Έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε που η Apple κυκλοφόρησε τη συσκευή-ναυαρχίδα της: το iPhone. Μιάμιση δεκαετία αργότερα, ελάχιστα προϊόντα έχουν καταφέρει να φτάσουν την αναγνωρισιμότητά της συσκευής σε παγκόσμιο επίπεδο.

To 2007 ανακοινώθηκε η άφιξή του σε ένα ανυπόμονο κοινό, φέρνοντας την επανάσταση στον τρόπο που επικοινωνούμε, ακόμη και στον τρόπο που ζούμε καθημερινά.

Η επανάσταση της μεγάλης οθόνης

Το iPhone κυκλοφόρησε στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Ιούνιο του 2007 και στη συνέχεια τον Νοέμβριο σε άλλες έξι χώρες.

Από το λανσάρισμα των υπολογιστών Mac στη δεκαετία του 1970 έως το iPod το 2001, η Apple γνώριζε ήδη πώς να προσεγγίζει το κοινό της – και πώς να προωθεί με επιτυχία τις διαφημιστικές της καμπάνιες για την κυκλοφορία ενός καινούργιου προϊόντος.

Οι πρώτες κριτικές για το iPhone ήταν σχεδόν ομόφωνα ενθουσιώδεις, επικροτώντας την μεγάλη σημασία που έδωσε η Apple στο στυλ και στη λεπτομέρεια. Το μόνο πρόβλημα που επισημάνθηκε ήταν η συνδεσιμότητα στο δίκτυο – και αυτό ήταν ένα πρόβλημα που αφορούσε τις αργές ταχύτητες των δικτύων τηλεφωνικών παρόχων και όχι την ίδια τη συσκευή.

Ο ενθουσιασμός των καταναλωτών για το στυλ του iPhone ήταν αναμενόμενος. Ήταν ενδεικτικό της αναδυόμενης τάσης των smartphones με οθόνες μεγάλου μεγέθους (που εξακολουθούν όμως να έχουν μορφή τηλεφώνου). Το Nokia N95 ήταν ένα άλλο τέτοιο παράδειγμα που κυκλοφόρησε στην αγορά την ίδια χρονιά.

Το πρώτο iPhone παρείχε wifi, υποστήριζε συνδεσιμότητα 2G EDGE και είχε ταχύτητα λήψης από το διαδίκτυο κάτω από 500Kbps (σε σύγκριση με τις σημερινές ταχύτητες πολλαπλών Mbps).

Επίσης, είχε χωρητικότητα μόλις 4GB ή 8GB. Αυτό μπορεί να ακούγεται θλιβερό σε σύγκριση με τις επιλογές 1TB που διατίθενται σήμερα, αλλά ήταν  αρκετό για να χωρέσει εκατοντάδες τραγούδια ή βίντεο και για την εποχή ήταν κάτι τρομερά επαναστατικό.

Η γραμμή συναρμολόγησης της Apple

Το iPhone 3G κυκλοφόρησε σε όλο τον κόσμο τον Ιούλιο του 2008, με σημαντικά βελτιωμένες ταχύτητες δεδομένων και την προσθήκη του Appple App Store. Παρόλο που προσέφερε μόλις 500 εφαρμογές κατά την κυκλοφορία του, το Appple App Store σηματοδότησε σημαντική βελτίωση στη λειτουργικότητα του τηλεφώνου.

Και μόλις οι χρήστες άρχισαν να συνηθίζουν το 3G, περίπου ένα χρόνο αργότερα αντικαταστάθηκε από το 3GS.

Η τακτική της Apple να προωθεί συνεχώς νέα προϊόντα υπήρξε καθοριστική για την επιτυχία της. Με την κυκλοφορία τακτικών ενημερώσεων η Apple κατάφερε να εξασφαλίσει ένα ενθουσιώδες κοινό, που ανυπομονούσε για νέες κυκλοφορίες κάθε χρόνο.

Επίσης, δεδομένου ότι τα παλαιότερα προϊόντα συχνά μεταβιβάζονταν μέσα στις οικογένειες από το ένα μέλος στο άλλο, η σειρά προϊόντων της Apple τη βοήθησε να δημιουργήσει μια διαγενεακή βάση δεδομένων, κάτι που συνεχίζει να λειτουργεί και σήμερα.

Νέες προσεγγίσεις σε παλιούς τρόπους

Η οικογένεια iPhone έχει προσφέρει βελτιώσεις στο μέγεθος, την ταχύτητα και τον αποθηκευτικό χώρο κατά τη διάρκεια της 15ετούς ιστορίας της. Ορισμένα από τα “νέα” χαρακτηριστικά της δεν ήταν απαραίτητα νέα στην αγορά, αλλά η Apple διέπρεψε στο να τα παρέχει με εξαιρετικά ολοκληρωμένους τρόπους που “απλά λειτουργούσαν” (όπως θα έλεγε ο ιδρυτής Steve Jobs).

Το 2013, το iPhone 5S εισήγαγε το touch ID, το οποίο επέτρεπε στους χρήστες να ξεκλειδώνουν τα τηλέφωνά τους με το δακτυλικό τους αποτύπωμα. Ενώ αυτό είχε πρωτοπαρουσιαστεί με το Fujitsu F505i το 2003, η Apple ήταν αυτή που παρέδωσε πρώτη το τελικό προϊόν. Βέβαια κάποιοι τολμηροί  ανακάλυψαν τρόπους να παρακάμπτουν την εφαρμογή.

Το iPhone 8, που κυκλοφόρησε το 2017, έφερε μαζί του τη λειτουργία αναγνώρισης του προσώπου. Αυτό εξακολουθούσε να έχει κάποιες αδυναμίες, αλλά ήταν τουλάχιστον απρόσβλητή.

Πέρα από την ασφάλεια, το iPhone κάθε χρόνο έκανε σημαντικές βελτιώσεις στην τεχνολογία της κάμερας. Ενώ το αρχικό μοντέλο διέθετε μια πολύ βασική κάμερα με ανάλυση μονο δύο megapixel, τα μεταγενέστερα μοντέλα διέθεταν πολλαπλούς φακούς, με την ανάλυση να έχει αυξηθεί στα 12 megapixel – με αποτέλεσμα πολλές φορές να ανταγωνίζεται πολλές από τις ψηφιακές κάμερες της αγοράς.

Η ασύρματη φόρτιση εισήχθη με το iPhone 8 (αν και είχε προηγηθεί από τη Samsung ήδη από το 2011). Και ο σχεδιασμός χωρίς πλαίσιο του iPhone X, που κυκλοφόρησε το 2017, βασίστηκε σε χαρακτηριστικά που υπήρχαν στο Sharp Aquos S2 του ίδιου έτους.

Τα αρνητικά

Παρ’ όλα αυτά, το iPhone είχε κι αρκετά προβλήματα. Με την παρουσίαση του iPhone 7 το 2016 καταργήθηκε η τυπική υποδοχή ακουστικών 3,5 mm – που δυσαρέστησε πολλούς.

Ενώ αρχικά δόθηκε ένας αντάπτορας για να μπορούν οι πελάτες να συνδέουν τα κανονικά ακουστικά τους, ήταν δωρεάν μόνο στην αρχή, και μετά το πέρας μια διετίας το προϊόν έπρεπε να αγοραστεί. Το 2016 υπήρχαν ενδείξεις για έξαρση των πωλήσεων ασύρματων ακουστικών. Η Apple εκμεταλλεύτηκε εμπορικά την τάση αυτή και την ίδια εποχή λάνσαρε τα AirPods (ασύρματα ακουστικά Bluetooth).

Μια παρόμοια αλλαγή ήρθε το 2020 με την κυκλοφορία του iPhone 12. Με το επιχείρημα ότι οι καταναλωτές διέθεταν ήδη ένα πλήθος εφεδρικών συσκευών – και ίσως προσπαθώντας να καβαλήσει την ατζέντα της πράσινης επαναχρησιμοποίησης – η Apple αφαίρεσε εντελώς τους φορτιστές από την εμπειρία του unboxing.

Όταν η Apple σταμάτησε να προσφέρει φορτιστές, παρείχε ένα καλώδιο USB-C lightning, παρά το γεγονός ότι οι παλαιότεροι φορτιστές είχαν υποδοχή USB-A (η τυπική θύρα USB).

Η αιτιολόγηση ότι οι χρήστες iPhone θα είχαν ένα κουτί γεμάτο παλιούς φορτιστές παρέβλεψε το γεγονός ότι κανένας από αυτούς δεν θα ήταν πιθανό να υποστηρίζει το νεότερο και ταχύτερο καλώδιο USB-C.

Έτσι, θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε το παλιό σας καλώδιο USB-A lightning και τον φορτιστή σας για να φορτίσετε το νέο σας τηλέφωνο, αλλά θα σας περιόριζε σε χαμηλότερες ταχύτητες φόρτισης.

Το μέλλον

Αν έχουμε κάτι τα τελευταία 15 χρόνια από την εμπειρία του iPhone, ότι θα συνεχίσει να κυκλοφορεί καινούργια προϊόντα ετησίως (καθώς γράφουμε αυτό το άρθρο, πολλοί θα περιμένουν το iPhone 14 που αναμένεται αργότερα μέσα στη χρονιά).

Αυτά τα μοντέλα θα φέρουν πιθανότατα βελτιώσεις στην ταχύτητα, το βάρος, τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, την ανάλυση της κάμερας και τη χωρητικότητα αποθήκευσης. Ωστόσο, είναι λίγο απίθανο να δούμε πολλές πρωτοποριακές καινοτομίες μέσα στα επόμενα χρόνια.

Τα τελευταία iPhone είναι σαν εξελιγμένοι μίνι υπολογιστές, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει περιορισμένο περιθώριο για θεμελιώδεις βελτιώσεις.

Ίσως η πιο ραγδαία αλλαγή που βασίζεται σε μια νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα είναι η μετάβαση από την ιδιόκτητη σύνδεση lightning της Apple στη φόρτιση USB-C. Και ενώ μια κοινή πρίζα σύνδεσης ρεύματος θεωρείται ευρέως θετική κίνηση, η Apple δεν πείστηκε:

Πιστεύουμε ότι οι κανονισμοί που επιβάλλουν την εναρμόνιση των φορτιστών smartphone θα καταπνίξουν την καινοτομία αντί να την ενθαρρύνουν.

Καθώς οι τεχνολογίες οθόνης εξελίσσονται, η Apple μπορεί να στραφεί στο σχεδιασμό τηλεφώνων με σχήμα αχιβάδας, με πλήρως αναδιπλούμενη οθόνη.

Η Samsung το έχει ήδη λανσάρει αυτό στην αγορά. Όμως η Apple, όπως συνηθίζει, μάλλον θα περιμένει μέχρι να εξελιχθεί η τεχνολογία (ιδίως το τζάμι) για να προσφέρει μια εμπειρία που να ικανοποιεί τις μεγάλες προσδοκίες των χρηστών του iPhone.

Αν και δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις για το πώς θα μοιάζει το iPhone τα επόμενα 15 χρόνια (αν και κάποιοι έχουν προσπαθήσει), αυτό που είναι πιθανό είναι τα  προϊόντα της Apple να εξακολουθούν να έχουν μεγάλη ζήτηση, λόγω της ισχυρής πίστης της Apple στο όραμά της.