Οι τελευταίες αναλύσεις έδειχναν πως το “Αnora” θα θριαμβεύσει και το “Emilia Perez” θα πάρει το ελάχιστον, αν και διεκδίκησε 13 Χρυσά Αγαλματίδια. Πράγματι τα προγνωστικά επιβεβαιώθηκαν με τον Σον Μπέικερ να κερδίσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Πρωτότυπου Σεναρίου, μοντάζ και τη Μάικι Μάντισον να αφήνει στα κρύα του λουτρού την Ντέμι Μουρ. Η Ακαδημία κινείται πάντα “πολιτικά” και φυσικά αφουγκράζεται τις κοινωνικές ισορροπίες στη νέα εποχή Τραμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον πλανήτη. Προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουμε τα Βραβεία η αίσθησή μας είναι πως υπάρχει έντονη πολιτική χροιά.
“Είμαι Ακόμα Εδώ” του Βάλτερ Σάλες – Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας
Ο θρυλικός σκηνοθέτης του “Ημερολογίου Μοτοσυκλέτας” επέστεψε και δημιούργησε ένα έργο που έμμεσα αγγίζει το παρόν. Συγκλονιστική η Φερνάντα Τόρες. Ριο Ντε Τζανέιρο 1971, ο σύζυγος συλλαμβάνεται από το καθεστώς για την έντονη πολιτική του δράση. Μία γυναίκα καλείται να παίξει παραπάνω από έναν ρόλους και να κρατήσει την οικογένεια “ζωντανή”. Τα καταφέρνει περίφημα και γίνεται παράδειγμα προς μίμηση σε μία εφιαλτική εποχή για τη Βραζιλία. Μία ταινία για τη δύναμη της μνήμης απέναντι στο κύμα λήθης της εποχής.
“Καμία Άλλη Γη” των Μπάζελ Άντρα και Γιουβάλ Αμπραχάμ – Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ
Ένας ύμνος στη φιλία – Μία ακτιβιστική συμμαχία που χτίζει γέφυρες μέσα στη δίνη των συρράξεων. Το πρόβλημα στις σχέσεις Παλαιστινίων-Ισραηλινών είναι καλά κατασκευασμένο κι εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα τρίτων δυνάμεων. Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια. Θύματα, αθώες ψυχές που έχουν εγκλωβιστεί σε έναν πόλεμο δίχως τέος. Οι άνθρωποι από τη φύση τους είναι καλοί, ικανοί να συζητήσουν και να αμβλύνουν κάθε χάσμα κι αυτό επιβεβαιώνεται μέσα από τη δουλειά του Παλαιστίνιου δικηγόρου, Μπάζελ Άντρα και του Ισραηλινού δημοσιογράφου Γιουβάλ Αμπραχάμ. Αρχικός στόχος των δημιουργών ήταν η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης μήπως κι από ένα παγκόσμιο αντιπολεμικό κίνημα φτάσουμε και πάλι κοντά σε μία συμφωνία ανάλογη αυτής του Όσλο που λίγο έλειψε να επισφραγίσουν Γιασέρ Αραφάτ και Γιτζάκ Ράμπιν. «Πιστεύεις θα έρθουν σπίτι μας;».
Mπορεί να μην είναι πολιτική η βράβευση του “Anora”;
Ο Σον Μπέικερ διηγείται ιστορίες για τους απόκληρους του συστήματος. Σε μία εποχή που οι ηγέτες του κόσμου χωρίζουν τους ανθρώπους σε “νικητές” κι “ηττημένους”, δεν μπορεί παρά να είναι επίκαιρη μία τέτοια ταινία. Μία σεξ-εργάτρια στο κυρίαρχο φόντο. Αναζητά σωτηρία και αξιοπρέπεια. Ψάχνει φως στο δικό της τούνελ κι απόδραση από τον δαιδαλώδη λαβύρινθο. Η λύση που έρχεται όμως γεννά μία ακόμα πολιτική προέκταση. Ποια είναι αυτή;
Οι ηγέτες του κόσμου μπορούν μπροστά στο κοινό συμφέρον να συνεργαστούν. Ο φαινομενικός “πόλεμος” ΗΠΑ-Ρωσίας μπορεί πολύ εύκολα να εξομαλυνθεί εφόσον γίνει η σωστή μοιρασιά. Ας δούμε τι συμβαίνει με την Ουκρανία. Ο Ντόναλντ Τραμπ δρα ως “ντίλερ”. Αποκλείει την Ευρώπη, αλλά ουσιαστικά και την ίδια την Ουκρανία και πηγαίνει στον Ρώσο Πρόεδρο να μοιράσουν τα “κοιτάσματα” απροκάλυπτα. Κράτησε αυτά, εμείς θα πάρουμε τα υπόλοιπα, “deal”, προχωράμε. Με αυτούς τους όροθυς διαμορφώνεται η εξωτερική πολιτική το 2025. Ζοφερή πραγματικότητα. Ο γιος του Ρώσου μεγιστάνα, το American Dream κι επική ερμηνεία της Μάικι Μάντισον. Χρυσός Φοίνικας των Καννών και θριαμβευτής των Όσκαρ. Από τις λίγες φορές που Ευρώπη και ΗΠΑ “συμφώνησαν” σχετικά με την Καλύτερη Ταινία της χρονιάς.
“Βrutalist” και Έιντριεν Μπρόντι
Μπορεί η ταινία να μην πέτυχε τον θρίαμβο που θα περίμεναν ορισμένοι. Δεν παύει ωστόσο να θυμίζει τα “σκοτεινά” χρόνια του φασισμού στην Ευρώπη. Η εκκίνησή του είναι αρκετή για να δώσει ένα σημαντικό πολιτικό μήνυμα. Ο Λάζλο Τοτ, Εβραίος επιζών του Ολοκαυτώματος είναι ο ρόλος που ενσαρκώνει ο Έιντριεν Μπρόντι που κέρδισε το δεύτερό του Όσκαρ, αφήνοντας τον Τίμοθι Σαλαμέ και το “A Complete Unknown” χωρίς βράβευση στη μεγάλη τελετή.
Ποιοι δεν βραβεύτηκαν ή δεν πήραν όσα περίμεναν …
Το “A Complete Unknown”, μία μουσική αυτοβιογραφία και το “Conclave” (Διασκευασμένο Σενάριο) έμειναν με το παράπονο. Πίστεψαν στην τελική ανατροπή, αλλά αυτή δεν ήρθε ποτέ. Τέλος το “Emilia Perez” είναι μία ειδική περίπτωση που θα αναλυθεί προσεχώς …