Η «θεωρία της βλακείας» φαίνεται να αποδίδει τέλεια την εικόνα του κόσμου. Ένα περίπλοκο φαινόμενο, που συναντάμε στη ρίζα όλων των προβλημάτων.

Τα τελευταία χρόνια η βλακεία φαίνεται να έχει την πρωτοκαθεδρία. Οικονομικές φούσκες και κόκκινα δάνεια που κατέληξαν στο κραχ του 2008, ακολούθησαν μνημόνια, πόλεμοι, ενεργειακή κρίση, ανεργία, πληθωρισμός και φτωχοποίηση. Παράλληλα, σε όλη την υφήλιο ήμασταν μάρτυρες στην ανάδυση του λαϊκισμού που πρέσβευαν οι πάσης φύσης σαλτιμπάγκοι πολιτικοί και απατεωνίσκοι. Ένας συνδυασμός ακραίου συντηρητισμού, ιδεοληψίας και θρησκευτικού φονταμενταλισμού.

Ένα φαινόμενο που κορυφώθηκε κατά τις επιθέσεις στο Καπιτώλιο των ΗΠΑ από τους υπέρμαχους του Ντόναλντ Τραμπ, αλλά το είδαμε και στην Ελλάδα, με τους έφιππους «Μακεδονομάχους» που διαδήλωσαν κατά της Συμφωνίας των Πρεσπών με τα οπίσθια γυμνά και αγανακτισμένοι στα πέριξ του Λευκού Πύργου. Είδαμε διαδηλώσεις κατά της «ανύπαρκτης πανδημίας», αλλά και πολύ πρόσφατα, νέα παιδιά που διαδήλωσαν στο κέντρο της Αθήνας υπέρ του βιαστή Άντριου Τέιτ, και συνεχίζουμε να το βλέπουμε περίτρανα στα εκλογικά αποτελέσματα του Α’ γύρου με κάποιους να ποντάρουν στην αγανάκτηση για κάθε λογής πολιτικά συμφέροντα.

«Η βλακεία είναι πιο επικίνδυνος εχθρός του καλού παρά η κακία», έγραφε ο Γερμανός θεολόγος Ντίτριχ Μπονχέφερ. Γράφοντας αυτή τη φράση -το 1943 στις περίφημες επιστολές του από την φυλακή- δέκα χρόνια μετά την άνοδο του Αδόλφου Χίτλερ στην ανώτατη εξουσία, τα λόγια αυτά αντανακλούσαν σκληρά βιωματικά μαθήματα ποτισμένα με αίμα. Ο Μπονχόφερ αποτελούσε μέρος ενός μικρού κύκλου αντίστασης στον δικτάτορα στη Γερμανία, διακινδυνεύοντας τη ζωή του για ένα ιδανικό.

Ήταν μια σκοτεινή εποχή στην πατρίδα του. Ο πόλεμος είχε κατακλύσει τον κόσμο και ένα ολοκληρωτικό καθεστώς ήλεγχε τη χώρα. Ο Μπονχόφερ αναλογιζόταν πώς κατέληξε να γίνει αυτό. Σκέφτηκε για τη φύση του κακού, ωστόσο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν ήταν το ίδιο το κακό ο πιο επικίνδυνος εχθρός του καλού. Αντίθετα, αυτός ήταν η βλακεία.

Γιατί μπορείς να πολεμήσεις το κακό. Μπορείτε να το εκθέσετε. Το κακό κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται άβολα. Όπως συνέχισε ο Μπονχόφερ, «το κακό φέρει μαζί του τους σπόρους της ίδιας του της καταστροφής». Για να αποτρέψεις την εσκεμμένη κακία, μπορείς πάντα να υψώνεις εμπόδια για να σταματήσεις την εξάπλωσή της. Απέναντι στη βλακεία είστε ανυπεράσπιστοι.

«Απέναντι στη βλακεία δεν έχουμε καμία άμυνα. Ούτε οι διαμαρτυρίες ούτε καν η βία μπορούν να την αγγίξουν. Η λογική είναι άχρηστη. Τα γεγονότα που έρχονται σε αντίθεση με τις προσωπικές προκαταλήψεις μπορούν απλώς να μη γίνουν πιστευτά -μάλιστα, ο ανόητος μπορεί να αντιδράσει ασκώντας κριτική σε αυτά, και, αν είναι αναμφισβήτητα, μπορούν, απλώς, να παραμεριστούν ως ασήμαντες εξαιρέσεις. Έτσι, οι ανόητοι, σε αντίθεση με τους κατεργάρηδες, είναι απόλυτα ικανοποιημένοι από τον εαυτό τους. Στην πραγματικότητα, μπορούν εύκολα να γίνουν επικίνδυνοι, καθώς δεν χρειάζονται πολλά για να γίνουν επιθετικοί. Για το λόγο αυτό, απαιτείται μεγαλύτερη προσοχή απ’ ό,τι με έναν κακόβουλο. Ποτέ ξανά δεν θα προσπαθήσουμε να πείσουμε τον ανόητο με λογικά επιχειρήματα, γιατί είναι μάταιο και επικίνδυνο…», Ντίτριχ Μπονχόφερ.

Κατανόηση της φύσης της βλακείας

Αφού κατέγραψε αυτά τα λόγια, ο Μπονχόφερ σύντομα συνελήφθη. Πέθανε δύο χρόνια αργότερα, εκτελεσμένος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης από μπράβους των Ναζί. Ο άνθρωπος έζησε σε μια εποχή που σήμερα μοιάζει εντελώς διαφορετική. Ωστόσο, οι ιδέες που μας άφησε έχουν εφαρμογή σε κάθε αιώνα. Γιατί η βλακεία δεν έχει εξαφανιστεί. Είναι αιώνια.

«Αν θέλουμε να μάθουμε πώς να ξεπεράσουμε τη βλακεία, πρέπει να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τη φύση της», έγραψε ο Μπονχόφερ στην πραγματεία του. Και η φύση της βλακείας έχει τις ρίζες της βαθιά στο υποσυνείδητο. Οδηγείται από τους θεμελιώδεις μηχανισμούς της ανθρώπινης εμπειρίας. Όπως σημείωναν οι αρχαίοι φιλόσοφοι, οι άνθρωποι είναι κοινωνικά ζώα. Αυτή ακριβώς η κοινωνικότητα είναι η βάση της βλακείας.

Η βλακεία είναι «ομαδικό» φαινόμενο: Ένα άτομο μπορεί να ενεργεί ανόητα, αλλά αυτό δεν έχει καμία επίδραση στο ευρύτερο σύνολο. Ωστόσο, όταν ένα σύνολο ανθρώπων, μια ομάδα, ενεργεί ανόητα, αυτό επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το άτομο, επιτείνοντας το όλο αποτέλεσμα. Από πολλές απόψεις, κάτι που αρχικώς είχε θετικές προεκτάσεις, καταλήγει να αποτελεί ζημία για την ανθρωπότητα.

Η ανθρώπινη φύση δεν αλλάζει στο πέρασμα των χρόνων. Οι εσωτερικές λειτουργίες των μεμονωμένων ανθρώπων είναι οι ίδιες με εκείνες των μακρινών προγόνων τους που ζούσαν πριν από 50 χιλιάδες χρόνια. Ορισμένες από αυτές τις εσωτερικές διεργασίες εκτείνονται ακόμη πιο πίσω, εκατομμύρια χρόνια πριν, όταν οι πρωτόγονοι εγκέφαλοι άρχισαν να αναπτύσσονται.

Πολυάριθμες ευρετικές λειτουργίες εξελίχθηκαν προκειμένου να βοηθήσουν τα άτομα να πορευθούν στον κόσμο. Μεταξύ αυτών, το να ακολουθείς το κοπάδι είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό. Είναι λογικό! Όταν οι πληροφορίες είναι λιγοστές, το να κάνεις αυτό που κάνουν οι άλλοι είναι πιθανώς η καλύτερη πορεία δράσης. Δυστυχώς, όμως, αυτό δεν λειτουργεί πάντα! Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να επιφέρει άσχημα αποτελέσματα, λόγω γνωστικών προκαταλήψεων.

Η συμπεριφορά της αγέλης είναι από τις κατεξοχήν αιτίες της βλακείας. Πολυάριθμες επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πώς οι μεμονωμένοι άνθρωποι μπορούν να επηρεαστούν από το πλήθος και να υιοθετήσουν θέσεις που αντιβαίνουν σε κάθε λογική.
Σε μια κλασική εξέταση της ανθρώπινης ανοησίας, ο ψυχολόγος Solomon Arch μελέτησε τον τρόπο με τον οποίο οι μεμονωμένοι άνθρωποι ανταποκρίνονται στην ομάδα της πλειοψηφίας γύρω τους. Συμμορφώνονται με την άποψη της ομάδας; Ή ακολουθούν τη δική τους διαφορετική (αλλά τελικά σωστή) πορεία; Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά, απίστευτα αποκαλυπτικά για να δείξουν πώς προκύπτει η βλακεία. Κατά τη διάρκεια των 12 πειραμάτων για «συμμόρφωση», περίπου το 75% των συμμετεχόντων συμμορφώθηκε με την άποψη της πλειοψηφίας τουλάχιστον μία φορά.

Αυτό σημαίνει ότι τα 3/4 των ατόμων που συμμετείχαν στη μελέτη ωθήθηκαν να πουν μια απάντηση, που ήταν σαφώς λανθασμένη, μόνο και μόνο από την πίεση της ομάδας γύρω τους. Αυτού του είδους η διαδικασία βρίσκεται στον πυρήνα του πώς η βλακεία επιτρέπει στο κακό να ανυψώνεται.

Όπως, χαριτολογώντας, επισήμανε ο Μπονχόφερ, «η δύναμη του ενός χρειάζεται τη βλακεία του άλλου»! Κάθε είδους λαϊκιστές, πολιτικοί επιχειρηματίες και, γενικά, μπουρδολόγοι, ανέκαθεν, εκμεταλλεύονται αυτή τη νοητική κατάσταση των μαζών. «Οι μπούρδες είναι μεγαλύτερος εχθρός της αλήθειας απ’ ότι το ψέμα», είχε γράψει και ο γνωστός, ομότιμος καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον, Harry G. Frankfurt. 

Χωρίς την υποστήριξη από τις ευρύτερες συνιστώσες της κοινωνίας, κανένα από αυτά τα διψασμένα για εξουσία άτομα δεν θα ήταν σε θέση να αποκτήσει πρόσβαση στην εξουσία.

Οι άνθρωποι που κυριεύονται από «βλακεία» συμπεριφέρονται σαν να είναι δαιμονισμένοι. Το λογικό μέρος του εγκεφάλου τους είναι κλειστό. Ένα τέτοιο άτομο αρχίζει να συμπεριφέρεται ως «πολιτικό ζόμπι», με το οποίο αποτυγχάνει κάθε είδους λογική ή συζήτηση γεγονότων.

Η βλακεία διευκολύνει την διαδικασία κατάληψης της κοινωνίας από ασπόνδυλες, «κακές δυνάμεις». Δημιουργείται μια αφήγηση που ενσωματώνει απλοϊκές εξηγήσεις για πολύπλοκα προβλήματα, προσφέροντας «λύσεις» και αποδιοπομπαίους τράγους. Όποιος δεν συμμορφώνεται με αυτή την τυποποιημένη ορθοδοξία γίνεται ο «άλλος», ένας εχθρός που πρέπει να καταστραφεί.

Φυσικά, αυτές οι ιστορίες δεν θα είχαν ποτέ καμία σημασία αν οι άνθρωποι δεν τις πίστευαν. Δυστυχώς, το κάνουν. Η βλακεία νικά τη λογική.

Η βλακεία στην εποχή μας

Όπως αναφέραμε και στην αρχή του άρθρου, στον 21ο αιώνα παρατηρούμε κάποιες εσωτερικές αποτυχίες της ανθρώπινης νόησης να ξεδιπλώνονται, πλήρως. Ο Μπονχόφερ παρατήρησε το πώς οι ιστορικές εξελίξεις και οι εξωτερικές συγκυρίες μπορούν να επιδεινώσουν το πρόβλημα της βλακείας.

Οι προβληματισμοί του Γερμανού περιγράφουν τέλεια την τρέχουσα κατάσταση στον κόσμο. Ακόμα και μετά από 80 χρόνια, φωτίζουν τις δυνάμεις που ενεργούν. Οι πρόσφατες αναβιώσεις ακραίων δυνάμεων έχουν μολύνει ορισμένα τμήματα του πληθυσμού με μεγάλες ποσότητες βλακείας. Η βλακεία είναι ένας πανταχού παρών κίνδυνος, που παραμονεύει σε κάθε γωνιά του πολιτικού ή/και θρησκευτικού φάσματος.

Ωστόσο, αν επιχειρηματολογήσετε με τους μεμονωμένους φορείς χρησιμοποιώντας τη λογική και τα γεγονότα, δεν θα καταλήξετε πουθενά. Οι εγκέφαλοί τους είναι κλειδωμένοι, δέσμιοι προκατασκευασμένων αντιλήψεων και προκαταλήψεων. Όπως σημείωσε ο Μπονχόφερ, είναι σοφότερο να εγκαταλείψουμε κάθε προσπάθεια να πείσουμε τον ηλίθιο άνθρωπο. Δεν έχει κανένα νόημα.

«Πρέπει να εγκαταλείψουμε όλες τις προσπάθειες να πείσουμε τον ηλίθιο άνθρωπο». Ντίτριχ Μπονχόφερ

«Το Brexit είναι Brexit» ήταν το σύνθημα που επαναλαμβανόταν συχνά από τους κυβερνώντες στο Ηνωμένο Βασίλειο. Τι σήμαινε στην πραγματικότητα το Brexit, κανείς δεν ήξερε. Ούτε καν αυτοί. Η αδυναμία της όλης κατάστασης της Βόρειας Ιρλανδίας θα έπρεπε να τους είχε βοηθήσει να μυριστούν τον καφέ από την αρχή, αλλά φαίνεται ότι οι άνθρωποι είχαν πάρει ναρκωτικά.

Ακόμη και μετά το Brexit, που είχε γίνει φανερό ότι η έξοδος από την ΕΕ σήμαινε άδεια ράφια, διαταραγμένες αλυσίδες εφοδιασμού και περισσότερη γραφειοκρατία, οι Brexiteers δεν έχουν ξυπνήσει στην πραγματικότητα. Συνέχισαν να φωνάζουν τα ίδια συνθήματα και τα ίδια συνθήματα του Brexit. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να είναι ο μεγάλος κακός μπαμπούλας που φταίει για όλα. Τα ίδια μοτίβα σκέψης όπως σε πολλές θρησκευτικές σέκτες επαναλαμβάνονται.

Όταν ο κοινωνικός ψυχολόγος Leon Festinger μελέτησε μια λατρεία UFO τη δεκαετία του 1950, ήρθε αντιμέτωπος με ένα παράξενο πράγμα. Η αρχηγός της αίρεσης, η Dorothy Martin, μια νοικοκυρά από το Σικάγο, είχε προβλέψει ότι ο κόσμος θα τελείωνε στις 21 Δεκεμβρίου 1954. Δεδομένου ότι είμαστε ακόμα εδώ, είναι προφανές ότι η προφητεία ήταν «μπούρδες». Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι την πίστεψαν και συγκεντρώθηκαν εκείνη τη μοιραία ημέρα σε ένα παράξενο σπίτι.

Κάθισαν εκεί, περιμένοντας την ημέρα της καταστροφής. Προς μεγάλη τους έκπληξη, αυτή δεν ήρθε ποτέ. Όταν έφτασε η ώρα για το τέλος του κόσμου, τίποτα δεν συνέβη. Αυτό που εξέπληξε τους ερευνητές που διείσδυσαν στην ομάδα ήταν οι αντιδράσεις πολλών από τα μέλη. Αντιμέτωποι με αυτή τη φαινομενική άρνηση των πεποιθήσεών τους, πολλοί από τους πιστούς δεν τις εγκατέλειψαν.

Εντούτοις, η πίστη τους στις μπούρδες της Dorothy Martin ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο. Ο Festinger και οι συνάδελφοί του ερευνητές ονόμασαν αυτό το φαινόμενο “backfire effect”. Ο δημοσιογράφος David McRaney έναν εξαιρετικό ορισμό γι’ αυτό: «Όταν οι βαθύτερες πεποιθήσεις σας αμφισβητούνται από αντιφατικά στοιχεία, οι πεποιθήσεις σας γίνονται ισχυρότερες».

Η βλακεία σε πλήρη θέα! Ωστόσο, η περίπτωση της τρελής λατρείας των UFO δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο. Αυτού του είδους οι επεξεργασίες συμβαίνουν καθημερινά με τους ανθρώπους. Πολλές φορές οι άνθρωποι έρχονται διαρκώς αντιμέτωποι με γεγονότα που αποδεικνύουν ότι οι αγαπημένες τους πεποιθήσεις δεν είναι αληθινές. Ωστόσο, πολλοί τα αγνοούν.

Αυτό το φαινόμενο μεγεθύνεται πολλαπλά, στη σημερινή εποχή. Ο κόσμος είναι χαοτικός. Κυκλοφορούν πάρα πολλά σκουπίδια που μεταμφιέζονται σε ‘ενημέρωση’.  Αυτό προκαλεί σύγχυση στους ανθρώπους. Ένας άλλος Γερμανός που έζησε και αυτός τους σκοτεινούς καιρούς του ναζισμού, ο ψυχολόγος Έριχ Φρομ , περιέγραψε πώς τα ‘σκουπίδια’ που μολύνουν τον αιθέρα μπορούν να διαταράξουν τον ψυχισμό ενός ατόμου.

Ο Εβραϊκής καταγωγής, ο Φρομ βίωσε την «βλακεία» των άλλων ανθρώπων στο πετσί του. Αναγκασμένος να εγκαταλείψει την πατρίδα του, ο ψυχολόγος κατέληξε να περάσει τη ζωή του μελετώντας τη συμπεριφορά των ανθρώπων σε χαοτικούς καιρούς. Θεωρούσε ότι η χρήση των ψυχικών μηχανισμών διαφυγής του ατόμου βρίσκεται στη ρίζα των ψυχολογικών συγκρούσεων.

Ο Φρομ προσπάθησε να κατανοήσει τους νόμους που διέπουν την κοινωνία. Υποστήριξε ότι η σύγχρονη κοινωνία έφερε μαζί της την ελευθερία, αλλά, αυτό ακριβώς ήταν και ο σπόρος της καταστροφής της. Τα άτομα έλαβαν μια νέα αίσθηση ανεξαρτησίας, αλλά αυτό τα γέμισε με άγχος και αμφιβολίες. Οι άνθρωποι καταλήγουν να αποξενώνονται και αναζητούν μια αίσθηση ασφάλειας με άλλους ομοϊδεάτες τους.

Αυτό είναι που προωθεί την άνοδο του αυταρχισμού και άλλων αρρωστημένων ιδεολογιών. Κατά κάποιον τρόπο, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι αυτή η αίσθηση αποξένωσης οδηγεί σε αύξηση της βλακείας.

Ζούμε σε μια παρανοϊκή κοινωνία. Από τη μία πλευρά, έχεις ανθρώπους που πιστεύουν ότι ο Τραμπ κέρδισε την προεδρία, παρά τις αποδείξεις για το αντίθετο. Από την άλλη πλευρά, έχεις ανθρώπους πιστεύουν ότι το μεγαλύτερο μέρος της επιστημονικής κοινότητας συνωμοτεί με πολιτικούς, φαρμακοβιομηχανίες και επιχειρηματίες και ψεύδεται για την πανδημία, για την χρησιμότητα των εμβολίων, κλπ, προκειμένου «κάποιες δυνάμεις» να κυριαρχήσουν πάνω μας.  Ως άτομο που προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τη κοινή λογική, συχνά καταλήγεις να αισθάνεσαι απομονωμένος μέσα σε όλη αυτή την τρέλα.

Η βλακεία βασιλεύει

Στο βιβλίο του Fall or, Dodge in Hell, ο μυθιστοριογράφος Neal Stephenson βάζει έναν από τους χαρακτήρες του να πει μια πολύ χαρακτηριστική φράση, η οποία αποτυπώνει απόλυτα γιατί η βλακεία βασιλεύει:

«Η μάζα των ανθρώπων είναι τόσο ανόητη, τόσο αφελής, επειδή θέλει να παραπλανηθεί. Δεν υπάρχει τρόπος να τους κάνεις να μην το θέλουν. Πρέπει να δουλέψεις με την ανθρώπινη φυλή όπως αυτή είναι, με όλα της τα ελαττώματα. Το να τους κάνεις να δουν τη λογική είναι ανόητο εγχείρημα».

Ο μέσος άνθρωπος ενεργεί σαν να θέλει εκούσια να παραπλανηθεί. Την πατάει με ψέματα, απάτες και μισές αλήθειες. Οι πολιτικοί επιχειρηματίες, οι λαϊκιστές, μπορούν να τους κοροϊδέψουν μες τα μούτρα τους κατά βούληση . Η δύναμη των σαλτιμπάγκων είναι άμεσο αποτέλεσμα της βλακείας των μαζών που πέφτουν στα ψέματα και στις μπούρδες τους.

Καθώς, ο Μπονχόφερ καθόταν στο κελί του και έγραφε τις προσωπικές του σκέψεις, περιμένοντας την τελευταία του μέρα, ο κόσμος γύρω του ήταν κολλημένος στην παράνοια. Ενώ, τον κυρίευε η απελπισία, έβλεπε λάμψεις φωτός. Γι’ αυτόν, η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν ήταν ανόητοι σε κάθε περίσταση. Αντίθετα, ήταν θέμα του τι περιμένουν οι έχοντες την εξουσία.

Για τον Μπονχόφερ, η βλακεία δεν ήταν πρόβλημα του ατόμου. Αντίθετα, ήταν θέμα ομάδων, ατόμων που ενώνονταν. Η τρέλα βρίσκει τη δύναμή της στα πλήθη.

Αυτό απηχεί το διάσημο απόφθεγμα του Νίτσε, ότι ενώ η η παράνοια μπορεί να είναι σπάνια στα άτομα, είναι γενικά ο κανόνας σε ομάδες, κόμματα, έθνη και εποχές.

«Στα άτομα, η παράνοια είναι σπάνια- αλλά σε ομάδες, κόμματα, έθνη και εποχές, είναι ο κανόνας», Φρίντριχ Νίτσε.

Φωτ.: Brandi Alexandra/ Unsplash

Διαβάστε επίσης:

Θεωρία της Βλακείας: Έχουμε πολλούς περισσότερους λόγους να φοβόμαστε τους ηλίθιους παρά τους κακούς

Φοβάμαι τους βλάκες!