Τα χρήματα λένε δεν μπορούν να αγοράσουν την ευτυχία. Θα μπορούσαν όμως να κερδίσουν τον χρόνο; Αυτό ελπίζει να ανακαλύψει ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος Bryan Johnson.

Ο 45χρονος φέρεται να ξοδεύει εκατομμύρια κάθε χρόνο σε μια προσπάθεια να αναστρέψει τη γήρανση και να ανακτήσει το 18χρονο σώμα του (πιθανώς χωρίς ακμή). Για να το πετύχει αυτό, ο Johnson ακολουθεί μια αυστηρή δίαιτα και πρόγραμμα άσκησης, παίρνει πολλά συμπληρώματα και κάνει συχνές εξετάσεις για να αναλύσει τη λειτουργία των οργάνων του.

Έχει επίσης δοκιμάσει μερικές νέες διαδικασίες για να αναζωογονήσει το σώμα του, όπως η ένεση με το πλάσμα αίματος του 17χρονου γιου του.

Όχι μόνο η αποστολή του Johnson έχει συγκεντρώσει μεγάλη προσοχή στο διαδίκτυο, αλλά έχει αφήσει επίσης πολλούς να αναρωτιούνται σε ποιο βαθμό είναι εφικτός ο απώτερος στόχος του.

Μπορεί πραγματικά το σώμα μας να είναι νεότερο από την ηλικία μας;

Υπάρχουν δύο αλληλένδετοι τρόποι μέτρησης της ηλικίας σας. Το πρώτο είναι η χρονολογική ηλικία, η οποία είναι και η πιο εύκολα κατανοητή. Δεν είναι πραγματικά τίποτα άλλο από το πόσο καιρό είσαι ζωντανός. Η πιο ακριβής εκτίμηση είναι η ημερομηνία και η ώρα στο πιστοποιητικό γέννησής σας.

Όμως, σε περιπτώσεις όπου λείπουν τεκμηριωτικά στοιχεία (συνήθως, αρχαιολογικές ανασκαφές ή εγκληματολογικές εξετάσεις), υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες τεχνικές για την εκτίμηση της χρονολογικής ηλικίας.

Αναμφισβήτητα, η καλύτερη μέθοδος είναι κοιτάζοντας τα δόντια – συγκεκριμένα, τις ετήσιες «γραμμές» τους, που μοιάζουν πολύ με δακτυλίους ανάπτυξης στα δέντρα, παράλληλα με αλλαγές στην οδοντίνη (η οποία βρίσκεται κάτω από το σμάλτο και υποστηρίζει τη δομή των δοντιών).

Πώς να μετρήσετε την «αληθινή» ηλικία σας

Η βιολογική ηλικία, από την άλλη πλευρά, αντανακλά την εκθετική αύξηση στις πιθανότητες ενός οργανισμού να αρρωστήσει ή να πεθάνει με το πέρασμα του χρόνου. Βασικά, αυτό μεταφράζεται στον ρυθμό με τον οποίο το σώμα σας χάνει τη λειτουργία του.

Ωστόσο, ενώ όλοι μεγαλώνουμε, δεν χάνουμε όλοι τη λειτουργική ικανότητα με τους ίδιους ρυθμούς – και τα συστήματα οργάνων στο σώμα μας μειώνονται με διαφορετικές ταχύτητες. Αυτό σημαίνει ότι η βιολογική ηλικία ορισμένων ανθρώπων μπορεί να είναι μικρότερη ή μεγαλύτερη από τον μέσο όρο για τη χρονολογική τους ηλικία.

Πάρτε το παράδειγμα του Gene Dykes, του 70χρονου Αμερικανού μαραθωνοδρόμου που σημείωσε παγκόσμιο ρεκόρ για την ηλικιακή του ομάδα το 2018 και αντιπαραβάλετε το με πολλούς από τους συνομηλίκους του που έχουν ευαίσθητη υγεία ή μακροχρόνια φροντίδα. Αυτό δείχνει πώς η βιολογική ηλικία μπορεί να αποσυνδεθεί από τη χρονολογική ηλικία.

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι εκτίμησης της βιολογικής ηλικίας. Παραδόξως, ένα από τα καλύτερα είναι απίστευτα απλό: χρησιμοποιήστε τα μάτια σας. Η έρευνα δείχνει ότι οι εκτιμήσεις ηλικίας που γίνονται κοιτάζοντας κάποιον είναι εξίσου καλές με ορισμένες πιο περίπλοκες τεχνικές μέτρησης της βιολογικής ηλικίας.

Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι οι καπνιστές, τα άτομα που ήταν παχύσαρκα και τα άτομα με κακή υγεία θεωρούνταν όλοι μεγαλύτεροι από τη χρονολογική τους ηλικία από τους συνομηλίκους τους. Δεδομένου ότι αυτοί οι παράγοντες πράγματι αυξάνουν τη βιολογική ηλικία, αυτό δείχνει πόσο ακριβές μπορεί να είναι απλώς το να κοιτάς κάποιον.

Ένας άλλος απλός αλλά ισχυρός προγνωστικός παράγοντας της βιολογικής ηλικίας είναι η μέτρηση της δύναμης λαβής ενός ατόμου, η οποία τείνει να μειώνεται με την ηλικία καθώς χάνουν μυϊκή μάζα.

Άλλοι παράγοντες – όπως η ασθένεια, η παχυσαρκία και η έλλειψη φυσικής κατάστασης – μπορούν επίσης να το επηρεάσουν αυτό. Η χαμηλή δύναμη πρόσφυσης είναι ένα σημάδι ότι η βιολογική σας ηλικία είναι πιθανώς υψηλότερη από την ημερολογιακή σας ηλικία.

Άλλες, πιο περίπλοκες μέθοδοι εκτίμησης της βιολογικής ηλικίας περιλαμβάνουν τον έλεγχο της λειτουργίας πολλαπλών οργάνων και την εξέταση της στείρας φλεγμονής, η οποία μετρά πόσα φλεγμονώδη μόρια κυκλοφορούν στο σώμα (το υψηλό επίπεδο δεν είναι καλό νέο).

Θα μπορούσατε επίσης να εξετάσετε τις επιγενετικές αλλαγές στο DNA, το μήκος των χρωμοσωμικών άκρων ή τον αριθμό των γηρασμένων κυττάρων που έχει κάποιος για να μετρήσει τη βιολογική του ηλικία. Ωστόσο, οι δύο τελευταίες μέθοδοι παρέχουν συνήθως μόνο μια πρόχειρη εκτίμηση.

Εάν ελπίζετε να γυρίσετε το ρολόι πίσω και να «αντιστρέψετε τη γήρανση», το καλύτερο μέρος για να ξεκινήσετε είναι να εστιάσετε στον τρόπο ζωής σας.

Η τακτική άσκηση, η διακοπή του καπνίσματος, το ποτό με μέτρο, η παρακολούθηση του βάρους σας και η κατανάλωση άφθονων φρούτων και λαχανικών είναι όλα απλά πράγματα που κάνουν τεράστια διαφορά στη βιολογική σας ηλικία. Υπάρχει μια διαφορά περίπου 15 ετών στο προσδόκιμο ζωής μεταξύ ενός ατόμου που κάνει τέσσερα από αυτά τα πέντε πράγματα και κάποιου που δεν κάνει κανένα από αυτά.

Υπάρχουν επίσης θεραπείες υπό ανάπτυξη που θα μπορούσαν να αντιστρέψουν γρήγορα και σημαντικά τη γήρανση.

Για παράδειγμα, οι ερευνητές έχουν αποδείξει ότι η συσσώρευση γηρασμένων κυττάρων στον ιστό είναι η κύρια αιτία γήρανσης στα ποντίκια. Η αφαίρεσή τους έχει δείξει βελτιώσεις τόσο στην υγεία όσο και στη διάρκεια ζωής τους.

Αυτές οι μελέτες συνέκριναν επίσης τα αποτελέσματα της αφαίρεσης γηρασμένων κυττάρων σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ζώου με το να τα αφήσουμε να συσσωρευτούν και μετά την αφαίρεσή τους όταν το ποντίκι γεράσει. Και οι δύο παρεμβάσεις βελτιώνουν την υγεία και τη διάρκεια ζωής των ποντικών – και η τελευταία θα μπορούσε δικαίως να χαρακτηριστεί ως «αντίστροφη γήρανση».

Πολλές προσπάθειες είναι σε εξέλιξη για την επανάληψη αυτών των επιπτώσεων στους ανθρώπους, ενώ μελετώνται επίσης μια σειρά από άλλες τεχνικές για τη βελτίωση της υγείας στα τελευταία χρόνια. Η επιτυχία με οποιοδήποτε από αυτά θα μπορούσε να μειώσει δραματικά το κόστος υγειονομικής περίθαλψης και να φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο περνάμε τα τελευταία μας χρόνια σύμφωνα με τον Richard Faragher, Καθηγητή Βιογεροντολογίας, στο Πανεπιστήμιο του Brighton.

Με πληροφορίες από Science alert, The Conversation