Η τουριστική περίοδος έχει ξεκινήσει και οι δρόμοι έχουν πλημμυρίσει με ανθρώπους κάθε εθνικότητας. Η Διονυσίου Αεροπαγίτου έχει γίνει απροσπέλαστη από τους τουρίστες που σπεύδουν να επισκεφθούν τον μεγαλειώδη Παρθενώνα, το μουσείο της Ακρόπολης, καθώς και το αρχαίο θέατρο του Διονύσου, που ήταν βασικός τόπος παράστασης του αττικού δράματος. Η ξενάγηση τελειώνει και όλοι ξεχύνονται στα γραφικά σοκάκια της Πλάκας για βόλτα και, εννοείται για να δοκιμάσουν τον παραδοσιακό μουσακά και το πολυφημισμένο σουβλάκι. Το Μοναστηράκι, το Θησείο, η συνοικία του Ψυρρή και η Ερμού θα ολοκληρώσει την αθηναϊκή εμπειρία, και έτσι έχουν πάρει μία καλή γεύση (κυριολεκτικά και μεταφορικά), μετά από έρευνα που έχουν κάνει στο trip advisor και όχι μόνο.
Η Αθήνα είναι μία άκρως φιλική πόλη για τους τουρίστες, αλλά μόνο για αυτούς. Όσοι ζούμε στην πρωτεύουσα, μερικές φορές απολαμβάνουμε τους εαυτούς μας και τις αντοχές μας. Τι δεν αντέχετε στην Αθήνα; Την κίνηση. Αυτή είναι η απάντηση που μας έχει δώσει η συντριπτική πλειοψηφία των common people στο olafaq. Τυχαίο; Σίγουρα όχι!
Η ονειρική πλασμένη οδήγηση στην Αθήνα
Οδηγείς και νιώθεις εγκλωβισμένος στο δικό σου μεταφορικό μέσο. Οι πόρτες ξαφνικά μετατρέπονται σε σίδερα φυλακής από τα οποία δεν έχεις καμία διέξοδο διαφυγής. Είσαι κολλημένος στη μέση λωρίδα που μερικές φορές γίνεται δεξιά, επειδή υπάρχουν παρκαρισμένα οχήματα, ενώ κινείσαι πιο αργά και από το τραμ. Πόση μουσική και podcast είσαι διατεθειμένος να ακούσεις, την ίδια ώρα που μηχανάκια περνάνε δίπλα σου, την ίδια ώρα που οι κόρες πατιούνται στους ρυθμούς της samba και κάνεις αναγκαστικούς εμούς σα να συμμετέχεις σε κάποιον αγώνα μετ’ εμποδίων, χωρίς να έχεις δηλώσει συμμετοχή.
Η έλευση των τουριστών διογκώνει το πρόβλημα. Καθημερινά οι δρόμοι είναι στο βαθύ κόκκινο, χωρίς να γίνεται αιματοχυσία, αν και μπορεί να πεις ότι μοιάζει με πολιορκία.Όχι, δεν μας φταίνε οι τουρίστες σε καμία περίπτωση. Άλλωστε είναι και η μεγαλύτερη πηγή εσόδων της χώρας, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού δουλεύει στον τουρισμό και έχει χτίσει τη ζωή του και την καθημερινότητά του γύρω από αυτόν. Εστίαση, ξενοδοχεία, εμπορικά καταστήματα, υπηρεσίες περιποίησης, υπηρεσίες καθαρισμού, ακτοπλοϊκές και αεροπορικές γραμμές, είναι μόνο μερικοί κλάδοι, οι οποίοι βασίζονται στην προσέλευση τουρισμού στην χώρα. Ολόκληρος ο κρατικός μηχανισμός κάθε χρόνο για την προετοιμασία των δεκάδων εκατομμυρίων τουριστών.
Πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για τη μαζική τουριστική έλευση;
Ποιες είναι οι προετοιμασίες που γίνονται για τις κυκλοφοριακές συνθήκες που θα επικρατήσουν την τουριστική περίοδο στην Αθήνα; Καμία!
Η απολυτότητα και η εριστικότητα δεν είναι φίλοι μας. Αναδιατυπώνω. Στο κομμάτι ανάμεσα στην πλατεία Συντάγματος και την Ερμού, δεν επιτρέπεται η στάση (ούτε η προσωρινή) κανενός οχήματος για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα από τα πιο τουριστικά σημεία. Πόσο άσχημη θα ήταν η εικόνα των παρκαρισμένων οχημάτων, που θα έκοβε τη θέα προς τον εμπορικότερο δρόμο της Αθήνας; Η Πανεπιστημίου δεν χρειάζεται κάποια πρόβλεψη είναι η αλήθεια, γιατί κανείς δεν τολμάει να σταματήσει στον ήδη περιορισμένο, από τα έργα, δρόμο. Κάποια άλλη πρόβλεψη, πέρα από την εξής μία, δεν έχει παρατηρηθεί.
Η μεγαλύτερη λεωφοριακή συμφόρηση είναι στην πλατεία Ομονοίας, που πιθανολογώ ότι γίνεται αυτορρύθμιση των δρόμων με κάποιον μαγικό τρόπο. Λογικά, περιμένουμε να εμφανιστεί σαν από μηχανής θεός, ένα αρχαίο ξωτικό από κάποιο μπαζωμένο ποτάμι και να κάνει τον τροχονόμο. Μην απελπίζεστε, ακόμα κι αν είναι διπλοπαρκαρισμένα, όπως τις περισσότερες φορές. Σε 30 χρόνια, ελπίζουμε ότι θα βγουν ιπτάμενα αυτοκίνητα, οπότε θα πετάξουμε από πάνω τους. Η αγορά τους δεν πρέπει να σας απασχολεί. Το leasing είναι διαδεδομένο και επιδοτήσεις ανθίζουν όλο τον χρόνο. Τα καλώδια, επίσης, δεν πρέπει να σας προβληματίζουν, θα είναι ακόμα κάποια εμπόδια που πρέπει να αποφύγετε. Συνηθισμένα τα βουνά στα χιόνια.
Η πλατεία Ομονοίας αγκομαχάει κατά την τουριστική περίοδο με τα διπλοπαρκαρισμένα τουριστικά λεωφορεία. Μαζί της, αγκομαχάει και η Σταδίου στο ύψος της Παλαιάς Βουλής, η Βασιλέως Κωνσταντίνου στο ύψος του Παναθηναϊκού Σταδίου και η Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας στο ύψος της Διονυσίου Αεροπαγίτου. Η κατάσταση επεκτείνεται στους καλοκαιρινούς μήνες στην, ήδη επιβαρυμένη, Λεωφόρο Ποσειδώνος στο παραλιακό της κομμάτι.
Η γύρω περιοχή από τον Ιερό βράχο της Ακρόπολης μετατρέπεται σε έναν απέραντο χώρο στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων , που παραμένουν εκεί όχι μόνο κατά τη διαδικασία της επιβίβασης και της αποβίβασης των επιβατών, αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής των επισκεπτών στον χώρο. Το αποτέλεσμα αυτής της μακράς παραμονής είναι οι οδηγοί των αστικών λεωφορείων να αναγκάζονται να προσπερνούν αυτά τα ογκώδη οχήματα, με ό,τι συνεπάγεται για την επιβάρυνση της κυκλοφορίας, καθώς και για τους υπόλοιπους οδηγούς. Η πρόκληση ενός ατυχήματος είναι πολύ πιθανή, επίσης, υπό αυτές τις συνθήκες.Ένα μηχανάκι μπορεί να επιχειρήσει προσπέραση, την ίδια ώρα που επιχειρεί ένα αυτοκίνητο λόγω του σταθμευμένου θηριώδους οχήματος, με αποτέλεσμα το πρώτο όχημα που βρίσκεται στη νεκρή γωνία του δεύτερου, να υπάρχει κίνδυνος να παρασυρθεί. Αυτή η σύγχρονη προσπέραση εμποδίου, είναι αρκετά συχνό φαινόμενο.
Οι ευθύνες για αυτό το διαχρονικό φαινόμενο, δεν έχουν αναληφθεί μέσα στα έτη. Επίσης, πρέπει να δοθούν λύσεις και να μην αγνοείται το πρόβλημα. Η παρουσία της Αστυνομίας υπάρχει στο κέντρο, όμως τα συγκεκριμένα σημεία παραμένουν απροστάτευτα. Οι παρωπίδες είναι γνωστό εργαλείο λύσης ενός προβλήματος, όταν κάνουμε τα στραβά μάτια το πρόβλημα δεν υφίσταται πια. Το φαινόμενο του παρκαρίσματος των θηριωδών λεωφορείων συγκαταλέγεται στις κακές συνθήκες εργασίας που πρέπει να αντιμετωπιστούν οι οδηγοί των αστικών λεωφορειών. Η στάση εργασίας είναι το μόνο τους όπλο για να διεκδικήσουν τα αυτονόητα. Τα ίδια μη αυτονόητα που ταλαιπωρούν και τους πολίτες που εργάζονται ή μένουν στο κέντρο.
Ακόμα και εν όψει προεκλογικής περιόδου δεν έχει αλλάξει κάτι. Η μη αντιμετώπιση του προβλήματος, υποδεικνύει τις προτεραιότητες που υπάρχουν. Η μέριμνα για την τήρηση της Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν είναι μία από αυτές. Η απαγόρευση της στάσης των οχημάτων μετά την αποβίβαση επιβατών δεν πρόκειται να προχωρήσει σύντομα. Προτεραιότητα δεν έχουν οι πολίτες και οι οδηγοί επαγγελματίες ή μη. Προτεραιότητα έχει ο επισκέπτης της χώρας. Προτεραιότητα έχει ο οδηγός του τουριστικού λεωφορείου που δουλεύει για τον επισκέπτη. Ο οδηγός του τουριστικού λεωφορείου σίγουρα δεν φταίει, αφού δεν έχει υπάρξει πρόβλεψη και μέριμνα για τη στάθμευση τέτοιων οχημάτων. Το πρόβλημα, ωστόσο, αφήνεται μαζί με τα υπόλοιπα κάτω από το χαλάκι. Μήπως ήρθε η ώρα να το σηκώσουμε;