Μυστήριο αποτελεί, σύμφωνα με τους επιστήμονες, μια ανακάλυψη που ίσως αλλάξει άρδην τις μελλοντικές θεραπείες εναντίον του καρκίνου.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν μύκητες που αναπτύσσονται μέσα στους καρκινικούς όγκους χωρίς ωστόσο να είναι σαφές αν οι μικροοργανισμοί αυτοί ευθύνονται για την επιτάχυνση της ανάπτυξης των νεοπλασιών αυτών, αναφέρει το δημοσίευμα του Smithsonian.

Οι καρκινικοί όγκοι περιέχουν πολλά είδη μυκήτων που διαφέρουν ανά τύπο του όγκου, σύμφωνα με μια διπλή μελέτη, η πρώτη εκ των οποίων έγινε από τους ερευνητές του Ινστιτούτου Επιστημών Weizmann και του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο.

«Η διαπίστωση ότι οι μύκητες απαντούν συχνά σε ανθρώπινους όγκους μάς αναγκάζει να μελετήσουμε καλύτερα τις δυνητικές επιδράσεις τους και να επανεξετάσουμε σχεδόν όλα όσα γνωρίζουμε για τον καρκίνο μέσα από τον φακό του μικροβιώματος», λέει ο επικεφαλής της μελέτης, Ραβίντ Στράουσμαν, η ομάδα του οποίου εξέτασε δείγματα από 17.401 ασθενείς με 35 μορφές καρκίνου και εντόπισε κύτταρα μυκήτων σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις.

Από την πρώτη έρευνα προέκυψε ότι κάθε τύπος καρκίνου βρέθηκε να συνυπάρχει με διαφορετικά είδη μυκήτων: λόγου χάρη, ένα συγκεκριμένο είδος μύκητα βρέθηκε να συνδέεται με τον καρκίνο του στήθους σε γυναίκες ασθενείς άνω των 50 ετών, ενώ ένα άλλο είδος φαίνεται πως συνδεόταν με τον καρκίνο του πνεύμονα.

Στη δεύτερη μελέτη, ερευνητές διαφόρων αμερικανικών ιδρυμάτων εξέτασαν δείγματα καρκίνων του πεπτικού συστήματος, του πνεύμονα και του στήθους και εντόπισαν μύκητες από τα γένη Candita, Blastomyces και Malassezia αντίστοιχα. Τα υψηλά επίπεδα μυκήτων Candida, οι οποίοι είναι μέρος της φυσιολογικής μικροχλωρίδας του εντέρου αλλά και προκαλούν και λοιμώξεις των γεννητικών οργάνων, βρέθηκε να συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα φλεγμονής και μεγαλύτερη πιθανότητα μετάστασης και θανάτου.

Παραμένει ωστόσο ασαφές το πώς κατάφεραν οι μύκητες να περάσουν μέσα στο ανθρώπινο σώμα και να εγκατασταθούν στους καρκινικούς όγκους.

«Οι μύκητες είναι αναπόσπαστο τμήμα της μικροχλωρίδας του εντέρου, του στόματος και του δέρματος. Είναι εκπληκτικό γιατί δεν γνωρίζαμε πώς οι μύκητες θα μπορούσαν να εισέλθουν σε όγκους σε όλο το σώμα. Αλλά είναι επίσης αναμενόμενο, επειδή ταιριάζει στο πρότυπο των υγιών μικροβιωμάτων σε όλο το σώμα, συμπεριλαμβανομένου του εντέρου, του στόματος και του δέρματος, όπου τα βακτήρια και οι μύκητες αλληλεπιδρούν ως μέρος μιας πολύπλοκης κοινότητας», επισημαίνει ο Ρομπ Νάιτ του Πανεπιστημίου του Σαν Φρανσίσκο στο Σαν Ντιέγκο, με τον συνεργάτη του, Γκρέγκορι Σέπικ-Πουρ, να επισημαίνει σχετικά ότι «τα ευρήματά μας επιβεβαιώνουν την άποψη ότι το μικροβίωμα στο σύνολό του είναι βασικό στοιχείο της βιολογίας του καρκίνου».

Όπως σχολίασε στον δικτυακό τόπο του Nature ο Στράουσμαν, «τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η μυκητιασική δραστηριότητα είναι ένα νέο και αναδυόμενο χαρακτηριστικό του καρκίνου. Και η διαπίστωση αυτή, ότι δηλαδή οι μύκητες βρίσκονται συχνά σε ανθρώπινους όγκους μάς αναγκάζει να μελετήσουμε καλύτερα τις δυνητικές επιδράσεις τους και να επανεξετάσουμε σχεδόν όλα όσα γνωρίζουμε για τον καρκίνο μέσα από τον φακό του μικροβιώματος».