Από τη «Στέλλα Βιολάντη ή Έρως Εσταυρωμένος» που την είδα πρώτη φορά μέχρι το «Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον» η περίπτωση της Αθηνάς Σακαλή θυμίζει σενάριο κινηματογραφικής ταινίας. Όχι γιατί είναι φανταστική και υποθέτω διόλου εύκολη, εξάλλου πόσο εύκολο είναι να είσαι καλλιτέχνης στην Ελλάδα του σήμερα, αλλά επειδή παρατηρώντας την πάνω στη σκηνή είναι σχεδόν αδύνατον να μην γοητευτείς από την αμεσότητα της. Και είναι ακριβώς αυτή η παρατήρηση που την κάνει μία από τις πιο σημαντικές ηθοποιούς της γενιάς της.

Από το Μαθηματικό βρέθηκε στη Δραματική σχολή κι από εκεί να πρωταγωνιστεί σε παραγωγή του Θεσσαλικού Θεάτρου. Κι όλα αυτά τόσο διακριτικά που σε φωνάζουν να την προσέξεις.

Στο «Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον» σε κείμενο και σκηνοθεσία Βαλέριας Δημητριάδου διαχειρίζεται έναν δύσκολο ρόλο σε ένα έργο όπου ο ρεαλισμός ακροβατεί με τον λυρισμό φανερώνοντας μία πραγματικότητα που ο παράδεισος και η κόλαση μοιάζουν επικίνδυνα.

– Ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις όταν διαβάσατε το έργο;
Η πρώτη μου σκέψη ήταν θαυμασμός προς την Βαλέρια, που ενώ περνούσε την πιο φωτεινή περίοδο της ζωή της, αποφάσισε να βουτήξει στο σκοτάδι και να γράψει αυτό το έργο βάζοντας ένα μικρό λιθαράκι στην προσπάθεια καταπολέμησης του trafficking. Όταν το διάβασα πρώτη φορά, με έπιασε το στομάχι μου! Ήταν πολύ σκληρό και δεν μπορούσα να πιστέψω ότι αυτό συμβαίνει και στην πραγματικότητα. Όταν άρχισα να ψάχνω το θέμα του trafficking κατάλαβα πως το έργο ήταν σχετικά ήπιο σε σχέση μ’ αυτό που συμβαίνει στα αλήθεια. Και αυτό είναι κάτι που λέω και συχνά σε κόσμο που σοκάρετε με την παράσταση. Ότι δηλαδή η πραγματικότητα είναι πολύ χειρότερη. Δεν μπορούμε καν να την φανταστούμε.

– Η Χλόη έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός νέου κοριτσιού που θέλει να ερωτευτεί, να γνωρίσει τον κόσμο, να ζήσει. Είδατε τον εαυτό σας σε αυτόν τον ρόλο;
Απόλυτα! Η Χλόη θα μπορούσα να είμαι εγώ, θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε νέα κοπέλα με όνειρα για το μέλλον, με ελπίδα, με όρεξη για ζωή. Η Χλόη δεν είναι μια εξαίρεση που ζούσε στο περιθώριο και ήταν οι συνθήκες κάπως κακές και παρασύρθηκε. Όχι! Η Χλόη θα μπορούσε να είναι κυριολεκτικά η κοπέλα της διπλανής πόρτας.

Φωτ.: Γιάννης Παπαϊωάννου / Olafaq

– Πριν το έργο είχατε ακούσει ιστορίες για το sex trafficking;
Πριν από το έργο είχα απόλυτη άγνοια για το οτιδήποτε αφορά το sex trafficking. Νόμιζα ότι είναι κάτι μακρινό που συμβαίνει κάπου αλλού. Τώρα ξέρω ότι συμβαίνει εδώ και τώρα στη χώρα μου, στη γειτονιά μου και θα μπορούσε να έχει συμβεί και σε μένα την ίδια!

– Υπήρξαν στιγμές κατά τη διάρκεια των προβών που νιώσατε να εμπλέκεστε περισσότερο συναισθηματικά με τον ρόλο;
Είναι πιστεύω μέρος της διαδικασίας και γίνεται ασυναίσθητα. Στο τέλος της ημέρας όμως πάντα ξέρεις ότι όλα είναι ένα ασφαλές παιχνίδι με τους συναδέλφους σου.

– Το sex trafficking είναι μία από τις ειδεχθέστερες μορφές κακοποίησης. Η υπόθεση της 12χρονης από τον Κολωνό φανέρωσε τους σκελετούς της κοινωνίας μας. Έχουμε μερίδιο ευθύνης για όσα δεν θέλουμε να δούμε;
Έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης. Ίσως το μεγαλύτερο! Πρέπει να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά, να παρατηρούμε, να ακούμε! Η πολιτεία σίγουρα έχει την έχει ευθύνη του να εντοπίσει και να πιάσει τον διακινητή. Τι γίνεται όμως με τους ανθρώπους που πληρώνουν για να πάνε μ’ ένα παιδί σε αυτήν την ηλικία ή με μια γυναίκα (που είναι θύμα trafficking σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις); Αυτοί δεν είναι άνθρωποι που είναι στο περιθώριο. Αντιθέτως, είναι ο γείτονας μας, ο συνάδελφος μας στη δουλειά , ο φίλος μας, ίσως ακόμη και ο σύντροφος μας! Είναι μέλη της κοινωνίας μας και είναι πολλά περισσότερα από όσα νομίζουμε. Δεν θα υπήρχε αγορά αν δεν υπήρχε ζήτηση…

– Τι δουλεία έχει μια παραλίγο μαθηματικός στο Θέατρο;
Το θέατρο σίγουρα προϋπήρχε στη ζωή μου σαν σκέψη, αλλά όταν έφτασε η ώρα να διαλέξω σχολή τα μαθηματικά ήταν η πρώτη και η μόνη μου επιλογή. Τα αγάπησα πολύ στα μαθητικά μου χρόνια και συνεχίζω να τα αγαπώ. Η πρακτικότητα και η μαθηματική σκέψη που απέκτησα ως άνθρωπος, λόγω της ενασχόλησης μου με αυτά, με βοήθησε τρομερά στο θέατρο και στη ζωή μου. Δεν θα άλλαζα με τίποτα αυτή μου την επιλογή και ας φαίνεται εντελώς άσχετη με το επάγγελμα μου! Εγώ πιστεύω ότι είναι ο σωστός συνδυασμός για την ισορροπία που χρειάζομαι.

– Πού βρίσκεται ο δικός σας παράδεισος;
Στην αυλή του χωριού μου, στα βουνά που περνούσα και περνάω τα καλοκαίρια μου. Σε όσες χώρες και αν έχω ταξιδέψει καμία δεν είναι τόσο όμορφη όσο το χωριό μου.

– Και η κόλαση;
Η κόλαση είναι η κοινωνική και πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή. Σίγουρα υπάρχουν και χειρότερα αλλά εμένα αυτό με περιορίζει αυτήν τη στιγμή στο να νιώσω απόλυτα ελεύθερη. Γιατί στην πραγματικότητα η κόλαση είναι η στέρηση της προσωπικής μας ελευθερίας. Η στέρηση στο όνειρο.

– Διαβάζετε κάποιο βιβλίο αυτό τον καιρό;
Με ρωτάτε ακριβώς τη στιγμή της μετάβασης από την περίοδο του καλοκαιριού, που συνήθως διαβάζω αστυνομικά μυθιστορήματα (μόλις τελείωσα τον Χιονάνθρωπο του Jo Nesbo), στα χειμωνιάτικα αναγνώσματα (ξεκίνησα πριν δύο μέρες τον «Επαναστατημένο άνθρωπο» του Καμύ).

Φωτ.: Γιάννης Παπαϊωάννου / Olafaq

– Τι μαγικό συμβαίνει με τους C. for Circus και κάθε παράσταση γίνεται talk of the town;
Δεν έχω ιδέα! Αυτό που έχω καταλάβει στα χρόνια που δουλεύω μαζί τους είναι ότι είναι μια ομάδα που δεν επαναπαύεται, ψάχνει συνεχώς την ταυτότητα της, το λόγο για να κάνει θέατρο, καθώς και τον τρόπο που θα ήθελε να κάνει θέατρο. Με σιγουριά λέω ότι δύσκολα μένει ευχαριστημένη! Υπάρχουν παραστάσεις που άρεσαν πολύ στο κοινό αλλά στην ομάδα όχι! Υπάρχει μια συνεχής αναζήτηση και ίσως αυτό στο τέλος να έχει αποτέλεσμα.

– Μία ταινία που είδατε πρόσφατα και σας άρεσε;
Το Oppenheimer.

– Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;
Επαγγελματικά έχω γνώση του τι θα συμβεί μέχρι και τα Χριστούγεννα, μετά δεν έχω ιδέα. Αλλά αυτή είναι η ζωή του ηθοποιού κάποιες φορές. Οπότε σχέδια κάνω, μόνο και πάντα, για τα επόμενα ταξίδια μου! Αυτό είναι το μόνο που σχεδιάζω αυτή την περίοδο.

– Κλείνοντας, πείτε μου έναν αγαπημένο σας στίχο
Όλα στραβά γινήκανε και όλα είν’ ωραία (Σιμούν – Θανάσης Παπακωνσταντίνου).

Φωτ.: Γιάννης Παπαϊωάννου / Olafaq

➪ INFO: «Καὶ ἐφύτευσεν ὁ Θεὸς παράδεισον»

Σύγχρονο Θέατρο: Διεύθυνση: Ευμολπιδών 45, 118 54

Τηλέφωνο: 210 346 4380

Μέρες & Ώρες παραστάσεων:

Από 20 Σεπτεμβρίου μέχρι 1 Οκτωβρίου: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:15 Κυριακή στις 19:00

Από 4 έως 29 Οκτωβρίου: Τετάρτη & Σάββατο στις 21:15 Πέμπτη & Κυριακή στις 18:00

Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 20€, Μειωμένο: 16€ (Άνεργοι – ΑμεΑ- Φοιτητές – Άνω των 65)

Link προπώλησης