Το Σαββατοκύριακο πριν από την ορκωμοσία του νεοεκλεγέντα προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, δεξιοί influencers γιόρτασαν με κοκτέιλ, χορό και χάμπουργκερ McDonald’s που σερβίρονταν σε δίσκους. Πόζαραν με χάρτινες φιγούρες του Έλον Μασκ που φορούσε καουμπόικο καπέλο, αναγνωρίζοντας τη συμβολή του στην επικράτηση και τον κομβικό του ρόλο από σήμερα. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το TikTok και ονομάστηκε βραβεία Power 30 για να γιορτάσουν την “πολιτιστική κυριαρχία” της δεξιάς στο Διαδίκτυο. Έλαβε χώρα στο Sax, ένα κλαμπ με τοίχους καλυμμένους με βελούδο και κιτς χρυσή διακόσμηση μόλις λίγα τετράγωνα από τον Λευκό Οίκο.
Το 2024 ο Τραμπ και οι Ρεπουμπλικάνοι κέρδισαν τις εκλογές με συνεργασίες στο TikTok (συνεντεύξεις και podcasts). Σε αυτό το πάρτι και άλλα ανάλογα στην Ουάσινγκτον το βράδυ της Κυριακής, δεκάδες podcasters, influencers και Ρεπουμπλικάνοι επικοινωνιολόγοι γιόρτασαν την επιτυχία τους, διασκεδάζοντας με διαδικτυακούς φίλους και απονέμοντας βραβεία για τα επιτεύγματά τους.
Ο CJ Pearson, συμπρόεδρος του συμβουλευτικού συμβουλίου νεολαίας της Εθνικής Επιτροπής των Ρεπουμπλικανών (RNC) και οικοδεσπότης της εκδήλωσης της Κυριακής, δήλωσε: «Ήθελα να αναγνωρίσω τους ανθρώπους που άνοιξαν το δρόμο για την επιστροφή του προέδρου στον Λευκό Οίκο. Κερδίσαμε τις εκλογές των influencers το 2024. Νικήσαμε σε μία από τις πιο σημαντικές μάχες, έναν από τους πιο μακροχρόνιους “πολιτιστικούς πολέμους” της εποχής μας.»
Οι δημιουργοί και οι influencers είχαν κεντρικό ρόλο στις εκλογές του 2024. Παρευρέθηκαν στα συνέδρια των Ρεπουμπλικανών και των Δημοκρατικών. Μετέδιδαν ζωντανά από εκδηλώσεις χρηματοδότησης και συγκεντρώσεις, ενώ εμφανίζονταν σε όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, podcasters προωθούσαν ασταμάτητα τους υποψηφίους.
Αν και οι Δημοκρατικοί είχαν επενδύσει για χρόνια στην ανάπτυξη των δικών τους influencers, οι Ρεπουμπλικάνοι το έκαναν πιο αποτελεσματικά. Παρά τα περιορισμένα οικονομικά μέσα της καμπάνιας Τραμπ, συνεργάστηκαν με δημοφιλείς podcasters όπως οι κωμικοί Theo Von και Joe Rogan. Οι συνεντεύξεις αυτές είχαν χαμηλό κόστος και έφτασαν σε εκατομμύρια ακροατές μέσα σε λίγες ώρες. Ο Τραμπ συνεργάστηκε με τους Jake και Logan Paul, καθώς και με τον Adin Ross εστιάζοντας σε κοινότητες της «ανδρικής σφαίρας».
Για χρόνια, οι συντηρητικοί influencers συγκρούονταν με τις πλατφόρμες που, όπως έλεγαν τους απέκλειαν άδικα. Με την απόκτηση του X από τον Έλον Μασκ και τη μείωση των ελέγχων γεγονότων και των προστασιών από τη ρητορική μίσους από τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ οι συνθήκες άλλαξαν κι αλλάζουν καθημερινά. Πλέον οι δημιουργοί αυτοί δεν βρίσκονται στα “παρασκήνια”, αλλά έχουν επιστρέψει στο κέντρο της προσοχής.
Το Σαββατοκύριακο της ορκωμοσίας, εταιρείες τεχνολογίας από τη Σίλικον Βάλεϊ διοργάνωσαν πάρτι για δημιουργούς περιεχομένου. Το Spotify φιλοξένησε brunch για podcasters, ενώ η Google και το YouTube οργάνωσαν δεξίωση για δημιουργούς περιεχομένου. Στην εκδήλωση Power 30 δημιουργοί χόρευαν φορώντας καπέλα MAGA και ωτοασπίδες TikTok. Εν τω μεταξύ το TikTok αντιμετώπιζε διακοπή λειτουργίας λόγω της επικείμενης απαγόρευσης, αλλά επανήλθε την Κυριακή διαβεβαιώνοντας τους χρήστες ότι ο Τραμπ θα σώσει την εφαρμογή μόλις αναλάβει τα καθήκοντά του.
Ο Neal Mohan, CEO του YouTube δήλωσε ότι οι δημιουργοί «διαμορφώνουν την κουλτούρα» και ότι ήταν συναρπαστικό να τους παρακολουθεί από κοντά. Ο Alex Bruesewitz, σύμβουλος της καμπάνιας του Τραμπ και πρωτοπόρος της στρατηγικής με influencers τιμήθηκε για τη συνεισφορά του σε αυτό το ψηφιακό πλέγμα νίκης. Το 2022 είχε γράψει το “Winning the Social Media War”, καθοδηγώντας τους Ρεπουμπλικάνους πώς να κερδίσουν πολιτικά μέσω των κοινωνικών δικτύων.
Η επικράτηση στις podcasts θεωρήθηκε καθοριστική. Σύμφωνα με τον Bruesewitz τα podcasts έφτασαν σε ακροατές που δεν παρακολουθούσαν τα παραδοσιακά μέσα. Ο Ben Shapiro δήλωσε ότι «έδειξαν την αυθεντικότητα των υποψηφίων».
Από το 2019 η οργάνωση Turning Point έχει “στρατολογήσει” και εκπαιδεύσει τουλάχιστον 400 συντηρητικούς influencers λειτουργώντας ουσιαστικά ως θερμοκοιτίδα ταλέντων. Ορισμένοι από τους πιο γνωστούς δεξιούς influencers, όπως οι Alex Clark, Benny Johnson και Candace Owens είναι απόφοιτοι του προγράμματός της. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται σε συνέδρια σε διάφορες πόλεις των ΗΠΑ. Εκεί η ηγεσία της Turning Point, όπως ο Charlie Kirk και ο Tyler Bowyer διδάσκουν στους συμμετέχοντες πώς να δημοσιεύουν περιεχόμενο. Μόλις ενταχθούν στο πρόγραμμα η ομάδα δημοσίων σχέσεων της οργάνωσης τους προωθεί σε παραγωγούς καναλιών όπως το Fox News και τους προσκαλεί σε εκδηλώσεις όπου κορυφαίοι ομιλητές, όπως ο Τραμπ και ο Τάκερ Κάρλσον παρέχουν ευκαιρίες δικτύωσης.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της TPUSA: «Έχουμε συνεργαστεί με εκατοντάδες δυναμικές προσωπικότητες και δημιουργούς περιεχομένου, από εσωτερικούς συνεργάτες που παράγουν περιεχόμενο πέντε ημέρες την εβδομάδα έως influencers που ενσωματώνουν το μήνυμα της ελευθερίας στο διαδικτυακό τους προφίλ και συμμετέχουν στις κορυφαίες εκδηλώσεις μας».
Ο Tyler Bowyer δήλωσε ότι «η αριστερά έχει βολευτεί στηριζόμενη στο Χόλιγουντ για επιρροή, ενώ εμείς καλλιεργούμε αυθεντικούς influencers μέσα από την Turning Point. Το εύρος της επιρροής μας αριθμεί δισεκατομμύρια». Οι Ρεπουμπλικάνοι σχεδιάζουν ήδη νέες εκπαιδευτικές εκδηλώσεις για ανερχόμενους influencers. «Στους επόμενους μήνες θα στρατολογήσουμε νέους influencers, θα τους καθοδηγήσουμε και θα επενδύσουμε στην ανάπτυξή τους», είπε ο Pearson. «Αυτό το event είναι μόνο η αρχή».
«Κερδίσαμε μια σημαντική μάχη στον πολιτισμικό πόλεμο, αλλά ο πόλεμος συνεχίζεται», δήλωσε ο Matt Walsh του Daily Wire.
*Με στοιχεία από το Wired.