεματολογία του τραγουδιού για το ραδιόφωνο που σκοτώνεται από την τηλεόραση ήταν πολύ πιο διαδεδομένη από ό,τι πολλοί άνθρωποι συνειδητοποιούσαν.

Acts όπως ο David Bowie μεταπήδησαν στο MTV χωρίς κανένα ενδοιασμό, αλλά για εκείνους που δεν κατάφεραν να κερδίσουν τα οπτικά τους γαλόνια, έμειναν στην απ’ έξω. Οι Buggles είχαν πάντα μια sci-fi χροιά στο σύντομο πέρασμά τους, αλλά αν αναλογιστεί κανείς ότι αυτή ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία τους, δεν είναι παράλογο να πούμε ότι πραγματικά προέβλεψαν μέλλον.

4. Ο Jim Morrison είχε προβλέψει την ηλεκτρονική χορευτική μουσική από το 1969

Το 1969, ο Jim Morrison έδωσε την τελευταία του συνέντευξη στο Rolling Stone. Επρόκειτο για έναν έκπτωτο Lizard King, που βρισκόταν στο κατώφλι του θανάτου και το στάτους του αθάνατου θρύλου που θα έκανε τον κόσμο να ξεχάσει την παρακμιακή και κουρελιασμένη, έσχατη εικόνα του. Παρόλα αυτά, το μυαλό του Morrison ήταν κοφτερό όπως πάντα. Τόσο κοφτερό, μάλιστα, που με πρόχειρους υπολογισμούς κατάφερε να προβλέψει το μέλλον της μουσικής. Σε ένα σημείο της συνέντευξης, έκανε αυτή την ανατριχιαστικά ακριβή πρόβλεψη: «Μπορώ να δω έναν μοναχικό καλλιτέχνη με πολλές κασέτες και πολλά ηλεκτρονικά … σαν μια προέκταση του συνθεσάιζερ Moog – ένα πληκτρολόγιο με την πολυπλοκότητα και τον πλούτο μιας ολόκληρης ορχήστρας, καταλαβαίνετε; Υπάρχει κάποιος εκεί έξω, που δουλεύει σε ένα υπόγειο, και απλά εφευρίσκει μια εντελώς νέα μουσική μορφή».

Και αυτό είναι … ξεκάθαρα το EDM. Περιέγραψε έτσι άνετα την άνοδο της ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής και τους σούπερ σταρ DJs που τελικά θα γίνονταν τουλάχιστον τόσο δημοφιλείς όσο και οι μεγαλύτεροι ροκ σταρ. Παρά το γεγονός ότι οι δικές του ρίζες βρίσκονταν σε ένα πολύ διαφορετικό είδος μουσικής, ο Morrison δεν πίστευε ότι αυτή η εξέλιξη θα ήταν κάτι κακό. Αντιθέτως, προέβλεψε ότι ο κόσμος θα άκουγε γι’ αυτή τη νέα μουσική σε «λίγα χρόνια» και ήλπιζε ειλικρινά ότι θα γινόταν εξαιρετικά δημοφιλής.

Τα πρώτα ηλεκτρονικά χορευτικά κομμάτια άρχισαν να εμφανίζονται μια δεκαετία αργότερα. Δυστυχώς, ο Morrison δεν έζησε για να δει την επιθυμία του να επαληθεύεται.

μέλλον
O Jim Morrison στο ιστορικό live των Doors στο Dinner Key Auditorium του Miami το 196

5. Με το τραγούδι “Dream Brother”, ο Jeff Buckley προέβλεψε το θάνατό του

Ολόκληρη η ζωή του Jeff Buckley θυμίζει βικτοριανή τραγωδία. Το σύνολο της δισκογραφίας του αφορούσε ανεκπλήρωτους έρωτες, και μάλιστα προτού καν προλάβει να γίνει ο θρύλος που είναι σήμερα, θα χάνονταν εν ριπή οφθαλμού μετά από έναν ατυχή πνιγμό στον ποταμό Μισισιπή. Ο Buckley σίγουρα δεν ήξερε ότι η ζωή του θα ήταν σύντομη, αλλά όταν ακούς το “Dream Brother“, είναι εύκολο να φανταστείς το κομμάτι ως το ανεπίσημο αποχαιρετιστήριο γράμμα του.

Ενώ ολόκληρο το τραγούδι έχει σκοπό να αποτελέσει ενός είδους blues εξορκισμό, αλά Led Zeppelin, λαμβάνοντας υπόψη τις λεπτομέρειες του πνιγμού του, το να ακούς τον Buckley να μιλάει για το νερό που τον κατάπιε ολόκληρο είναι πολύ πιο ανατριχιαστικό. Παρά το γεγονός ότι ο φίλος του ισχυρίστηκε ότι άκουσε τον Buckley που διασκέδαζε στο νερό, ο θάνατός του προήλθε από το γεγονός ότι τον τράβηξε μέσα το ρεύμα, με το πτώμα του να ανακαλύπτεται μερικές μέρες μετά το περιστατικό.

Έτσι, όταν ακούμε το τραγούδι στις μέρες μας, αισθανόμαστε ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που θρηνεί την ίδια του τη ζωή. Πρόκειται για την ιστορία ενός έκπτωτου αγγέλου που προσπαθεί να επιστρέψει στον ουρανό μέσω της καθαρής δύναμης της φωνής του. Όπου κι αν βρίσκεται τώρα ο Buckley, ας ελπίσουμε ότι το νερό δεν θα τον καταπιεί ποτέ ξανά στο ρεύμα.

6. Ο Jimi Hendrix το 1967 τραγουδούσε για την κλιματική αλλαγή

Ο Jimi Hendrix ήταν ένας γνωστός βιρτουόζος της κιθάρας, αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν ότι ήδη από το 1967 μιλούσε και για την κλιματική αλλαγή. Σε ένα τραγούδι με τίτλο “Up From The Skies”, ο Hendrix περιέγραψε έναν κόσμο που έμοιαζε σε μεγάλο βαθμό με τα χειρότερα σενάρια τρόμου με τα οποία μας βομβαρδίζουν σήμερα οι επιστήμονες του κλίματος. Ο αφηγητής του τραγουδιού φαίνεται να είναι ένας εξωγήινος επισκέπτης που επιστρέφει στον πλανήτη μας μετά από μακρά απουσία. Αναρωτιέται για τον παράξενο τρόπο ζωής μας και για το πόσο έχει αλλάξει η Γη από τις ψυχρές μέρες που επισκέφθηκε για τελευταία φορά. Μετά από αυτό το δυσοίωνο buildup, ο Hendrix ρίχνει την ατάκα wham: “The smell of a world that has burned / Well, maybe, maybe it’s just a change of climate”.

Ο Hendrix ήταν ροκ σταρ και όχι ερευνητής επιστήμονας, οπότε ο εξωγήινος χαρακτήρας του δεν αναλύει περαιτέρω αυτή την παράξενη αλλαγή του κλίματος. Αντ’ αυτού, δηλώνει ότι μπορεί να «χωνέψει» αυτή την τροπή των γεγονότων, και μάλιστα ρωτάει από πού μπορεί να αγοράσει ένα εισιτήριο για την καταστροφή, ώστε να μπορέσει να μάθει περισσότερα για αυτή τη νέα, καψαλισμένη Μητέρα Γη.

7. Ο Frank Zappa σκέφτηκε έναν τρόπο για την ψηφιακή διανομή μουσικής το 1983

Αν ρωτούσατε τους περισσότερους καλλιτέχνες της δεκαετίας του 1980 σχετικά με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο διανομής μουσικής, πιθανότατα θα ψελλίζανε κάτι για το ότι η κασέτα είναι πιο εύκολη στη μεταφορά από τον δίσκο βινυλίου. Όμως, ο Frank Zappa δεν ήταν οι περισσότεροι καλλιτέχνες και είχε πολύ μεγαλύτερη τεχνολογική οξυδέρκεια από ό,τι υπονοούν οι εντυπωσιακές τρίχες στο πρόσωπο και η ιδιόμορφη δισκογραφία του.

Όπως περιγράφεται στην αυτοβιογραφία του Zappa, μερικές από τις πιο βαθυστόχαστες απόψεις του εκδηλώθηκαν με έναν δυνητικά καθοριστικό για το μέλλον τρόπο το 1989. Τότε ήταν που ο Zappa ανέπτυξε και προέβλεψε ένα επιχειρηματικό μοντέλο για την ανταλλαγή μουσικών αρχείων, με αυτοματοποιημένα συστήματα δικαιωμάτων και τιμολόγησης. Θυμηθείτε, αυτό συνέβαινε χρόνια προτού ξεκινήσει η ψηφιακή επανάσταση και σχεδόν δύο δεκαετίες προτού η Apple τινάξει την μπάνκα με τα iTunes στον αέρα.

Καθώς σήμερα δεν ακούμε τα τραγούδια μας στο Spotify με πολύχρωμα Z-Pods, μπορείτε πιθανότατα να καταλάβετε ότι τελικά το όραμά του Zappa για την ανταλλαγή αρχείων δεν αξιοποιήθηκε ποτέ εμπορικά. Αυτό δεν οφείλεται στο γεγονός ότι έκανε λάθος. Όταν ο Mike Masnick από το TechDirt εξέτασε τις προβλέψεις του Zappa, ανακάλυψε ότι ήταν αρκετά εφαρμόσιμες. Απλώς ο Zappa έτυχε να είναι τόσο πολύ μπροστά από την εποχή του που οι άλλοι ανταγωνιστές δεν μπορούσαν καν να τον δουν, οπότε η πρωτοποριακή ιδέα του δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να γίνει γνωστή.

8. Ο John Lennon προέβλεψε πολλές φορές το θάνατό του

Όλοι γνωρίζουν ότι ο Mark David Chapman ως γνωστόν το 1980 πυροβόλησε θανάσιμα τον John Lennon, αλλά πριν από αυτό το τραγικό γεγονός, ποιος θα μπορούσε να μαντέψει ότι ο μουσικός θα σκοτωνόταν από πυροβολισμό; Μάλλον ο ίδιος ο Lennon.

Με την πάροδο των ετών, το σκαθάρι έκανε μερικές ανατριχιαστικά ακριβείς προβλέψεις σχετικά με τον θάνατό του. Το Δημόσιο Ραδιόφωνο της Νότιας Καλιφόρνιας μας υπενθυμίζει ότι το 1964, ο Lennon απάντησε σε ερώτηση σχετικά με το αν ο ίδιος και οι Beatles επρόκειτο να εγκαταλείψουν τη σόουμπιζ λέγοντας: «Όχι … εκτός αν μας πυροβολήσουν ή κάτι τέτοιο». Επιπλέον, το Newsweek αναφέρει ότι το 1965 ο Lennon είπε σε έναν δημοσιογράφο: «Είτε θα σκοτωθούμε σε αεροπορικό δυστύχημα είτε θα μας σκοτώσει κάποιος τρελός».

Φυσικά, ο Lennon σπάνια κρατούσε το στόμα του κλειστό όταν υπήρχε ένα μαύρο αστείο να διηγηθεί, οπότε ίσως απλά γούσταρε να κάνει αστεία για το ότι θα τον πυροβολήσουν στα νιάτα του. Ή ίσως, απλώς μπορεί, να γνώριζε βαθιά μέσα του ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Όταν τελικά το 1980 εμφανίστηκε αυτός ο «τρελός» που είχε προβλέψει 15 χρόνια νωρίτερα, ο Lennon βρισκόταν στη μέση της ηχογράφησης του νέου του άλμπουμ, Milk and Honey. Περιελάμβανε ένα τραγούδι με τίτλο “Borrowed Time“, το οποίο αναφερόταν στον ίδιο τον τραγουδιστή που ζούσε κυριολεκτικά με δανεικό χρόνο.

9. Οι Radiohead προέβλεψαν το δυστοπικό μέλλον της τεχνολογίας

Η έννοια της τεχνολογίας στη δεκαετία του 1990 σε σύγκριση με σήμερα μοιάζει σαν τη μέρα με τη νύχτα. Μπορεί να ανησυχούσαμε για το τέλος του κόσμου που θα ερχόταν το 2000, όταν κάθε υπολογιστής θα καταστρεφόταν, αλλά σήμερα το ερώτημα είναι αν ή πότε η τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης θα ξεφύγει και θα αρχίσει να ελέγχει κάθε μας κίνηση. Την εποχή εκείνη αυτό απλά ανήκε στον κόσμο της φαντασίας, αλλά οι Radiohead κατάφεραν να γράψουν ένα τραγούδι που έμοιαζε να καλωσορίζει τους μελλοντικούς μας αφέντες.

Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του “OK Computer” επικεντρώθηκε γύρω από τη δυσπιστία απέναντι στην τεχνολογία, το “Fitter Happier” εξέταζε το νοσηρό τέλος που θα μπορούσε να έρθει αν επενδύαμε όλη μας την ελπίδα στους υπολογιστές μας. Η απαγγελία γίνεται από μια φωνή υπολογιστή, ενώ στο background παίζει ένα δυσοίωνο πιάνο, με τους περισσότερους  από τους στίχους να μοιάζουν με μια τεχνητή νοημοσύνη που τροφοδοτείται με πληροφορίες σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν τα ανθρώπινα όντα, είτε αυτό είναι να μην φιλιούνται με σάλιο είτε να κλαίνε όταν βλέπουν μια καλή ταινία.

Δεν είναι ότι οι Radiohead δεν πίστευαν ότι αυτό θα ήταν το μέλλον, αφού στο επόμενο άλμπουμ τους οι ίδιοι επικαλύπτονται με συνθετικά κύματα στο “Kid A”. Από ορισμένες απόψεις, το “Fitter Happier” δεν ήταν καν μια ματιά στο ποιο θα ήταν το δυστοπικό μέλλον της τεχνολογίας. Ήταν ένα γεγονός αναπόφευκτο, και το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε οι υπόλοιποι ήταν να προετοιμαστούμε.

10. Με το “Lazarus” ο David Bowie προέβλεψε το θάνατό του

Πολλοί καλλιτέχνες δεν θα είχαν τα κουράγιο να μετατρέψουν τις τελευταίες μέρες τους σε έργο τέχνης. Αν σε κάποιον έλεγαν ότι ο χρόνος του στη Γη είναι σύντομος, συνήθως θα επέλεγε να τον περάσει με την οικογένειά του ή θα προσπαθούσε να κάνει ό,τι μπορεί για να δει τον κόσμο για μια τελευταία φορά προτού περπατήσει στην άλλη πλευρά. Αλλά η μουσική βρισκόταν στο DNA του David Bowie και στο “Blackstar”, μας χάρισε μια τελευταία υπόκλιση με ένα από τα πιο οδυνηρά κομμάτια της καριέρας του.

Ενώ το “Lazarus” δημιουργήθηκε όταν ο Bowie ήξερε ότι πεθαίνει, ακούγοντας την κουρασμένη φωνή του να τραγουδάει ότι κοιτάζοντας προς τα πάνω και βλέποντας τον εαυτό του στον ουρανό είναι αρκετό για να κάνει τον καθένα να δακρύσει. Αλλά η πραγματική πρόβλεψη έρχεται στους επόμενους στίχους, όταν λέει ότι οι πάντες τον γνωρίζουν, κάτι που έγινε πραγματικότητα όταν κάθε ειδησεογραφικό μέσο στον πλανήτη αναφέρθηκε στον θάνατο του μόλις δύο μέρες μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ.

Το μεγαλύτερο μέρος του “Blackstar” θα μπορούσε να είχε συμπεριληφθεί σε αυτή τη λίστα, αλλά το “Lazarus” είναι το πλέον κατάλληλο για ένα τελευταίο αντίο. Μετά από χρόνια που είχε τολμήσει να πάει πιο ψηλά από ό,τι είχε πάει ποτέ κανείς άλλος, ο Bowie ήταν πλέον έτοιμος να τα πακετάρει όλα, και ακόμα κι αν δεν μπορούσε να τα δώσει όλα, το άκουσμα αυτών των απαλών σαξοφώνων είναι σχεδόν μια συγκινητική υπενθύμιση στο κοινό του ότι όλα θα πάνε καλά.

 

Δείτε επίσης: Οι 10 μεγαλύτερες βεντέτες στην ιστορία του ροκ εν ρολ