Όποιος έχει δει την ταινία «Contact» (Η Επαφή) του 1997, σίγουρα θυμάται την νεαρή αστρονόμο Ελι Αρογουέι (την υποδύθηκε άψογα η Τζόντι Φόστερ), η οποία πασχίζει με νύχια και με δόντια να στείλει ένα σήμα στο διάστημα, μήπως και ανακαλύψει την αλήθεια που κρύβεται εκεί έξω (που έλεγαν και τα X-Files).

Η υπόθεση της ταινίας (που βασίστηκε κατά πολύ στις ιδέες του μεγάλου αστρονόμου Καρλ Σέιγκαν) στηρίχτηκε και στο περιστατικό κατά το οποίο η ανθρωπότητα αποφάσισε να επικοινωνήσει για πρώτη φορά επισήμως με άλλες μορφές ζωής στο διάστημα.

Το 1974 λοιπόν, από το ραδιοτηλεσκόπιο Arecibo στο Πουέρτο Ρίκο εστάλη στο απώτερο σύμπαν ένα σήμα στο οποίο υπήρχαν κωδικοποιημένες διάφορες πληροφορίες για τη Γη και τον άνθρωπο. Προορισμός του σήματος, τότε, ήταν ένα σμήνος άστρων σε απόσταση 25 χιλιάδων ετών φωτός από τη Γη, όπου πίστευαν ότι υπάρχει πιθανότητα να ζουν εξωγήινοι πολιτισμοί. Τίποτα, ωστόσο, δεν συνέβη – ίσως επειδή το σήμα του 1974 έχει μέχρι στιγμής καλύψει μόλις το 0,2% της απόστασης που το χωρίζει από τον τελικό του προορισμό.

Κάνουμε ένα fast forward μισόν αιώνα μετά, στο σήμερα, όταν μια διεθνής ομάδα επιστημόνων από τις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Κίνα με επικεφαλής επιστήμονες της NASA αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα νέο σήμα που επίσης θα το στείλουν στις εσχατιές του διαστήματός μας.

Το εν λόγω σήμα – το οποίο ονομάστηκε «Φάρος μέσα στο Γαλαξία» [Beacon in the Galaxy] – είναι, εννοείται, πολύ πιο βελτιωμένο από το εκείνο του 1974, με τους επιστήμονες να θεωρούν ότι, λόγω της τεχνολογικής προόδου, θα έχει ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα, ενώ θα μπορεί να φτάσει και ακόμη πιο μακριά σε σχέση με μισόν αιώνα πριν.

Όπως αναφέρει στο σχετικό της άρθρο στην ιστοσελίδα επιστημονικών προδημοσιεύσεων arxiv η επιστημονική ομάδα, το σήμα θα σταλεί σε μια περιοχή αστρικών συστημάτων στο κέντρο του γαλαξία μας – μια περιοχή με αυξημένες πιθανότητες να υπάρχουν εκεί κατοικήσιμοι πλανήτες στους οποίους μπορεί να υπάρχει ζωή και κάποιοι πολιτισμοί που να προσομοιάζουν με τον δικό μας.

Όπως προβλέπει το σχέδιο, τη μετάδοση του σήματος θα αναλάβουν από κοινού το τεράστιο ραδιοτηλεσκόπιο Aperture Spherical στην Κίνα και η συστοιχία τηλεσκοπίων Allen του Ινστιτούτου SETI στη Καλιφόρνια.

Με την σειρά του, το συγκεκριμένο σήμα – το οποίο θα είναι «γραμμένο» σε δυαδικό κώδικα αφού θεωρείται ως το πλέον απλό σύστημα για να αποκωδικοποιηθεί από κάποιο πολιτισμό – θα περιέχει βασικές αρχές μαθηματικών, φυσικής και χημείας, στοιχεία για τη μέτρηση του χρόνου, στοιχεία για τα δομικά υλικά της ζωής στη Γη, καθώς και ανατομικά στοιχεία για τον άνθρωπο.

Τέλος, στο σήμα θα εμπεριέχονται αναλυτικοί χάρτες του γαλαξία μας και του ηλιακού μας συστήματος ώστε οι πολιτισμοί που θα το αποκωδικοποιήσουν, να γνωρίζουν το πώς να ταξιδέψουν μέχρι τον πλανήτη μας.

Το σχέδιο θα εκπονηθεί αναλυτικά μέσα στους επόμενους μήνες και όλοι κρατάνε την ανάσα τους, αφενός για το σήμα να φτάσει κάπου και αφετέρου αυτοί οι κάποιοι που θα το δουν, να μην μας επισκεφτούν με διαθέσεις βγαλμένες από την ταινία… «Ημέρα Ανεξαρτησίας».