Υπάρχει, άραγε, ένα μαγικό «κλειδί» που «ξεκλειδώνει» το μπαούλο με τις επιτυχίες ενός εκδοτικού οίκου;

Ο Βασίλης Βαρδάκας και ο Βλάσσης Μαρωνίτης, οι δυο εκδότες που βρίσκονται πίσω από τις εκδόσεις Key Books αποφαίνονται θετικά, ακριβώς δέκα χρόνια μετά από εκείνη την ημέρα που ενδεχομένως να αποτελεί και το χρονολογικό… Year Zero για τις εκδόσεις τους.

Ήταν 11 Οκτωβρίου του 2013 όταν εκδόθηκε το πρώτο τους βιβλίο, το «Κλέψε σαν καλλιτέχνης» του Austin Kleon. Στην αρχή, το βιβλίο δεν πήρε εύκολα… μπρος, που λέμε.

Όμως μετά από μερικές εβδομάδες, το ίδιο αυτό βιβλίο ήταν στη λίστα με τα ευπώλητα της εφημερίδας «Η Καθημερινή», όπου έμεινε εκεί για καιρό, έγινε bestseller και τελικά εξελίχθηκε σε longseller. Toν Δεκέμβριο του 2013 το πρώτο τιράζ των 2.000 αντιτύπων εξαντλήθηκε, ο οίκος προχώρησε σε ανατύπωση και οι δυο εκδότες δικαιώθηκαν… με το καλημέρα.

Ήταν μια πρώτη δικαίωση για τους δυο δημοσιογράφους οι οποίοι σχεδόν ενάμιση χρόνο πριν, το καλοκαίρι του 2012, έχασαν αμφότεροι τις δουλειές τους ως αρχισυντάκτες σε περιοδικά κάποιων άλλοτε πανίσχυρων εκδοτικών ομίλων, όπως αυτών του Λυμπέρη και του Μπόμπολα.

Οι εκδόσεις Key Books ιδρύθηκαν λίγο μετά, το 2013, μεσούσης της οικονομικής κρίσης. Οι δυο εκδότες βρέθηκαν με την μια στα… βαθιά, αλλά λίγο το πείσμα τους, λίγο η αφοσίωσή τους, λίγο η φιλοδοξία τους και λίγο το know how που ήδη διέθεταν από την προϋπηρεσία τους στα εκδοτικά και δημοσιογραφικά δρώμενα της χώρας μας, όλα αυτά τα στοιχεία τους βοήθησαν να φτάσουν σιγά σιγά στο προσδοκώμενο αποτέλεσμα.

Μέσα στα υπέροχα γραφεία του Key Books τα οποία στεγάζονται σε ένα πανέμορφο, ανακαινισμένο νεοκλασικό στα Εξάρχεια μπήκαν οι σπόροι για τις πρώτες μεγάλες εκδοτικές επιτυχίες του οίκου: Το «Έξω από τα Δόντια» του George Lois, το «Πούλα σαν Καλλιτέχνης» πάλι του Kleon, «Η Δύναμη των Εσωστρεφών» της Susan Cain, το «Born to Run» του Christopher McDougall, η «Κρυφή Σχολή» του Dan Millman, συγγραφέα του παγκόσμιου bestseller «O Δρόμος του Ειρηνικού Πολεμιστή» και το «Κίνητρο» του Daniel H. Pink.

Φωτ.: Χριστίνα Δενδρινού / Olafaq

Το «κλειδί» μιας εκδοτικής επιτυχίας

Οπότε, Βασίλη Βαρδάκα και Βλάσση Μαρωνίτη, ποιο είναι το “κλειδί” της εκδοτικής σας επιτυχίας; Ένας επιτυχημένος εκδοτικός οίκος θέλει κόπο ή τρόπο;

«Στην αρχή ένας εκδοτικός οίκος θέλει σίγουρα κόπο αλλά και έναν τρόπο που να καθοδηγεί τον κόπο αυτό ώστε να φτάσουμε σε κάποιο σημείο να έχει μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο αυτός όλος ο κόπος», λέει μιλώντας στο Olafaq ο Βλάσσης Μαρωνίτης.

«Το ζητούμενο είναι να προσπαθείς να βρεις κάθε φορά και για κάθε περίπτωση τον βέλτιστο τρόπο, που είναι μια αέναη και διαρκής διαδικασία που την βιώνουμε κάθε ημέρα», συμπληρώνει με την σειρά του ο Βασίλης Βαρδάκας.

Το κοινό ενός εκδοτικού οίκου παίζει κάποιο ρόλο ως προς την επιλογή των τίτλων που θα εκδοθούν;

«Η στόχευσή μας όσον αφορά στο κοινό μας ήταν ξεκάθαρη από την αρχή. Είχαμε επιλέξει να δραστηριοποιηθούμε αμιγώς στο non-fiction βιβλίο. Θέλαμε να επικεντρωθούμε σε αληθινές ιστορίες, βιβλλία ψυχολογίας, αυτοβοήθειας, business books, οπότε η στόχευση ήταν και παραμένει ξεκάθαρη, αν και δεν σου κρύβω ότι αυτή την δεδομένη χρονική συγκυρία είμαστε σε ένα σημείο που θέλουμε να ανοίξουμε και άλλο την στόχευσή μας για να ικανοποιήσουμε τις αναγνωστικές ανάγκες και άλλων ανθρώπων και ενός άλλου κοινού που δεν διαβάζουνε απαραίτητα βιβλία π.χ. εκλαϊκευμένης επιστήμης ή ψυχολογίας», μού επισημαίνει ο Βλάσσης, ενώ ο Βασίλης προσθέτει εμφατικά ότι:

«Εχουμε παρατηρήσει τα τελευταία χρόνια το κοινό μας να ανοίγει όχι θεματικά, αλλά ηλικιακά. Βλέπουμε δηλαδή ότι τα βιβλία αυτοβοήθειας και προσωπικής ανάπτυξης πλεόν αγοράζονται και από πολύ μικρότερες ηλικίες. Και το παρατηρούμε στις παρουσιάσεις των βιβλίων των συγγραφέων μας, όπου σπεύδουν να τις παρακολουθήσουν πολύ νεαρά παιδιά, ενώ όταν ξεκινήσσαμε το κοινό που ερχόταν στις παρουσιάσεις ήταν κοντά στις δικές μας ηλικίες, 40 και άνω δηλαδή».

Τα τελευταία χρόνια, τα Key Books θεωρούνται ως «ειδικοί» στις εκδόσεις βιβλίων αυτοβοήθειας και αυτοβελτίωσης. Ρωτάμε τους δυο εκδότες ποιοι ήταν οι παράγοντες άνθησης αυτού του συγκεκριμένου εκδοτικού genre.

«Η οικονομική κρίση έπαιξε τεράστιο και καθοριστικό ρόλο στην άνθηση των εκδόσεων των βιβλίων αυτοβοήθειας. Πολλά από αυτά που θεωρούσαμε δεδομένα στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωλη αλλάξανε και οι άνθρωποι λόγου χάρη ήταν σε επαγγέλματα που περίμεναν ότι από εκεί θα πάρουν σύνταξη, αλλά τελικά ήρθαν όλα ανάποδα στη ζωή τους και η πραγματικότητά τους ανατράπηκε απότομα. Οπότε αναγκάστηκαν ξαφνικά να αλλάξουν δουλειά -κάτι το οποίο εντείνεται και είναι μέρος της πραγματικότητάς μας σήμερα που μιλάμε», λέει ο Βλάσσης και συνοψίζει με νόημα:

«Είναι επίσης μια τάση που έρχεται από τις ΗΠΑ και η εποχή απαιτεί πολύ έντονα να αναπτύξουμε όλοι μας διάφορα soft skills, δηλαδή όχι δεξιότητες που έχουν να κάνουν με την εξειδίκευση, αλλά με την συμπεριφορά μας [σ.σ: soft skills θεωρούνται οι επικοινωνιακές δεξιότητες, επίλυση προβλημάτων, ομαδική εργασία, οργάνωση και διαχείριση χρόνου, προσαρμοστικότητα και κριτική σκέψη]. Γιατί όταν έχεις να διαλέξεις ανάμεσα σε ανθρώπους με τα ίδια ακριβώς βιογραφικά, στο τέλος θα επιλέξεις αυτόν που διαθέτει τα καλύτερα soft skills».

«Η κρίση έφερε και κάτι ακόμη. Πολλοί μπήκαν στην διαδικασία, πλην των όποιων επαγγελματικών τους αλλαγών, να κάνουν μια προσωπική ενδοσκόπηση του στυλ «ποιος είμαι», «τι έχω καταφέρει μέχρι στιγμής στη ζωή μου» ή «τι θέλω να κάνω στην ζωή μου από εδώ και στο εξής». Οπότε τα βιβλία μας καλύπτουν και αυτή την ανάγκη της ομφαλοσκόπησης», καταλήγει ο Βασίλης, αναφέροντας το νέο project του εκδοτικού τους οίκου, το «Life Project», το μεγαλύτερο event αυτογνωσίας στην Ελλάδα που πραγματοποιείται φέτος για πρώτη φορά το Σάββατο 18 Νοεμβρίου, στο Ωδείο Αθηνών.

Φωτ.: Χριστίνα Δενδρινού / Olafaq

Γιατί να πάει λοιπόν κάποιος στο Life Project;

«Αρχικά, γιατί θα μπορέσει να δουλέψει πάνω στο πιο σημαντικό project της ζωής: τον ίδιο τον εαυτό. Γιατί θα μπορέσει να παρακολουθήσει, να συζητήσει και να διαδράσει με πάνω από 15 κορυφαίους ομιλητές από τον χώρο της αυτοβελτίωσης, της ψυχολογίας, του business, της υγείας και της πνευματικότητας. Γιατί μέσα σε 9 ώρες, θα μπορέσει να αποκτήσει πολύτιμα εργαλεία και εφόδια που αφορούν τη ζωή και την καθημερινότητά μας. Γιατί θα έχει την ευκαιρία να συνδεθεί όχι μόνο με τον εαυτό, αλλά και με τους άλλους. Γιατί θα μιλήσουμε για διαχείριση στρες, ηγεσία, συντροφικότητα, γονεϊκότητα, πνευματικότητα, ψυχική υγεία, mindfulness και φυσικά, σχέσεις».

Σε ποιους όμως απευθύνεται εντέλει το Life Project;

«Σε όλους. Σε όλους όσους θέλουν να γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους κι έπειτα να μπορέσουν να συνδεθούν πραγματικά με τους γύρω τους – συντρόφους, γονείς, παιδιά, φίλους, συναδέλφους», καταλήγουν αμφότεροι, χαμογελώντας.

*Το Life Project, το μεγαλύτερο event αυτογνωσίας στην Ελλάδα, μια συνεργασία της Key Books και της Tsomokos Communications, πραγματοποιείται φέτος για πρώτη φορά το Σάββατο 18 Νοεμβρίου, στο Ωδείο Αθηνών. Οι ομιλητές του Life Project είναι οι: Δημήτρης Καραγιάννης, Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής, Ελένη Καραγιάννη, Ψυχίατρος, Απόστολος Κουμαρίνος, Ιδρυτής theSpeakers, Public Speaking Champion, Μυρτώ Λεγάκη, Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Mindfulness, Ιδρύτρια του One Breath Mindfulness Center, Αγνή Μαριακάκη, Ψυχολόγος & Κοινωνική Ερευνήτρια MindSearch, Συγγραφέας, Στέφανος Ξενάκης, Συγγραφέας, Μπάνε Πρέλεβιτς, Life Explorer, Βίκυ Φλέσσα, Δημοσιογράφος, Κατερίνα Μουστάκα, Ιατρός, Συγγραφέας, Δημήτρης Δημητριάδης, Futurist, Ερευνητής της Ειδικής Γραμματείας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού στην Προεδρία της Ελληνικής Κυβέρνησης, Γιώργος Χρούσος, Καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Παιδιατρικής της Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεόφιλος Βασιλειάδης, Διευθύνων Σύμβουλος του kariera.gr, Δήμητρα Δασκαλάκη, Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης & Επικοινωνίας ΜΕΤΡΟ, Τατιάνα Τούντα, Πρόεδρος & CEO Hellas EAP, Νίκη Ψαραυτή – Μπουτάρη, Εκδότρια & Ιδρύτρια Just a Number.