Ένας νέος κύκλος εκδηλώσεων με τίτλο «Σύγχρονα Ελληνικά Κοντσέρτα» ανοίγει τον Μάιο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Είναι αφιερωμένος σε δημιουργούς που έγραψαν για σολιστικά όργανα με συνοδεία ορχήστρας, εστιάζοντας δηλαδή σε μία από τις πιο γνωστές και αγαπητές μουσικές φόρμες, αλλά ταυτόχρονα και σε Έλληνες συνθέτες του 20ού και 21ου αιώνα που την εξερεύνησαν μέσα από τα έργα τους.

Στο επίκεντρο της εναρκτήριας συναυλίας, η οποία θα γίνει την Τετάρτη 4 Μαΐου στις 20:30 στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, βρίσκεται το Κοντσέρτο αρ. 4 για πιάνο, κουαρτέτο σαξοφώνων και ορχήστρα εγχόρδων «Το ισοκράτημα ενός μεσήλικα» του Γιώργου Κουμεντάκη, καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και ενός από τους πιο προικισμένους και πολυδιάστατους Έλληνες συνθέτες της εποχής μας με πλούσια εργογραφία συμφωνικής μουσικής, μουσικής δωματίου, αλλά και μουσικής για τις παραστατικές τέχνες (θέατρο, κινηματογράφο, χορό, όπερα, installations).

Το έργο, το οποίο είναι εμπνευσμένο από τον ανεξάντλητο πλούτο της βυζαντινής παράδοσης, θα ερμηνεύσουν ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, διεθνώς καταξιωμένος πιανίστας, και οι διακεκριμένοι σολίστ Guido de Flavis (σοπράνο σαξόφωνο), Στάθης Μαυρομάτης (άλτο σαξόφωνο), Παναγιώτης Σκύφτας (τενόρο σαξόφωνο) και Ilia Samsonov (βαρύτονο σαξόφωνο). Μαζί τους, επί σκηνής, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης, με τη Ζωή Τσόκανου στο πόντιουμ. Η κορυφαία Ελληνίδα αρχιμουσικός έχει στο ενεργητικό της επιτυχημένες διεθνείς συνεργασίες τόσο στην όπερα, όσο και στη συμφωνική μουσική, ενώ είναι η πρώτη γυναίκα που ανέλαβε, ως καλλιτεχνική διευθύντρια, τα ηνία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης το 2017.

Σε αυτή τη δεύτερη συνεργασία της με την ΕΣΟ της ΕΡΤ, η Ζωή Τσόκανου θα διευθύνει επίσης την Ορχήστρα σε δύο εμβληματικά έργα του γαλλικού και γερμανικού ρεπερτορίου: στο ονειρικό «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου» του Κλωντ Ντεμπυσσύ και στη Συμφωνία αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα, «της Άνοιξης», μιας από τις δημοφιλέστερες του Ρόμπερτ Σούμαν.

Λίγα λόγια για τα έργα

Το συμφωνικό ποίημα «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου», αντιπροσωπευτικό αριστούργημα του Ιμπρεσιονισμού, γράφτηκε από τον Κλωντ Ντεμπυσσύ μεταξύ 1892 και 1894 και προοριζόταν ως εισαγωγή σε μια τριμερή σύνθεση, η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε ποτέ από τον κορυφαίο Γάλλο μουσουργό. Πηγή έμπνευσης για τον Ντεμπυσσύ υπήρξε το ομότιτλο ποίημα του επίσης Γάλλου Στεφάν Μαλλαρμέ (1842-1898), εξέχουσας προσωπικότητας του λογοτεχνικού κινήματος του Συμβολισμού. Το «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου» παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση στις 22 Δεκεμβρίου 1894 από την Ορχήστρα της Εθνικής Εταιρείας Μουσικής στο Παρίσι με τον Ελβετό μαέστρο και συνθέτη Γκυστάβ Ντορέ στο πόντιουμ και τον διάσημο σολίστ Ζωρζ Μπαρρέρ στο φλάουτο.

Έργο του 1841, η Συμφωνία αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα του Ρόμπερτ Σούμαν επονομάστηκε «της Άνοιξης» από τον ίδιο τον συνθέτη, ο οποίος θέλησε να υμνήσει, μέσα από τις εναλλαγές του ύφους της μουσικής του, την αναγέννηση της φύσης και να τονίσει τη σημασία της ελπίδας στην ανθρώπινη ζωή. Ο Σούμαν επεξεργάστηκε το βασικό της προσχέδιό της μέσα σε μόλις τέσσερις ημέρες και τη συνέθεσε μέσα σε έναν μήνα. Τη Συμφωνία «της Άνοιξης» ερμήνευσε για πρώτη φορά η περίφημη Ορχήστρα Γκεβάντχαους στις 31 Μαρτίου 1841 στη Λειψία υπό τον διάσημο συνθέτη και αρχιμουσικό Φέλιξ Μέντελσον. Η Συμφωνία «της Άνοιξης», αν και χαρακτηριστικό δείγμα του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού, αφομοιώνει στοιχεία της γραφής του Μπετόβεν αλλά και του Σούμπερτ συνδυάζοντάς τα με το νεωτερικό πνεύμα και τον πρωτότυπο ενορχηστρωτικό πλούτο του Σούμαν.

Τιμές εισιτηρίων: 6 έως 25 ευρώ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ