Σήμερα το πρωί επισκέφθηκα το κατάστημα μιας τράπεζας στους Αμπελόκηπους για να κάνω μια πληρωμή. Το συγκεκριμένο κατάστημα δεν θύμιζε τίποτα από τις κλασικές συνηθισμένες τράπεζες που πλέον αποτελούν μια κλασική ανάμνηση. Τις μακρουλές σειρές με τους στοιχισμένους χαμογελαστούς ταμίες που σε ήξεραν με το όνομά σου. Θυμάμαι ακόμα και καφέ να προσφέρουν σε ορισμένους πελάτες. Αν δε είχες και κάποιο παχυλό χρηματικό ποσό στο λογαριασμό σου, σε ρωτούσαν για τα παιδιά, τα εγγόνια σου, τα σκυλιά σου και τα γατιά σου. Είχε ένα cozy σαλονάκι με καναπέδες όπου καθόσουν αν έπρεπε να περιμένεις για κάποια πιο εξειδικευμένη υπηρεσία.

Το κατάστημα που επισκέφθηκα σήμερα λοιπόν, δεν θύμιζε τίποτα από όλες αυτές τις μακρινές αναμνήσεις. Ήταν ένα Ebranch. Τα ταμεία ένα προς ένα εξαφανίζονται και δίνουν τη θέση τους σε ψηφιακές γωνίες self service. Ζώνες ηλεκτρονικών συναλλαγών, κώδικες, βιντεοκλήσεις κατόπιν ηλεκτρονικού ραντεβού, εξ αποστάσεως υπηρεσίες, ψηφιακές υπογραφές, video banking, personal banking, Ταμίας από Απόσταση, αυτόματες μηχανές, και πάει λέγοντας. Μια δαιδαλώδης ψηφιακή απόβαση, που για μερικούς από εμάς μπορεί να αποτελεί την φυσική εξέλιξη της τεχνολογικής προόδου και η προσαρμογή μας στη νέα αυτή συνθήκη να επήλθε αβίαστα, αλλά για ορισμένους άλλους ανθρώπους τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.

Καθώς περίμενα τη σειρά μου για τον λεγόμενο «Ταμία από Απόσταση», προσπαθούσα να σκοτώσω τον χρόνο με μια από τις αγαπημένες μου συνήθειες. Παρατηρώντας τους ανθρώπους γύρω μου. Καθώς η ώρα ήταν 9 το πρωί, οι περισσότεροι πελάτες εκείνη την ώρα ήταν ηλικιωμένοι. Στον χώρο υπήρχαν δυο μόνο υπάλληλοι – επόπτες για την ακρίβεια, που ουσιαστικά σε κατευθύναν που να απευθυνθείς ανάλογα με το αίτημά σου, που ουσιαστικά οι επιλογές ήταν δυο. Είτε στα αυτόματα μηχανήματα, είτε στα ταμία από απόσταση όπου παρέπεμψαν κι εμένα. Καθώς οι πελάτες εντός του καταστήματος αυξάνονταν, οι καημένοι οι υπάλληλοι ήταν σαν χταπόδια κάνοντας παράλληλα 100 διαφορετικά πράγματα, καθώς ουσιαστικά εκτελούσαν οι ίδιοι την όλη διαδικασία εφόσον οι πελάτες δεν ήταν σε θέση να την ολοκληρώσουν μόνοι τους, με αποτέλεσμα έπρεπε να πρέπει να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στον κάθε πελάτη από ότι φαντάζομαι ότι θεωρητικά να του αναλογεί.

Όλο αυτό το ψηφιακό χάος έφερε μια μικρή κοσμοχαλασιά εντός του καταστήματος. Μια κυρία παραπονιόταν ότι δεν έβλεπε καλά την οθόνη. Κάποια άλλη ηλικιωμένη κυρία είχε πατήσει «λάθος κουμπιά», ένας κύριος ισχυριζόταν ότι το «μηχάνημα χάλασε», ένας άλλος ρωτούσε θυμωμένος «μα πού πήγαν όλοι οι υπάλληλοι», ενώ τρεις ηλικιωμένοι στη σειρά με πέρασαν για υπάλληλο και μου ζητούσαν επιστάμενα να τους εξυπηρετήσω, ενώ η μία υπάλληλος προσπαθούσε να συνοδεύσει μια κυρία με μπαστούνι προς το αυτόματο μηχάνημα, και ο δεύτερος υπάλληλος κυνηγούσε έναν άλλον που κατευθυνόταν προς μια αίθουσα που δεν προοριζόταν για το κοινό.

Όλα έμοιαζαν με τεχνοφοβικό παραλλήρημα: Γκρίνια, μουρμουρητό, εξάρσεις θυμού, παράκλητά, αλλά και απόγνωση. Ένα συλλογικό παράπονο διαγραφόταν στις εκφράσεις των προσώπων. Το κρεσέντο ήταν όταν ένας εξοργισμένος πελάτης άρχισε να κτυπάει με την πιστωτική του κάρτα την οθόνη, φωνάζοντας στις οδηγίες του αυτόματου πωλητή: «Μάθε γέρο γράμματα, τώρα στα γεράματα».

Ξαφνικά, όλοι σταμάτησαν ό,τι έκαναν και ακολούθησε μια μονόλεπτη σιγή στη μνήμη των παλιών καλών τραπεζών, όπου σε εξυπηρετούσαν άνθρωποι και όχι μηχανές.

Τότε άρχισα να συλλογίζομαι την αδυναμία των ηλικιωμένων να προσαρμοστούν με την ψηφιοποίηση της καθημερινής ζωής, και αν θαμπορούσαν πραηματικά να εντάξουν τη χρήση νεών τεχνολογιών στη ζωή τους.

Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι γι’ αυτό – από τη μείωση της όρασης μέχρι την έλλειψη εξοικείωσης με τις νέες συσκευές. Υπάρχουν όμως τρόποι να βοηθήσετε τους ηλικιωμένους αγαπημένους σας να χρησιμοποιούν την τεχνολογία πιο αποτελεσματικά.

Με αφορμή λοιπόν την σημερινή μου εμπειρία, στο παρόν άρθρο θα συζητήσουμε γιατί οι ηλικιωμένοι ζορίζονται τόσο με την τεχνολογία. Θα εξετάσουμε επίσης τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και ορισμένες συμβουλές για την προσαρμογή στον ψηφιακό μας κόσμο.

ψηφιακή

Λόγοι για τους οποίους οι ηλικιωμένοι μπορεί να ζορίζονται με την τεχνολογία

Μπορεί να υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους οι ηλικιωμένοι δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία. Ορισμένα από τα βασικά ζητήματα περιλαμβάνουν:

Δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία

Ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους οι ηλικιωμένοι δυσκολεύονται με την τεχνολογία είναι η έλλειψη εξοικείωσης. Καθώς πιθανόν να μην έχουν εκτεθεί στην τεχνολογία από νεαρή ηλικία, όπως είναι αναμενόμενο δεν κατανοούν πώς λειτουργεί.

Εκτός αυτού, μπορεί να είναι πιο εξοικειωμένοι με τη χρήση συσκευών ή μεθόδων που δεν έχουν πλέον εφαρμογή στον σημερινό κόσμο. Για παράδειγμα, πολλοί ηλικιωμένοι μεγάλωσαν χρησιμοποιώντας σταθερά τηλέφωνα αντί για κινητά τηλέφωνα. Έτσι, μπορεί να δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στη σύγχρονη τεχνολογία.

Η τεχνολογία τους αγχώνει

Η τεχνολογία μπορεί να είναι καταπιεστική για ορισμένους ηλικιωμένους. Ειδικά για εκείνους που έχουν συνηθίσει σε έναν πιο αργό ρυθμό ζωής. Μπορεί να νιώθουν άγχος και στρες όταν έρχονται αντιμέτωποι με την τεχνολογία.

Η απογοήτευση από την τεχνολογία μπορεί να καταντήσει υπερβολική για τους ηλικιωμένους.

Όταν συμβαίνει αυτό, μπορεί να απαρνηθούν εντελώς την τεχνολογία. Καθώς δεν αξίζει τον κόπο ή το άγχος που προκαλεί στη ζωή τους. Αυτό ισχύει ιδίως αν παράλληλα αντιμετωπίζουν και άλλα προβλήματα. Όπως για παράδειγμα, ένα πρόβλημα υγείας ή ο θάνατος ενός οικείου προσώπου.

Μειωμένη όραση και ακοή

Καθώς οι άνθρωποι γερνούν, η όρασή τους τείνει να χειροτερεύει. Αυτό μπορεί να τους δυσκολέψει στη χρήση τεχνολογίας που απαιτεί καλή όραση, όπως ο υπολογιστής ή το τηλέφωνο. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ηλικιωμένοι μπορεί να δυσκολεύονται ακόμη και να διακρίνουν την οθόνη. Αυτό μπορεί να είναι εκνευριστικό και να οδηγήσει σε συνολική απροθυμία χρήσης της τεχνολογίας.

Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για την απώλεια ακοής. Καθώς οι άνθρωποι γερνούν, οι εφαρμογές που χρησιμοποιούν φωνητικές εντολές ή υπηρεσίες βίντεο μπορεί να καθίστανται δύσκολες ως προς τη χρήση τους (π.χ. κινητά, Facetime). Πόσω μάλλον εάν δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τους background ήχους. Η γήρανση δυσκολεύει επίσης τη διάκριση μεταξύ διαφορετικών αλλά και σημαντικών ήχων. Όπως για παράδειγμα το να μιλάει κάποιος από τους background θορύβους.

Γνωστική παρακμή

Ένα άλλο θέμα υγείας που σχετίζεται με την ηλικία και μπορεί να επηρεάσει τη χρήση της τεχνολογίας είναι η γνωστική παρακμή. Ορισμένοι ηλικιωμένοι μπορεί να πάσχουν από άνοια ή τη νόσο Αλτσχάιμερ που προκαλεί απώλεια μνήμης και δυσκολία στη λήψη αποφάσεων. Αυτές οι συνθήκες τους εμποδίζουν να μάθουν νέες τεχνολογικές δεξιότητες. Ή ακόμη και να μην αποστηθίζουν πώς να χρησιμοποιούν την τεχνολογία που έχουν ήδη μάθει.

Τα άτομα με γνωστική παρακμή μπορεί επίσης να δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις δυνατότητες της τεχνολογίας.

Καθώς και να αντιληφθούν τον λόγο για τον οποίο θα έπρεπε να θέλουν την τεχνολογία στη ζωή τους. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για όσους δεν έχουν εκτεθεί πολύ στην τεχνολογία μέχρι στη ζωής τους.

Δεν μπορούν να κατανοήσουν τη χρησιμότητά της

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο ενδέχεται να μην αρέσει η τεχνολογία στους ηλικιωμένους είναι ότι δεν αντιλαμβάνονται το σκοπό της. Τη βλέπουν ως αντιπερισπασμό από τα σημαντικά πράγματα της ζωής. Μπορεί να πιστεύουν επίσης ότι η τεχνολογία αλλάζει πολύ γρήγορα και δεν αξίζει τον χρόνο ή την κόπο τους για να τη μάθουν, εφόσον ούτως ή άλλως ξεπερνιέται τόσο γρήγορα!

Πώς να τους βοηθήσετε να προσαρμοστούν

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να βοηθήσετε τους ηλικιωμένους αγαπημένους σας να ξεπεράσουν αυτήν την ψηφιακή σκόπελο.

Ακολουθούν μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε:

Ξεκινήστε από τα μικρά

Ένας από τους λόγους που οι ηλικιωμένοι ταλαιπωρούνται με την τεχνολογία είναι ότι συχνά προσπαθούν να μάθουν πάρα πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Εάν ο αγαπημένος σας ηλικιωμένος είναι διστακτικός ως προς τη χρήση της τεχνολογίας, ξεκινήστε από τα μικρά, εισάγοντας τον στις βασικές λειτουργίες των συσκευών. Για παράδειγμα, ένα smartphone ή ένα tablet. Αυτές οι συσκευές έχουν πιο απλές διεπαφές που είναι πιο εύκολο να κατανοήσουν οι ηλικιωμένοι.

Επίσης, αντί να τους εξηγείτε όλες τις λειτουργίες με τη μία, παρουσιάστε τις σταδιακά. Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα στρεσάρονται.

Παρουσιάστε τη διαδικασία και κάντε προσαρμογές

Ένας τρόπος για να βοηθήσετε τους ηλικιωμένους να μάθουν να χρησιμοποιούν μια νέα συσκευή είναι να τους δείξετε πώς να τη χρησιμοποιούν οι ίδιοι. Μπορεί αυτό να ακούγεται κάπως χρονοβόρο, αλλά σε μια πρώτη φάση μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμο.

Αυτό συνεπάγεται την χρήση απλοποιημένης γλώσσας  όπως και τη διαίρεση των δραστηριοτήτων σε επιμέρους βήματα κ.λπ.

Εκτός αυτού, πολλά προϊόντα τεχνολογίας σας επιτρέπουν να προσαρμόζετε τις ρυθμίσεις ανάλογα με τις ανάγκες σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να μεγεθύνετε το μέγεθος της γραμματοσειράς στα τηλέφωνα και τους υπολογιστές τους. Έτσι, οι ηλικιωμένοι θα μπορούν να έχουν καλύτερη οπτική εμπειρία.

Πείστε να εξασκούν τις ψηφιακές τους δεξιότητες

Είναι εύκολο να ξεχάσει κανείς πώς λειτουργεί η τεχνολογία αν δεν τη χρησιμοποιεί τακτικά. Έτσι, είναι σημαντικό να ενθαρρύνετε τους ηλικιωμένους να εξασκούνται στη χρήση της τεχνολογίας. Αυτό θα τους βοηθήσει να εξοικειωθούν με τις συσκευές και να νιώσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.

Μπορείτε να τους βοηθήσετε ρυθμίζοντας υπενθυμίσεις που θα τους θυμίζουν πότε πρέπει να κάνουν εξάσκηση. Για παράδειγμα, ζητήστε τους να στέλνουν ένα γραπτό μήνυμα ή να κάνουν μια βιντεοκλήση μαζί σας μερικές φορές μέσα στην εβδομάδα. Αυτό θα τους βοηθήσει να παραμείνουν σε εγρήγορση και να είναι τεχνολογικά ενεργοί.

Ζητήστε βοήθεια από εξωτερικές πηγές

Εάν το αγαπημένο σας πρόσωπο εξακολουθεί να δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις νέες τεχνολογίες, ακόμη και μετά την εφαρμογή των μεθόδων που αναφέραμε, ίσως ήρθε η ώρα να του εξασφαλίσετε κάποια περαιτέρω βοήθεια. Υπάρχουν πολλά μαθήματα και σεμινάρια τεχνολογίας ειδικά σχεδιασμένα για ηλικιωμένους. Εναλλακτικά, μπορείτε να προσλάβετε έναν καθηγητή ώστε να τους βοηθήσει εξατομικευμένα.

Υπομονή

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ο καθένας μας μαθαίνει με διαφορετικούς τρόπους και ταχύτητες. Επομένως, μην αποθαρρύνεστε αν οι αγαπημένοι σας ηλικιωμένοι δεν κατανοούν την τεχνολογία με την πρώτη. Απλά συνεχίστε να τους κινητοποιείτε να εξασκούνται και να δοκιμάζετε νέα πράγματα μέχρι να αισθανθούν μια οικειότητα. Εξηγήστε τους επίσης τη χρησιμότητα της τεχνολογίας ώστε να τους παρακινήσετε να μαθαίνουν!

Συμπέρασμα

Το τεχνολογικό χάσμα μεταξύ των ηλικιωμένων και των ατόμων νεότερης ηλικίας αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Οι ηλικιωμένοι ενδέχεται να αισθάνονται απομονωμένοι από την κοινωνία καθώς η τεχνολογία σε κάθε μας δραστηριότητα. Από τις πληρωμές των λογαριασμών, μέχρι τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς καθώς και την άυλη συνταγογράφηση. Υπάρχουν όμως τρόποι με τους οποίους μπορείτε να βοηθήσετε στη γεφύρωση αυτού του χάσματος!

Ελπίζουμε αυτό το άρθρο να σας παρέχει μερικές συμβουλές για το πώς να βοηθήσετε τους ηλικιωμένους που ταλαιπωρούνται με την τεχνολογία. Έτσι μπορείτε να τους διευκολύνετε στην προσαρμογή στο σημερινό ψηφιακό περιβάλλον.

❈ Δείτε επίσης: Δικτατορία της νεότητας: Ταμπού και άρνηση του γήρατος στην εποχή μας