Οι επιστήμονες που ερευνούν την ανθρώπινη εξέλιξη, έχουν προσπαθήσει για χρόνια να εντοπίσουν τον πρώτο κοινό πρόγονο από τον οποίο προήλθε όλη η ανθρωπότητα. Ωστόσο, μια μελέτη από τον Φεβρουάριο του 2022 μπορεί να έκανε μια σημαντική ανακάλυψη όσον αφορά τις ρίζες εκείνου του πρώτου προγόνου. Για την ακρίβεια, μπόρεσαν να εντοπίσουν ακριβώς τη γεωγραφική τοποθεσία στην οποία ζούσε.

Ερευνητές από το Ινστιτούτο Μεγάλων Δεδομένων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης κατέληξαν να χαρτογραφήσουν το μεγαλύτερο ανθρώπινο γενεαλογικό δέντρο που δημιουργήθηκε ποτέ, χρησιμοποιώντας τις γενετικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Το έκαναν αυτό συνδυάζοντας σύγχρονα δεδομένα και γονιδιώματα από οκτώ διαφορετικές βάσεις δεδομένων.

Σε ένα δελτίο τύπου, ο Δρ Γιαν Γουόνγκ, ένας εξελικτικός γενετιστής στο Ινστιτούτο Μεγάλων Δεδομένων και ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, είπε: «Βασικά έχουμε φτιάξει ένα τεράστιο γενεαλογικό δέντρο, μια γενεαλογία για όλη την ανθρωπότητα που διαμορφώνεται όπως ακριβώς η ιστορία που δημιούργησε όλες τις γενετικές παραλλαγές που βρίσκουμε στους ανθρώπους σήμερα».

Η μελέτη λέει ότι οι επιμέρους γονιδιωματικές περιοχές κληρονομούνται μόνο από έναν γονέα, είτε από τη μητέρα είτε από τον πατέρα. Περιέγραψαν κάθε σημείο του γονιδιώματος ως ένα δέντρο. Τα κλαδιά των δέντρων συνδέουν τις γενετικές περιοχές, οδηγώντας μας πίσω στο χρόνο, όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά η εκάστοτε γενετική παραλλαγή.

Ο άλλος επικεφαλής συγγραφέας Δρ Anthony Wilder Wohns είπε: «Ουσιαστικά, ανακατασκευάζουμε τα γονιδιώματα των προγόνων μας και τα χρησιμοποιούμε για να σχηματίσουμε ένα τεράστιο δίκτυο σχέσεων. Έτσι, μπορούμε να υπολογίσουμε πότε και πού έζησαν αυτοί οι πρόγονοι».

«Η δύναμη της προσέγγισής μας έγκειται στο γεγονός ότι κάνει πολύ λίγες υποθέσεις σχετικά με τα υποκείμενα και μπορεί επίσης να περιλαμβάνει σύγχρονα και αρχαία δείγματα DNA».

Έτσι, από τις εκτιμήσεις των ερευνητών, οι πρώτοι μας πρόγονοι ζούσαν στο Σουδάν της Αφρικής.

Φωτ.: Braňo / Unsplash

Ο Δρ Wohns είπε στο Reuters: «Οι πιο μακρινοί πρόγονοι που αναγνωρίζουμε ανάγονται στο χρόνο σε μια γεωγραφική τοποθεσία που βρίσκεται στο σημερινό Σουδάν. Αυτοί οι πρόγονοι έζησαν έως και πάνω από 1 εκατομμύριο χρόνια πριν – κάτι που είναι πολύ παλαιότερο από τις τρέχουσες εκτιμήσεις για την ηλικία του Homo sapiens – που μέχρι τώρα εκτιμούσαμε ότι ζούσε πριν από 250.000 έως 300.000 χρόνια».

«Αυτό σημαίνει ότι, κομμάτια του γονιδιώματός μας έχουν κληρονομηθεί από άτομα που δεν θα αναγνωρίζαμε ως σύγχρονους ανθρώπους».

Οι ερευνητές έλαβαν τα δεδομένα από 3.609 μεμονωμένες αλληλουχίες γονιδιώματος από 215 πληθυσμούς. Αυτά τα δείγματα κυμαίνονταν από 1.000 έως και πάνω από 100.000 χρόνια πριν.