Ο γαλαξίας μας είναι γεμάτος με εκατοντάδες δισεκατομμύρια αστέρια, σκοτεινές στήλες σκόνης και αερίων και αστραφτερά «φυτώρια» αστεριών. Τώρα, οι αστρονόμοι κατέγραψαν αυτά τα θαύματα με πρωτοφανή λεπτομέρεια κατά τη διάρκεια της έρευνας Dark Energy Camera Plane Survey, η οποία κατέγραψε 21.400 μεμονωμένες εικόνες σε διάστημα δύο ετών.

Η έρευνα, η οποία σηματοδοτεί τη δεύτερη δημοσίευση δεδομένων από το πρόγραμμα μετά το 2017, είναι ο μεγαλύτερος κατάλογος αντικειμένων στον Γαλαξία μας μέχρι σήμερα. Η Κάμερα Σκοτεινής Ενέργειας, που βρίσκεται στο τηλεσκόπιο Víctor M. Blanco των 4 μέτρων στο Διαμερικανικό Αστεροσκοπείο Cerro Tololo του Αστεροσκοπείου Cerro Tololo του Εθνικού Ιδρύματος Επιστημών στη Χιλή, κατέγραψε τα δεδομένα για την έρευνα.

Τα τηλεσκόπια εκεί βρίσκονται σε υψόμετρο περίπου 2.200 μέτρων και μπορούν να παρατηρήσουν τον νότιο ουρανό με μεγάλη λεπτομέρεια σε όλα τα μήκη κύματος του ορατού και του εγγύς υπέρυθρου φωτός. Οι δύο δημοσιεύσεις δεδομένων από την έρευνα επιπέδου κάμερας σκοτεινής ενέργειας καλύπτουν το 6,5% του νυχτερινού ουρανού. Οι αστρονόμοι θα μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν την έκδοση δεδομένων για να χαρτογραφήσουν καλύτερα την τρισδιάστατη δομή της σκόνης και των άστρων του γαλαξία.

Φωτ.: noirLAB

«Πρόκειται για ένα μεγάλο τεχνικό κατόρθωμα. Φανταστείτε μια ομαδική φωτογραφία με πάνω από τρία δισεκατομμύρια ανθρώπους και κάθε άτομο ξεχωριστά να είναι αναγνωρίσιμο», δήλωσε η Debra Fischer, διευθύντρια του τμήματος αστρονομικών επιστημών στο Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών, σε δήλωσή της. «Οι αστρονόμοι θα μελετούν αυτό το λεπτομερές πορτραίτο περισσότερων από τριών δισεκατομμυρίων άστρων στον Γαλαξία μας για τις επόμενες δεκαετίες. Πρόκειται για ένα φανταστικό παράδειγμα του τι μπορούν να επιτύχουν οι συνεργασίες μεταξύ διαφορετικών οργανισμών».

Μια νέα εικόνα που δείχνει τα ουράνια αντικείμενα που καταγράφηκαν από την έρευνα δόθηκε την Τετάρτη στη δημοσιότητα, η οποία περιλαμβάνει αστέρια και σωματίδια σκόνης σε όλο τον φωτεινό δίσκο του Γαλαξία μας. Οι σπειροειδείς βραχίονες του γαλαξία βρίσκονται επίσης σε αυτό το επίπεδο. Μαζί, αυτά τα φωτεινά χαρακτηριστικά καθιστούν την παρατήρηση του Γαλαξία μας μια δύσκολη αποστολή. Οι σκοτεινές ραβδώσεις σκόνης που φαίνονται στην εικόνα κρύβουν το φως των άστρων, ενώ η λάμψη από τις περιοχές σχηματισμού άστρων δυσκολεύει τον εντοπισμό της ατομικής φωτεινότητας των ουράνιων αντικειμένων.

Με τη χρήση της κάμερας σκοτεινής ενέργειας, οι αστρονόμοι μπόρεσαν να κοιτάξουν μέσα από τη σκόνη του γαλαξιακού επιπέδου χρησιμοποιώντας φως στο φάσμα της εγγύς υπέρυθρης ακτινοβολίας και χρησιμοποίησαν μια μέθοδο επεξεργασίας δεδομένων για να μετριάσουν τις σκοτεινές επιδράσεις των αστροπαραγωγικών περιοχών.

Το σύνολο των δεδομένων μοιράστηκε σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο Astrophysical Journal Supplement.

«Ένας από τους κύριους λόγους για την επιτυχία του DECaPS2 είναι ότι απλά στοχεύσαμε σε μια περιοχή με εξαιρετικά υψηλή πυκνότητα αστέρων και προσέξαμε να εντοπίσουμε πηγές που εμφανίζονται σχεδόν η μία πάνω στην άλλη», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης Andrew Saydjari, διδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και ερευνητής στο Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ και του Smithsonian, σε δήλωσή του. «Αυτό μας επέτρεψε να δημιουργήσουμε τον μεγαλύτερο τέτοιο κατάλογο που έχει δημιουργηθεί ποτέ από μία μόνο κάμερα, όσον αφορά τον αριθμό των παρατηρούμενων αντικειμένων».

Πηγή: CNN