Σε μια πραγματικά συνταρακτική – και εξίσου σημαντική για παλαιοντολογικούς λόγους – ανακάλυψη προέβησαν προ ημερών ερευνητές στις ΗΠΑ.

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Guardian», ερευνητές με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Μάντσεστερ ανακάλυψαν ένα απολίθωμα δεινοσαύρου από την ενδελεχή μελέτη του οποίοι αποκαλύφθηκε ότι ο εν λόγω δεινόσαυρος έχασε τη ζωή του μόλις λίγη ώρα μετά τη πρόσκρουση στη Γη του αστεροειδούς που έπεσε στο πλανήτη μας πριν από 66 εκατ. έτη, εξοντώνοντας περίπου το 80% της ζωής – κυρίως και πρωτίστως  των δεινοσαύρων.

Οι ερευνητές εντόπισαν στην περιοχή Tanis στη Βόρεια Ντακότα στις ΗΠΑ ένα μέρος του ποδιού ενός Θεσκελόσαυρου, ενός φυτοφάγου είδους δεινοσαύρων. Το εύρημα είναι τόσο καλοδιατηρημένο, ώστε υπάρχουν ακόμη ίχνη του δέρματός του, με τους ερευνητές να εκτιμούν ότι από την ισχυρότατη έκρηξη, ξεριζώθηκε όλο το πόδι του.

«Πρόκειται για το απόλυτο απολίθωμα δεινοσαύρου», δήλωσε ενθουσιασμένος ο Φίλιπ Μάνινγκ, καθηγητής Φυσικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ και μέλος της ερευνητικής ομάδας, προσθέτοντας ότι «η χρονολόγηση σε αυτή την περιοχή ξεπερνά τα πιο τρελά μας όνειρα. Κανονικά αυτό το εύρημα δεν έπρεπε να υπάρχει και είναι απίστευτα όμορφο. Δεν πίστευα ποτέ στην καριέρα μου ότι θα πέσει στα χέρια μου κάτι αφενός τόσο χρονικά οριοθετημένο και αφετέρου τόσο όμορφο, που ταυτόχρονα μας λέει και μια τόσο ωραία ιστορία».

Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά οι επιστήμονες, μέχρι σήμερα δεν είχε εντοπιστεί κάποιος δεινόσαυρος που να αποτέλεσε άμεσο θύμα του αστεροειδούς που στάθηκε αφορμή για την εξαφάνιση όλου του είδους τους.

Μάλιστα, κατά δήλωση του Μάνινγκ, «δεν έχει εντοπιστεί καν κάποιος δεινόσαυρος που να χρονολογείται κάποιες εκατοντάδες έτη μετά την πτώση του αστεροειδούς», οπότε όλοι καταλαβαίνουμε την παλαιοντολογική βαρύτητα του απολιθώματος.

Στο σημείο όπου βρέθηκε το απολίθωμα εντοπίστηκαν και κάποια θραύσματα πετρωμάτων που οι ερευνητές θα αναλύσουν για να διαπιστώσουν αν τυχόν προέρχονται από τον επίμαχο αστεροειδή.

Αν επιβεβαιωθεί η χρονολόγηση των θραυσμάτων του αστεροειδούς στην Tanis, θα πρόκειται φυσικά για μια ιστορική ανακάλυψη, κυρίως επειδή η περιοχή  που αποτέλεσε το σημείο της πρόσκρουσης και πτώσης του αστεροειδούς βρίσκεται 3.000 χλμ. μακριά από την Βόρεια Ντακότα, στη χερσόνησο του Γιουκατάν, στο Μεξικό.

Οι επιστήμονες έκαναν λοιπόν την υπόθεση ότι, αν όντως τα θραύσματα αυτά χρονολογηθούν επαρκώς, τότε μπορεί να βρέθηκαν εκεί ως μεγάλα κομμάτια που αποσπάστηκαν από τον κύριο αστεροειδή κατά την είσοδό του στη γήινη ατμόσφαιρα και κατέπεσαν στην Tanis.

Οι ερευνητές, εκτός από το πόδι του δεινοσαύρου, εντόπισαν και κάποια ψάρια, τα οποία, όπως υποστηρίζουν, πέθαναν και αυτά αμέσως μετά τη πτώση του γιγάντιου βράχου και από τα τοξικά αέρια που κατέκλυσαν την ατμόσφαιρα.

Την ανασκαφή και την ανακάλυψη των ευρημάτων στην περιοχή Tanis κατέγραψε ένα συνεργείο του BBC και το υλικό θα προβληθεί στις 15 Απριλίου σε ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Η τελευταία μέρα».

Μάλιστα, παρουσιαστής θα είναι ο βρετανός φυσιοδίφης και ιστορικός σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο, ο οποίος όταν είδε από κοντά το επίμαχο απολίθωμα του Θεσκελόσαυρου, χαμογέλασε και είπε ότι πρόκειται για «ένα πραγματικά απίστευτο απολίθωμα».