Πριν μερικές ημέρες παλαιοντολόγοι έφεραν στο φως τα λείψανα του μεγαλύτερου δεινόσαυρου που έχει βρεθεί ποτέ στην Ευρώπη, καθώς άρχισαν να ξεθάβονται τα απολιθωμένα οστά ενός δεινοσαύρου που βρέθηκαν το 2017 από τον ιδιοκτήτη ενός οικοπέδου στην πόλη Πομπάλ, στην κεντρική Πορτογαλία, κατά τη διάρκεια εργασιών ανοικοδόμησης.

Μάλλον βρισκόμαστε σε περίοδο… Jurassic Park καθώς προ ωρών, μια διεθνής ομάδα παλαιοντολόγων ανακάλυψε έναν άγνωστο έως τώρα δεινόσαυρο, τον Mbiresaurus raathi, ο οποίος είναι ο αρχαιότερος που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα στην Αφρική.

Ο σκελετός του δεινοσαύρου – ο οποίος ζούσε πριν περίπου 230 εκατομμύρια χρόνια – βρέθηκε σχεδόν ανέπαφος στη περιοχη Mbire της Ζιμπάμπουε [εξου και το όνομά του]. Σύμφωνα με τους ερευνητές από τις ΗΠΑ, τη Ζιμπάμπουε, τη Ζάμπια και τη Βραζιλία, με επικεφαλής τον δρ. Κρίστοφερ Γκρίφιν του Τμήματος Γεωεπιστημών του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια (Virginia Tech), είναι ένας σχετικά μικρός δεινόσαυρος με μακριά ουρά, που έφθανε σε μήκος περίπου τα δύο μέτρα και είχε βάρος από 10 έως 30 κιλά, όπως αναφέρει το Livescience.

Ο δίποδος Mbiresaurus, σύμφωνα με την δημοσίευση των επιστημόνων, είχε σχετικά μικρό κεφάλι με μικρά τριγωνικά δόντια, άρα ήταν πιθανώς φυτοφάγος ή παμφάγος, αλλά δύσκολο να ήταν εντελώς σαρκοφάγος.  «Η ανακάλυψη αυτή κλείνει ένα κρίσιμο γεωγραφικό κενό στο αρχείο απολιθωμάτων των αρχαιότερων δεινοσαύρων», είπε ο Γκρίφιν προσθέτοντας εμφατικά ότι «πρόκειται για τον αρχαιότερο γνωστό δεινόσαυρο της Αφρικής, περίπου της ίδιας εποχής με τους αρχαιότερους δεινόσαυρους που έχουν βρεθεί αλλού στον κόσμο».

Οι παλαιοντολόγοι σημειώνουν επίσης ότι οι αρχαιότεροι γνωστοί δεινόσαυροι που ζούσαν πριν περίπου 230 εκατομμύρια χρόνια κατά την Ύστερη Τριαδική περίοδο είναι υπερβολικά σπάνιοι και έχουν ανακαλυφθεί σε λίγα μέρη του κόσμου, κυρίως στη βόρεια Αργεντινή, στη νότια Βραζιλία και στην Ινδία. «Ποτέ δεν περιμέναμε να βρούμε έναν τόσο πλήρη και καλοδιατηρημένο σκελετό αρχαίου πρώιμου δεινοσαύρου», καταλήγει με νόημα ο Γκρίφιν.

Το απολίθωμα του Mbiresaurus φυλάσσεται προσωρινά στο Virginia Tech, όπου καθαρίστηκε και μελετήθηκε, αλλά στη συνέχεια θα μεταφερθεί μόνιμα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Ζιμπάμπουε.