Τζόρτζ Λόις: Πωλητής ποπ κουλτούρας, mad man και δημιουργικός επαναστάτης
Έφυγε από την ζωή στα 91 του χρόνια ο ελληνοαμερικανός διαφημιστής που ενέπνευσε τον χαρακτήρα του Ντον Ντρέιπερ στην σειρά «Μad Men» και βασικός υπεύθυνος για τα καλύτερα εξώφυλλα του περιοδικού Esquire της δεκαετίας του ’60 και του ’70.
Απεχθανόταν να τον αποκαλούν «τον πραγματικό Ντον Ντρέιπερ του Mad Men» (και ας γούσταρε, βαθιά μέσα του, να τον φωνάζουν έτσι).
Σιχαινόταν τον περιορισμό των αγαθών και των υπηρεσιών «σε λίγους και καλούς» (γι’ αυτό και πάλεψε, με όσα μέσα διέθετε, προκειμένου με οτιδήποτε εμπλεκόταν να είναι διαθέσιμο στο ευρύ κοινό και όχι σε μια συνδρομητική βάση).
Κατανάλωνε ο ίδιος περισσότερη ποπ κουλτούρα απ’ όσο μπορούσε να αντέξει (αλλά μετά την επαναπαρουσίαζε, μετεξελιγμένη προς το απείρως καλύτερο).
Και όμως ο Γιώργος Λόης, ο ελληνοαμερικανός που, ως Τζορτζ Λόις, υπήρξε πρωτεργάτης της Δημιουργικής Επανάστασης στη διαφήμιση που συντελέστηκε στην Αμερική τη δεκαετία του ’60 και ο οποίος έφυγε από την ζωή προ ημερών πλήρης ημερών σε ηλικία 91 ετών, υπήρξε μια τόσο σημαντική μορφή της «πώλησης προϊόντων» made in USA, ώστε του ανήκει ένα μεγάλο κομμάτι της αμερικανικής ποπ κουλτούρας.
Και με μυαλό ξουράφι μέχρι το τέλος της ζωής του, δύο μόλις μήνες μετά τον θάνατο της συζύγου, Ρόζμαρι.
«Το ίντερνετ, από την πρώτη ημέρα της γέννησής του, υπήρξε ο απόλυτος εχθρός του καλλιτέχνη και του ευφυούς διανοούμενου. Η ψηφιακή εποχή “ρούφηξε” όλη την δημιουργικότητα και την έμπνευση από τον ανθρώπινο νου», μου είχε πει το 2015 σε μια από τις δυο συνεντεύξεις που είχαμε κάνει μαζί, για λογαριασμό του μέσου στο οποίο εργαζόμουν τότε.
Σας φαίνεται ελαφρώς «ασεβής» η παραπάνω άποψή του, αποκαλούμενου από τα αμερικανικά ΜΜΕ, «Χρυσού Έλληνα της διαφήμισης»;
Μα, ασεβής υπήρξε ο Λόις καθ’ όλη την διάρκεια της καριέρας του.
Ο ελληνοαμερικανός διαφημιστής ήταν αυτός που τόλμησε και παρουσίασε τον πρώτο μαύρο Άγιο Βασίλη – τον πυγμάχο Σόνι Λιστόν – που εμφανίστηκε ποτέ σε εξώφυλλο περιοδικού.
Πριν ακριβώς 60 χρόνια, ο Χάρολντ Χέις, ο εκδότης του Esquire, τον ρώτησε ευθέως «πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τα εξώφυλλα του περιοδικού μας;». Ο Λόις ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του περιοδικού και, με το δημιουργικό του πνεύμα, χάρισε στο σπουδαίο περιοδικό τα πιο θρυλικά και επιδραστικά του εξώφυλλα: από τον Mοχάμεντ Αλί ως «μάρτυρας» Αγιος Σεβαστιανός που δέχεται βέλη, το 1968 (που το Associated Press το χαρακτήρισε ως «την πιο χαρακτηριστική εικόνα της δεκαετίας του 1960») μέχρι τον Αντι Γουόρχολ που βυθίζεται σε μια θάλασσα από ντοματόσουπα της μάρκας Campbell.
Και φυσικά ήταν ο άνθρωπος που πριν 40 χρόνια σκέφτηκε το σύνθημα «I Want My MTV» για το, τότε πρωτοεμφανιζόμενο, τηλεοπτικό μουσικό κανάλι.
«Επειδή έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε τις πιο «άγριες» διαφημιστικές τακτικές προκειμένου να επιβάλλουμε με κάθε τρόπο το MTV τόσο στην αμερικανική διαφημιστική αγορά όσο και στο καλωδιακό τηλεοπτικό τοπίο της εποχής. Με την «γέννηση» του καναλιού, το 1981, όλες οι δισκογραφικές εταιρίες είχαν πάρει με φόβο το MTV, επειδή φοβόντουσαν πως το νέο μέσο θα «σκότωνε» τη δισκογραφική βιομηχανία. Ορκίστηκαν λοιπόν [οι δισκογραφικές εταιρίες] πως δεν θα κυκλοφορούσαν ποτέ βιντεοκλίπ, ένα μέσο που οι διαφημιστές δεν το αποδέχονταν. Κάπως έτσι, το 1982 ξεκίνησε η εκστρατεία με το μότο «I want my MTV!» (Θέλω το MTV μου!) και το επιμύθιο «αν δεν πιάνεις το MTV στην περιοχή σου, πάρε τηλέφωνο και πες «θέλω το MTV μου»». Κατόπιν, χρησιμοποίησα εκατοντάδες ανθρώπους που έπαιρναν οργισμένοι τηλέφωνο τους κατά τόπους διαχειριστές καλωδιακών τηλεοπτικών σταθμών (cable operators) απαιτώντας να έχουν πρόσβαση στο νέο δίκτυο. Λίγες ημέρες μετά, με ενημέρωσαν πως τελικά το MTV αγοράστηκε από τους διαχειριστές, οι οποίοι αναγκάστηκαν να υπαναχωρήσουν, ανήμποροι να διαχειριστούν αυτό το κλίμα μαζικής διαμαρτυρίας», μου είχε δηλώσει ο ίδιος τότε.
Legendary art director George Lois died yesterday. For magazine people, he changed everything. pic.twitter.com/8YpNrcfceQ
Γεννήθηκε το 1931 στο Μπρονξ ως Γιώργος Λόης, ο γιος της Βασιλικής και του Χαράλαμπου, με καταγωγή από την Καστανιά Ναυπάκτου. Ο μικρός Τζορτζ αρχικά προοριζόταν να αναλάβει το ανθοπωλείο του πατέρα του, αλλά λίγο το ταλέντο του στη ζωγραφική, λίγο η καταναλωτική επανάσταση της δεκαετίας του 1950 τον έσπρωξαν στον χώρο της διαφήμισης, όπου και μεγαλούργησε.
Στις ΗΠΑ αναφέρονταν σε αυτόν ως ο «πραγματικός Mad Man» και το πρόσωπο πάνω στο οποίο βασίστηκε ο «Ντον Ντρέιπερ» της ομώνυμης δημοφιλούς αμερικανικής τηλεοπτικής σειράς. Ο Λόις φρόντιζε συνέχεια να απορρίπτει μετά βδελυγμίας κάθε κοινό στοιχείο που τον συνέδεε με το χαρακτήρα που ενσάρκωσε άψογα για επτά συναπτές σεζόν ο ηθοποιός Τζον Χαμ.
Φωτ.: Luke Lois / Good Karma Creative
Όμως οι ομοιότητες του με τον χαρακτήρα του Ντρέιπερ είναι αρκετές κι οφείλονται στο «πενάκι» του σεναριογράφου της σειράς, του Μάθιου Γουίνερ: καταρχάς, αμφότεροι έχουν περίπου την ίδια ηλικία, είναι γύρω στα 30-35. Κατά δεύτερον, και οι δυο, Λόις και «Ντον», υπηρετήσαν ένα μέρος της στρατιωτικής τους θητείας στα πεδία μάχης της Κορέας, κατά τη διάρκεια του πολέμου εκεί, μεταξύ 1950-1953. Και τρίτον και σημαντικότερον, αμφότεροι ιδρύσαν τη δική τους διαφημιστική εταιρεία, έχοντας αποχωρήσει από μια άλλη: ο μεν «Ντον» την Sterling Cooper Draper Pryce, ο δε Λόις την Papert Koenig Lois.
Όπως συχνά έλεγε ο ίδιος, «ό,τι είμαι, το χρωστάω στους σκληρά εργαζόμενους Έλληνες γονείς μου, οι οποίοι φρόντισαν από νωρίς να μου μάθουν την διαφορά μεταξύ σωστού και λάθους. Έχω ξοδέψει πολύ χρόνο στη ζωή μου στο παρελθόν προσπαθώντας να καταπολεμήσω, διαμέσου της δουλειάς μου, την αδικία σε κάθε της μορφή. Ειδικά, καταστάσεις όπως ο ρατσισμός, η ομοφοβία και η αστυνομική βία με εξοργίζουν αφάνταστα».
Ωστόσο, η οργή αυτή μεταφέρθηκε ιδανικά στις κατά καιρούς διαφημιστικές εκστρατείες που ανέλαβε. Είχε να διαχειριστεί καθημερινά απαιτητικούς και ενίοτε παράλογους πελάτες, συναδέλφους που είχαν σηκώσει… ψηλά τον αμανέ αλλά και την παραδοσιακή στενομυαλιά του ίδιου του κοινού στο οποίο απευθυνόταν. Και όμως, κάθε φορά η κάθε του καμπάνια ήταν απολύτως επιτυχημένη.
«Η πλειοψηφία των πελατών μας ήταν εξαιρετικά στενόμυαλοι. Επίσης, οι περισσότεροι άνθρωποι εκεί έξω είναι εξαιρετικά συντηρητικοί όσον αφορά στις πολιτικές ή θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, όμως θα πω το εξής: μια πραγματικά σπουδαία διαφημιστική εκστρατεία είναι ικανή να κερδίσει, μέσα σε ένα νανοδευτερόλεπτο, ακόμη και τον πιο στενόμυαλο άνθρωπο. Το πιστεύω ακράδαντα αυτό», μού είχε υπερτονίσει.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Λόις ήταν ένας σκληρόπετσος διαφημιστής που, όπως συχνά έλεγε, ίσως και προβοκατόρικα, «μπορούσε να πουλήσει ψυγείο σε έναν Εσκιμώο», γι’ αυτό και σε μια συγκεκριμένη περίσταση έφτασε στο σημείο να περάσει τον… Ρουβίκωνα της λογικής, προκειμένου να πείσει έναν πελάτη του ότι η διαφημιστική του εκστρατεία που μόλις είχε σχεδιάσει, θα ήταν επιτυχημένη.
«Οταν ήμουν στη διαφημιστική εταιρεία Doyle Dane Bernbach το 1959, έπρεπε να σχεδιάσω τη διαφήμιση για τα Goodman’s Matzos (σ.σ.: είδος εβραϊκού ψωμιού που τρώγεται κάθε Πάσχα). Ετοίμασα τη μακέτα και την πήγα στον ηλικιωμένο κατασκευαστή των Goodman’s Matzos, ο οποίος δεν ενθουσιάστηκε καθόλου. Εγώ όμως ήμουν περήφανος γιατί είχα καταφέρει να βρω ένα σλόγκαν με τις λέξεις κόσερ (σ.σ.: καθαρό) και Πάσχα που θα έκανε το προϊόν άμεσα αναγνωρίσιμο. «Αλλαξέ το!» μου είπε αυτός. Αναγκάστηκα να καταφύγω στον εκβιασμό: άρπαξα τη μακέτα, κατευθύνθηκα προς το ανοικτό παράθυρο του τρίτου ορόφου και βγήκα στο στενό περβάζι ισορροπώντας με το απόλυτο κενό από κάτω μου. «Εσείς φτιάχνετε το ψωμί, εγώ κάνω τις διαφημίσεις» του είπα και αμέσως εκείνος έντρομος μου φώναξε: «Σταματήστε! Μπείτε μέσα! Εντάξει, δέχομαι, θα χρησιμοποιήσουμε τη διαφήμισή σας»», μου είχε διηγηθεί.
Κατόπιν, τον είχα ρωτήσει ευθέως να μου δώσει ένα παράδειγμα μιας τολμηρής διαφήμισης.
«Αυτή που έκανα το 1985 για τον ανερχόμενο τότε [σχεδιαστή μόδας] Τόμι Χίλφιγκερ. Με την πρώτη διαφήμιση που σχεδίασα για τη φίρμα ρωτούσα ουσιαστικά το αμερικανικό κοινό αν ξέρει «ποιος είναι ο T-Χ» (σ.σ.: η γιγαντοαφίσα του Λόις έλεγε στο κοινό «οι μεγάλοι αμερικανοί σχεδιαστές ανδρικών ρούχων είναι τέσσερις» και τους έβαζε να παίξουν «κρεμάλα» για να βρουν τα ονοματεπώνυμα: για τα αρχικά Ρ-Λ αντιστοιχούσε ο Ραλφ Λόρεν, για τα Π-E o Πέρι Ελις, για το Κ-K ο Κάλβιν Κλάιν. Τα αρχικά Τ-Χ δεν τα γνώριζε κανείς ως τότε). Ο Χίλφιγκερ έγινε διάσημος εν μιά νυκτί».
Και κατόπιν μού ανέφερε και την διαφημιστική εκστρατεία που ανέλαβε το 1995 για το γυναικείο περιοδικό «Elle». Στην αφίσα έλεγε στις αναγνώστριες να «πάνε στο Elle» («Go to Elle»!), που όμως αν το διαβάσεις γρήγορα ακούγεται το ίδιο με την έκφραση «Go to Hell» («Αντε στο Διάβολο»).
«Στην αρχή οι υπεύθυνοι του περιοδικού “έφριξαν”, αλλά τους έπεισα πως οι πιο διορατικές αναγνώστριες θα έπιαναν το υπονοούμενο και θα «έρχονταν» στο περιοδικό. Οπως και έγινε, άλλωστε, καθώς μετά το 1995 οι πωλήσεις του περιοδικού απογειώθηκαν», είχε τονίσει εμφατικά ο ίδιος.
Οι υπερ-επιτυχημένες διαφημιστικές εκστρατείες του, τα 38 από τα συνολικά 80 εξώφυλλα που σχεδίασε μεταξύ 1962 και 1972 για το Esquire που ανήκουν στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) καθώς και η κληρονομιά που αφήνει, σε διαφημιστικό και εικονιστικό επίπεδο, αποδεικνύουν ότι ο Λόις δικαιώθηκε και θα συνεχίσει να δικαιώνεται και μετά θάνατον.
Τη δεκαετία του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του '60 στην Πόλη του Μεξικού ζωγράφισε τα καλύτερά της έργα - ανδρόγυνες, ασκητικές φιγούρες, αφοσιωμένες στην επιστήμη και την τέχνη.
Τη δεκαετία του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του '60 στην Πόλη του Μεξικού ζωγράφισε τα καλύτερά της έργα - ανδρόγυνες, ασκητικές φιγούρες, αφοσιωμένες στην επιστήμη και την τέχνη.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.